Litet rum och bummlig bas

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Magnusjohansson

Re: Litet rum och bummlig bas

Inläggav Magnusjohansson » 2016-10-21 19:54

IngOehman skrev:Av det jag ser på den där kurvan skulle jag gissa att det mest potentiellt störande är puckeln vid 120 Hz. ;)

Därmed inte sagt att den stör det minsta.

Problemet med sådana där statiska mätningar är att det är helt omöjligt att skilja mellan vad som är resonanser och vad som är interferenser. Puckeln kan vara superlokal och helt harmlös.

Vh, iö

Märke inte av den alls nu när jag lyssnade, men hade fokus på annat, så kanske därför. Den blir lite värre att lösa eftersom målet är att delning skall vara vid 80hz, tycker det blir bättre med 80 nu efter flytten. Tidigare tyckte jag 120 blev bättre delning. Delning sker med minidsp så jag kan nog få ner den något med PEQ.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-21 23:01

Bra förbättring. Bra jobbat båda två. Variansen ser ut att ha blivit 3dB mindre och det är ju signifikant. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-10-30 14:28

Nattlorden skrev:Bra förbättring. Bra jobbat båda två. Variansen ser ut att ha blivit 3dB mindre och det är ju signifikant. :)

Ja, och skillnaden i upplevelse beskrivs nog bäst som "dag och natt"

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-10-30 14:45

Har nu även köpt I6 och ersatt mina pips som agerat toppar tidigare. Ljudet från I6 upplever jag som aningen mjukare behagligare i diskanten, inga stora skillnader men den finns där helt klart. Det är också tydligt att I6 är bättre rent generellt på att agera topp. Och skillnaden var betydligt större än jag trott, integreringen mot basmodulerna känns nu helt perfekt.

Största skillnaden är dock hur den upplevs mot pips med olika placeringar. Medan pips var otroligt känslig med var den stod för att inte låta platt och tråkig. I6 är väldigt mycket mer okänslig för placering. Den kan stå in mot väggen eller 50cm ut eller peka lite snett åt olika håll. Låter i princip lika bra hur man bär sig åt.

Den bästa uppgradering jag gjort på väldigt länge om man bortser från rumsakustikjusteringar.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-10-30 16:28

Kul att du är nöjd med i6orna! Kom dom fram som dom skulle?

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-10-30 19:18

bergggren skrev:Kul att du är nöjd med i6orna! Kom dom fram som dom skulle?

Japp, allt gick bra. Tack !

Användarvisningsbild
Foffe

Inläggav Foffe » 2016-10-30 22:20

Magnusjohansson skrev:Har nu även köpt I6 och ersatt mina pips som agerat toppar tidigare. Ljudet från I6 upplever jag som aningen mjukare behagligare i diskanten, inga stora skillnader men den finns där helt klart. Det är också tydligt att I6 är bättre rent generellt på att agera topp. Och skillnaden var betydligt större än jag trott, integreringen mot basmodulerna känns nu helt perfekt.

Största skillnaden är dock hur den upplevs mot pips med olika placeringar. Medan pips var otroligt känslig med var den stod för att inte låta platt och tråkig. I6 är väldigt mycket mer okänslig för placering. Den kan stå in mot väggen eller 50cm ut eller peka lite snett åt olika håll. Låter i princip lika bra hur man bär sig åt.

Den bästa uppgradering jag gjort på väldigt länge om man bortser från rumsakustikjusteringar.

i6:orna är riktigt trevliga. De lirar ju ganska mycket starkare än piP också. Jag kör mina ihop med prof.X2 och basarna ger upp innan i6:orna. Håller också med dig angående placeringen. Jag har mina 1 meter från bakre vägg med gott resultat. Mitt största problem är dock att jag inte har så mycket akustikreglering.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2016-10-31 12:42

Kan du inte lägga upp lite bilder på rummet Magnus så man kan bilda sig en uppfattning om hur det ser ut?
Jag har själv ett litet rum på 12m2 som jag tänkte ta tag i nu map akustiken.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-10-31 14:36

Stranne skrev:Kan du inte lägga upp lite bilder på rummet Magnus så man kan bilda sig en uppfattning om hur det ser ut?

Joda det kan jag göra när jag kommer hem.

Och nu när allt blivit så mycket bättre så är man klart inte nöjd utan vill förbättra ytterligare :D Nu har jag 2st basar bak och 2st fram. Jag kan inte uppleva något direkt problem med det. Men eftersom Ingvar föreslog man skulle ha fler fram än bak så är jag lite sugen på att skaffa två till. Så om någon vill sälja profundus-p hör av dig !

Sedan har jag ett brus som min mini-dsp skapar, har testat det mesta men får inte bort det. Så nu har jag beställt den nya mini-dsp 2x4 HD som skall vara bättre på det mesta och förhoppningsvis skapa mindre brus. Och då kan jag även streama direkt till den digitalt vid musiklyssning och på så vis plocka bort A/D och D/A vid musiklyssning. Vid filmtittande får jag dock även i fortsättningen använda analogt eftersom det inte går att få ihop det på annat vis med en normal receiver.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-11-01 10:54

Stranne skrev:Kan du inte lägga upp lite bilder på rummet Magnus så man kan bilda sig en uppfattning om hur det ser ut?

Här kommer ett par bilder. Blir som det blir när rummet är byggt för det skall vara mörkt :)
Bilagor
20161031_174919.jpg
20161031_174919.jpg (485.46 KiB) Visad 4853 gånger
20161031_175000.jpg
20161031_175000.jpg (485.14 KiB) Visad 4853 gånger

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-01 11:24

Ser trevligt ut :)

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-11-09 13:49

Alltså...... är inte detta otroligt märkligt....... ljudbilden i mitt rum som man kan se på bilderna ovan är till vänster. Röster osv hamnar alltid till vänster ungefär 30% till vänster från mitten.

Detta kan självfallet bero på massa saker. Men jag har enligt uteslutningsmetoden uteslutit allt i signalvägen (förutom högtalarkablarna eftersom det var jobbigt och långsökt). Dessutom testat alla möjliga placering av högtalarna. För att få ljudet hamna i mitten så måste jag sänka vänster kanal med ganska exakt 3,2db i min Mini-dsp.

Rummet är på framväggen och främre sidoväggar exakt lika. Men bakom lyssningsplatsen ser det inte lika ut eftersom där finns dörrar och fönster. Kan det vara detta som orsakar det hela?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-11-09 16:08

Kolla dina RCA-kablar och kontakter. Har också haft problem med detta. Mätte på RCA-kablarna - vissa mätte uppåt 10dB skillnad mellan röd och svart kabel. Lite dåligt tryck i kontakten kan vara problemet. Kan även vara högtalarkabeln. Min receiver/slutsteg verkar ibland också balla ur och inte starta upp båda kanalerna korrekt och det blir nästan helt tyst i ena kanalen.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-09 17:14

Magnusjohansson skrev:Alltså...... är inte detta otroligt märkligt....... ljudbilden i mitt rum som man kan se på bilderna ovan är till vänster. Röster osv hamnar alltid till vänster ungefär 30% till vänster från mitten.

Detta kan självfallet bero på massa saker. Men jag har enligt uteslutningsmetoden uteslutit allt i signalvägen (förutom högtalarkablarna eftersom det var jobbigt och långsökt). Dessutom testat alla möjliga placering av högtalarna. För att få ljudet hamna i mitten så måste jag sänka vänster kanal med ganska exakt 3,2db i min Mini-dsp.

Rummet är på framväggen och främre sidoväggar exakt lika. Men bakom lyssningsplatsen ser det inte lika ut eftersom där finns dörrar och fönster. Kan det vara detta som orsakar det hela?

Har du uteslutit högtalarna också? Eller de kanske räknas till signalvägen?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-11-09 20:03

Magnusjohansson skrev:Alltså...... är inte detta otroligt märkligt....... ljudbilden i mitt rum som man kan se på bilderna ovan är till vänster. Röster osv hamnar alltid till vänster ungefär 30% till vänster från mitten.

Det är inte alldeles ovanligt att man har olika trånga hörselgångar som kan ge dessa fenomen, vi är ju inte symmetriska i vår uppbyggnad som många tror, likadant med näshålorna, höger o vänster där de flesta får bekymmer med nästäppa och bihålebekymmer mer på ena sidan än den andra.
En annan faktor är vax i öronen, men det kan du enklare åtgärda, men inte med tops, då förvärrar du det. Revaxör är bättre.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-09 23:11

Skulle nog föredraget strax över 110Hz delning där, det skulle avlasta i6:orna mer så de kan ge ännu renare ljud, och basarna har inga problem med det. 30Hz låter kanske inte mycket, men etyder en hel del mindre luftpumpande!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2016-11-10 11:19

Har du provat att skifta sida på högtalarna? Att du ställer den högra på vänster sida och vice versa alltså. Kolla det! Jag har själv haft problem med diskanter i i6 som slutar fungera och ett tecken på det kan vara att ljudbilden lutar mer åt det hållet där diskanten funkar som den ska. Lägg även örat tätt mot diskanterna för att kolla under spelning.

Du skriver att sidoväggarna är exakt lika - innebär detta även avseende alla draperier osv? Om du har lite olika dämpning på de olika sidorna så kantrar ljudbilden direkt enligt mina erfarenheter.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-11-12 01:00

Jag har samma "problem". Men istället för att höja den ena kanalen så har jag justerat delayen, och dååååååååååå blir det perfeeeeeeeeeeekt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2017-03-20 11:58

Nu har det skett förändringar igen.

Har sålt profundusP och ersatt med InfraX-6.

Grundtanken var att jag skulle ha totalt 4 moduler fram jämt fördelade över väggen och 2 bak. Detta hade jag under några dagar och tyckte det var riktigt bra, och det var bättre än profundusP-4 med samma placering. Och anledningen till det är att Infra passar bättre i mitt rum, den naturliga sänkningen som infa ger i lågbasen höjer rummet naturligt upp. Så jag var nöjd och glad tills jag kom på att jag ville justera in nivån på basen genom att sätta dit Pips och köra fullregister, växla där mellan för att på så vis få en referens till hur hög basen skulle vara.

Till min frustration insåg jag snart att basen i Pips var bättre än med InfraX-6 8O :x Lite vassare ljud i pips (tror för övrigt diskanten distar i pips tidigare än man tror) än I6 men som helhet var piPs i fullregister det som lät bäst. Okay, tillbaks till ritbordet igen. Börja mäta och fundera. Min första tanke var att det nog borde vara fasfel mellan toppar och basar. För det var lite så det kändes. Typ som att ljudet inte hängde samman lika bra med det delade systemet. Så jag satte igång och börja läsa om om hur det fungerade och hur man mäter med REW lite mer ingående. Efter att antal timmar läsande så trodde jag inte längre det är fasfel. Borde inte bli det med mina förutsättningar. Och oavsett var jag la delningsfrekvensen så tycktes inte det påverka alls.

Så jag började åter igen och flytta basmoduler, mäta, lyssnande. Efter många timmar och väldigt sen natt kom jag kommit fram till att placeringen jag hade från början med ProfundusP-4 var den bästa placeringen jag kunde hitta. Alltså 2 som stativ till I6 och 2 upphängda i hörnen i taket bakom. Så fort jag addera med en eller två moduler ytterligare på framväggen så blev mätningarna och ljudkvaliteten betydligt sämre. Det syns faktisk inte så väldigt mycket på nivån utan mer på efterklangstiden som ökar med typ faktor 3 så fort där är fler moduler fram än bak.

Och nu kunde då Infrax-4 som det blev mäta sig med pips i ljudkvalite. Och bara addera de fördelar som ett delat system ger.

Så jag slängde helt enkelt ut 2 moduler och körde så ett par dagar. Det kändes dock inte inte helt bra ändå när jag köpt 6 och bara använde 4. Men nu var basen något av det bästa jag hört så tänkte jag fick vara nöjd ändå.

Då en kväll med lite slösurfande och läsande kring hifi generellt så stötte jag på en diskussion gällande om man skulle köra stereo eller mono i basen. Har alltid strävat efter stereo i basen och inte tänkt så mycket mer på det eftersom miniDSP erbjuder detta så har det sedan dess varit en självklarhet. Men lika många på detta forum (Home Theater Shack) förespråkade mono som stereo och det verkade vara påläst folk med bra argument som debatterade ämnet. Och plötsligt slog det mig.......... varför inte testa och köra mono i basen och addera en modul mitten bak på golvet och en mitten fram på golvet (som för övrigt blir perfekt stativ till center) Teoretiskt tänkte jag att det inte borde addera de bekymmer som uppstår när det är fler moduler fram än bak.

Och för en gångs skull så stämde mitt logiska tänkande med verkligheten. 8O Basen mäter aningen bättre med denna placering och 6 moduler än med 4 moduler men det är marginellt. Efterklangstiden sjunker lite över hela registret 20-80. Men framför allt ökar det kapaciteten med ca 2,5db enligt mätning. Vilket för övrigt inte behövs till musik i mitt rum. Men till film är det trevlig med lite med kapacitet när det börjar mullra på. Och att köra mono kan jag inte uppleva påverkar på något vis.

Så vad har jag lärt mig av allt detta fram till idag ?
OBS!! Jag är bara en glad amatör med aningen bättre kunskap än medelsvensson som skriver utifrån mina egna erfarenheter. Så ta mina erfarenheter och tips med en nypa salt.

--Känner du att ditt intresse inte är stort nog för nedan. Kontakta en erkänt kunnig akustiker.
--Är basen dålig blir hela återgivningen skit. Och basen är det bökigaste få till enligt min erfarenhet.
--Basarna är en del i kombination med rummet som skapar återgivning. (givetvis även topparna men nu pratar vi bara bas)
--Olika basmoduler passar olika rum bra. Som i mitt fall får jag rakare kurva Infra (slutet) och (profundus) basreflex.
--Glöm bort allt du läser om andras olika rum. Det stämmer garanterat inte inte i ditt rum.
--Släpp alla förutfattade meningar om var modulerna borde vara placerade. Och tänk utanför boxen.
--Många basar är guld !! och den enda lösning som jag funnit för att lösa basåtergivningen.
--Tro inte att en EQ löser en katastrofal basåtergivning, för det gör den inte. Dock kan den förbättra en redan bra sådan. Jag har en sänkning vid 77hz, och den behövs knappt den heller.
--Mono eller stereo i basen har enligt mig ingen betydelse (delat vid 80)
--Jag har 3 basar bak och 3 fram. Dom bak är dessutom närmare lyssninsplatsen. Trots detta hör jag aldrig de bakre modulerna.
--Skaffa mätutrustning och lär dig det elementära om hur det fungerar.
--Tro inte att nivån i mätningen visar allt, efterklangstiden är lika viktig. Nivån kan vara spikrak men det låt ändå inte bra på grund av långa eftersläp på vissa eller alla bastoner.
--Att dämpa bort bas i ett litet rum som mitt 13m2 är omöjligt av rent utrymmesmässiga skäl. Så lägg ner den tanken.
--Nöj dig aldrig med en bra mätning. Kör frekvenssvep och lyssna, och kombinera med mätningar, först då förstår du vad mätning verkligen visar.
--Tro på dig själv och vad du själv hör. Justera in systemet efter hur du tycker det blir när du lyssnar.
--Köp inte på dig en för mycket innan du vet vad du faktiskt behöver. Och vad som är värt att lägga pengar på. Att som exempel köpa dyra slutsteg innan basen i rummet är rimligt bra, är att göra allt i fel ordning. En sak man får på köpet om man går igenom det jag nu gjort är förståelsen kring elektonikens inverkan i relation till allt annat. Och det kan spara väldigt mycket pengar för många skulle jag misstänka.

Mätningen är hur det blev utan EQ sänkningen vi 77Hz
Bilagor
Skärmavbild 2017-03-20 kl. 10.52.01.png
Skärmavbild 2017-03-20 kl. 10.52.01.png (304.97 KiB) Visad 4135 gånger

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-03-20 14:52

Magnusjohansson skrev:--Köp inte på dig en för mycket innan du vet vad du faktiskt behöver. Och vad som är värt att lägga pengar på. Att som exempel köpa dyra slutsteg innan basen i rummet är rimligt bra, är att göra allt i fel ordning. En sak man får på köpet om man går igenom det jag nu gjort är förståelsen kring elektonikens inverkan i relation till allt annat. Och det kan spara väldigt mycket pengar för många skulle jag misstänka.

Mätningen är hur det blev utan EQ sänkningen vi 77Hz

:!:

+1

Visst är det så.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-03-20 20:34

:idea: Det är i6'orna som är problemet, sälj dem till mig så ordnar det sig..... :D
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2017-06-19 18:06

Vad nu? Varför säljer du dina infra? :roll:

Föregående

Återgå till Wänner af Ino