Moderator: Redaktörer
pjocke skrev:Jag skulle vilja ha en mallfräs, dvs en säg 8 mm notfräs med ett kullager ovanpå, så man kan kopieringsfräsa från en mall man lägger ovanpå arbetsstycket. Dessutom skulle jag vilja ha en 45 graders fasfräs och en kanske 3 mm notfräs. Var köper jag detta billigt? Jag kommer ju sannolikt inte direkt slita på stålen, så 3-400 spänn styck känns väl styvt.
pjocke skrev:Jag skulle vilja ha en mallfräs, dvs en säg 8 mm notfräs med ett kullager ovanpå, så man kan kopieringsfräsa från en mall man lägger ovanpå arbetsstycket. Dessutom skulle jag vilja ha en 45 graders fasfräs och en kanske 3 mm notfräs. Var köper jag detta billigt? Jag kommer ju sannolikt inte direkt slita på stålen, så 3-400 spänn styck känns väl styvt.
paa skrev:Bosch brukar ha högsta kvalitet på allt vad skärande verktyg heter. Allt från sågklingor, blad till multimaskiner, och frässtål är finfina grejor.
MagnusÖstberg skrev:Har ett set sådana också när jag tänker efter. Har inte fallerat heller.
Anledningen att jag skulle tänka två gånger innan jag köpte Biltema är att deras stål idag inte alls är samma som när jag köpte och de nya har jag aldrig använt. De är billigare idag än när jag köpte, fast det är massa år sedan...
pjocke skrev:Jag hade tänkt dämpa min lilla låda med glasull, men eftersom man måste köpa typ en hel bal kör jag nog på fårull istället. Hur skiljer sig isotermiseringsförmågan mellan dessa två? Lådan är simulerad på 33% viso vilket skulle motsvara att fylla den till hälften med glasull. Det vore käckt att veta ungefärlig åtgång i gram räknat...
HenrikE skrev:Om du inte redan har läst den så gå igenom den här tråden:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=40658
pjocke skrev:HenrikE skrev:Om du inte redan har läst den så gå igenom den här tråden:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=40658
Tro det eller ej, men den har jag lästOptimal densitet finns angiven i första inlägget och för ull anges den till 23 gram per liter. Det ger 1150 gram på en 50-liters låda. Spontant känns det som mycket ull, men det kanske stämmer?
Tarzan skrev:Onödigt dyrt för ändamålet också. Materialet "madrass" var ju nästan lika bra på att sänka q-värdet, och det är betydligt mer lättarbetat ifall inte hela lådan ska fyllas.
Allram skrev:Varje materials optimala densitet i lådan har fastställts genom att mer och mer material har fyllts på tills man når ett resonansfrekvensminimum innan resonansfrekvensen stiger igen, pga för hårt packat dämpmaterial.
2. IKEA-madrass 16g/l
joakimfors skrev:Körde du för djupt? Hög rotationshastighet och litet skärdjup brukar vara vägen till framgång då man fräser. Tar man för djupt så blir det ofta för varmt oavsett hur man gör. Borde dock gå att rengöra det där men kräver lite svett och gnuggande.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster