Canton karat m70 hård bas återgivning. Hur fixa ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Canton karat m70 hård bas återgivning. Hur fixa ?

Inläggav Johannes » 2016-11-30 07:57

Då har dom även blivit märkbart bättre efter filter operationen

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-30 08:04

Det ser ju ut att sitta en del stag i Canton-lådan. Kanske inte är lådljud utan något annat? Frekvensgången hos den senare versionen har ju en liten puckel i basen som kan misstänkas höras. Du har inte testat baselementets resonansfrekvens utanför lådan? Du kan även kolla resonansfrekvensen när den sitter i lådan med stängd basreflexport.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-11-30 10:51

Basen är liksom hård och på så vis väldefinierade men när det gäller trummor o lite övre mellan bas så blir det tydligt hur konstigt det är. Det slår nästan låter inte naturligt.

Inget som är fel i lådan utan det är helt enkelt kass konstruktion
Jag vet faktiskt inte varför Canton har byggt såhär. Om det är för den ska vara analytiskt i basen på denna bekostnad.

Kef 104ab låter ju bättre i det mesta . Dock Canton s mellanregister mer tydligt och separerade och inte lika mulliga och smula grötigt odefinerat som kef kanske skulle upplevas om man är riktigt överdriven i beskrivning

Jämnför man rakt av med kef och spelar samma låt så finns det ingen kropp eller kött i Canton.
Det är en tam känsla utan kropp.

Vad ska jag göra?
Beror detta på att dom små 5 eller 6 tummarna inte förmår att levera kropp eller är det basen som inte beter sej .? ) är det lönlöst ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-30 11:48

Svårt att säga. Sticker ut hakan lite... Om vi utgår från denna mätning som visserligen gäller den senare versionen men ändå kanske stämmer i stort. Ingen aning om hur den är gjord dock. Vet heller inte hur det fungerar i just din lyssningssituation.

Bild

Det ser att vara en kombination av de områden jag markerat med A, B och C.
Puckeln vid A kanske ger en betoning?
Svackan vid B ger lite "kallt" ljud. Sammanfaller med låg impedans vilket ställer vissa krav på slutsteget.
Området C ligger för högt jämfört med resten.

En sänkning av registret över 700 Hz med 3-5 dB skulle jag testa, möjligen i kombination med en liten sänkning 80- 140 Hz. Då skulle värmeregistret (ca 100-400 Hz) hamna lite mera i balans med övriga register. Du hade ju en miniDSP. Ungefärlig målkurva som gröna strecket (borde vara lite högre upp i basen, ids inte rita om).
Att lyfta i basen under avstämningfrekvensen (strax över 40 Hz) är knepigt då baselementet är odämpat där nere. Antar att det är därför Canton infört sin seriekondensator för att förhindra stora okontrollerade konrörelser.

Ett byte av baselement ger förmodligen lite lägre nivå i basen men den kan hamna någorlunda rätt i förhållande till registret 200-700 Hz. Dock tycker jag fortfarande att registret över 700 Hz ska ner i nivå.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-11-30 12:01

Okej ja min pappa sa att han tyckte att den inte var rak i frekvensgången. Kanske är detta han menar.

Kanske skulle man kikat även på det andra delningsfilter? Det för mellan register?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-30 14:59

Om man kan köra från dator finns det rätt många möjligheter att testa avancerade tonkontroller. Oktav- eller tersoktavbandsequalizer, parametrisk dito etc. Det går att ringa in vad som behöver korrigeras om det är frekvensgången man stör sig på.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-01 08:37

En tanke är att de två högtalarna du jämför kanske är lite typiska för sina länder. Tyska och engelska högtalare har ofta inte haft samma ljudideal men det har möjligen närmat sig med åren.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-01 08:44

Ja det är nog så ifs.

Men det är förvånsvärt vad bra kef är faktiskt. Dom släpper rätt bra och med god spridning trots en jätte bred baffel m.m mkt intressant. Basen är jätte fin och lite varm med mkt kropp.

Stråkar låter Stråkar inte som Canton lite mer el piano Stråkar eller vad man ska säga.

Men vad kan jag stöta på för patrull med element byte på Canton till tex sb acoustic?

1.fasen?

2. Sömlöshet med mellan diskant

3. Nivån ?

4.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-01 08:52

Problemet vad jag kan se är att den sitter i sidan.
Var går gränsen där man uppfattar det som om det blir konstigt att den spelar från sidan?

Är sugen på pröva SB acoustic rätt på bef filter och se vad som händer sen utgå från det.
Delningsfrekvensen borde höjas en del . Men det kanske kan stötta lite för lågamellanregister men att höra röster från sidan blir nog inte bra

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-01 12:12

Fast är du verkligen hundra på att det bara är basen i Canton som ger det resultatet? Jag misstänker att den lite låga nivån mellan 150-700 Hz kan göra att det låter lite tunnt, anemiskt. Du har inte testat med tonkontroller av något slag? Tjatar lite om det men det gör det rätt tydligt med vad som inte stämmer. Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "hård" basåtergivning. Är det någon form av resonant återgivning? Att det låter entonigt?

Ett byte av baselement kan ge skillnad i nivå mellan bas och mellanregister. SB Acoustic-basen kommer inte att gå bra med det passiva delningsfiltret då impedansen är en annan, förmodligen kan även frekvensgången uppåt vara annorlunda. Att elementet sitter på sidan tror jag inte är något problem vid de frekvenser det handlar om här, alltså under 180 Hz. Man vill i detta fall inte låta basen gå högre än så.

SB Acoustic SB29NRX75-6
ser ut att ge en puckel i basen i 40 literslåda

SB Acoustic SB29SWNRX-S75-6
ger snygg frekvensgång men bara ca 85 dB
hög induktans kanske innebär dedikerad lågfrekvensåtergivare?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-01 16:28

Jajemän den är entoning och alldels för hård på nåt sätt. Likt pa bas fast jobbigare att lyssna på. Hörs tydligt med trummor i höger mellanbas.

Ska pröva använda tonkontrollen.

Ja du har nog rätt. Svårt att öka energin eller vad man säger i det registrert. Eller vågar man justera det i filtert?

Ja man får justera även i basfiltret med större spole m.m ska kola upp det.

Men sb acoustic har är på gränsen lite för 40 liter .Men det höjer ju oxå nivån en smula :) om man ska se det positivt .

Tror ändå att det är värt det.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-01 23:24

RogerGustavsson skrev:Svårt att säga. Sticker ut hakan lite... Om vi utgår från denna mätning som visserligen gäller den senare versionen men ändå kanske stämmer i stort. Ingen aning om hur den är gjord dock. Vet heller inte hur det fungerar i just din lyssningssituation.

[ Bild ]

Svackan vid B ger lite "kallt" ljud. Sammanfaller med låg impedans vilket ställer vissa krav på slutsteget.

En sänkning av registret över 700 Hz med 3-5 dB skulle jag testa, möjligen i kombination med en liten sänkning 80- 140 Hz. Då skulle värmeregistret (ca 100-400 Hz) hamna lite mera i balans med övriga register. Du hade ju en miniDSP. Ungefärlig målkurva som gröna strecket (borde vara lite högre upp i basen, ids inte rita om).
Att lyfta i basen under avstämningfrekvensen (strax över 40 Hz) är knepigt då baselementet är odämpat där nere. Antar att det är därför Canton infört sin seriekondensator för att förhindra stora okontrollerade konrörelser.

Ett byte av baselement ger förmodligen lite lägre nivå i basen men den kan hamna någorlunda rätt i förhållande till registret 200-700 Hz. Dock tycker jag fortfarande att registret över 700 Hz ska ner i nivå.

Så om jag byter bas . Så är kurvan helt ok tills 700hz sen över 700 Hz kommer vara lite högt. .Kan man dämpa det om det skulle behövas ?
Jag är väldigt sugen på greja med detta :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-02 00:19

Johannes skrev:
RogerGustavsson skrev:Svårt att säga. Sticker ut hakan lite... Om vi utgår från denna mätning som visserligen gäller den senare versionen men ändå kanske stämmer i stort. Ingen aning om hur den är gjord dock. Vet heller inte hur det fungerar i just din lyssningssituation.

[ Bild ]

Så om jag byter bas . Så är kurvan helt ok tills 700hz sen över 700 Hz kommer vara lite högt. .Kan man dämpa det om det skulle behövas ?
Jag är väldigt sugen på greja med detta :)

Filter och dämpningslista att använda för att dämpa där det behövs.
Lycka till
Bilagor
Filterlista.jpg
Filterlista.jpg (212.28 KiB) Visad 5369 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-02 08:14

Hmm detta var intressant. Hur fungerar detta. ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-02 08:47

Perfector förenklar en del... Om du är rädd för att integrationen ska bli dålig räcker inte hans tabell. Det krävs mera input i form av elementens data för att det ska bli bra.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-02 10:35

Hmm ok . Det lär väl inte Canton släppa

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-02 10:36

Men om man ska använda hans lista och dämpa mellan 700- 2000 hz säger vi hur gör man då

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-02 10:37

Eller kanske 700- 5000hz

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-02 10:54

Johannes skrev:Men om man ska använda hans lista och dämpa mellan 700- 2000 hz säger vi hur gör man då

Jag har tyvär inte dämplistan separat, det är den jag avser att du ska använda.
Resten av filterlistan kan du lämna därhän, men dämpning och konjugatlistan är användbar.
Kolla i dämplistan hur många dB du vill dämpa så ser du komponenterna serie och parallell.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-12-02 11:24

Fast hur skall man kunna åstadkomma en dämpning i intervallet 700-5000 Hz med hjälp av den listan? Det är ju inte möjligt.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-02 13:14

UrSv skrev:Fast hur skall man kunna åstadkomma en dämpning i intervallet 700-5000 Hz med hjälp av den listan? Det är ju inte möjligt.

Det beror på var delningen ligger.
Dämpningen tar ju bara det element man kopplar den till.
Se'n kan man ha den för framtida behov åxå.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-12-02 14:00

Ja, precis. Delningen är väl 180 Hz och 3200 Hz eller så. Då har man ju inte i detta fall någon som helst hjälp av din dämpningslista om man vill dämpa området 700-5000 Hz. Självklart kan man ha listan till framtida behov, även om det förefaller osannolikt, men det hjälper knappast i sakfrågan.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-02 14:38

Konjugatlänkarna fungerar bara om man vet elementdata. Att räta ut elementens impedansförlopp som Perfector tycks förespråka är ju ingen nödvändighet. Det underlättar om man vill göra skolboksfilter men det vill man kanske inte alltid? Att sänka nivån på det sätt som i exemplet kan ge ett onödigt komplext delningsfilter. I princip blir det att sänka en del av mellanregistrens övre område och hela diskantregistret. Det går ju att göra på linjenivå, mellan för- och slutsteg.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-12-02 18:49

RogerGustavsson skrev:Konjugatlänkarna fungerar bara om man vet elementdata. Att räta ut elementens impedansförlopp som Perfector tycks förespråka är ju ingen nödvändighet. Det underlättar om man vill göra skolboksfilter men det vill man kanske inte alltid? Att sänka nivån på det sätt som i exemplet kan ge ett onödigt komplext delningsfilter. I princip blir det att sänka en del av mellanregistrens övre område och hela diskantregistret. Det går ju att göra på linjenivå, mellan för- och slutsteg.

Håller med.
Kanske går att nå fram med en 2 gånger 31bands EQ, eller en PEQ ?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-02 22:22

Men ska jag köpa ett par sb acoustic och pröva. Sen ev göra om bas filter . Kanske enligt skolbok en och se vad som händer? Har svårt att tänka mej att det skulle kunna bli så mkt värre. I värsta fall får jag använda min minidsp och mitt stora sub steg.

Eller vad tycker ni :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-02 22:57

Johannes skrev:Men ska jag köpa ett par sb acoustic och pröva. Sen ev göra om bas filter . Kanske enligt skolbok en och se vad som händer? Har svårt att tänka mej att det skulle kunna bli så mkt värre. I värsta fall får jag använda min minidsp och mitt stora sub steg.

Eller vad tycker ni :)

Om du bygger schemafilter i stil med listan jag klistrade in, så behöver du även konjugater för att rikta filtret annars kan dom hamna var som helst beroende på elementets egenskaper.
Det finns minst 3 sätt att räkna länken.
1.
dubbla impedansen i talspolen och filterlista på 6 dB branthet ger kondensatorn ihop med motstånd 4.7 eller 8.2 ohm.
2.
likströmsmotståndet gånger 1.5 ger motståndet.
Detta värde gånger sig själv delat med talspolens induktion räknat i mikrohenry ger kondensatorn
Exempel: 6.4 ohm * 1.5 = 9.6 vilket blir 10 Ohm
10x10 = 100
Spolens induktans 1.2 mH räknat som 1200 mikrohenry
1200 delat 100 blir 12 uF konding.
Denna avräkning skall vara faskompenserad och låter bättre än den första.
3.
Binda länken till delningen
rDc * 1.5 = motstånd
filterlistan för 6 dB delning ger kondensatorn som då arbetar effektivt i elementets frekvensområde och enligt mig funkar den ännu bättre än 1 och 2.
Andra har nog åsikter om detta, men ska du göra en schemafilter finns ingen annan väg om du vill ha funktionen för ett schemafilter.
Sist men inte minst, Lycka till och ha roligt.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-02 23:21

Okej.

Jag har ett program som kan räkna filter men sk skol filter då. Men man slår in elements data .tror att det var re och dom. Och önskad delningsfrekvens sen räkna den ut. Men antar att det funkar om elementet är perfekt utan uppbrytningar m.m .

Har funkat hyffsat på peerless men på l18 seas funka det inte alls p.g.a uppbrytningar tex

Men man kanske kan gradera sej med högre branthet

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-02 23:32

Johannes skrev:Okej.

Jag har ett program som kan räkna filter men sk skol filter då. Men man slår in elements data .tror att det var re och dom. Och önskad delningsfrekvens sen räkna den ut. Men antar att det funkar om elementet är perfekt utan uppbrytningar m.m .

Har funkat hyffsat på peerless men på l18 seas funka det inte alls p.g.a uppbrytningar tex

Men man kanske kan gradera sej med högre branthet

Svårt att veta utan mer info om elementen.
Min filterlista har fungerat 25 år utan problem, men då krävs som sagt konjugatlänkarna för att rikta impedansen så att filtret delar där man avser.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-12-03 00:56

Perfector skrev:då krävs som sagt konjugatlänkarna för att rikta impedansen så att filtret delar där man avser.

dvs... det behövs ett kompensationsfilter för att man inte kan räkna fram ett riktigt filter....
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-03 01:51

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:då krävs som sagt konjugatlänkarna för att rikta impedansen så att filtret delar där man avser.

dvs... det behövs ett kompensationsfilter för att man inte kan räkna fram ett riktigt filter....

Eller för att man vill ge förstärkaren en så rak last som möjligt.
Alla blir saliga på sin egen fason
Go'natt.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum