Hur mycket tappar jag med olika långa högtalarkablar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Hur mycket tappar jag med olika långa högtalarkablar?

Inläggav Alexi » 2016-10-29 13:32

Om jag till ena högtalaren har en kabel som är 4 meter och till den andra bara 1 meter långa kablar?
Kablarna har en resistans på 5,2 Ohm/km och en induktans på 0,25 uH/meter.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Hur mycket tappar jag med olika långa högtalarkablar?

Inläggav Perfector » 2016-10-29 13:47

Alexi skrev:Om jag till ena högtalaren har en kabel som är 4 meter och till den andra bara 1 meter långa kablar?

Ljushastighet * avstånd borde ge tidsdifferansen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2016-10-29 14:24

Tidsskillnaden blir helt försumbar och borde motsvara en ytterst liten skillnad i avståndet mellan lyssnaren och respektive högtalare, det hjälper nog inte ens att sitta stilla i en fixtur när man lyssnar, skillnaden i den akustiska löptiden blir dominerande.

Med så korta längder borde även alla andra skillnader beroende på resistans, kapacitans och induktans bli helt betydelselösa, själv har jag 3 respektive 6 meter långa kablar och mina öron har inte blivit sneda än.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-29 14:50

Alexi skrev:Om jag till ena högtalaren har en kabel som är 4 meter och till den andra bara 1 meter långa kablar?

10 pikosekunder.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-10-29 15:28

Feelgood.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-29 15:38

Nänä! Vi äro ingenjörer, vi, och vi räkna j-omega, vi!

Ge oss högtalrnas impedanskurva så reder vi ut detta.

Annars bifall på k12...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-10-29 16:16

Spännande fråga. Jag har också fått höra att det var viktigt att se till att ha lika långa kablar till vänster och höger högtalare. På något sätt lät det vettigt och jag utgick från att detta vara en "vedertagen" sanning, men fattar nu att det bara är trams.

Vid vilken längd skulle man teoretisk kunna märka en skillnad tror ni?

Jag måste väl också erkänna att jag inte tillhör dem som går igång på olika typer av högtalarkablar, utan antar att det mesta fungerar.
Dock så var det spännande att höra en säljare diskutera "dyra" högtalarkablar med en annan kund...och det var en hel del lustigheter som att tillverkaren av just denna dyra kabel letade efter långa "kopparslingor" på minst en meter (ingen aning vad som egentligen menades med det...) medan billigare kablars koppar kunde vara ihopsmält från en centimeters "kopparslingor". Jag antar att det var just kopparen i kabeln som avsågs och att man utgick från olika "längder" på bitarna som skulle smältas ner när kabeln skapades. Detta innebar att man kunde höra sprakandet mellan de encentimeters delarna som den billigare kabeln var gjord av. Den andra kunden lyssnade andäktigt och nickade jakande an han verkligen förstod att det måste vara stor skillnad mellan den billiga och dyra kabeln. Tron kan ju försätta berg, så han blev säkert nöjd. Själv tyckte jag att det troligtvis rörde sig om en avancerad form av bedrägeri...
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-10-29 17:12

Tidsskillnaden är säkerligen försumbar, men minns jag fel i att diskanten också kommer rulla av olika? Motståndet i kabeln är trotts allt en del av filtret.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-29 17:33

Alexi skrev:Tidsskillnaden är säkerligen försumbar, men minns jag fel i att diskanten också kommer rulla av olika? Motståndet i kabeln är trotts allt en del av filtret.

Mät! Lägg på 1kHz resp 20kHz och kolla att du får samma spänning i bägge högtalarna, om du vill vara säker.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-10-29 21:29

Perfector skrev:

Signalhastigheten i en kabel är mycket lägre än c i vakuum.

Man kan ändå utgå från att tidsskillnaden p g a kabellängden är försumbar.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-29 22:23

n3mmr skrev:
Perfector skrev:

Signalhastigheten i en kabel är mycket lägre än c i vakuum.

Man kan ändå utgå från att tidsskillnaden p g a kabellängden är försumbar.

Utbredningshastigheten borde vara c/n, där n är brytningsindex för isoleringen i kabeln. Jag tittade just på wikipedia och hittade hur brytningsindex ock dielektricetetskonstant hänger ihop, n=sqrt(εr*μr), och plast har typiskt en dielektricitetskonstant εr på ungefär 2 eller mer. Eftersom μr för icke ferromagnetiska material är mycket nära 1 blir utbredningshastigheten ljushastigheten delat med roten ur 2 eller ungefär 200 000 000 m/s.

Eventuella skillnader mellan kabellängder, förutsatt en stabil förstärkare, blir därför helt beoende av induktans och resistans i kombination med högtalarens impedans. Räknar man med en rent resistiv högtalare på 4 ohm kommer den längre kabeln att dämpa med 20*log((4+0,0052*4)/4)=0,045 dB över hela registret och 20log(sqrt(1/(1+(2*pi*20000*4*0,25e-6/4)²)))=0,27 dB extra vid 20 kHz.

Motsvarande siffror för enmeterskabeln blir 20*log((4+0,0052*1)/4)=0,011 dB och 20log(sqrt(1/(1+(2*pi*20000*1*0,25e-6/4)²)))=0,07 dB.

Nu är inte högtalare resistiva laster, och för att veta hur det blir med dina högtalare behöver man veta hur impedansen är. Det är vanligt att impedansen stiger mot höga frekvenser och då blir skillnaden i diskanten mindre än i mina räkneexempel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-29 22:31

Manor skrev:Den andra kunden lyssnade andäktigt och nickade jakande an han verkligen förstod att det måste vara stor skillnad mellan den billiga och dyra kabeln. Tron kan ju försätta berg, så han blev säkert nöjd. Själv tyckte jag att det troligtvis rörde sig om en avancerad form av bedrägeri...

Nu var jag ju inte med, men man ska vara rätt försiktig med att tolka andras reaktioner på tokigheter. Ibland orkar man bara inte ge sig in i en debatt och nickar bara instämmande och hoppas att det ska ta slut. Det krävs ett viss mod och en viss energi för att säga emot en annan person, det sociala spelet är lurigt.

Men jag tror att folk genomskådar det där bättre än man kan tro.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-29 22:38

Jag har trots allt kommit att bli vän med tanken att det trots liten (eller ingen) vinst inte heller straffar sig nämnvärt att ha lika långa.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-10-29 23:13

En litzkabel som har en så pass låg resistans som 0,0052 ohm/m. kan ändå potentiellt ge 0,2dB skillnad vid 20kHz. Överaskande mycket ändå tycker jag. Jag får fortsätta leva med en rejäl hög kabel bakom ena högtalaren då.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-29 23:21

Alexi skrev:En litzkabel som har en så pass låg resistans som 0,0052 ohm/m. kan ändå potentiellt ge 0,2dB skillnad vid 20kHz. Överaskande mycket ändå tycker jag. Jag får fortsätta leva med en rejäl hög kabel bakom ena högtalaren då.

Högtalare skulle ha sån där dammsugarsladdupprullning :-D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-29 23:21

Alexi skrev:En litzkabel som har en så pass låg resistans som 0,0052 ohm/m. kan ändå potentiellt ge 0,2dB skillnad vid 20kHz. Överaskande mycket ändå tycker jag. Jag får fortsätta leva med en rejäl hög kabel bakom ena högtalaren då.

rulla ihop den till en spole så får du ett diskantfilter :-)
Kan du hänga den bakom en bokhyllla eller annat i vågform istället så blir det ingen spoleffekt på den, men det vet du säkert redan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-29 23:24

Perfector skrev:

Kan du hänga den bakom en bokhyllla eller annat i vågform istället så blir det ingen spoleffekt på den, men det vet du säkert redan.

Den tanken slog mig också och jag råkade nämna det högt, för ett tag sen, men så fungerar det inte alls om båda ledarna går i samma kabel och således löper parallellt, vilket de ju plägar göra.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-29 23:35

Nja, nu var det ju induktansen som gav den "stora" skillnaden och det och med 4 ohms resistiv last. Chansen är stor att högtalarens impedans stiger nästan lika fort som kabelns.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-29 23:36

darkg skrev:
Perfector skrev:

Den tanken slog mig också och jag råkade nämna det högt, för ett tag sen, men så fungerar det inte alls om båda ledarna går i samma kabel och således löper parallellt, vilket de ju plägar göra.

Nej, just det.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-30 10:29

Perfector skrev:rulla ihop den till en spole så får du ett diskantfilter :-)

Snälla sluta sprida denna felaktighet. Har du växelspänning i en kabel med 2 ledare så blir det ingen spole.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-12-17 02:52

Skulle det inte låta mycket bättre om man skrotade allt vad kopparkabel heter och går in för cm tjocka litzkablar av rent silver. Har för mig att jag kollade i Karlebos handbok och kom då fram till att rent silver var klart överlägsen kopparkabeln och det enda som duger till högtalarkabel.
Kan man sedan få hyresvärden att byta ut 240 voltskabeln till 400 volts skåpet i källaren mot silverkabel skulle det nog inte heller vara helt fel.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-12-17 10:42

Men det faktiskt så att man kan köpa mycket grövre kopparkabel med lägre resistans än om man lägger samma pengar för silverkabel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-12-17 12:24

Läste lite om metallers resistivitet för ett tag sen och fick lära mig något nytt.. nämligen att rent silver förvisso har lägre resistans än ren koppar, men att (om jag minns rätt) en liten mängd silver i koppar ger lägre resistans än någon av metallerna enskilt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-12-17 12:32

Här var det: https://en.wikipedia.org/wiki/Single_cr ... conductors

Det var en speciell form av "single crystal copper" som hade lägre resistans än vanligt silver. Lägst R verkar vara silver med en gnutta koppar i. Praktiska begränsningar finns och ingen kommersiell framställning såvitt jag förstår.
Senast redigerad av Piotr 2016-12-17 13:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-17 12:40

Dels som Paa säger. Dels att minimum inte nödvändigtvis är optimum.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-17 12:47

Manor skrev:Spännande fråga. Jag har också fått höra att det var viktigt att se till att ha lika långa kablar till vänster och höger högtalare. På något sätt lät det vettigt och jag utgick från att detta vara en "vedertagen" sanning, men fattar nu att det bara är trams.

Det kan vara varken viktigt eller trams :-)

Man kan göra bedömningen att det lönar sig mer än det straffar sig! Fördelen med lika långa är ofta liten, men nackdelen kan i många fall tänkas vara ännu mindre, beroende på hur prioriteringarna ser ut.

Fördelen är tekniskt-fysikaliskt otvetydig, om än ofta pytteliten och antagligen ofta försumbar, medan nackdelen är ekonomisk-praktisk och varierar med användarens preferenser...

jansch

Inläggav jansch » 2016-12-17 19:10

Tänkte sticka ut hakan...
0',2 dB är så löjligt lite att du har större avvikelser om du byter från T-shirt till fleecetröja i lyssningsposition.... Eller skillnaden om du är nyklippt eller ej(nästan)

.... Och låt framförallt inte frugan eller sambon sitta bredvid i soffan, då ändrar du frekvenskurvan dramatiskt jämför on du är ensam lyssnare. Även katten i knät kommer ge större avvikelser för din hörsel.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-12-17 20:45

Du kan använda olika area.

Jag kör 1,5 mm2 till surround vänsterkanal och 0,75 mm2 till surround högerkanal.

Längderna skiljer ungefär 2x i snitt.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Återgå till Teknikforum