Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav Laila » 2016-10-25 17:05

:mrgreen: ( . . . typ)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-10-25 18:12

Harryup skrev:
Morello skrev:
petersteindl skrev:
Atlantkablar?

Nu syftade jag givetvis på kablage för domestiska musikanläggningar, men det kan generaliseras till att gälla atlantkablar också. :)

Måtte dom lagt den åt rätt håll bara.

*asg*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-25 20:46

Det lånade nedre grå kabelparet lät inget vidare, du ser kanske varför? :wink: :roll:

Bild

Länk till större bild med mer lättläst kabelmärkning
http://user.faktiskt.io/lennartj/Supra%20fel%20bred%202.jpg
Vänsterklicka en gång och använd piltangenterna.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-10-25 20:53

Klassiskt rookie-misstag... :D

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-10-25 22:09

Rydberg skrev:ostmaccan> De hifihandlare jag känner skulle aldrig rekommendera att lägga 1/3 av budgeten på kablar. Det verkar vara oseriösa handlar du har haft att göra med 8O

Självklart ett extremt exempel, men väl ett jag har hört både av andra hifiintresserade och av säljare av hifiutrustning. Hur som helst är det lätt att hitta handlare i Stockholm som säljer strömsladdar för mer än 10.000 kronor per meter. Jag tycker det är upprörande galet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-10-25 22:19

När vi ändå är inne på kablar så avråder jag ifrån att köpa Oehlbach kabel/kablar, jag köpte en subbkabel NF214 (ca: 400kr för en meter)och här när jag flyttade Hembiostärkaren i sin hylla, kabel var lite för kort och stiften gick av i RCA ingången på subben. Själva kontakten var nästan oskadd. Testade då med naglarna att vika stiften åt sidorna i den andra ändan av kabeln och 3 st av 4 gick av direkt 8O :x Skit kontakter i mina ögon och det märket kommer aldrig över min tröskel igen.
En sak att folk tycker att något låter sämre än annat, men att det är skitkvalite på grejerna som säljs, och då pratar vi inte kablar av märket Andersson som nästan är gratis stör mig.
Detta kallar jag konsument upplysning och är betydligt bättre än att sitta och göra sig löjlig över andra val av kabel ur ljudsynpunkt osv. som hifikg har som hobby numera.

Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-10-25 22:34

FBK skrev:När vi ändå är inne på kablar så avråder jag ifrån att köpa Oehlbach kabel/kablar, jag köpte en subbkabel NF214 (ca: 400kr för en meter)och här när jag flyttade Hembiostärkaren i sin hylla, kabel var lite för kort och stiften gick av i RCA ingången på subben. Själva kontakten var nästan oskadd. Testade då med naglarna att vika stiften åt sidorna i den andra ändan av kabeln och 3 st av 4 gick av direkt 8O :x Skit kontakter i mina ögon och det märket kommer aldrig över min tröskel igen.
En sak att folk tycker att något låter sämre än annat, men att det är skitkvalite på grejerna som säljs, och då pratar vi inte kablar av märket Andersson som nästan är gratis stör mig.
Detta kallar jag konsument upplysning och är betydligt bättre än att sitta och göra sig löjlig över andra val av kabel ur ljudsynpunkt osv. som hifikg har som hobby numera.

[ Bild ]

Har jag ju inte. Går in i en o annan kabeltråd bara o garvar åt kabelnissarna på mässor där de hävdar att allt välljud beror på kabellyftare och skumma fötter och till väldigt liten del på de fina Wilsonhögtalare som skickar ut vibrationerna som sätter fart på vårt öronludd.

För övrigt håller jag med om att det är en bra upplysning om någon kabel som säljs för hifi-bruk är direkt dålig, oavsett pris.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-26 12:00

Laila skrev:
JM skrev:...
På samma sätt kan karismatiska personer tex sälja högtalare som är osäljbara utomlands.
JM

Tänker du på några speciella personer/högtalare, å i så fall vilka . . . typ ?

Låt mig gissa: Carlsson!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-26 12:01

lennartj skrev:Det lånade nedre grå kabelparet lät inget vidare, du ser kanske varför? :wink: :roll:

[ Bild ]

Jösses vilket slarv, Lennart - Poynting-vektorn kommer att peka åt fel håll!!!!! :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-26 13:26

Morello skrev:
lennartj skrev:Det lånade nedre grå kabelparet lät inget vidare, du ser kanske varför? :wink: :roll:

[ Bild ]

Jösses vilket slarv, Lennart - Poynting-vektorn kommer att peka åt fel håll!!!!! :mrgreen:

Ja, det kommer låta lite bakvänt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-10-26 15:23

ostmaccan skrev:
Rydberg skrev:ostmaccan> De hifihandlare jag känner skulle aldrig rekommendera att lägga 1/3 av budgeten på kablar. Det verkar vara oseriösa handlar du har haft att göra med 8O

Självklart ett extremt exempel, men väl ett jag har hört både av andra hifiintresserade och av säljare av hifiutrustning. Hur som helst är det lätt att hitta handlare i Stockholm som säljer strömsladdar för mer än 10.000 kronor per meter. Jag tycker det är upprörande galet.

Personligen är jag inte intresserad heller men föredrar marknadsekonomi av västlig modell före en östtysk modell. En produkt har inte fel pris om den säljs till det priset. Det finns mycket man kan bli upprörd av, personligen hör inte priser till den kategorin oavsett produkt. Vuxna människor får betala vad dom vill för en produkt. Bedrägeri är något helt annat.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-26 15:30

En fungerande marknadsekonimi tarvar vissa regelverk och att dessa efterlevs. Det kan tex gälla marknadsföring.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-10-26 18:15

Morello skrev:En fungerande marknadsekonimi tarvar vissa regelverk och att dessa efterlevs. Det kan tex gälla marknadsföring.

Men då är vi ju inne i klassiska cirkelresonemanget om bevis av "icke-fenomen", hur man viktar effekten av placebo samt lyssnarnas stress i kontrollerade blindtest. Det är helt enkelt svårt att bevisa att någon aktör far med osanning i marknadsföringen av kablar. Man kan tycka att det är hur orimligt som helst, men ljuger marknadsföringen - och kan man bevisa att den ljuger?

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-10-27 07:17

Jag skulle väl snarare säga att en fungerande marknadsekonomi förutsätter kunniga, informerade köpare. Jag hävdar att ingen kunnig köpare kan få för sig att köpa en strömsladd för 10.000 kronor per meter. Därmed fallerar hela modellen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-10-27 08:47

petersteindl skrev:
Morello skrev:

[ Bild ]

Blir det inte tyst? En silent loop.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-27 12:04

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:

Blir det inte tyst? En silent loop.

Nej, så logisk är inte verkligheten.
När jag bytte twinax -kablarna överst på bilden mot Suprakablarna kom det också ut ljud, men det kanske var inbillning och borde blindtestas? :?

Och
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-27 19:03

Hmm!
Det är väl mina suprasladdar det där? Inte undra på att jag inte gillade dem något vidare. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-10-27 20:01

sprudel skrev:Hmm!
Det är väl mina suprasladdar det där? Inte undra på att jag inte gillade dem något vidare. :)

Hör du skillnad på Supra o lampsladd/no name (allt annat lika) så ska du få mitt finaste vin som belöning! Ta med dig kablarna o hälsa på vetja!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-10-27 22:24

hifikg skrev:

Hör du skillnad på Supra o lampsladd/no name (allt annat lika) så ska du få mitt finaste vin som belöning! Ta med dig kablarna o hälsa på vetja!

Jag tycker att det här blandar ihop 2 olika frågor när det gäller kabeldebatter.

1. Kan man höra skillnader på kablar? Klart man kan. Det förutsätter ju inte att kablarna är identiska. Skulle inte förvåna mig om man hör skillnad på en coax och en där man separerat ledarna med decimetrar.

2. Kan man höra skillnad på 2 kablar med identiska elektriska parametrar. Det blir säkert omöjligt. Och det är i den grenen man tävlar om man skall tjäna pengar på en blindtest.

Sen finns det ju ett antal andra anledningar till att man kanske i en viss test inte kan höra skillnader på kablar. T.ex. att man använder Carlsson-högtalare som monitorer. *Duckar* :)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-10-27 22:28

Harryup skrev:
hifikg skrev:

Jag tycker att det här blandar ihop 2 olika frågor när det gäller kabeldebatter.

1. Kan man höra skillnader på kablar? Klart man kan. Det förutsätter ju inte att kablarna är identiska. Skulle inte förvåna mig om man hör skillnad på en coax och en där man separerat ledarna med decimetrar.

2. Kan man höra skillnad på 2 kablar med identiska elektriska parametrar. Det blir säkert omöjligt. Och det är i den grenen man tävlar om man skall tjäna pengar på en blindtest.

Sen finns det ju ett antal andra anledningar till att man kanske i en viss test inte kan höra skillnader på kablar. T.ex. att man använder Carlsson-högtalare som monitorer. *Duckar* :)

mvh/Harryup

Ah, förstår vad du menar. Använder man något annat än Världens Bästa Högtalare så kanske kablar kan få ljudet att ruttna ännu mer, något jag aldrig kommer att få uppleva förstås. Tänkte inte på det.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-10-28 05:45

ostmaccan skrev:Jag hävdar att ingen kunnig köpare kan få för sig att köpa en strömsladd för 10.000 kronor per meter.

Eller en klocka för >5000:- eller ett par jeans för >500:- eller en bil för >300kSEK eller en trerummare för >2MSEK.... :wink:

Jag skulle aldrig lägga flera tusenlappar på en strömsladd, och jag tror ingen, nånsin kan höra skillnad, men det är många saker jag inte skulle lägga pengar på och aktar mig lite för att sätta mig till doms över nån annans val. Gillar man och har blanka exklusiva hifi-apparater kanske man också vill snöra ihop dem med fina exklusiva sladdar.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-28 06:52

hifikg skrev:

Lätt som en plätt! Det enda som är kvar av de kablarna är kontakterna, så det blir nog alldeles tyst.
Det hör man tom i Carlsson :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-10-28 07:47

sprudel skrev:
hifikg skrev:

Lätt som en plätt! Det enda som är kvar av de kablarna är kontakterna, så det blir nog alldeles tyst.
Det hör man tom i Carlsson :mrgreen:

T o m tystnaden är behagligare med OA-52, jag läste nog lite fel i hastigheten och tolkade det som att du hade något emot just Supra, som väl är lika goda kålsupare som andra kabelnasare, om än lite billigare. Jag tror alltså inte att dyra kablar, särskilt ofta, förstör ljudet, bara att de aldrig någonsin förbättrar det, jämfört med hela o rena kablar av rimlig sort och bra kontakt.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-28 11:06

Olika uppbyggda nätkablar verkar orsaka större skillnader i återgivningen från vissa apparater än från andra.
En bekant hade härom veckan en Devialet-förstärkare till låns med senaste mjukvaran installerad.
Med en medskickad dyrkabel blev återgivningen spretig och hård, flera andra provades med hörbara skillnader, men med hans egenkonstruerade väl skärmade föll bitarna på plats och det lät riktigt njutbart.

Det är ju en extremt komplex produkt som åtminstone jag blir kluven inför, somligt hanterar den utomordentligt väl, annat undrar jag om det är rätt och alltid borde låta så här eller inte. Den kan ersätta analogt försteg, RIAA-korrektion, DAC, aktivt delningsfilter och ett stereoslutsteg, så det är väl inte så underligt om något av allt detta kan störas via en dåligt skärmad nätkabel oavsett pris.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-28 11:14

@hifikg: Visst var det sprudels Suprakablar, men jag ville inte hänga ut honom eftersom han monterat dem själv.
Det vore dock inte relevant att jämföra dem med lampsladd eftersom det var skärmade semibalanserade signalkablar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-28 11:27

Det där påstående om nätkablar skulle jag gärna se verifierat i labbet och/eller blindtest. 8)
Den där "Randi" eller vad han nu erbjuder ganska mycket pengar till den som lyckas påvisa den här typen av naturlagsvidriga utsagor.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-10-28 11:38

Problemet är bara att du måste vara en etablerad å välkänd "HI-FI-personlighet"*
för att komma ifråga som "försöksperson" . . . å där rök mina miljoner . . . typ. :evil: :D

*Det är alltså inte öppet för vilken ljudnördsdåre som helst att delta.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-28 13:01

Laila skrev:Problemet är bara att du måste vara en etablerad å välkänd "HI-FI-personlighet"*
för att komma ifråga som "försöksperson" . . . å där rök mina miljoner . . . typ. :evil: :D

*Det är alltså inte öppet för vilken ljudnördsdåre som helst att delta.

Åfan, det var tråkigt att höra.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-10-28 13:58

lennartj skrev:@hifikg: Visst var det sprudels Suprakablar, men jag ville inte hänga ut honom eftersom han monterat dem själv.
Det vore dock inte relevant att jämföra dem med lampsladd eftersom det var skärmade semibalanserade signalkablar.

Och du skojade väl om att de lät illa pga märkningen?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-28 16:28

hifikg skrev:
lennartj skrev:@hifikg: Visst var det sprudels Suprakablar, men jag ville inte hänga ut honom eftersom han monterat dem själv.

Och du skojade väl om att de lät illa pga märkningen?

Visst var det skoj med märkningen om det bara handlat om pilarna på kablarnas höljen, fast nu handlade det om semibalanserade signalkablar. Då är min privata standard att skärm och minusledare är sammankopplade i den ände pilarna eller texten pekar mot och att pilarna alltid ska vara vända mot försteget oavsett om den går till en ingång eller en utgång för att åstakomma stjärnjord mellan apparaterna.
Jag påstår inte att jag normalt hör någon direkt skillnad mellan ett rätt- eller felvänt kabelpar, såvida de inte orsakar brum, men det gör det faktiskt mellan mitt aktiva delningsfilter och McIntosh-slutstegen, så till dem har jag nätsladdar där jorden inte är ansluten.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi