Mini-dsp 2x4 HD brus

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Magnusjohansson

Mini-dsp 2x4 HD brus

Inläggav Magnusjohansson » 2016-11-09 13:26

Haft en Mini-DSP 2x4 men nu köpt den nya HD versionen. Framför allt för att kunna spela musik med väldigt kort analog signalväg via USB men även för att ljudkvaliten och bruset skulle vara bättre i denna enligt vad folk skrivit.

Men det högfrekventa brus jag haft tidigare bestod även med den nya. Och efter en massa laborerande så har jag konstaterat följande:

Mini-DSP ansluten med enbart nätdel och sladdar till Nad 245bee genererar ett brus som jag tydligt kan höra på lyssningsplatsen. Om jag ersätter Nad 245bee med mitt 15 år gamla Nad 216 så är bruset betydligt lägre. Helt acceptabel nivå. Om jag ansluter Nad 245bee till pre-out på min receiver så är det knäpptyst. Så det är inte fel på slutsteget.

Vad kan då detta bero på? Är det så att känsligheten är så pass mycket högre i det nästa nya Nad 245bee än det gamla 216. Eller vad kan det bero på oc finns det något man kan göra åt saken? Kanske sänka känsligheten på ingångarna på Nad245bee? mini-DSP lämnar ju 2v på utgången så det borde inte vara något problem att göra det.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Mini-dsp 2x4 HD brus

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-09 16:07

Magnusjohansson skrev:Är det så att känsligheten är så pass mycket högre i det nästa nya Nad 245bee än det gamla 216.

Enligt databladen skiljer de mycket i förstärkning mellan de två. En hög förstärkning/känslighet som i fallet 245bee gör att brusnivån blir högre. I detta fall blir det väl ca 13 dB högre brus för samma utnivå (teoretiskt om jag räknat rätt). Full utstryning av 245bee sker redan vid 270 mv enligt databladet. För 216 krävs 1.1 V.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-11-09 16:12

Mitt försvann nästan helt när jag kopplade väggbulan till samma grendosa som för/slutsteg. Jordningsproblem.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-11-09 16:16

RogerGustavsson skrev:
Magnusjohansson skrev:Är det så att känsligheten är så pass mycket högre i det nästa nya Nad 245bee än det gamla 216.

Enligt databladen skiljer de mycket i förstärkning mellan de två. En hög förstärkning/känslighet som i fallet 245bee gör att brusnivån blir högre. I detta fall blir det väl ca 13 dB högre brus för samma utnivå (teoretiskt om jag räknat rätt). Full utstryning av 245bee sker redan vid 270 mv enligt databladet. För 216 krävs 1.1 V.

Ok, tack för denna info, den klargjorde hur det ligger till. Full utstyrning redan vid 0,27v ?? Helt obegripligt kan jag tycka men men. Har sett att slutsteg som exempel 275bee har en POT så man kan justera detta, det känns som en bra ide.

Någon med förslag på lösning om jag nu behåller 245bee? ett motstånd mellan insignal och jord borde väll funka eller? Frågan är hur stort motstånd man skall testa med. Kunde detta för 15 år sedan men idag är jag helt lost tyvärr.
Senast redigerad av Magnusjohansson 2016-11-09 16:21, redigerad totalt 1 gång.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-11-09 16:19

philipbtz skrev:Mitt försvann nästan helt när jag kopplade väggbulan till samma grendosa som för/slutsteg. Jordningsproblem.

Hmm, fast jordningen är ju inte inblandad. Slutsteget har ingen anslutning mot nätjorden och således inte heller mini-dsp. Så det förstår jag inte hur det kunde hjälpa. Men om det gjorde det för dig så är det klart något som påverkar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-09 16:21

Enligt databladen så har nad 216 en förstärkning/gain på 28dB vilket är väldigt vanligt. 245BEE däremot ligger på hela 35dB i förstärkning. Så ja att du får mer brus med det steget är inte konstigt givet den högre förstärkningen.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-11-09 16:26

AndreasArvidsson skrev:Enligt databladen så har nad 216 en förstärkning/gain på 28dB vilket är väldigt vanligt. 245BEE däremot ligger på hela 35dB i förstärkning. Så ja att du får mer brus med det steget är inte konstigt givet den högre förstärkningen.

Ja tydligen är det ju så. Aldrig haft en tanke på detta tidigare. Trodde alla slutsteg styrde max vid ungefär samma spänning och att det var någon standard, men tydligen inte.

Frågan är om någon med lite mer elektonikkundkaper kunder föreslå ett lämpligt motstånd mellan signal och jord för att sänka känsligheten. Antar det borde gå.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-11-09 16:34

Eller skall kanske motståndet vara i serie med insignalen?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-11-09 16:39

Magnusjohansson skrev:
philipbtz skrev:Mitt försvann nästan helt när jag kopplade väggbulan till samma grendosa som för/slutsteg. Jordningsproblem.

Hmm, fast jordningen är ju inte inblandad. Slutsteget har ingen anslutning mot nätjorden och således inte heller mini-dsp. Så det förstår jag inte hur det kunde hjälpa. Men om det gjorde det för dig så är det klart något som påverkar.

I mitt fall hade det nog att göra med att det var en receiver utan jord och sedan ett PA-steg med jord i kedjan. Skiljetransformator och samma grendosa löste det. Även om ett steg har högre gain tycker jag inte att det underliggande bruset borde vara så hörbart att en förstärkning av även 10dB gör stor skillnad. Men så kanske det är. Att apparaten har högt brusgolv.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-11-09 17:28

La in en fråga på DIY istället. Kändes mer lämpligt nu när jag vet vad bruset beror på.

viewtopic.php?f=3&t=64585

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-11-17 10:38

Problemet är löst genom att löda in ett par resistorer och på så vis sänka känsligheten på slutsteget.

Kan för övrigt säga att Mini-dsp 2x4 HD tillför otroligt mycket i min anläggning. Det gjorde stor skillnad att signalvägen nu är så kort och där bara sker en D/A. Jag har en helt tyst dator som är ansluten direkt via USB. Och där streamar jag med Spotify, styr det hela med Spotify connect via mobilen.

Den som för övrigt påstår att spotify har låg kvalité kan ju komma och lyssna hos mig. Jag kan omöjligt upptäcka någon skillnad mot att streama Flac.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-11-17 13:01

Spotify kan låta bra men problemet som jag har upptäckt är att när man använder spotify connect via diverse prylar. Då går det inte att ta bort dynamisk komprimering och andra inställningar. Ja det kan bli lite olika helt enkelt. Det är upp till tillverkaren att göra det rätt. Jag har spotify connect på min receiver. Jag har även detta via en chromecast. Jag har också airplay. Vet du vad de låter annorlunda. Airplay låter bäst och det är antagligen för då tvingas den ta mina inställningar jag har lokalt i mobil-appen. Där har jag slagit av dynamisk komprimering samt force:ar till högsta kvalitet. Detta görs garanterat inte i vissa fall med spotify connect!

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-11-17 13:38

philipbtz skrev:Spotify kan låta bra men problemet som jag har upptäckt är att när man använder spotify connect via diverse prylar. Då går det inte att ta bort dynamisk komprimering och andra inställningar. Ja det kan bli lite olika helt enkelt. Det är upp till tillverkaren att göra det rätt. Jag har spotify connect på min receiver. Jag har även detta via en chromecast. Jag har också airplay. Vet du vad de låter annorlunda. Airplay låter bäst och det är antagligen för då tvingas den ta mina inställningar jag har lokalt i mobil-appen. Där har jag slagit av dynamisk komprimering samt force:ar till högsta kvalitet. Detta görs garanterat inte i vissa fall med spotify connect!

Det där är säkert sant. Och det är störande att man inte kan veta kvalitén när man kör Spotify connect som exempel i min Yamaha receiver som jag använde tisdigare för detta. Men så som jag gör nu att styra en dator så borde man rimligen få ut MAX om man nu ställt in det i spotify i datorn man styr.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-11-17 13:49

Chromecast har inställningar för kvalitet, men man måste med appen klicka i dom. Höll på att lämna tillbaka min innan jag hittade rätt...

Spotify är enligt mina enkla undersökningar fullgott format. Några kamrater och jag själv använde foobar2000´s ABX test och jämförde några låtar inspelade på tidal (hifi) och spotify vi gissade rätt 50-60% av gångerna.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-11-17 13:58

Doofus skrev:Chromecast har inställningar för kvalitet, men man måste med appen klicka i dom. Höll på att lämna tillbaka min innan jag hittade rätt...

Spotify är enligt mina enkla undersökningar fullgott format. Några kamrater och jag själv använde foobar2000´s ABX test och jämförde några låtar inspelade på tidal (hifi) och spotify vi gissade rätt 50-60% av gångerna.

Det är bara chromecast audio som har denna möjlighet och den inställningen gäller bara analog ut..som sagt det är en härva att reda ut.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-11-17 14:17

philipbtz skrev:
Doofus skrev:Chromecast har inställningar för kvalitet, men man måste med appen klicka i dom. Höll på att lämna tillbaka min innan jag hittade rätt...

Det är bara chromecast audio som har denna möjlighet och den inställningen gäller bara analog ut..som sagt det är en härva att reda ut.

Exakt. Det är därför jag valde lösningen med dator och USB. Känns som det bästa just nu. Det blir även väldigt snabbt när man byter låtar osv. Känns helt instant.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-11-17 14:27

philipbtz skrev:

Ja, givetvis skulle jag skrivit chromecast audio! (det är den jag har).
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-11-17 14:41

Dessutom är det en skild inställning som inte påverkar det som är inställt internt i spotify-appen. Normilization är på per default och måste stängas av i appen. Går bara att göra via dator eller airplay. Connect vet man inte vad man får men antagligen default-läget eftersom jag måste sänka volymen så fort jag kör connect.

Edit: Det är mycket att hålla koll på. Receivern har inbyggt att automatiskt göra fuffens med alla mp3-källor(MDAX). Sen har vi auto vs pure direct. Sen har vi att basarna inte funkar i pure direct utan externt filter. Sen är det komprimering ibyggt i chromecast, sen är komprimering ibyggt i appen i sig. Sen går de inte att ställa in detta när man kör connect. Alltså hur svårt vill dom göra det.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-11-17 14:56

philipbtz skrev:Dessutom är det en skild inställning som inte påverkar det som är inställt internt i spotify-appen. Normilization är på per default och måste stängas av i appen. Går bara att göra via dator eller airplay. Connect vet man inte vad man får men antagligen default-läget eftersom jag måste sänka volymen så fort jag kör connect.

Edit: Det är mycket att hålla koll på. Receivern har inbyggt att automatiskt göra fuffens med alla mp3-källor(MDAX). Sen har vi auto vs pure direct. Sen har vi att basarna inte funkar i pure direct utan externt filter. Sen är det komprimering ibyggt i chromecast, sen är komprimering ibyggt i appen i sig. Sen går de inte att ställa in detta när man kör connect. Alltså hur svårt vill dom göra det.

Ja så är det. Mini DSP är bra på det sättet, den löser många problem. Vet ingen annan produkt som gör det den gör. För 3200kr är den prisvärd tycker jag.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-11-25 10:25

Är man lite seriös i sitt hifi intresse så förstår jag inte varför man väljer komprimerad musik källa när det finns hifi alt som är okomprimerad ???

Spotify är för stora massan . Snabb mat s kvalité.

Tidal är det ända som bryr sej om kvalité.
Visst hör man skillnad. Men det kräver lite träning och rätt musik och sin annlägning.
Jag satte alla 5 dom hade dom test . När man väl lärde sej höra på vad man skulle lyssna på så var Det enklare och enklare.
Framförallt symbaler mellanregister m.m djup dynamik

Är det en kostnads fråga det handlar om när man väljer komprimerad musik källa?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-25 10:29

Fast bryr man sig om ljudkvalité så skall man inte lyssna på tidal eller någon annan musikströmningstjänst heller då dessa så gott som alltid endast erbjuder senaste remastered version av äldre album. Snålkodningen som spotify gör är inget problem alls jämfört med det mastringsproblem som både spoify och tidal lider av. Att köpa skivor är nog enda sättet att få tag i orginalmaster. Tyvärr säger jag.

Lyssnar man dock endast på nyproducerad musik så är detta förståss inget (extra) problem, men det gör iaf inte jag.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-11-25 10:32

Dessutom är väl snålkodningen (320kbps ogg vorbis) ett fullgott format, men du kanske tar ut det lätt mot flac på samma album ?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-25 11:04

Om man å ena sidan låter en testpanel under speciellt gynnsamma betingelser lyssna med F/E-jämförelser och med speciella testsignaler kunna knappt urskilja skillnader, och sedan blir detta en ganska allmän vägledning när det gäller hörbara skillnader mellan perfekt och "felkonstruerat", och även som vägledning för inköp i 50'-100' klassen så ser jag det som ett ganska stort hopp till att lyssna på något annat än minst CD-kvalité.
Så för min egna feelgood-känsla så är jag inte intresserad av att lyssna på något där det finns ett alternativ som möjligen låter lika möjligen låter bättre.

När det gäller vad Mini-Dsp kan så är det väl inget speciellt som inte vilket modernt digitalt delningsfilter kan? Möjligen med ett mycket mer användarvänligt gränssnitt.

/Harryup

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-11-25 15:53

Harryup skrev:
När det gäller vad Mini-Dsp kan så är det väl inget speciellt som inte vilket modernt digitalt delningsfilter kan? Möjligen med ett mycket mer användarvänligt gränssnitt.

/Harryup

Nja, vet inte om jag håller med där. HD varianten är nog ganska unik.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-11-25 16:12

Det är hörbara skillnader. Självklar är skiva kanske bättre. Men gillar man hifi bör man väl stödja det. ??
Annars stödjer ni skiten som spelas in nu där allt är maxat i bandbredden. Så röster sänks när tex en sångare tar i .

Vem bryr sej ? Inte Spotify iaf

Tidal var ju den ända som var med i p2 programmet " vad är det som låter" där får man en lektion på skillnader m.m

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-11-25 16:15

Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-11-25 16:53

Det största problemet är inte att den inte kör 320kbps utan att det går inte att stänga av audio normalization som är på per default. Tvivlar på att tillverkaren av connect-prylen har gått ur vägen för att stänga av detta. Det låter iaf som det är på här hemma.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-11-25 16:57

philipbtz skrev:Det största problemet är inte att den inte kör 320kbps utan att det går inte att stänga av audio normalization som är på per default. Tvivlar på att tillverkaren av connect-prylen har gått ur vägen för att stänga av detta. Det låter iaf som det är på här hemma.

Aha, ja så kanske det är. Jag har aldrig riktigt undersökt det hela. Borde kanske prova CC vs tvn vs reciever vs Nvidia Shield och se vilken som låter bäst :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-11-25 16:59

Problemet med Tidal, tycker jag, är att det finns inte lika mycket musik där. Jag har haft Tidal. Helt plötsligt så försvann massa album som jag brukar lyssna på så det känns ju sådär. Funderar på att helt gå över till att köpa digitala filer från diverse "HD-sajter" och sedan spela det från min NAS. Receivern klarar ju DSD via NAS:en också så lutar åt detta. Och detta slipper jag ju köra på wifi utan det är 1000Mbit med dedikerad switch. Tidal är också väldigt dyrt tycker jag för att bara hyra musik. Skall nog börja lägga några hundringar i månaden på att köpa musik istället. CD litar jag inte på heller på då det kan finnas repor eller andra läsfel i spelaren. Blir ju även en extra kabel i kedjan. LAN-kabel till NAS:en räknar jag inte som en kabel. För börja rippa alla mina gamla skivor jag har liggandes någonstans..tyvärr är flera utlånade som aldrig har kommit tillbaka.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-11-25 17:03

genstruktur skrev:
philipbtz skrev:Det största problemet är inte att den inte kör 320kbps utan att det går inte att stänga av audio normalization som är på per default. Tvivlar på att tillverkaren av connect-prylen har gått ur vägen för att stänga av detta. Det låter iaf som det är på här hemma.

Aha, ja så kanske det är. Jag har aldrig riktigt undersökt det hela. Borde kanske prova CC vs tvn vs reciever vs Nvidia Shield och se vilken som låter bäst :)

Ett tag tycker jag CC var riktigt bra men efter en uppdatering misstänker jag att de slagit på komprimeringen igen. Filmer låter dock kanon eftersom Netflix, HBO osv inte har någon inbyggt komprimering. Connect via bluetooth till receivern, CC connect och airplay låter alla lite olika. Det är sjukt men så är det. Det som låter bäst, när det inte hackar pga wifi, är airplay. Där kan man tvinga appen att köra vissa inställningar. Men spotify har överlag något skumt för sig så snart blir det "riktiga" filer istället. Det knepiga med att köpa via download-sajter är att man knappt vet vad man får där heller. Inte lätt att vara ljudintresserad.

Nästa

Återgå till Teknikforum