Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Hur gick det sedan med Transmission Audio? Vet att Bosse drabbades av livets mindre goda sida.
RogerGustavsson skrev:Bo Bengtsson var aktiv på Facebook häromdagen och som du säger så är hemsidan uppdaterad tidigare i år. Bo ska väl snart fylla 70?
RogerGustavsson skrev:Verkar som Bosse fyller på måndag.
Peter Walker var 65 när ESL-63 släpptes...
hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:Bo Bengtsson var aktiv på Facebook häromdagen och som du säger så är hemsidan uppdaterad tidigare i år. Bo ska väl snart fylla 70?
70 e ju ingen ålder, är det inte då som högtalarkonstruktörer gör sina bästa konstruktioner? Konstruktören av världens bästa högtalare hade just fyllt 70 när den lanserades, så vem vet Bosse kanske trollar fram något han med.
IngOehman skrev:hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:Bo Bengtsson var aktiv på Facebook häromdagen och som du säger så är hemsidan uppdaterad tidigare i år. Bo ska väl snart fylla 70?
70 e ju ingen ålder, är det inte då som högtalarkonstruktörer gör sina bästa konstruktioner? Konstruktören av världens bästa högtalare hade just fyllt 70 när den lanserades, så vem vet Bosse kanske trollar fram något han med.
Jag förmodar att det är Stig Carlsson som du åsyftar? (Vilket jag baserar på att du brukar antyda att du tycker OA-52 är världens bästa högtalare.)
Stig var 59 år gammal när OA-52 lancerades, inte 70.
Visst finputsades konstruktionen lite genom åren även efter det, men det var ju en kontinuerlig process. Själva konstruktionen lanserades 1984. Senare versioner är inte nya högtalare, bara senare versioner.
- - - - -
Med det sagt kan självklart en människa (högtalarkonstruktör eller annat) göra sitt bästa jobb vid 70, eller 80, eller...
Ålder är inte en parameter som beskriver något annat än just... åldern.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Jodå, visst är de är det så.
Men modellen är ju OA-52. Det där .2-tillägget är ju bara en variant av att redovisa årsmodellen.
Årsmodeller skiljer sig ofta från föregående årsmodell, men inte alltid. Att redovisa mk-siffror är förvisso på många sätt informativare eftersom den berättar att något ändrat sig, men det är ju ändå en OA-52.
Vh, iö
hifikg skrev:Jag betraktar dem som olika djur. 52.2 blev kulmen på Stigs högtalarutveckling, hade han fått hänga med några år till hade vi kanske fått se något ännu bättre, hur det nu skulle vara möjligt
IngOehman skrev:Jodå, visst är de är det så.
Men modellen är ju OA-52. Det där .2-tillägget är ju bara en variant av att redovisa årsmodellen.
Årsmodeller skiljer sig ofta från föregående årsmodell, men inte alltid. Att redovisa mk-siffror är förvisso på många sätt informativare eftersom den berättar att något ändrat sig, men det är ju ändå en OA-52.
När det gäller 70-talets högtalare (OD-11, OA-12, OA-14, OA-116 och OA-2212) alltså på Sonab-tiden så tillverkades de i flera olika varianter också - med mycket större skillnader, t ex delningsfilter med helt andra ordningstal. Men då gavs de inte mk-siffror.
Men visst är det en flytande gräns mellan vad som är en modifiering och vad som är en ny konstruktion (som renderar en ny modell). Som jag ser det är alla varianter av OA-52 dock OA-52. På samma grunder som jag menar att en Volvo 245 oavsett årsmodell alltid är en 245. Det hindrar dock inte att man kan berätta att "till årsmodell 19XX så kom motorn med YYY och dörrarna fick svarta dekorlister istället för kromade...).
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 22 gäster