Tiden går... (hifimässor genom åren)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Re: Tiden går... (hifimässor genom åren)

Inläggav ErikAndersson » 2016-10-30 10:03

petersteindl skrev:
Harryup skrev:Tror det är olika år vi pratar om. Ena året minns jag det som att man endast var på StarHotel. Det andra året minns jag inte alls, just nu. Hade ifs i princip glömt bort Voyd-killen också men då jag tänkte på det så mindes jag mässan.
Man tog alldeles för få bilder på den tiden, typ inga alls.

/Harryup

Jag vet att det är två helt olika år. Mässan på Star hotell minns jag en del av. Där var det en väldigt otrevlig stämning och många distributörer klagade, även på mig och jag har aldrig förstått varför. Jag hade sålt Ljudbutiken till Serner och Svenska importörer var på något sätt missnöjda. De agerade mycket konstigt på den mässan. Det var inte bara Serner som ställde ut. Wille var där och Allba och Betoma och övriga i gänget. Det kan ha varit så att Serner var ensam butik och att övriga inte gillade det och att deras agg delvis gick ut över mig? Hur som helst, jag var ju ute ur bilden och förstod inte vad grabbarna pratade om. Serner var inte så uppskattad av övriga distributörer. Det är så jag minns det.

Då Ljudbutiken med Serner ställde ut på själva Älvsjömässan var flera år senare och de kan ha haft ett rum på Star då. Jag minns dock inte.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag kommer ihåg en mässa på Star hotell då jag hjälpte Serner och ljudbutiken, vad jag minns så var bara Ljudbutiken och Häggis där. Stämningen var mycket låg bla med anledning att vi hade problem med direktionen på Star Hotell, som trots att vi blivit lovat inte fick sätta upp några plakat eller anvisningar om att det överhuvudtaget var en mässa på Star-hotell! Dåligt!Dåligt! Dessutom fick vi klagomål från Älvsjömässan att vår "smörgåsman" gick omkring vid pendeltågsstaionen och omkring där med en anvisning om att det fanns en paralellmässa på Star Hotell. Vad kan fråga vad de hade med det att göra? Efter det har jag vägrat besöka besöka dessa lokaler igen! :evil: :evil: :evil: :evil:
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-10-30 16:45

petersteindl skrev:
paa skrev:
petersteindl skrev:
Fast. . . :) Det hade jag redan nämnt.

Med vänlig hälsning
Peter

Miss av mig.
Men har du nämnt Sollentuna, där var det väl ett par mässor?

Just det, Sollentuna. Det har jag förträngt. Jag minns inte så mycket från dessa, men jag besökte dessa. Har för mig att de var rätt slätstrukna.

Med vänlig hälsning
Peter

Där hörde jag Megatrend första och enda gången på en mässa. Vill minnas att Västerås Sound eller kanske Boom i Västerås hade ett par i butiken ett kort tag, men de hade inte utrymme att dra på med dem. Sedan dess har jag inte hört dem fler gånger, men var rejält sugen när ett par bjöds ut i mina trakter förra året.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-10-30 19:57

ErikAndersson skrev:
petersteindl skrev:
Harryup skrev:Tror det är olika år vi pratar om. Ena året minns jag det som att man endast var på StarHotel. Det andra året minns jag inte alls, just nu. Hade ifs i princip glömt bort Voyd-killen också men då jag tänkte på det så mindes jag mässan.
Man tog alldeles för få bilder på den tiden, typ inga alls.

/Harryup

Jag vet att det är två helt olika år. Mässan på Star hotell minns jag en del av. Där var det en väldigt otrevlig stämning och många distributörer klagade, även på mig och jag har aldrig förstått varför. Jag hade sålt Ljudbutiken till Serner och Svenska importörer var på något sätt missnöjda. De agerade mycket konstigt på den mässan. Det var inte bara Serner som ställde ut. Wille var där och Allba och Betoma och övriga i gänget. Det kan ha varit så att Serner var ensam butik och att övriga inte gillade det och att deras agg delvis gick ut över mig? Hur som helst, jag var ju ute ur bilden och förstod inte vad grabbarna pratade om. Serner var inte så uppskattad av övriga distributörer. Det är så jag minns det.

Då Ljudbutiken med Serner ställde ut på själva Älvsjömässan var flera år senare och de kan ha haft ett rum på Star då. Jag minns dock inte.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag kommer ihåg en mässa på Star hotell då jag hjälpte Serner och ljudbutiken, vad jag minns så var bara Ljudbutiken och Häggis där. Stämningen var mycket låg bla med anledning att vi hade problem med direktionen på Star Hotell, som trots att vi blivit lovat inte fick sätta upp några plakat eller anvisningar om att det överhuvudtaget var en mässa på Star-hotell! Dåligt!Dåligt! Dessutom fick vi klagomål från Älvsjömässan att vår "smörgåsman" gick omkring vid pendeltågsstaionen och omkring där med en anvisning om att det fanns en paralellmässa på Star Hotell. Vad kan fråga vad de hade med det att göra? Efter det har jag vägrat besöka besöka dessa lokaler igen! :evil: :evil: :evil: :evil:

JA, just det. Nu börjar jag minns fläckvis också. Kommer ihåg rummet på Älvsjö också. Justerade in en Mac EQ så att väggarna i papp-montern inte skakade. Men det var inte riktigt fint att göra så. Fast det lät väsentligt bättre.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-10-30 22:02

Min första HiFi-mässa var på Hotell Halland i Kungsbacka 1978 (tror jag). Alan Parsons "Pyramid" hade precis släppts och jag hörde denna skiva för första gången genom ett par stora Magnepaner just på denna mässa. Helt magiskt. Jag kunde inte i min vildaste fantasi drömma om att HiFi kunde låta så här. Mina föräldrar hade en ett par år gammal alltiett Grundig på modiga 20 watt. Högtalarna (typ 40 cm höga) stod på golvet bakom tunga gardiner i varsitt hörn i vardagsrummet. :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-31 00:34

ErikAndersson skrev:Under 1970 talet ordnade jag 2 mässor i Smedjebacken¨dels i ett möbelvaruhus dels i Folkets hus. Det drog tusentals intresserade från när och fjärran. Det till och med uppstod bilköer på riksvägen! Det var drag i branschen på den tiden! På dessa mässor var det ett flertal nu välkända märken som premiärvisades i Sverige.

Det var bra drag i Sme'backn då. Jag var under 10 år så intresset kom senare men vi bodde nära Erik's butik och det var en strid stöm av bilar, ofta långväga ifrån.
High End drog folk på den tiden!

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-10-31 09:32

Nu för tiden besöks mässorna nästan enbart av väljudsintresserade, så var det inte alltid förr. Under 1940 0ch 50 talen var radiogrammofonen enväldig härskare, ofta med skivväxlare för 10 skivor åt gången. Under 60-talet blev stora bokhyllesystem som ofta täckte en hel vägg populära. Då åkte radiogrammofonen ut och ersattes med en till formatet mindre anläggning som fick plats i bokhyllan. Dessa anläggningar var ofta av kompakttyp med inbyggd skivspelare och radio. Under den tiden såldes även bandspelare i mängder. På 70 talet började intresset för bättre anläggningar komma och begreppet "stereo" fastnade i folks medvetande. Detta mycket tack vare Kjell Stenson på SR och Stig Carlsson med sina berömda högtalare. Det såldes HiFi som aldrig förr och varje ort med självaktning hade under denna tid en högtalarfabrikant. Dessutom importerades det högtalare i massor. Rörförstärkare förekom väldigt sparsamt på den tiden de betraktades som gammalt junk, nej transistorer skulle det vara! Det var då naturligt att även icke "audioflier" besökte mässorna då en hyfsad anläggning kunde kosta runt 5000 Kr vilket motsvarar c:a 25.000 Kr idag (enligt SCR).

Fortsättning följer om intresse finns.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-31 15:18

ErikAndersson skrev:Nu för tiden besöks mässorna nästan enbart av väljudsintresserade, så var det inte alltid förr. Under 1940 0ch 50 talen var radiogrammofonen enväldig härskare, ofta med skivväxlare för 10 skivor åt gången. Under 60-talet blev stora bokhyllesystem som ofta täckte en hel vägg populära. Då åkte radiogrammofonen ut och ersattes med en till formatet mindre anläggning som fick plats i bokhyllan. Dessa anläggningar var ofta av kompakttyp med inbyggd skivspelare och radio. Under den tiden såldes även bandspelare i mängder. På 70 talet började intresset för bättre anläggningar komma och begreppet "stereo" fastnade i folks medvetande. Detta mycket tack vare Kjell Stenson på SR och Stig Carlsson med sina berömda högtalare. Det såldes HiFi som aldrig förr och varje ort med självaktning hade under denna tid en högtalarfabrikant. Dessutom importerades det högtalare i massor. Rörförstärkare förekom väldigt sparsamt på den tiden de betraktades som gammalt junk, nej transistorer skulle det vara! Det var då naturligt att även icke "audioflier" besökte mässorna då en hyfsad anläggning kunde kosta runt 5000 Kr vilket motsvarar c:a 25.000 Kr idag (enligt SCR).

Kanon :D Härmed meddelas intresse. Rören dog snabbt under 70-talet. Rör var ju till stor del förknippat med Dynaco, utom möjligtvis i England. Försteget i stereo hette Pas3x. ELFA var generalagent. De sista nya färdigbyggda Dynaco Pas3x i Svensk butik såldes av Söderbergs och jag köpte sista exemplaret. Det näst sista köptes av Ragnwald. Tror det var 1971 eller 1972. Inte ens ELFA hade någon kvar i lager då. Körde Sonab OA6 typ1 då. Det var ett helvete då transistorerna kom. Mycket ljud men ingen musik förmedlades.

Du får ta över rodret gällande de trisseburkar som bröt trenden. Jag minns dock Electrokompaniet, Electro Research och därefter kom den amerikanska 25 watt klass A som vi hörde hos Adib. Vad hette den? Jag minns inte. Den var svart, lät fantastiskt och blev stekhet. Gemensamt var att de var i någon form av klass A allihop.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
UffeH

Inläggav UffeH » 2016-10-31 15:31

petersteindl skrev:
ErikAndersson skrev:Nu för tiden besöks mässorna nästan enbart av väljudsintresserade, så var det inte alltid förr. Under 1940 0ch 50 talen var radiogrammofonen enväldig härskare, ofta med skivväxlare för 10 skivor åt gången. Under 60-talet blev stora bokhyllesystem som ofta täckte en hel vägg populära. Då åkte radiogrammofonen ut och ersattes med en till formatet mindre anläggning som fick plats i bokhyllan. Dessa anläggningar var ofta av kompakttyp med inbyggd skivspelare och radio. Under den tiden såldes även bandspelare i mängder. På 70 talet började intresset för bättre anläggningar komma och begreppet "stereo" fastnade i folks medvetande. Detta mycket tack vare Kjell Stenson på SR och Stig Carlsson med sina berömda högtalare. Det såldes HiFi som aldrig förr och varje ort med självaktning hade under denna tid en högtalarfabrikant. Dessutom importerades det högtalare i massor. Rörförstärkare förekom väldigt sparsamt på den tiden de betraktades som gammalt junk, nej transistorer skulle det vara! Det var då naturligt att även icke "audioflier" besökte mässorna då en hyfsad anläggning kunde kosta runt 5000 Kr vilket motsvarar c:a 25.000 Kr idag (enligt SCR).

Kanon :D Härmed meddelas intresse. Rören dog snabbt under 70-talet. Rör var ju till stor del förknippat med Dynaco, utom möjligtvis i England. Försteget i stereo hette Pas3x. ELFA var generalagent. De sista nya färdigbyggda Dynaco Pas3x i Svensk butik såldes av Söderbergs och jag köpte sista exemplaret. Det näst sista köptes av Ragnwald. Tror det var 1971 eller 1972. Inte ens ELFA hade någon kvar i lager då. Körde Sonab OA6 typ1 då. Det var ett helvete då transistorerna kom. Mycket ljud men ingen musik förmedlades.

Du får ta över rodret gällande de trisseburkar som bröt trenden. Jag minns dock Electrokompaniet, Electro Research och därefter kom den amerikanska 25 watt klass A som vi hörde hos Adib. Vad hette den? Jag minns inte. Den var svart, lät fantastiskt och blev stekhet. Gemensamt var att de var i någon form av klass A allihop.

Med vänlig hälsning
Peter

Kan den amerikanska 25 wattaren varit Mark Levinson ML-2? http://www.highendclassics.com/brands/marklevinsonml2-2

Med vänlig hälsning
Uffe

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-10-31 15:32

Intresse.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-31 15:36

ErikAndersson skrev:Fortsättning följer om intresse finns.

Yepp, kör på!

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-10-31 16:50

petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Förstärkaren hette Bedini tillverkades i Californien nära LA någonstans. Du har rätt den spelade mycket musik. Jag minns stunden hos abrakadabra (Adib) det var första gången jag hörde Snell Typ E, de spelade lysande ihop.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-11-02 12:07

Under de allra sista åren på 70 talet började mässorna få en mer "state of the art" prägel dvs prisnivån på produkterna steg högst avsevärt. Detta medförde att spekulanter på prisbilligare apparater minskade, och därmed även deltagarantalet på mässorna. Själv arrangerade jag en mässa på Piperska murens inrökta lokaler tror det var 1979. Ett flertal av de "stora" ställde ut bla Glotta, Thore Wallenstrand med flera. Mässan besöktes även av Ken Kreisel (M&K) vars direktgraverade skivor importerades av Thore Wallenstrand. På "Pipen" fanns en stor sal med ett podium där hade jag ställt upp ett antal högtalare bla stora elektrostater från Floridabaserade firman Acoustat. Salen var välbesökt. Jag tänkte skämta lite när samtliga satt lyssnade med att spela skiva med Bröderna Ljup vilken anskaffats just för detta ändamål. Tyvärr fegade jag ur! Detta var den sista mässa jag arrangerade i Sverige anledningen till det var att jag flyttade till USA och Californien.
På Las Vegas mässan 1980 var jag på plats med bla Systemdek, Deccapicuper. Där strålade jag samman med Tim de Paravicini vilken jag tidigare träffat i hans hem. Efter mässan följde han med mig till vår bostad i Long Beach där han stannade ett par dagar. Den mannen hade "myror i byxorna" kunde inte sitta stilla och skulle pilla på allt. Men när han fick för sig att modifiera brödrosten sa jag ifrån. Dessutom försökte han förgifta oss med sitt kedjerökande. Det var en lättnad för oss när jag slutligen körde honom till flyget. En mycket märklig man!

Finns intresse finns för mina mässor med Audio Innovations och Audion i England?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-11-02 12:13

ErikAndersson skrev:Finns intresse finns för mina mässor med Audio Innovations och Audion i England?

Självklart, Underbar läsning och med alla dessa anekdoter som krydda blir det extra spännande. Fortsätt du bara!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-11-02 13:27

ErikAndersson skrev:Finns intresse finns för mina mässor med Audio Innovations och Audion i England?

Självklart!! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-02 13:59

ErikAndersson skrev:På Las Vegas mässan 1980 var jag på plats med bla Systemdek, Deccapicuper. Där strålade jag samman med Tim de Paravicini vilken jag tidigare träffat i hans hem. Efter mässan följde han med mig till vår bostad i Long Beach där han stannade ett par dagar. Den mannen hade "myror i byxorna" kunde inte sitta stilla och skulle pilla på allt. Men när han fick för sig att modifiera brödrosten sa jag ifrån. Dessutom försökte han förgifta oss med sitt kedjerökande. Det var en lättnad för oss när jag slutligen körde honom till flyget. En mycket märklig man!

Har haft en aborist hos mig som berättat om ett besök hos Tim de Paravincini. Han blev upphämtat på stationen av Paravicini i en Volov PV! Han körde som en dåre och var tydligen väldigt otrevlig. Aboristen hade med sig ett par EAR-slutsteg typ 519 som hade något märkligt fel. Paravicini vägrade att försöka åtgärda dem.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-11-02 14:11

Att han kör som en biltjuv håller jag helt med om. Han fick inte köra min bil, vilket gjorde honom småsur.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2016-11-02 14:17

Var det möjligen 1975 som Quad presenterade sitt nya slutsteg på Älvsjömässan. De stod mitt emot Radio & Televisions monter som visade horn och slutsteg. Hittar inte längre katalogen från den utställningen efter 46 år.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-11-02 14:20

Intresse finns Ja, härlig läsning :) .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-02 15:29

PeterAkemark skrev:Var det möjligen 1975 som Quad presenterade sitt nya slutsteg på Älvsjömässan. De stod mitt emot Radio & Televisions monter som visade horn och slutsteg. Hittar inte längre katalogen från den utställningen efter 46 år.

Quad 405 tillverkades 1975-82 så det kan väl stämma.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-11-02 15:29

PeterAkemark skrev:Var det möjligen 1975 som Quad presenterade sitt nya slutsteg på Älvsjömässan. De stod mitt emot Radio & Televisions monter som visade horn och slutsteg. Hittar inte längre katalogen från den utställningen efter 46 år.

Är det 405:an du menar. kan det stämma. Den mässan hade enligt vad jag hörde c:a åttiotusen besökare under mässdagarna, snacka om intresse!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-02 15:48

ErikAndersson skrev:

Är det 405:an du menar. kan det stämma. Den mässan hade enligt vad jag hörde c:a åttiotusen besökare under mässdagarna, snacka om intresse!

Ja, Radio & Television med Ulf Bertil Strange alias Mr. Strange var då en av Världens största tidskrift på området, dubbelt så stor upplaga som Hifi News & Record Review.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2016-11-02 15:58

Det var som bara den... större än Hifi News & Record Review, synd att den inte finns mer :( :(. Det var bättre förr, bitvis. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-02 16:10

PeterAkemark skrev:Det var som bara den... större än Hifi News & Record Review, synd att den inte finns mer :( :(. Det var bättre förr, bitvis. :D

Mr. Strange var respekterad utomlands. Visst, han gav själ för sitt namn, men han kunde få till tidningen och hade stor hjälp av Kjell Stensson som populariserade hemelektronik på ett förträffligt sett som ingen annan på denna planet. Radio & Television var ett begrepp och det fiffiga var att namnet även funkar på engelska.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-11-02 17:22

Jo det var en bra tidning tyvärr borta nu. Det mesta var bättre förr när det var sämre. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-11-02 22:17

Absolut, så mycket som möjligt :) .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-03 08:50

petersteindl skrev:Ja, Radio & Television med Ulf Bertil Strange alias Mr. Strange var då en av Världens största tidskrift på området, dubbelt så stor upplaga som Hifi News & Record Review.

Det hade jag ingen aning om, att Radio & Televsion var så stor. Började läsa den 1970 och tror alla numren finns kvar ute i tidskriftsamlingen i garaget. Hifi News & Record Review har jag från ungefär 1977 till rätt långt fram. Tyska Audio, Stereoplay, franska och så Hifi-Answers finns det också i samlingarna. Stereo-Hifi/Hifi & Musik från tidigt 70-tal också. De danska High Fidelity inte att förglömma. Slutade köpa när tidskrifterna mera blev reklamblad för superdyra kablar och liknande. Blev ett rätt tydligt avsteg från de mera granskande artiklarna som t.ex. Stereoplay och Hifi News & Record Review hade tidigare där man gjorde blindtest på bl.a. kablar och passiva komponenter.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-11-03 12:25

År 1984 flyttade jag till England och blev delägare i Audio Innovations tillsammans med dansken Peter Qvartrup. Jag önskade då börja tillverka rörförstärkare, England borde vara det perfekta landet för det ansåg jag. Nu var det inte fullt så enkelt, för mig var det som att komma till en annan planet. Allt som var enkelt i gamla Sverige blev mycket komplicerat här. Att köpa komponenter och monteringsdetaljer hade vi ingen aning om var att hitta, tom skruv var ett problem. Vid Edgware road i London fanns det gott om komponentbutiker men urvalen där hade mest surpluskarraktär och dög inte för mina ändamål. Så småningom fick vi tips om firman RS components, vi ringde dem och önskade en katalog, då frågades det om vi var kund hos dem, då vi inte var det svarade vi nej, då sände de ingen katalog! Men vi sa att för att bli kund hos dem behöver vi en katalog så vi vet vad vi skall beställa! Men efter en tid dök det upp en representant för firman och lovade oss en katalog och begränsad kredit. Sedan vidtog arbetet att erhålla mängdrabbater från dem även det ett besvärligt jobb. Så där var det hela tiden i England för oss. Jobbigt!

Men så småningom lyckades vi tillverka en för och slutstegskombination som hette Series 800. Den demonstrerade vi på Heathrow mässan 1985, kopplade till ett par Snell typ K samt Pink Triangle skivspelare med Audionote pick-up. De flesta besökare undrade vad vi tillverkade, rör hade de aldrig hört talas om! Men ljudet fick vi beröm för dels av HiFi press samt folk som tog oss i hand och gratulerade oss till vårt utmärkta ljud. Jag minns att Stan Kelly samt en annan senior tittade på förstärkarna nästan med tårar i ögonen och började tala om forna tider. Jag minns också en handlare från norr någonstans som menade att han var Englands största hifi handlare, det är mycket möjligt att han var det då han mätte en bra bit över 2 meter i strumplästen!

Nu kanske någon tror att vi sålde enormt efter succén på mässan, så var inte fallet vi sålde inte en enda förstärkare! Den var ingen som vågade sig köpa något så vanskligt som rör vid den tiden. Det som gällde då var LInn,LInn och Linn. Det var mycket tufft att konkurrera mot dem. Man får säga vad man vill om Linn, deras marknadsföring var otroligt proffsig. Nästan i klass med Amar Bose och deras 901 högtalare. Samma år blev det även en mässa i Brighton vilken vi medverkade i, där träffade jag Dave Manley, en mycket trevlig person som också tillverkade rörförstärkare dessutom betydligt snyggare än våra. Han flyttade sedermera till USA och startade firman VTL som efter hans för tidiga bortgång fortfarande existerar.

Ändrade 1975 till 1985 på begäran//Andreas

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-03 12:45

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Ja, Radio & Television med Ulf Bertil Strange alias Mr. Strange var då en av Världens största tidskrift på området, dubbelt så stor upplaga som Hifi News & Record Review.

Det hade jag ingen aning om, att Radio & Televsion var så stor. Började läsa den 1970 och tror alla numren finns kvar ute i tidskriftsamlingen i garaget. Hifi News & Record Review har jag från ungefär 1977 till rätt långt fram. Tyska Audio, Stereoplay, franska och så Hifi-Answers finns det också i samlingarna. Stereo-Hifi/Hifi & Musik från tidigt 70-tal också. De danska High Fidelity inte att förglömma. Slutade köpa när tidskrifterna mera blev reklamblad för superdyra kablar och liknande. Blev ett rätt tydligt avsteg från de mera granskande artiklarna som t.ex. Stereoplay och Hifi News & Record Review hade tidigare där man gjorde blindtest på bl.a. kablar och passiva komponenter.

På 70-talet var de amerikanska tidskrifterna Audio och High-Fidelity de största om jag inte missminner. Statistiken på tidskrifternas upplagor har varit redovisade för en herrans massa år sedan. Sedan har de tyska gått förbi och med råge blivit allra störst. De tyska låg på upplagor omkring 250 000 på 90-talet. RT var kring 75 000 på 70-talet då HNRR var 35 -40 000. Även What Hifi är mycket stor sedan många år tillbaka med upplagor över 100 000.

Hur det ser ut idag vet jag inte. Jag vet att de tyska hade en kris kring år 2008 och strukturerades om ägarmässigt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-11-03 14:54

Det blev lite tok i mitt senaste inlägg 1985 var mässan och inte 1975.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-04 01:03

ErikAndersson skrev:Det blev lite tok i mitt senaste inlägg 1985 var mässan och inte 1975.

Det bör admin eller moderator kunna rätta till. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi