Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:
Atlantkablar?
Nu syftade jag givetvis på kablage för domestiska musikanläggningar, men det kan generaliseras till att gälla atlantkablar också.
Måtte dom lagt den åt rätt håll bara.
Rydberg skrev:ostmaccan> De hifihandlare jag känner skulle aldrig rekommendera att lägga 1/3 av budgeten på kablar. Det verkar vara oseriösa handlar du har haft att göra med
FBK skrev:När vi ändå är inne på kablar så avråder jag ifrån att köpa Oehlbach kabel/kablar, jag köpte en subbkabel NF214 (ca: 400kr för en meter)och här när jag flyttade Hembiostärkaren i sin hylla, kabel var lite för kort och stiften gick av i RCA ingången på subben. Själva kontakten var nästan oskadd. Testade då med naglarna att vika stiften åt sidorna i den andra ändan av kabeln och 3 st av 4 gick av direkt![]()
Skit kontakter i mina ögon och det märket kommer aldrig över min tröskel igen.
En sak att folk tycker att något låter sämre än annat, men att det är skitkvalite på grejerna som säljs, och då pratar vi inte kablar av märket Andersson som nästan är gratis stör mig.
Detta kallar jag konsument upplysning och är betydligt bättre än att sitta och göra sig löjlig över andra val av kabel ur ljudsynpunkt osv. som hifikg har som hobby numera.
[ Bild ]
Laila skrev:JM skrev:...
På samma sätt kan karismatiska personer tex sälja högtalare som är osäljbara utomlands.
JM
Tänker du på några speciella personer/högtalare, å i så fall vilka . . . typ ?
lennartj skrev:Det lånade nedre grå kabelparet lät inget vidare, du ser kanske varför?![]()
![]()
[ Bild ]
Länk till större bild med mer lättläst kabelmärkning
http://user.faktiskt.io/lennartj/Supra%20fel%20bred%202.jpg
Vänsterklicka en gång och använd piltangenterna.
Morello skrev:lennartj skrev:Det lånade nedre grå kabelparet lät inget vidare, du ser kanske varför?![]()
![]()
[ Bild ]
Jösses vilket slarv, Lennart - Poynting-vektorn kommer att peka åt fel håll!!!!!
ostmaccan skrev:Rydberg skrev:ostmaccan> De hifihandlare jag känner skulle aldrig rekommendera att lägga 1/3 av budgeten på kablar. Det verkar vara oseriösa handlar du har haft att göra med
Självklart ett extremt exempel, men väl ett jag har hört både av andra hifiintresserade och av säljare av hifiutrustning. Hur som helst är det lätt att hitta handlare i Stockholm som säljer strömsladdar för mer än 10.000 kronor per meter. Jag tycker det är upprörande galet.
Morello skrev:En fungerande marknadsekonimi tarvar vissa regelverk och att dessa efterlevs. Det kan tex gälla marknadsföring.
petersteindl skrev:Morello skrev:lennartj skrev:Det lånade nedre grå kabelparet lät inget vidare, du ser kanske varför?![]()
![]()
[ Bild ]
Jösses vilket slarv, Lennart - Poynting-vektorn kommer att peka åt fel håll!!!!!
Ja, det kommer låta lite bakvänt.
hifikg skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:
Ja, det kommer låta lite bakvänt.
Blir det inte tyst? En silent loop.
sprudel skrev:Hmm!
Det är väl mina suprasladdar det där? Inte undra på att jag inte gillade dem något vidare.
hifikg skrev:sprudel skrev:Hmm!
Det är väl mina suprasladdar det där? Inte undra på att jag inte gillade dem något vidare.
Hör du skillnad på Supra o lampsladd/no name (allt annat lika) så ska du få mitt finaste vin som belöning! Ta med dig kablarna o hälsa på vetja!
Harryup skrev:hifikg skrev:sprudel skrev:Hmm!
Hör du skillnad på Supra o lampsladd/no name (allt annat lika) så ska du få mitt finaste vin som belöning! Ta med dig kablarna o hälsa på vetja!
Jag tycker att det här blandar ihop 2 olika frågor när det gäller kabeldebatter.
1. Kan man höra skillnader på kablar? Klart man kan. Det förutsätter ju inte att kablarna är identiska. Skulle inte förvåna mig om man hör skillnad på en coax och en där man separerat ledarna med decimetrar.
2. Kan man höra skillnad på 2 kablar med identiska elektriska parametrar. Det blir säkert omöjligt. Och det är i den grenen man tävlar om man skall tjäna pengar på en blindtest.
Sen finns det ju ett antal andra anledningar till att man kanske i en viss test inte kan höra skillnader på kablar. T.ex. att man använder Carlsson-högtalare som monitorer. *Duckar*
mvh/Harryup
ostmaccan skrev:Jag hävdar att ingen kunnig köpare kan få för sig att köpa en strömsladd för 10.000 kronor per meter.
hifikg skrev:sprudel skrev:Hmm!
sprudel skrev:hifikg skrev:sprudel skrev:Hmm!
Lätt som en plätt! Det enda som är kvar av de kablarna är kontakterna, så det blir nog alldeles tyst.
Det hör man tom i Carlsson
Laila skrev:Problemet är bara att du måste vara en etablerad å välkänd "HI-FI-personlighet"*
för att komma ifråga som "försöksperson" . . . å där rök mina miljoner . . . typ.![]()
*Det är alltså inte öppet för vilken ljudnördsdåre som helst att delta.
lennartj skrev:@hifikg: Visst var det sprudels Suprakablar, men jag ville inte hänga ut honom eftersom han monterat dem själv.
Det vore dock inte relevant att jämföra dem med lampsladd eftersom det var skärmade semibalanserade signalkablar.
hifikg skrev:lennartj skrev:@hifikg: Visst var det sprudels Suprakablar, men jag ville inte hänga ut honom eftersom han monterat dem själv.
Det vore dock inte relevant att jämföra dem med lampsladd eftersom det var skärmade semibalanserade signalkablar.
Och du skojade väl om att de lät illa pga märkningen?