Hifistenar...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Hifistenar...

Inläggav hifikg » 2016-11-25 23:18

Det e grejor det!
http://audiophile.rocks/dryredcrystal.html
:D

Spoiler:
Visa
Patrick ligger bakom, surprise? Nä... men ändå

http://audiophile.rocks/bluecrystalpyramid.html

Flat side down!!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Figge77

Re: Hifistenar...

Inläggav Figge77 » 2016-11-25 23:46

hehe vad är det för något? är det högtalare?
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 00:39

Tweaks :-)
Funkar lika bra som Nordosts bästa kablar, kanske bättre. De försämrar (nästan säkert) inte ljudet.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 10:36

så man ställer bara en hifisten i rummet så blir allt sagolikt bra?

låter ju nästan för bra för att vara sant...men bara nästan :roll:

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-11-26 11:33

Vi kunde kanske här på forumet utlysa en tävling om värsta ormoljeprodukten. Själv håller jag Peter Belt som etta, men han har fått hård kornkurens på senare tid.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-11-26 11:48

En forummedlem som kanske vill vara anonym, låt oss kalla honom HarryBup*, äger en Shaktisten.
Det är nog bland det värsta i tweaksammanhang jag sett.
"Stenen" är ju inget mineral - det är någon typ av plast. Sicket jävla skit. :lol:

En annan konkurrent måste ju vara de där små mässingsskålarna som endast begåvade/utbildade kan placera ut i rummet.

*Hur nämnde HarryBup kommit över stenen är oklart men den används endast som skämtartikel :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-11-26 12:20

Antingen är det patrick82 som är i farten igen, eller någon som inspererats av honom och hans gärning.

Max önskar all välgång och lycka med detta underbara projekt! Synd att jag själv inte är tillräckligt kreativ för att komma upp med sådant här. Hade jag varit det hade jag nog kunnat dra mig tillbaka nu, på ett slott i provance, fet, rik och lycklig. Men nu sitter jag inblåst i Hemsedal i OPKs klubbhus... Men man behöver ju bara se på nyheterna för att bli på sådant där härligt gott humör, det finns ju så mycket folk som har det ännu värre här i världen!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 12:27

det var så mycket rappakalja i dom där länkarna att man knappt fatta vad det var. man skall alltså ha dom på förstärkaren!
nu börjar det bli logiskt. tack:)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 12:31

Jag har en ovanpå min NAD 208, men det är den äldre modellen av hifi-sten, så den kanske inte är lika bra som de nyare :P
Bilder finns i min presentation. Varning: någon av bilderna innehåller spår av en tös.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-26 12:57

Då jag var i Hongkong så demade de en liten mojäng på några cm som de ställde på väggen mellan högtalarna. Man kunde vrida den lite och på så sätt rikta fasen så att fasläget i ljudet blev korrekt. Mycket förnämligt. Då kan man rumskorrigera den metafysiska fasen på ljudet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-11-26 13:19

Då jag var i Hongkong såg jag en förgylld klämma påminnande om fotboja att spännas över vristen, för att sedan över en förmodligen mycket dyr kabel kopplas till lämplig jordpunkt på anläggningen. Jorden skulle då ersättas av lyssnaren vilket utlovades ge Nirvana. Det finns mycket tok i denna branch! :mrgreen:
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-11-26 13:25

Det här forumet är måndag hela veckan, man kommer tillbaka efter lång frånvaro. Allt är sig likt :lol:
Häpp!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-11-26 13:27

Max_Headroom skrev:Antingen är det patrick82 som är i farten igen, eller någon som inspererats av honom och hans gärning. ....

Japp, saxat från hemsidan:

"History

Year 2009-2010 we started with our Exeres ear training products and eventually moved on to tweaks and cables. We discovered that using real coconut shells for our tweaks gave a more natural sound, therefore we changed our company name to Coconut Audio which we had for the next 6 years. However, we stopped using coconuts after a couple years and shrinked our technology to give higher performance in a smaller size. Year 2016 we changed our name to Audiophile Rocks and it is here to stay for a lifetime." (Min fetning).

. . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 13:48

kokosnötskal haha ja dör! LOL, dom överlevde i 6år på det?
undra vad dom va till för då? sätta på huvet eller?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 13:54

Figge77 skrev:kokosnötskal haha ja dör! LOL, dom överlevde i 6år på det?
undra vad dom va till för då? sätta på huvet eller?

Googla coconut-audio :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-26 14:00

Jag delar nog trots allt Erik Anderssons uppfattning att det, trots allt vatten som runnit under broarna sedan dess, inte ännu dykt upp någon som kan ge Peter Belt en match.

Det finns så många fantastiska exempel, men min favorit är nog ändå det globala energifält som han genererade i sin källare med hjälp av min enkrona som godhets-formfält-motor, således att alla anläggningar runt hela världen nu låter bättre om man placerar en svensk (vitmetall) enkrona i lyssningsrummet, på en tillräckligt gammal CD, närmare bestämt över den där loggan som säger:

......COMPACT
disc
DIGITAL AUDIO

Det skall alltså inte vara CDn som man spelar, utan vilken som helst, med loggan på, som man kan placera var som helst i lyssningsrummet. Och på loggan lägger man den svenska enkronan.

Enligt Peter Belt så skall det fungera även om det är en annan svensk krona än just den modell jag gav honom, bara storleken är rätt, men ändå funka bäst om det är precis samma prägling. Den som vill testa och sen berätta vilken prägling det är, är välkommen att berätta om det i den här tråden, hoppas jag.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 14:05

ojojoj! jag har heeelt missat detta fenomen!
hitta ett youtubeklipp med någon som hadde sånnadär balla man hängde på sladdarna bak på förstärkaren.

jag måste ha stenar! kan man ta en i trägårn? (antagligen inte)
Senast redigerad av Figge77 2016-11-26 14:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-26 14:07

PS. Är det inte dags att bjuda in Patrick82 att deltaga på faktiskt igen?

Jag förstod aldrig varför han blev utslängd, men om vi skall diskutera hans produkter så känns det väldigt fel att han inte har chans att bemöta det som sägs.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 14:14

ja det låter ju rimligt! annars får vi nog aldrig klarhet i detta

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-11-26 14:18

IngOehman skrev:Jag delar nog trots allt Erik Anderssons uppfattning att det, trots allt vatten som runnit under broarna sedan dess, inte ännu dykt upp någon som kan ge Peter Belt en match.

Det finns så många fantastiska exempel, men min favorit är nog ändå det globala energifält som han genererade i sin källare med hjälp av min enkrona som godhets-formfält-motor, således att alla anläggningar runt hela världen nu låter bättre om man placerar en svensk (vitmetall) enkrona i lyssningsrummet, på en tillräckligt gammal CD, närmare bestämt över den där loggan som säger:

......COMPACT
disc
DIGITAL AUDIO

Det skall alltså inte vara CDn som man spelar, utan vilken som helst, med loggan på, som man kan placera var som helst i lyssningsrummet. Och på loggan lägger man den svenska enkronan.

Enligt Peter Belt så skall det fungera även om det är en annan svensk krona än just den modell jag gav honom, bara storleken är rätt, men ändå funka bäst om det är precis samma prägling. Den som vill testa och sen berätta vilken prägling det är, är välkommen att berätta om det i den här tråden, hoppas jag.

Vh, iö

Trodde människan på detta själv eller var det en del i något slags bondfångeri? Det låter ju helt osannolikt att någon skulle kunna tro på det där, men man upphör aldrig att förvånas över vad folk kan bli itutade.
Häpp!

Användarvisningsbild
Valacken_55
Semesterfirare

Inläggav Valacken_55 » 2016-11-26 14:23

Van Den Huls kolfiberring slår två flugor i en smäll, bättre ljud och bättre hälsa. http://www.vandenhul.com/products/accessories/health-ring
Maybe I become a playboy, hang around in gay-bars, and moooove to the west side of town.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 14:26

Valacken_55 skrev:Van Den Huls kolfiberring slår två flugor i en smäll, bättre ljud och bättre hälsa. http://www.vandenhul.com/products/accessories/health-ring

hur skulle denna fungera ihop med hifistenen? kanske blir någon krock på nåt vis. och allt blir skit? måste jag då ha en-kronan för att neutralisera? frågorna blir plötsligt fler än svaren
Senast redigerad av Figge77 2016-11-26 14:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 14:34

ErikAndersson skrev:Vi kunde kanske här på forumet utlysa en tävling om värsta ormoljeprodukten. Själv håller jag Peter Belt som etta, men han har fått hård kornkurens på senare tid.

Jag har Belt-behandlade LP skivor i min samling och kanske sitter Belt-tejpen kvar på elcentralen i mitt första hus än idag.
Skivorna låter inte sämre med, än utan, tejp :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-11-26 14:43

De små mässingsskålarna är mina favorittokprodukter.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 14:47

skålar? du får gärna berätta mer för jag helt färsk när det gäller dessa magiska produkter.

hört talas om hifi-proppar, hifi eluttag, kabellyftare och div hokuspokus sladdar. osv. men detta är ju i en helt ny klass.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 15:13

hifikg skrev:
ErikAndersson skrev:Vi kunde kanske här på forumet utlysa en tävling om värsta ormoljeprodukten. Själv håller jag Peter Belt som etta, men han har fått hård kornkurens på senare tid.

Jag har Belt-behandlade LP skivor i min samling och kanske sitter Belt-tejpen kvar på elcentralen i mitt första hus än idag.

vart skulle tejpen titta på en vinylskiva? låter lite som den där tuschpennan man skulle kladda på kanten på cd-skivor.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-11-26 16:07

Figge77 skrev:
hifikg skrev:

vart skulle tejpen titta på en vinylskiva? låter lite som den där tuschpennan man skulle kladda på kanten på cd-skivor.

Ja, men de fungerade faktiskt. Den gröna färgen, helt klockrent. Vi var 5 som blindtestade färgen, ingen missade.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-26 16:28

När jag ser sånt här så undrar jag om de tror på det själva, eller om de avsiktligt luras. Eller om de inte bryr sig så länge som det säljer, de kanske inte ser det som något som har med ljud att göra utan bara i sann reklammakaranda skriver det som audiofiler vill höra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-26 17:42

Figge77 skrev:
hifikg skrev:

För bästa resultat skall 2 st tejpbitar klistras som ett kors på Centrumetiketten. Jag minns dock inte var där resultatet blev allra bäst.

Det var också mycket viktigt att lägga blanka papper i varannan bok i bokhyllan. Pappret skulle läggas in, antingen bland de sista sidorna eller bland de första. Fönsterrutorna fick också tejpade kors. Det var bara Peter Belts tejp som fungerade.

Gjorde man allt det där så fick man öppnare klang på violinerna med bättre tung gung och tajtare bas med därtill oöverträffad snabbhet i basen. . . typ :)

Med vänlig hälsning
Jultomten och Påskharen
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-26 17:45

Svante skrev:När jag ser sånt här så undrar jag om de tror på det själva, eller om de avsiktligt luras. Eller om de inte bryr sig så länge som det säljer, de kanske inte ser det som något som har med ljud att göra utan bara i sann reklammakaranda skriver det som audiofiler vill höra.

a man's gotta do what a man's gotta do.

Bild

Nästa

Återgå till Generellt om hifi