mawes skrev:philipbtz skrev:mawes skrev:
Jag ser inte heller problemet med ett väldigt lågt q värde. Mindre effekt för samma output vid given frekvens, vad kan ogillas?
XLS-elementen känns rediga, välbggda, 10ggr mer kvalitetskänsla än sls.
Qtc under 0,5 merför väl att känsligheten för elementet sjunker och man behöver onödigt mycket effekt för att driva det? Och sen tar slaglängden slut - elementet får inget stöd från lådan.
Det blir aldrig bättre kurva än kritiskt dämpat, under det är väl bara onödigt? Hellre 0,55 än 0,45. Men nu är jag ute på tunn is för jag kan inte detta så bra. Men det kan vara en anledning. Det måste ju finnas för och nackdelar med allt. Tror inte en sekund på att t.ex. 0,1 Qtc skulle vara bättre än 0,5. Då kan man ju strunta i låda helt och köra open baffel. Det lägsta Qtc som kan uppnås för ett element borde vara att bara ställa det på golvet i bion och löda på ett par kablar. Försök att trycksätta ett rum på det viset.
Mer ute och cyklar än tunn is. Öppen baffel ger akustisk utsläckning. Det blir inte mycket output.
Större låda ger lägre Q värde ,så långt är alla överrens. Med lägre Q-värde krävs mindre effekt för att nå samma output. Om det finns någon annan hörbar parameter så skulle det vara väldigt intressant att få den förklarad.
En nackdel med större lådor är att det är just större lådor som tar mer plats, men utöver det?
Stora lådor ser så jävla manligt ut