Tiden går... (hifimässor genom åren)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Re: Tiden går... (hifimässor genom åren)

Inläggav ErikAndersson » 2016-11-04 06:56

Kanske inte lätt att veta, jag har trots allt varit med några årtionden :)
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-06 20:18

Vilken väldigt trevlig utvecklingen tråden tagit!

Tack ErikAndersson!

Nu vill jag bara ha mer!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-11-07 14:15

Året är nu 1992 och rörförstärkare har blivit allmänt accepterade och uppskattade i HIFi världen. Detta år hade det legendomsusade triodröret 300B börjat nytillverkas. Jag kontaktade då en bekant från Audio Innvationstiden David Chessell och vi startade tillverkning av bla 300B bestyckade förstärkare under hans gamla firmanamn Audion. Namnet på förstärkarna blev Silver-Night, varför har jag glömt, hade visst något samband med Rolls-Royce. Vad den tidpunkten var vi ensamma om att serietillverka 300B bestyckade förstärkare i västvärlden, och affärerna gick strålande. Vi var ett härligt gäng som jobbade med Audion och varje dag var som en skön saga för mig, det var aldrig tråkigt med David och grabbarna! Jag tänker ofta med stor saknad tillbaka på den tiden.

1993 var det dags för vår första mässa på Heathrow. Vi delade då rum med Peter Forsell och spelade bla med hans eminenta luftlagrade CD spelare. Det hade bestämts att vi skulle använda en italiensk högtalare, den anlände dagen före mässan till vår lokal varefter vi packade upp dem, det första vi noterade var det utsökta möbelarbetet, dessvärre spelade de inte speciellt bra, de var alldeles för mörka och uddlösa, så jag vägrade använda dem på mässan. Nu var goda råd dyra!!! Var hitta högtalare som gjorde våra förstärkare full rättvisa? Vi hade visserligen ett par Snell type C2 men de liknade något som katten dragit in, repiga och trasiga fronter mm.De kunde vi bara inte släpa upp på mässan, även om de spelade utmärkt. Det slutade med att jag tog en promenad till Peter Qvartrup och Audionote UK:s lokaler, de var nästan granne med oss i Hove. Jag gick in på hans kontor och sa "Peter din d-vla klapptorsk nu får du ställa upp med ett par typ E annars är vi utan högtalare på mässan i morgon" Det enda han kunde avvara var ett par silverkablade typ J. Så blev det. Det var inget dumt val, de spelade utmärkt i vårt rum, så bra att besökare i Audionotrummet rådde Peter att gå till Audionrummet för att höra hur bra hans högtalare kunde låta! Där fick Peter bra reklam av oss alldeles gratis.

På den mässan eller året efter träffade jag Johan Bernström med Sentec som ställde ut något digitalt vad det var har jag glömt, men Johan var trevlig som vanligt. Vi var representerade i de flesta Europeiska länder men inte i Tyskland. Det blev huggsexa om oss från tre tyska importörer. Vi valde den vi tyckte verkade bäst. Och senare visade det sig vara ett klokt val. Han hette Volker och kom från Bochum, tillverkade en egen trissehäck med namn Einstein. Efter första mässdagen tog vi honom till en kinessylta med gott rykte, vi var alla hungriga efter en lång dag. Efter vår beställning väntade,väntade och väntade vi på maten. På bordet stod en vas med färska blommor, David tröttnade på att vänta och tog upp blommorna från vasen och åt upp dem! Ställde sedan tillbaka stjälkarna i vasen igen. Volker fick skrattkramp och vi andra också, när slutligen kyparen kom med maten och såg stjälkarna höll han på att tappa ett fat i förvåning.Jag minns inte om blommorna kom på notan. Maten var fö alldeles utmärkt. Den kvällen sov i över i en HiFi handlares hus i Uxbridge och kom relativt utvilade och pigga till mässans andra dag. Det kan man inte säga om några kollegor i rummen på vår våning, en del var nästan gröna i ansiktet! Hur de klarade av att stå och dema hela dagen är en gåta för mig än idag!

Det finns mycket mer att skriva om dessa trevliga mässor, men nu får det räcka tillsvidare.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-11-07 19:10

Lyfter på hatten Erik. Vilka härliga anekdoter..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-11 00:52

bassman skrev:Lyfter på hatten Erik. Vilka härliga anekdoter..

Ja, keep them coming, memoarer på gång?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2023-01-11 09:41

Ytterst tveksamt om jag vill skriva något mer på detta forum. Sist blev jag förolämpad på det värsta sätt!
detta trots att jag endast framlade fakta! "HiFi" mässor besöker jag mycket sparsamt i nuförtiden. Jag
anser det vara mycket ljud men lite musik. De som tillverkar förstärkare och högtalare kör ofta sin sina
egna race med mer eller mindre statiska värderingar. Det är ofta en konst att få grejorna att
passa ihop, ibland sitter det bara där, men ibland blir resultatet mindre bra. En som var duktig
var Peter Bremen (Steindl) han hade rätta fingertoppskänslan för denna konst. I dag tycker jag
det är helt bortkastad tid att besöka ljud mässor, då går jag mycket hellre på konsert!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-01-11 10:21

Tonen här är ju här många gånger skruvad. Många gånger lågt i tak.

Hoppas ändå att du fortsätter skriva :D .

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2023-01-11 10:23

ErikAndersson skrev:Ytterst tveksamt om jag vill skriva något mer på detta forum. Sist blev jag förolämpad på det värsta sätt!
detta trots att jag endast framlade fakta! "HiFi" mässor besöker jag mycket sparsamt i nuförtiden. Jag
anser det vara mycket ljud men lite musik. De som tillverkar förstärkare och högtalare kör ofta sin sina
egna race med mer eller mindre statiska värderingar. Det är ofta en konst att få grejorna att
passa ihop, ibland sitter det bara där, men ibland blir resultatet mindre bra. En som var duktig
var Peter Bremen (Steindl) han hade rätta fingertoppskänslan för denna konst. I dag tycker jag
det är helt bortkastad tid att besöka ljud mässor, då går jag mycket hellre på konsert!

Trist att du upplever motstånd att medverka här, jag hade hoppats på fler inlägg.

Foruminlägg och deltagare är ibland väldigt oförskämda, detta görs ibland av människor som annars
är artiga och sociala men det är något med anonyma forum som ibland får oss att tappa
all empati.

Kom igen Erik, kommentera mer, bygg mer och framför allt delge oss dina erfarenheter !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-01-11 12:13

peterh skrev:Foruminlägg och deltagare är ibland väldigt oförskämda, detta görs ibland av människor som annars
är artiga och sociala men det är något med anonyma forum som ibland får oss att tappa
all empati.

Kom igen Erik, kommentera mer, bygg mer och framför allt delge oss dina erfarenheter !

Ja, det är ett intressant fenomen. Personer som IRL är hur trevliga och artiga som helst skriver oförskämdheter på forum. Det verkar inte alls handla om anonymitet, snarare oförstånd att skrift inte förmedlar samma sak som ett samtal.

Kör på bara Erik, med tanke på hur dina senaste skapelser låter har du mycket att lära oss andra! Och dina anekdoter från förr är skojiga att läsa. Man tror ju gärna att alla mässor är noga planerade och genomtänkta men de kan tydligen lika gärna vara stundens ingivelse och fixade i panik sista dagen :-)

Själv har jag suttit på hotellet hela natten fram till frukosten och producerat Power-Pointpresentationer att hållas inför kritiska ingenjörer en timme senare. Tidsnöd är den sanna kreativa kicken!

För att inte tala om Bochum, men det är en annan historia....

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-11 13:08

ErikAndersson skrev:Kanske inte lätt att veta, jag har trots allt varit med några årtionden :)

Ge inte upp. Dina inlägg är intressanta.
Tänk vad mycket kul du har varit med om under dessa år. Många minnes och erfarenhet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-01-11 13:42

Bill50x skrev:
peterh skrev:
ErikAndersson skrev:Ytterst tveksamt om jag vill skriva något mer på detta forum. Sist blev jag förolämpad på det värsta sätt!
detta trots att jag endast framlade fakta!
Foruminlägg och deltagare är ibland väldigt oförskämda, detta görs ibland av människor som annars är artiga och sociala men det är något med anonyma forum som ibland får oss att tappa all empati.

Ja, det är ett intressant fenomen. Personer som IRL är hur trevliga och artiga som helst skriver oförskämdheter på forum. Det verkar inte alls handla om anonymitet, snarare oförstånd att skrift inte förmedlar samma sak som ett samtal.

Spinn inte loss för mycket på detta nu.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-11 13:53

Tråkigt att höra, men det behöver inte betyda så mycket, många kommentarer bottnar inte i någon djupare kunskap.

Hittar mest musik på mässorna numera, prylarna låter sällan särskilt spännande. Peter har presenterat flera intressanta artister, både på mässor, på besök i mitt lyssningsrum och här i forat. När jag hälsade på dig i Sollentuna lärde jag känna Terje Isungset, så visst finns det musik på mässor o andra hifi-övningar. Just nu lyssnar jag mest på den 300B-special som du hjälpt till med och tack för att du avrådde mig från att klämma i A3-rören :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-01-11 14:24

hifikg skrev:

Tråkigt att höra, men det behöver inte betyda så mycket, många kommentarer bottnar inte i någon djupare kunskap.

Ja, eller så är det tvärtom. Som sagt, det finns väl ingen anledning att driva detta vidare i onödan, eller?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-01-11 14:33

Almen skrev:
Bill50x skrev:Ja, det är ett intressant fenomen. Personer som IRL är hur trevliga och artiga som helst skriver oförskämdheter på forum. Det verkar inte alls handla om anonymitet, snarare oförstånd att skrift inte förmedlar samma sak som ett samtal.

Spinn inte loss för mycket på detta nu.

???

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-11 17:38

Almen skrev:
hifikg skrev:

Ja, eller så är det tvärtom. Som sagt, det finns väl ingen anledning att driva detta vidare i onödan, eller?

Vad försöker du säga?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-11 17:48

Jag vet att du är en mycket uppskattad person, så titta in ibland i alla fall om du har lust då det är många som uppskattar dina kunskaper. :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi