Eller om ni vet man man ska titta efter när man letar mick
1500:- är budgeten, gärna mindre
Moderator: Redaktörer
HK430 skrev:Undrar om ni har några tips på en budgetmick för sång, inga instrument ska spelas in.
Eller om ni vet man man ska titta efter när man letar mick![]()
1500:- är budgeten, gärna mindre
HK430 skrev:tack för tipsen![]()
Vad är grejen med att det är xlr kontakter på allt? Finns det xlr->6.3mm adaptrar eller är det något annat jag missar?
Har nämligen ett ljudkort med sån 6.3mm kontakt
HK430 skrev:Vad är grejen med att det är xlr kontakter på allt? Finns det xlr->6.3mm adaptrar eller är det något annat jag missar?
Har nämligen ett ljudkort med sån 6.3mm kontakt
Kalejdokom skrev:Dynamiska mickar (typ Shure SM58) är jättebra som sångmick för liveframträdande, men till inspelning i "hemmastudion" blir det inte så bra. Dynamiska mickar är avsedda för nära upptagning och tappar snabbt ljudnivå så snart avståndet ökar från ljudkällan. Inspelningar blir oftast bättre med en kondensatormick men den kräver spänningsmatning. Troligtvis har du inte det inbyggt i ljudkortet men då kan man välja en mick med batteri eller köpa en separat enhet för fantommatning till micken.
Mitt förslag är således en enklare stormembransmick plus separat fantommatning. Det går att lösa för 1500 kr, t.ex:
https://www.thomann.de/se/mxl_r144.htm
https://www.thomann.de/se/art_phantom_i ... y_245997_1
Kalejdokom skrev: Dynamiska mickar är avsedda för nära upptagning och tappar snabbt ljudnivå så snart avståndet ökar från ljudkällan.
Piotr skrev:Kalejdokom skrev: Dynamiska mickar är avsedda för nära upptagning och tappar snabbt ljudnivå så snart avståndet ökar från ljudkällan.
Denna uppfattning har jag stött på tidigare och aldrig blivit klok på.
Det hävdas också att dynamiska mikrofoner skulle vara mindre känsliga för "rumsljud" dvs. ljud som faller in off axis.
För att detta skall kunna vara sant krävs en duktigt olinjär mikrofon. Olinjär till den grad att den nog inte skulle gå att använda som en normal mikrofon.
Jag tror det är en missuppfattning som bygger på att dynamiska mikrofoner helt enkelt är väldigt okänsliga, och därmed kräver starka ljudtryck (=nära) för att komma upp i "vettig" elektrisk signalnivå.
Vad tror du?
Svante skrev:Det borde stå njurmikar, inte dynamiska mikar.
Kalejdokom skrev:Dock känslig för kroppsvätskor..
Kalejdokom skrev:CM3 (från Line Audio) finns också i min case. En mycket bra (och liten/diskret) allround-mik för 1000-lappen. Dock känslig för kroppsvätskor och blåsljud som Svante påpekar.
Piotr skrev:Svante skrev:Det borde stå njurmikar, inte dynamiska mikar.
Yes, jag känner ju till tekniken som du beskriver, men syftar på otaliga inspelningsnissar som hävdat just att dynamiska diton har de egenskaperna. Detta vidhålls även efter jag beskrivit det du tar upp.
Reaktionen har alltid varit.. "I know what I hear, I know what I'm doing, I've done this for xx years".
Å så blir man ombedd att ta sin vita labbrock och gå. Känns igen?
Nattlorden skrev:Minst lika viktigt som snäpplåset: XLR-kablage är balanserat, så eventuella störningar som plockas upp på vägen är avsedda att släcka ut varandra i mottagarändan.
Piotr skrev:Kalejdokom skrev:Dock känslig för kroppsvätskor..
Yikes nu fick jag jobbiga bilder för mitt inre!!
Svante skrev:...om man inte kan instruera sångaren att inte spotta i miken.
Kalejdokom skrev:...
Såja, låt inte fantasin flöda fritt! Jag syftade förstås endast på detta inlägg:
Svante skrev:...om man inte kan instruera sångaren att inte spotta i miken.
Kalejdokom skrev:Dynamiska mickar (typ Shure SM58) är jättebra som sångmick för liveframträdande, men till inspelning i "hemmastudion" blir det inte så bra. Dynamiska mickar är avsedda för nära upptagning och tappar snabbt ljudnivå så snart avståndet ökar från ljudkällan. Inspelningar blir oftast bättre med en kondensatormick men den kräver spänningsmatning. Troligtvis har du inte det inbyggt i ljudkortet men då kan man välja en mick med batteri eller köpa en separat enhet för fantommatning till micken.
Mitt förslag är således en enklare stormembransmick plus separat fantommatning. Det går att lösa för 1500 kr, t.ex:
https://www.thomann.de/se/mxl_r144.htm
https://www.thomann.de/se/art_phantom_i ... y_245997_1
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster