budgetmick för sång?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HK430

budgetmick för sång?

Inläggav HK430 » 2016-11-16 19:20

Undrar om ni har några tips på en budgetmick för sång, inga instrument ska spelas in.
Eller om ni vet man man ska titta efter när man letar mick :)

1500:- är budgeten, gärna mindre

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: budgetmick för sång?

Inläggav Perfector » 2016-11-16 19:29

HK430 skrev:Undrar om ni har några tips på en budgetmick för sång, inga instrument ska spelas in.
Eller om ni vet man man ska titta efter när man letar mick :)

1500:- är budgeten, gärna mindre

Kanske något här kan passa.
http://www.monacor.se/produkter/saang-talmikrofoner/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-16 19:40

Shure SM58 eller en Røde NT1A kanske? Sontronics STC-80 har jag använt en del, och den är kanon för priset.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2016-11-16 22:52

tack för tipsen :)
Vad är grejen med att det är xlr kontakter på allt? Finns det xlr->6.3mm adaptrar eller är det något annat jag missar?
Har nämligen ett ljudkort med sån 6.3mm kontakt

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-16 22:54

HK430 skrev:tack för tipsen :)
Vad är grejen med att det är xlr kontakter på allt? Finns det xlr->6.3mm adaptrar eller är det något annat jag missar?

Det finns skarvdon för att använda var du vill,
XLR har ett snäpplås som gör att den inte lossnar när du ylar på som bäst. :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-11-16 23:32

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... art-p37417

Färdig kabel finns från 1m till 15m.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-17 09:21

HK430 skrev:Vad är grejen med att det är xlr kontakter på allt? Finns det xlr->6.3mm adaptrar eller är det något annat jag missar?

Dubbelkolla så att ljudkortet har förförstärkare för mikrofon så att det inte bara är en lineingång. Vidare kanske det kan vara idé att köpa en balanserad kabel, dvs XLR-TRS?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-17 09:44

Minst lika viktigt som snäpplåset: XLR-kablage är balanserat, så eventuella störningar som plockas upp på vägen är avsedda att släcka ut varandra i mottagarändan.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-17 12:25

Dynamiska mickar (typ Shure SM58) är jättebra som sångmick för liveframträdande, men till inspelning i "hemmastudion" blir det inte så bra. Dynamiska mickar är avsedda för nära upptagning och tappar snabbt ljudnivå så snart avståndet ökar från ljudkällan. Inspelningar blir oftast bättre med en kondensatormick men den kräver spänningsmatning. Troligtvis har du inte det inbyggt i ljudkortet men då kan man välja en mick med batteri eller köpa en separat enhet för fantommatning till micken.

Mitt förslag är således en enklare stormembransmick plus separat fantommatning. Det går att lösa för 1500 kr, t.ex:
https://www.thomann.de/se/mxl_r144.htm
https://www.thomann.de/se/art_phantom_i ... y_245997_1

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-11-17 12:37

Kalejdokom skrev:Dynamiska mickar (typ Shure SM58) är jättebra som sångmick för liveframträdande, men till inspelning i "hemmastudion" blir det inte så bra. Dynamiska mickar är avsedda för nära upptagning och tappar snabbt ljudnivå så snart avståndet ökar från ljudkällan. Inspelningar blir oftast bättre med en kondensatormick men den kräver spänningsmatning. Troligtvis har du inte det inbyggt i ljudkortet men då kan man välja en mick med batteri eller köpa en separat enhet för fantommatning till micken.

Mitt förslag är således en enklare stormembransmick plus separat fantommatning. Det går att lösa för 1500 kr, t.ex:

+1

Jag har en skitbillig stormembran runt 1000:- och den gör jobbet ok, men som sagt behöver den ström. Tycker Kalejdokom är rätt ute i länkarna han skickade.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-11-17 13:21

Kalejdokom skrev: Dynamiska mickar är avsedda för nära upptagning och tappar snabbt ljudnivå så snart avståndet ökar från ljudkällan.

Denna uppfattning har jag stött på tidigare och aldrig blivit klok på. :)

Det hävdas också att dynamiska mikrofoner skulle vara mindre känsliga för "rumsljud" dvs. ljud som faller in off axis.

För att detta skall kunna vara sant krävs en duktigt olinjär mikrofon. Olinjär till den grad att den nog inte skulle gå att använda som en normal mikrofon.

Jag tror det är en missuppfattning som bygger på att dynamiska mikrofoner helt enkelt är väldigt okänsliga, och därmed kräver starka ljudtryck (=nära) för att komma upp i "vettig" elektrisk signalnivå.

Vad tror du? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-17 20:14

Kloka reflektioner. Dock är det väl så att dynamiska mickar pga sin låga känslighet blottar sina brister då man tvingas att kraftigt öka förförstärkningen (gain) vid inspelning på längre avstånd eller svagare ljudnivåer. Dynamiska mickar har i regel också ett sämre frekvensomfång än kondensatormickar, vilket gör dem mindre lämpliga för inspelning av t.ex orkester eller körsång där ett fullfrekvensregister ofta är önskvärt. Många kondensatormickar är också direkt olämpliga för närmickning av sång då de dels har hög elektrisk känslighet (och kan överstyras vid höga ljudtryck), dels har membran som är mycket känsliga för vindrörelser som ofta ger upphov till puffljud vid sång/tal.

Detta sagt så finns det fantastiskt bra sångmikrofoner av kondensatortyp, som funkar utmärkt både för närmickning av sång och traditionell mickning av t.ex. kör/orkester. Ett exempel är AKG C535, som jag har ett antal av i min mic-case :) .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-17 20:49

Piotr skrev:
Kalejdokom skrev: Dynamiska mickar är avsedda för nära upptagning och tappar snabbt ljudnivå så snart avståndet ökar från ljudkällan.

Denna uppfattning har jag stött på tidigare och aldrig blivit klok på. :)

Det hävdas också att dynamiska mikrofoner skulle vara mindre känsliga för "rumsljud" dvs. ljud som faller in off axis.

För att detta skall kunna vara sant krävs en duktigt olinjär mikrofon. Olinjär till den grad att den nog inte skulle gå att använda som en normal mikrofon.

Jag tror det är en missuppfattning som bygger på att dynamiska mikrofoner helt enkelt är väldigt okänsliga, och därmed kräver starka ljudtryck (=nära) för att komma upp i "vettig" elektrisk signalnivå.

Vad tror du? :)

Det borde stå njurmikar, inte dynamiska mikar. Njurmikar har proximityeffekt, dvs en bashöjning när man är nära. På större avstånd finns inte bashöjningen; basen avtar alltså snabbare med avståndet än vad avståndslagen säger. Och om miken är kompenserad för bashöjningen så att tonkurvan är rak på nära håll så faller den av på längre avstånd.

Dynamiska mikar har annars precis samma avståndsegenskaper som kondensatormikar (njure mot njure, omni mot omni) men kondesatormikar har en mycket rakare tonkurva i typfallet.

Min mikrekommendation får bli en OM1 eller CM3, eventuellt med ett puffskydd om man inte kan instruera sångaren att inte spotta i miken. Om man nu tänker sig monoinspelning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-17 21:24

CM3 (från Line Audio) finns också i min case :) . En mycket bra (och liten/diskret) allround-mik för 1000-lappen. Dock känslig för kroppsvätskor och blåsljud som Svante påpekar.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-11-17 21:30

Svante skrev:Det borde stå njurmikar, inte dynamiska mikar.

Yes, jag känner ju till tekniken som du beskriver, men syftar på otaliga inspelningsnissar som hävdat just att dynamiska diton har de egenskaperna. Detta vidhålls även efter jag beskrivit det du tar upp.

Reaktionen har alltid varit.. "I know what I hear, I know what I'm doing, I've done this for xx years". :)

Å så blir man ombedd att ta sin vita labbrock och gå. Känns igen? :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-11-17 21:31

Kalejdokom skrev:Dock känslig för kroppsvätskor..

Yikes nu fick jag jobbiga bilder för mitt inre!!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-17 22:26

Kalejdokom skrev:CM3 (från Line Audio) finns också i min case :) . En mycket bra (och liten/diskret) allround-mik för 1000-lappen. Dock känslig för kroppsvätskor och blåsljud som Svante påpekar.

I min med. Och en budget Elvis-mic som jag inte minns namnet på men ibland kommer den till sin rätt den med.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-17 22:48

Piotr skrev:
Svante skrev:Det borde stå njurmikar, inte dynamiska mikar.

Yes, jag känner ju till tekniken som du beskriver, men syftar på otaliga inspelningsnissar som hävdat just att dynamiska diton har de egenskaperna. Detta vidhålls även efter jag beskrivit det du tar upp.

Reaktionen har alltid varit.. "I know what I hear, I know what I'm doing, I've done this for xx years". :)

Å så blir man ombedd att ta sin vita labbrock och gå. Känns igen? :)

Ptja, de har ju fel. Ljudfältet har en amplitud i partikelhastighet och en i tryck. Partikelhastigheten har detta snabbare avtagande med avståndet. Dessa båda kan låtas påverka ett membran som får en rörelse. Omvandlartekniken (dynamisk/kondensator) handlar om hur man omvandlar rörelsen till elektrisk signal, och den vet ingenting om avstånd.

Jag vågar påstå att "inspelningsnissarna" aldrig har undersökt frågan systematiskt, utan att de har en erfarenhet av dynamiska njurmikar nära och kondensatornjurmikar på lite större avstånd. Och kondensatorkulor på avstånd. De vet alltså inte om det är det dynamiska eller njuren som ger effekten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-11-18 04:48

Precis.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-18 08:05

Nattlorden skrev:Minst lika viktigt som snäpplåset: XLR-kablage är balanserat, så eventuella störningar som plockas upp på vägen är avsedda att släcka ut varandra i mottagarändan.

Även en 3-polig telefonplugg kan ha balanserad signalöverföring.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-18 12:54

Intressant diskussion, som dock tenderar att lämna trådfrågan - vi borde kanske starta en separat tråd om olika typer av mikrofoner och när/varför respektive typ är lämplig eller olämplig i olika typiska applikationer.

/Nisse

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-18 13:00

Piotr skrev:
Kalejdokom skrev:Dock känslig för kroppsvätskor..

Yikes nu fick jag jobbiga bilder för mitt inre!!

Såja, låt inte fantasin flöda fritt! Jag syftade förstås endast på detta inlägg :) :
Svante skrev:...om man inte kan instruera sångaren att inte spotta i miken.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-11-18 15:34

Kalejdokom skrev:...
Såja, låt inte fantasin flöda fritt! Jag syftade förstås endast på detta inlägg :) :
Svante skrev:...om man inte kan instruera sångaren att inte spotta i miken.

? måste man inte skruva isär miken först*, då . . . typ ? :wink:

*Men Svante som en god ingenjör kanske alltid gör så innan användande ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2016-11-18 18:26

Kalejdokom skrev:Dynamiska mickar (typ Shure SM58) är jättebra som sångmick för liveframträdande, men till inspelning i "hemmastudion" blir det inte så bra. Dynamiska mickar är avsedda för nära upptagning och tappar snabbt ljudnivå så snart avståndet ökar från ljudkällan. Inspelningar blir oftast bättre med en kondensatormick men den kräver spänningsmatning. Troligtvis har du inte det inbyggt i ljudkortet men då kan man välja en mick med batteri eller köpa en separat enhet för fantommatning till micken.

och från fantommatningen till ljudkortet går det att köra en adapterkabel?

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2016-11-18 18:33

blev klok och sedan dum igen, typiskt faktiskt.se :)

CM3 vs sontronics STC-80 för hemmabruk, fantommatning till båda, blåsljud och spott borträknat. Vilken hade ni valt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-18 19:56

CM3, den är mera universellt användbar. Köp två direkt om du tänker göra stereoinspelningar.

Återgå till Köpråd