Hur mycket effekt tål en spole?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Hur mycket effekt tål en spole?

Inläggav NADifierad » 2016-11-06 14:37

http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... 14-mm-trad
Till exempel en 5mH med 1,4mm tråd ?
Jag tänkte koppla en sådan i serie med mina aktivt delade basmoduler. Det kommer sedan att drivas av ett bryggkopplat T-amp2400 i 4 ohm.
Det som får mig att fundera är det potentiellt stora effektuttaget. Förstärkaren är ju specad till 2,4 kW i bryggat läge.
Jag spelar oftast mycket högt när jag lyssnar, så den arma spolen kommer att få känna på allt som förstärkaren kan vränga ur sig.
Vad tros? Är det genomförbart, eller behöver jag köra med parallella spolar?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Hur mycket effekt tål en spole?

Inläggav Perfector » 2016-11-06 14:54

Martin_Dewens skrev:http://www.hifikit.se/tillbehor/delningsfilterkomponenter/spolar/spole-luftlindad-o14-mm-trad
Jag tänkte koppla en sådan i serie med mina aktivt delade basmoduler. Det kommer sedan att drivas av ett bryggkopplat T-amp2400 i 4 ohm.
Det som får mig att fundera är det potentiellt stora effektuttaget. Förstärkaren är ju specad till 2,4 kW i bryggat läge.
Jag spelar oftast mycket högt när jag lyssnar, så den arma spolen kommer att få känna på allt som förstärkaren kan vränga ur sig.

Jag använde 1.4mm i filter med maxeffekttålighet på 800 Watt när jag byggde på heltid.
Skulle kanske inte satsa på så höga effekter som du har med det.
Försök få fram 2.2 mm spole istället, då börjar du hamna där du behöver vara.
Men frågan är om ens det räcker.
Elektronisk delning och separata slutsteg kanske är det bästa.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-11-06 15:05

Perfector skrev:
Martin_Dewens skrev:http://www.hifikit.se/tillbehor/delningsfilterkomponenter/spolar/spole-luftlindad-o14-mm-trad

Jag använde 1.4mm i filter med maxeffekttålighet på 800 Watt när jag byggde på heltid.
Skulle kanske inte satsa på så höga effekter som du har med det.
Försök få fram 2.2 mm spole istället, då börjar du hamna där du behöver vara.
Men frågan är om ens det räcker.
Elektronisk delning och separata slutsteg kanske är det bästa.

Jag kör elektronisk delning och separata slutsteg.
Spolen är med av andra anledningar än som delningsfilter.
Finns en tråd om varför någonstans på forumet.
Tror det var Morello, Lazyworm eller Lilltroll, som påvisade fördelar med att ha någon sorts resistiv last mellan förstärkare och högtalarelement även vid aktiv delning.
Jag är inte byxad att redogöra för hur och varför :? , men jag tar gärna vara på möjligheten om jag vinner distfördelar.

Vidare gör spolen förvisso lite nytta även som ett första ordningens Lp filter utöver delningen i mitt aktiva filter. Jag använder PA basar som subwoofers, och jag får dela dem mycket brant pga deras utsträckta energi, uppåt i frekvens.
Tacksam om någon kan länka till tråden jag åsyftar?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-06 15:17

Hmmm.
Elementet går som en "bredbandare" där hela registret redan är delat med elektroniskt filter.
Måste medge att jag inte heller förstår vitsen med en extra komponent efter slutsteget.
Vore intressant att få veta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-11-06 15:21

viewtopic.php?p=473068#p473068
Jag tror att jag hittade tråden.
Läs och återkom när du förstått :D .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-06 15:25

Martin_Dewens skrev:http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=473068#p473068
Jag tror att jag hittade tråden.
Läs och återkom när du förstått :D .

Lite för avancerat för mig.
men gör den nytta så gör den.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-06 15:44

Jämfört med tråden i talspolen på baselementen gissar jag att tråden i spolen du hänvisar till tål mera,

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-11-06 16:12

Troligen är det så.
Fast det kommer att vara två talspolar på varje spole.
Jag kan förvisso använda mig av en spole för varje bas, men då blir det 8 ohms värden och mycket dyrare spolar.

Jag kan också strunta i möjligheten att använda en så pass stor spole att den bidrar till delningen, och köra på mindre (dvs mH värden) och billigare spolar. Spolarnas primära uppgift i detta fallet är ju främst att vara resitiva.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-06 16:29

Kollade på Mundorfs spolar. De anger ca 100 W i 8 Ohm för 1.4 mm tråd. För 2 mm är det fyra gånger mera angivet. Inte helt billiga spolar när tråddiametern blir 2 mm eller mer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-06 22:02

RogerGustavsson skrev:Kollade på Mundorfs spolar. De anger ca 100 W i 8 Ohm för 1.4 mm tråd. För 2 mm är det fyra gånger mera angivet. Inte helt billiga spolar när tråddiametern blir 2 mm eller mer.

...och jag undrar då vad det där är för effekt egentligen. Det är ju knappast effekten som utvecklas i spolen. Är det systemeffekten om man kopplar spolen i serie med baselementet? Det fins ju många andra ställen man kan vilja sätta en spole.

Det är ju resistansen i spolen och strömmen som går genom den som ger värme. Man borde speca dem med en maxström i stället.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-07 09:46

Ingen aning, det står bara så i databladet.

Pmax 8 Ohm is the maximum power that this coil is able to deliver to the bass driver.
The values are valid for free air convection and 20°C. For 4 Ohm speakers this value has to be halved.

I vilket fall är väl tråden i talspolen av betydligt klenare slag?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-11-07 11:02

RogerGustavsson skrev:Ingen aning, det står bara så i databladet.

Pmax 8 Ohm is the maximum power that this coil is able to deliver to the bass driver.
The values are valid for free air convection and 20°C. For 4 Ohm speakers this value has to be halved.

Visst. Och den sitter samtidigt i en annan termisk miljö mot vad du kan förvänta dig en filterspole kommer hamna, med konstant luftflöde och närliggande stora metallklumpar som kanske hjälper till med kylhållningen.

Hur mycket ström tål egentligen en 1,4 mm koppartråd?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-07 11:07

matssvensson skrev:
RogerGustavsson skrev:Ingen aning, det står bara så i databladet.

Visst. Och den sitter samtidigt i en annan termisk miljö mot vad du kan förvänta dig en filterspole kommer hamna, med konstant luftflöde och närliggande stora metallklumpar som kanske hjälper till med kylhållningen.

Hur mycket ström tål egentligen en 1,4 mm koppartråd?

mvh, mats

0.75 mm tvärsnitt är dimensionerad för 10 ampere oavsett spänning.
1.5 är 4 0.75 tvinnade och tål 40 ampere.
1.4 blir då något mindre, men väldigt mycket för en förstärkare att lämna.
mitt tidigare förslag på 2.2 mm tål då över 60 Ampere och det borde räcka för en läskigt hög uteffekt.

Användarvisningsbild
nasse

Inläggav nasse » 2016-11-07 11:28

Är detta ett exempel på ny matematik? 4 * 0,75 = 1,5???

1,5 kvadrat får säkras med 10 A, OK, men det gäller "fri" ledning som kan avge värme till omgivningen!
Prova att ta ut 2 kW genom en kabelvinda utan att dra ut kabeln först, med lite otur brinner den upp!

1,4 mm ger ungefär 1,5 kvadrat, 100 W över 8 Ohm får jag till ungefär 3,5 A, låter inte uppenbart orimligt.
Dessutom, talar vi verkligen om 100 W medeleffekt över någon tid?

/Mats

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-11-07 11:32

nasse skrev:Är detta ett exempel på ny matematik? 4 * 0,75 = 1,5???

Nej, det är gammal hederlig matematik. Om radien fördubblas så ökar arean med 4 gånger dvs en kabel med 1.5 mm diameter har fyra gånger arean av en kabel med 0.75 mm diameter.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-07 11:36

FK 1.5 får säkras med 10 A i VP-rör mera om det är en friliggande kabel.

Nu vill trådskaparen kunna kräma ut 2400 W i 4 ohm, 25 A och lite till eftersom det förmodligen inte är tal om någon resistiv last. Det är ju tal om klippeffekt och medeleffekten lär aldrig bli speciellt hög, kanske 200-300 W som mest.

Användarvisningsbild
nasse

Inläggav nasse » 2016-11-07 11:57

UrSv: Tyvärr så är det nog area som avses med 0,75 och 1,5! 1,4 däremot är en diameter, ett bra exempel på vad som händer om man blandar mått!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-07 12:45

nasse skrev:Är detta ett exempel på ny matematik? 4 * 0,75 = 1,5???

1,5 kvadrat får säkras med 10 A, OK, men det gäller "fri" ledning som kan avge värme till omgivningen!
Prova att ta ut 2 kW genom en kabelvinda utan att dra ut kabeln först, med lite otur brinner den upp!

1,4 mm ger ungefär 1,5 kvadrat, 100 W över 8 Ohm får jag till ungefär 3,5 A, låter inte uppenbart orimligt.
Dessutom, talar vi verkligen om 100 W medeleffekt över någon tid?

/Mats

ta 4 0.75 och tvinna så får du 1.5 i tvärsnitt
när antalet drivande enheter dubblas ökar effekten i kvadrat.
Vi talar om en rundtråd och stämmer den avräkningen.
När man köper elutrustning, säg kopplingsdon som anslut elnätet med 0.75 mm sladd står det max belastning 10 Ampere
Är den i en kabelvinda sjunker effektuttaget till Ca: hälften om man har den upprullad.
Spänning gånger ström genom last för effekt i förstärkare

Användarvisningsbild
nasse

Inläggav nasse » 2016-11-07 13:42

Jag sätter nog punkt här./ Mats

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-11-07 15:06

RogerGustavsson skrev:FK 1.5 får säkras med 10 A i VP-rör mera om det är en friliggande kabel.

Nu vill trådskaparen kunna kräma ut 2400 W i 4 ohm, 25 A och lite till eftersom det förmodligen inte är tal om någon resistiv last. Det är ju tal om klippeffekt och medeleffekten lär aldrig bli speciellt hög, kanske 200-300 W som mest.

Ok. 1,4 mm tråd råkar bli 1,5 mm2 :), så i runda slängar kan vi anta att 1,4 mm tråd ska klara 10 A. Vilket faktiskt verkar stämma med effektangivelser som jag hittade på Strassacker siten. De specar 1,4 mm 4,7 mH med trådresistans 0,8 ohm till 103 W, lite drygt 11 A.

Martin_Dewens, behöver du verkligen speca spolarna för 25 A kontinuerligt effektuttag? Klarar elementen det? Då skulle du i princip behöva 5 parallellkopplade spolar med det här sättet att räkna. Om jag tänker rätt.

mvh, Mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-07 16:11

Man kan väl testa: koppla spolen mitt i en nätsladd och koppla sladden till ett 2000W värmelement! Så ser du vad som händer.
(Skojar! :D )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-07 16:15

i skrev:Man kan väl testa: koppla spolen mitt i en nätsladd och koppla sladden till ett 2000W värmelement! Så ser du vad som händer.
(Skojar! :D )

Sätt en järnbit mitt i spolen så har du en masungn :-)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-11-07 19:30

matssvensson skrev:
RogerGustavsson skrev:FK 1.5 får säkras med 10 A i VP-rör mera om det är en friliggande kabel.

Ok. 1,4 mm tråd råkar bli 1,5 mm2 :), så i runda slängar kan vi anta att 1,4 mm tråd ska klara 10 A. Vilket faktiskt verkar stämma med effektangivelser som jag hittade på Strassacker siten. De specar 1,4 mm 4,7 mH med trådresistans 0,8 ohm till 103 W, lite drygt 11 A.

Martin_Dewens, behöver du verkligen speca spolarna för 25 A kontinuerligt effektuttag? Klarar elementen det? Då skulle du i princip behöva 5 parallellkopplade spolar med det här sättet att räkna. Om jag tänker rätt.

mvh, Mats

Nej kontinuerligt blir det knappast. Just nu kör jag bara med ett steg i stereo, 4 ohm och då ger det 1200W/kanal. Jag brukar justera lyssningsvolymen efter clipindikatorerna (när jag är riktigt sugen :D ). Blinkar de till, så sänker jag lite. Så med ett steg till så får jag mer marginaler, och där med mer lyssningsglädje :) .
Frågan är om principen med seriespole är rimlig med tanke på effekterna?
Och hur mycket effekt slukar spolen i sig? Det blir kanske en brommskloss i kedjan...?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-11-07 20:12

Om du vill ha mer exakta svar, så rekommenderar jag att du berättar exakt vilken spole. Ange gärna resistansen.

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-07 20:24

Martin_Dewens skrev:
matssvensson skrev:Vilket faktiskt verkar stämma med effektangivelser som jag hittade på Strassacker siten. De specar 1,4 mm 4,7 mH med trådresistans 0,8 ohm till 103 W, lite drygt 11 A.
Och hur mycket effekt slukar spolen i sig? Det blir kanske en brommskloss i kedjan...?

0.8 i serie med 4 Ohm reducerar nivån ca 1.5 dB men frekvensgången påverkas också. Frågan är varför du vill sätta spolar där överhuvudtaget?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-11-07 21:12

RogerGustavsson skrev:
Martin_Dewens skrev:
matssvensson skrev:Vilket faktiskt verkar stämma med effektangivelser som jag hittade på Strassacker siten. De specar 1,4 mm 4,7 mH med trådresistans 0,8 ohm till 103 W, lite drygt 11 A.

0.8 i serie med 4 Ohm reducerar nivån ca 1.5 dB men frekvensgången påverkas också. Frågan är varför du vill sätta spolar där överhuvudtaget?

Då får jag hänvisa till Lilltrolls tråd igen:
viewtopic.php?p=473076#p473076
Du om någon kanske begriper vad det handlar om, för jag gör det inte :roll: :D .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-11-07 21:13

Michael skrev:Om du vill ha mer exakta svar, så rekommenderar jag att du berättar exakt vilken spole. Ange gärna resistansen.

//Michael

Jag nöjer mig med generella termer då min undran var lite generellt :)
Jag tror att jag landat i att med de effekterna jag använder, så blir spolarna löjligt dyra om de ska funka som tänkt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-11-08 10:13

Jag vet ju inte hur du tänkt, därav vet ej vilken spole.

Läste lite i tråden du länkade till, men förstår nu ännu mindre. Kanske får leta mera i den tråden, för hittade inget om det som du verkar vilja göra.

I den tråden skrivs det bl.a. om inverkan av en seriespole till mellanregister. Det snabba jag läste, blev jag lite osäker på om det var induktansen, resistansen eller båda som bidrog till lägre dist.

Men... koppla en spole i serie med subbas. Är det en kombination av induktans och resistans man är ute efter?

//Michael

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-11-08 10:22

Michael skrev:Jag vet ju inte hur du tänkt, därav vet ej vilken spole.

Läste lite i tråden du länkade till, men förstår nu ännu mindre. Kanske får leta mera i den tråden, för hittade inget om det som du verkar vilja göra.

I den tråden skrivs det bl.a. om inverkan av en seriespole till mellanregister. Det snabba jag läste, blev jag lite osäker på om det var induktansen, resistansen eller båda som bidrog till lägre dist.

Men... koppla en spole i serie med subbas. Är det en kombination av induktans och resistans man är ute efter?

//Michael

Jag förstår det inte heller. Jag tolkade det utifrån mina blygsamma kunskaper, som att det kan vara en fördel att ha en spole i serie även vid aktiv delning. Som jag förstår det, så skulle det påverka disten positivt. Det där om mellanregister har jag missat.
Jag tänker att va fan,det är ju lätt att testa, även om jag inte begriper förklaringarna om varför :) .
Bara att koppla in en spole och se glad ut.

Hade varit kul att få igång en diskussion om vad det är Lilltroll försöker påvisa, fast så att även en annan begriper det.
Edit: Hoppas att jag länkat till rätt tråd? :?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-08 10:40

Ska jag fresta dig med en annan luring?
En stor bultelektrolyt 400 Volt 4700 uF som skyddar mot likspänning och samtidigt blir en ström buffert som knuffar till ljudet om du spelar lite svagare och inte riktigt får med basen.
Den kan ladda ur nästan 11 Ampere i stöten om det behövs.
Den blir samtidigt ett filter vid 20 Hz 6dB/oktav.
Jag la ofta såna i bilar som hade behov av knuffen för att dränka bilens eget oljud.
Elfa har, det vet jag.
Bör tillägga att man klipper + kabeln och sätter kondingen med + mot inkommande signal och - mot högtalaren.

Nästa

Återgå till Teknikforum