Moderator: Redaktörer

RogerGustavsson skrev:Svårt att säga. Sticker ut hakan lite... Om vi utgår från denna mätning som visserligen gäller den senare versionen men ändå kanske stämmer i stort. Ingen aning om hur den är gjord dock. Vet heller inte hur det fungerar i just din lyssningssituation.
[ Bild ]
Det ser att vara en kombination av de områden jag markerat med A, B och C.
Puckeln vid A kanske ger en betoning?
Svackan vid B ger lite "kallt" ljud. Sammanfaller med låg impedans vilket ställer vissa krav på slutsteget.
Området C ligger för högt jämfört med resten.
En sänkning av registret över 700 Hz med 3-5 dB skulle jag testa, möjligen i kombination med en liten sänkning 80- 140 Hz. Då skulle värmeregistret (ca 100-400 Hz) hamna lite mera i balans med övriga register. Du hade ju en miniDSP. Ungefärlig målkurva som gröna strecket (borde vara lite högre upp i basen, ids inte rita om).
Att lyfta i basen under avstämningfrekvensen (strax över 40 Hz) är knepigt då baselementet är odämpat där nere. Antar att det är därför Canton infört sin seriekondensator för att förhindra stora okontrollerade konrörelser.
Ett byte av baselement ger förmodligen lite lägre nivå i basen men den kan hamna någorlunda rätt i förhållande till registret 200-700 Hz. Dock tycker jag fortfarande att registret över 700 Hz ska ner i nivå.
Johannes skrev:RogerGustavsson skrev:Svårt att säga. Sticker ut hakan lite... Om vi utgår från denna mätning som visserligen gäller den senare versionen men ändå kanske stämmer i stort. Ingen aning om hur den är gjord dock. Vet heller inte hur det fungerar i just din lyssningssituation.
[ Bild ]
Det ser att vara en kombination av de områden jag markerat med A, B och C.
Puckeln vid A kanske ger en betoning?
Svackan vid B ger lite "kallt" ljud. Sammanfaller med låg impedans vilket ställer vissa krav på slutsteget.
Området C ligger för högt jämfört med resten.
En sänkning av registret över 700 Hz med 3-5 dB skulle jag testa, möjligen i kombination med en liten sänkning 80- 140 Hz. Då skulle värmeregistret (ca 100-400 Hz) hamna lite mera i balans med övriga register. Du hade ju en miniDSP. Ungefärlig målkurva som gröna strecket (borde vara lite högre upp i basen, ids inte rita om).
Att lyfta i basen under avstämningfrekvensen (strax över 40 Hz) är knepigt då baselementet är odämpat där nere. Antar att det är därför Canton infört sin seriekondensator för att förhindra stora okontrollerade konrörelser.
Ett byte av baselement ger förmodligen lite lägre nivå i basen men den kan hamna någorlunda rätt i förhållande till registret 200-700 Hz. Dock tycker jag fortfarande att registret över 700 Hz ska ner i nivå.
Så om jag byter bas . Så är kurvan helt ok tills 700hz sen över 700 Hz kommer vara lite högt. .Kan man dämpa det om det skulle behövas ?
Jag är väldigt sugen på greja med detta
Johannes skrev:Men om man ska använda hans lista och dämpa mellan 700- 2000 hz säger vi hur gör man då
UrSv skrev:Fast hur skall man kunna åstadkomma en dämpning i intervallet 700-5000 Hz med hjälp av den listan? Det är ju inte möjligt.
RogerGustavsson skrev:Konjugatlänkarna fungerar bara om man vet elementdata. Att räta ut elementens impedansförlopp som Perfector tycks förespråka är ju ingen nödvändighet. Det underlättar om man vill göra skolboksfilter men det vill man kanske inte alltid? Att sänka nivån på det sätt som i exemplet kan ge ett onödigt komplext delningsfilter. I princip blir det att sänka en del av mellanregistrens övre område och hela diskantregistret. Det går ju att göra på linjenivå, mellan för- och slutsteg.
Johannes skrev:Men ska jag köpa ett par sb acoustic och pröva. Sen ev göra om bas filter . Kanske enligt skolbok en och se vad som händer? Har svårt att tänka mej att det skulle kunna bli så mkt värre. I värsta fall får jag använda min minidsp och mitt stora sub steg.
Eller vad tycker ni
Johannes skrev:Okej.
Jag har ett program som kan räkna filter men sk skol filter då. Men man slår in elements data .tror att det var re och dom. Och önskad delningsfrekvens sen räkna den ut. Men antar att det funkar om elementet är perfekt utan uppbrytningar m.m .
Har funkat hyffsat på peerless men på l18 seas funka det inte alls p.g.a uppbrytningar tex
Men man kanske kan gradera sej med högre branthet
Perfector skrev:då krävs som sagt konjugatlänkarna för att rikta impedansen så att filtret delar där man avser.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:då krävs som sagt konjugatlänkarna för att rikta impedansen så att filtret delar där man avser.
dvs... det behövs ett kompensationsfilter för att man inte kan räkna fram ett riktigt filter....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster