Nu har det skett förändringar igen.
Har sålt profundusP och ersatt med InfraX-6.
Grundtanken var att jag skulle ha totalt 4 moduler fram jämt fördelade över väggen och 2 bak. Detta hade jag under några dagar och tyckte det var riktigt bra, och det var bättre än profundusP-4 med samma placering. Och anledningen till det är att Infra passar bättre i mitt rum, den naturliga sänkningen som infa ger i lågbasen höjer rummet naturligt upp. Så jag var nöjd och glad tills jag kom på att jag ville justera in nivån på basen genom att sätta dit Pips och köra fullregister, växla där mellan för att på så vis få en referens till hur hög basen skulle vara.
Till min frustration insåg jag snart att basen i Pips var bättre än med InfraX-6

Lite vassare ljud i pips (tror för övrigt diskanten distar i pips tidigare än man tror) än I6 men som helhet var piPs i fullregister det som lät bäst. Okay, tillbaks till ritbordet igen. Börja mäta och fundera. Min första tanke var att det nog borde vara fasfel mellan toppar och basar. För det var lite så det kändes. Typ som att ljudet inte hängde samman lika bra med det delade systemet. Så jag satte igång och börja läsa om om hur det fungerade och hur man mäter med REW lite mer ingående. Efter att antal timmar läsande så trodde jag inte längre det är fasfel. Borde inte bli det med mina förutsättningar. Och oavsett var jag la delningsfrekvensen så tycktes inte det påverka alls.
Så jag började åter igen och flytta basmoduler, mäta, lyssnande. Efter många timmar och väldigt sen natt kom jag kommit fram till att placeringen jag hade från början med ProfundusP-4 var den bästa placeringen jag kunde hitta. Alltså 2 som stativ till I6 och 2 upphängda i hörnen i taket bakom. Så fort jag addera med en eller två moduler ytterligare på framväggen så blev mätningarna och ljudkvaliteten betydligt sämre. Det syns faktisk inte så väldigt mycket på nivån utan mer på efterklangstiden som ökar med typ faktor 3 så fort där är fler moduler fram än bak.
Och nu kunde då Infrax-4 som det blev mäta sig med pips i ljudkvalite. Och bara addera de fördelar som ett delat system ger.
Så jag slängde helt enkelt ut 2 moduler och körde så ett par dagar. Det kändes dock inte inte helt bra ändå när jag köpt 6 och bara använde 4. Men nu var basen något av det bästa jag hört så tänkte jag fick vara nöjd ändå.
Då en kväll med lite slösurfande och läsande kring hifi generellt så stötte jag på en diskussion gällande om man skulle köra stereo eller mono i basen. Har alltid strävat efter stereo i basen och inte tänkt så mycket mer på det eftersom miniDSP erbjuder detta så har det sedan dess varit en självklarhet. Men lika många på detta forum (Home Theater Shack) förespråkade mono som stereo och det verkade vara påläst folk med bra argument som debatterade ämnet. Och plötsligt slog det mig.......... varför inte testa och köra mono i basen och addera en modul mitten bak på golvet och en mitten fram på golvet (som för övrigt blir perfekt stativ till center) Teoretiskt tänkte jag att det inte borde addera de bekymmer som uppstår när det är fler moduler fram än bak.
Och för en gångs skull så stämde mitt logiska tänkande med verkligheten.

Basen mäter aningen bättre med denna placering och 6 moduler än med 4 moduler men det är marginellt. Efterklangstiden sjunker lite över hela registret 20-80. Men framför allt ökar det kapaciteten med ca 2,5db enligt mätning. Vilket för övrigt inte behövs till musik i mitt rum. Men till film är det trevlig med lite med kapacitet när det börjar mullra på. Och att köra mono kan jag inte uppleva påverkar på något vis.
Så vad har jag lärt mig av allt detta fram till idag ?
OBS!! Jag är bara en glad amatör med aningen bättre kunskap än medelsvensson som skriver utifrån mina egna erfarenheter. Så ta mina erfarenheter och tips med en nypa salt.
--Känner du att ditt intresse inte är stort nog för nedan. Kontakta en erkänt kunnig akustiker.--Är basen dålig blir hela återgivningen skit. Och basen är det bökigaste få till enligt min erfarenhet.
--Basarna är en del i kombination med rummet som skapar återgivning. (givetvis även topparna men nu pratar vi bara bas)
--Olika basmoduler passar olika rum bra. Som i mitt fall får jag rakare kurva Infra (slutet) och (profundus) basreflex.
--Glöm bort allt du läser om andras olika rum. Det stämmer garanterat inte inte i ditt rum.
--Släpp alla förutfattade meningar om var modulerna borde vara placerade. Och tänk utanför boxen.
--Många basar är guld !! och den enda lösning som jag funnit för att lösa basåtergivningen.
--Tro inte att en EQ löser en katastrofal basåtergivning, för det gör den inte. Dock kan den förbättra en redan bra sådan. Jag har en sänkning vid 77hz, och den behövs knappt den heller.
--Mono eller stereo i basen har enligt mig ingen betydelse (delat vid 80)
--Jag har 3 basar bak och 3 fram. Dom bak är dessutom närmare lyssninsplatsen. Trots detta hör jag aldrig de bakre modulerna.
--Skaffa mätutrustning och lär dig det elementära om hur det fungerar.
--Tro inte att nivån i mätningen visar allt, efterklangstiden är lika viktig. Nivån kan vara spikrak men det låt ändå inte bra på grund av långa eftersläp på vissa eller alla bastoner.
--Att dämpa bort bas i ett litet rum som mitt 13m2 är omöjligt av rent utrymmesmässiga skäl. Så lägg ner den tanken.
--Nöj dig aldrig med en bra mätning. Kör frekvenssvep och lyssna, och kombinera med mätningar, först då förstår du vad mätning verkligen visar.
--Tro på dig själv och vad du själv hör. Justera in systemet efter hur du tycker det blir när du lyssnar.
--Köp inte på dig en för mycket innan du vet vad du faktiskt behöver. Och vad som är värt att lägga pengar på. Att som exempel köpa dyra slutsteg innan basen i rummet är rimligt bra, är att göra allt i fel ordning. En sak man får på köpet om man går igenom det jag nu gjort är förståelsen kring elektonikens inverkan i relation till allt annat. Och det kan spara väldigt mycket pengar för många skulle jag misstänka.
Mätningen är hur det blev utan EQ sänkningen vi 77Hz
Fan av Ino audio och DIY..