Moderator: Redaktörer
Magnusjohansson skrev:Är det så att känsligheten är så pass mycket högre i det nästa nya Nad 245bee än det gamla 216.
RogerGustavsson skrev:Magnusjohansson skrev:Är det så att känsligheten är så pass mycket högre i det nästa nya Nad 245bee än det gamla 216.
Enligt databladen skiljer de mycket i förstärkning mellan de två. En hög förstärkning/känslighet som i fallet 245bee gör att brusnivån blir högre. I detta fall blir det väl ca 13 dB högre brus för samma utnivå (teoretiskt om jag räknat rätt). Full utstryning av 245bee sker redan vid 270 mv enligt databladet. För 216 krävs 1.1 V.
philipbtz skrev:Mitt försvann nästan helt när jag kopplade väggbulan till samma grendosa som för/slutsteg. Jordningsproblem.
AndreasArvidsson skrev:Enligt databladen så har nad 216 en förstärkning/gain på 28dB vilket är väldigt vanligt. 245BEE däremot ligger på hela 35dB i förstärkning. Så ja att du får mer brus med det steget är inte konstigt givet den högre förstärkningen.
Magnusjohansson skrev:philipbtz skrev:Mitt försvann nästan helt när jag kopplade väggbulan till samma grendosa som för/slutsteg. Jordningsproblem.
Hmm, fast jordningen är ju inte inblandad. Slutsteget har ingen anslutning mot nätjorden och således inte heller mini-dsp. Så det förstår jag inte hur det kunde hjälpa. Men om det gjorde det för dig så är det klart något som påverkar.
philipbtz skrev:Spotify kan låta bra men problemet som jag har upptäckt är att när man använder spotify connect via diverse prylar. Då går det inte att ta bort dynamisk komprimering och andra inställningar. Ja det kan bli lite olika helt enkelt. Det är upp till tillverkaren att göra det rätt. Jag har spotify connect på min receiver. Jag har även detta via en chromecast. Jag har också airplay. Vet du vad de låter annorlunda. Airplay låter bäst och det är antagligen för då tvingas den ta mina inställningar jag har lokalt i mobil-appen. Där har jag slagit av dynamisk komprimering samt force:ar till högsta kvalitet. Detta görs garanterat inte i vissa fall med spotify connect!
Doofus skrev:Chromecast har inställningar för kvalitet, men man måste med appen klicka i dom. Höll på att lämna tillbaka min innan jag hittade rätt...
Spotify är enligt mina enkla undersökningar fullgott format. Några kamrater och jag själv använde foobar2000´s ABX test och jämförde några låtar inspelade på tidal (hifi) och spotify vi gissade rätt 50-60% av gångerna.
philipbtz skrev:Doofus skrev:Chromecast har inställningar för kvalitet, men man måste med appen klicka i dom. Höll på att lämna tillbaka min innan jag hittade rätt...
Spotify är enligt mina enkla undersökningar fullgott format. Några kamrater och jag själv använde foobar2000´s ABX test och jämförde några låtar inspelade på tidal (hifi) och spotify vi gissade rätt 50-60% av gångerna.
Det är bara chromecast audio som har denna möjlighet och den inställningen gäller bara analog ut..som sagt det är en härva att reda ut.
philipbtz skrev:Doofus skrev:Chromecast har inställningar för kvalitet, men man måste med appen klicka i dom. Höll på att lämna tillbaka min innan jag hittade rätt...
Det är bara chromecast audio som har denna möjlighet och den inställningen gäller bara analog ut..som sagt det är en härva att reda ut.
philipbtz skrev:Dessutom är det en skild inställning som inte påverkar det som är inställt internt i spotify-appen. Normilization är på per default och måste stängas av i appen. Går bara att göra via dator eller airplay. Connect vet man inte vad man får men antagligen default-läget eftersom jag måste sänka volymen så fort jag kör connect.
Edit: Det är mycket att hålla koll på. Receivern har inbyggt att automatiskt göra fuffens med alla mp3-källor(MDAX). Sen har vi auto vs pure direct. Sen har vi att basarna inte funkar i pure direct utan externt filter. Sen är det komprimering ibyggt i chromecast, sen är komprimering ibyggt i appen i sig. Sen går de inte att ställa in detta när man kör connect. Alltså hur svårt vill dom göra det.
Harryup skrev:
När det gäller vad Mini-Dsp kan så är det väl inget speciellt som inte vilket modernt digitalt delningsfilter kan? Möjligen med ett mycket mer användarvänligt gränssnitt.
/Harryup
philipbtz skrev:Det största problemet är inte att den inte kör 320kbps utan att det går inte att stänga av audio normalization som är på per default. Tvivlar på att tillverkaren av connect-prylen har gått ur vägen för att stänga av detta. Det låter iaf som det är på här hemma.
genstruktur skrev:philipbtz skrev:Det största problemet är inte att den inte kör 320kbps utan att det går inte att stänga av audio normalization som är på per default. Tvivlar på att tillverkaren av connect-prylen har gått ur vägen för att stänga av detta. Det låter iaf som det är på här hemma.
Aha, ja så kanske det är. Jag har aldrig riktigt undersökt det hela. Borde kanske prova CC vs tvn vs reciever vs Nvidia Shield och se vilken som låter bäst
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster