Moderator: Redaktörer
Martin_Dewens skrev:http://www.hifikit.se/tillbehor/delningsfilterkomponenter/spolar/spole-luftlindad-o14-mm-trad
Till exempel en 5mH med 1,4mm tråd ?
Jag tänkte koppla en sådan i serie med mina aktivt delade basmoduler. Det kommer sedan att drivas av ett bryggkopplat T-amp2400 i 4 ohm.
Det som får mig att fundera är det potentiellt stora effektuttaget. Förstärkaren är ju specad till 2,4 kW i bryggat läge.
Jag spelar oftast mycket högt när jag lyssnar, så den arma spolen kommer att få känna på allt som förstärkaren kan vränga ur sig.
Vad tros? Är det genomförbart, eller behöver jag köra med parallella spolar?
Perfector skrev:Martin_Dewens skrev:http://www.hifikit.se/tillbehor/delningsfilterkomponenter/spolar/spole-luftlindad-o14-mm-trad
Jag tänkte koppla en sådan i serie med mina aktivt delade basmoduler. Det kommer sedan att drivas av ett bryggkopplat T-amp2400 i 4 ohm.
Det som får mig att fundera är det potentiellt stora effektuttaget. Förstärkaren är ju specad till 2,4 kW i bryggat läge.
Jag spelar oftast mycket högt när jag lyssnar, så den arma spolen kommer att få känna på allt som förstärkaren kan vränga ur sig.
Jag använde 1.4mm i filter med maxeffekttålighet på 800 Watt när jag byggde på heltid.
Skulle kanske inte satsa på så höga effekter som du har med det.
Försök få fram 2.2 mm spole istället, då börjar du hamna där du behöver vara.
Men frågan är om ens det räcker.
Elektronisk delning och separata slutsteg kanske är det bästa.
Martin_Dewens skrev:http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=473068#p473068
Jag tror att jag hittade tråden.
Läs och återkom när du förstått.
Martin_Dewens skrev:http://www.hifikit.se/tillbehor/delningsfilterkomponenter/spolar/spole-luftlindad-o14-mm-trad
RogerGustavsson skrev:Kollade på Mundorfs spolar. De anger ca 100 W i 8 Ohm för 1.4 mm tråd. För 2 mm är det fyra gånger mera angivet. Inte helt billiga spolar när tråddiametern blir 2 mm eller mer.
Pmax 8 Ohm is the maximum power that this coil is able to deliver to the bass driver.
The values are valid for free air convection and 20°C. For 4 Ohm speakers this value has to be halved.
RogerGustavsson skrev:Ingen aning, det står bara så i databladet.Pmax 8 Ohm is the maximum power that this coil is able to deliver to the bass driver.
The values are valid for free air convection and 20°C. For 4 Ohm speakers this value has to be halved.
I vilket fall är väl tråden i talspolen av betydligt klenare slag?
matssvensson skrev:RogerGustavsson skrev:Ingen aning, det står bara så i databladet.Pmax 8 Ohm is the maximum power that this coil is able to deliver to the bass driver.
I vilket fall är väl tråden i talspolen av betydligt klenare slag?
Visst. Och den sitter samtidigt i en annan termisk miljö mot vad du kan förvänta dig en filterspole kommer hamna, med konstant luftflöde och närliggande stora metallklumpar som kanske hjälper till med kylhållningen.
Hur mycket ström tål egentligen en 1,4 mm koppartråd?
mvh, mats
nasse skrev:Är detta ett exempel på ny matematik? 4 * 0,75 = 1,5???
nasse skrev:Är detta ett exempel på ny matematik? 4 * 0,75 = 1,5???
1,5 kvadrat får säkras med 10 A, OK, men det gäller "fri" ledning som kan avge värme till omgivningen!
Prova att ta ut 2 kW genom en kabelvinda utan att dra ut kabeln först, med lite otur brinner den upp!
1,4 mm ger ungefär 1,5 kvadrat, 100 W över 8 Ohm får jag till ungefär 3,5 A, låter inte uppenbart orimligt.
Dessutom, talar vi verkligen om 100 W medeleffekt över någon tid?
/Mats
RogerGustavsson skrev:FK 1.5 får säkras med 10 A i VP-rör mera om det är en friliggande kabel.
Nu vill trådskaparen kunna kräma ut 2400 W i 4 ohm, 25 A och lite till eftersom det förmodligen inte är tal om någon resistiv last. Det är ju tal om klippeffekt och medeleffekten lär aldrig bli speciellt hög, kanske 200-300 W som mest.
i skrev:Man kan väl testa: koppla spolen mitt i en nätsladd och koppla sladden till ett 2000W värmelement! Så ser du vad som händer.
(Skojar!)
matssvensson skrev:RogerGustavsson skrev:FK 1.5 får säkras med 10 A i VP-rör mera om det är en friliggande kabel.
Nu vill trådskaparen kunna kräma ut 2400 W i 4 ohm, 25 A och lite till eftersom det förmodligen inte är tal om någon resistiv last. Det är ju tal om klippeffekt och medeleffekten lär aldrig bli speciellt hög, kanske 200-300 W som mest.
Ok. 1,4 mm tråd råkar bli 1,5 mm2, så i runda slängar kan vi anta att 1,4 mm tråd ska klara 10 A. Vilket faktiskt verkar stämma med effektangivelser som jag hittade på Strassacker siten. De specar 1,4 mm 4,7 mH med trådresistans 0,8 ohm till 103 W, lite drygt 11 A.
Martin_Dewens, behöver du verkligen speca spolarna för 25 A kontinuerligt effektuttag? Klarar elementen det? Då skulle du i princip behöva 5 parallellkopplade spolar med det här sättet att räkna. Om jag tänker rätt.
mvh, Mats
Martin_Dewens skrev:matssvensson skrev:Vilket faktiskt verkar stämma med effektangivelser som jag hittade på Strassacker siten. De specar 1,4 mm 4,7 mH med trådresistans 0,8 ohm till 103 W, lite drygt 11 A.
Och hur mycket effekt slukar spolen i sig? Det blir kanske en brommskloss i kedjan...?
RogerGustavsson skrev:Martin_Dewens skrev:matssvensson skrev:Vilket faktiskt verkar stämma med effektangivelser som jag hittade på Strassacker siten. De specar 1,4 mm 4,7 mH med trådresistans 0,8 ohm till 103 W, lite drygt 11 A.
Och hur mycket effekt slukar spolen i sig? Det blir kanske en brommskloss i kedjan...?
0.8 i serie med 4 Ohm reducerar nivån ca 1.5 dB men frekvensgången påverkas också. Frågan är varför du vill sätta spolar där överhuvudtaget?
Michael skrev:Om du vill ha mer exakta svar, så rekommenderar jag att du berättar exakt vilken spole. Ange gärna resistansen.
//Michael
Michael skrev:Jag vet ju inte hur du tänkt, därav vet ej vilken spole.
Läste lite i tråden du länkade till, men förstår nu ännu mindre. Kanske får leta mera i den tråden, för hittade inget om det som du verkar vilja göra.
I den tråden skrivs det bl.a. om inverkan av en seriespole till mellanregister. Det snabba jag läste, blev jag lite osäker på om det var induktansen, resistansen eller båda som bidrog till lägre dist.
Men... koppla en spole i serie med subbas. Är det en kombination av induktans och resistans man är ute efter?
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster