Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Om jag till ena högtalaren har en kabel som är 4 meter och till den andra bara 1 meter långa kablar?
Kablarna har en resistans på 5,2 Ohm/km och en induktans på 0,25 uH/meter.
Alexi skrev:Om jag till ena högtalaren har en kabel som är 4 meter och till den andra bara 1 meter långa kablar?
Alexi skrev:Tidsskillnaden är säkerligen försumbar, men minns jag fel i att diskanten också kommer rulla av olika? Motståndet i kabeln är trotts allt en del av filtret.
Perfector skrev:Alexi skrev:Om jag till ena högtalaren har en kabel som är 4 meter och till den andra bara 1 meter långa kablar?
Ljushastighet * avstånd borde ge tidsdifferansen.
n3mmr skrev:Perfector skrev:Alexi skrev:Om jag till ena högtalaren har en kabel som är 4 meter och till den andra bara 1 meter långa kablar?
Ljushastighet * avstånd borde ge tidsdifferansen.
Signalhastigheten i en kabel är mycket lägre än c i vakuum.
Man kan ändå utgå från att tidsskillnaden p g a kabellängden är försumbar.
Manor skrev:Den andra kunden lyssnade andäktigt och nickade jakande an han verkligen förstod att det måste vara stor skillnad mellan den billiga och dyra kabeln. Tron kan ju försätta berg, så han blev säkert nöjd. Själv tyckte jag att det troligtvis rörde sig om en avancerad form av bedrägeri...
Alexi skrev:En litzkabel som har en så pass låg resistans som 0,0052 ohm/m. kan ändå potentiellt ge 0,2dB skillnad vid 20kHz. Överaskande mycket ändå tycker jag. Jag får fortsätta leva med en rejäl hög kabel bakom ena högtalaren då.
Alexi skrev:En litzkabel som har en så pass låg resistans som 0,0052 ohm/m. kan ändå potentiellt ge 0,2dB skillnad vid 20kHz. Överaskande mycket ändå tycker jag. Jag får fortsätta leva med en rejäl hög kabel bakom ena högtalaren då.
Perfector skrev:Alexi skrev:En litzkabel som har en så pass låg resistans som 0,0052 ohm/m. kan ändå potentiellt ge 0,2dB skillnad vid 20kHz. Överaskande mycket ändå tycker jag. Jag får fortsätta leva med en rejäl hög kabel bakom ena högtalaren då.
rulla ihop den till en spole så får du ett diskantfilter
Kan du hänga den bakom en bokhyllla eller annat i vågform istället så blir det ingen spoleffekt på den, men det vet du säkert redan.
darkg skrev:Perfector skrev:Alexi skrev:En litzkabel som har en så pass låg resistans som 0,0052 ohm/m. kan ändå potentiellt ge 0,2dB skillnad vid 20kHz. Överaskande mycket ändå tycker jag. Jag får fortsätta leva med en rejäl hög kabel bakom ena högtalaren då.
rulla ihop den till en spole så får du ett diskantfilter
Kan du hänga den bakom en bokhyllla eller annat i vågform istället så blir det ingen spoleffekt på den, men det vet du säkert redan.
Den tanken slog mig också och jag råkade nämna det högt, för ett tag sen, men så fungerar det inte alls om båda ledarna går i samma kabel och således löper parallellt, vilket de ju plägar göra.
Perfector skrev:rulla ihop den till en spole så får du ett diskantfilter
Manor skrev:Spännande fråga. Jag har också fått höra att det var viktigt att se till att ha lika långa kablar till vänster och höger högtalare. På något sätt lät det vettigt och jag utgick från att detta vara en "vedertagen" sanning, men fattar nu att det bara är trams.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster