INBJUDAN till Megatrend-demo den 20 maj 2011.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: INBJUDAN till Megatrend-demo den 20 maj.

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-23 13:17

Hur gick det sedan med Transmission Audio? Vet att Bosse drabbades av livets mindre goda sida.

Användarvisningsbild
Sundskepsis

Inläggav Sundskepsis » 2016-12-03 00:28

RogerGustavsson skrev:Hur gick det sedan med Transmission Audio? Vet att Bosse drabbades av livets mindre goda sida.

Det är väl gamla nyheter att bolaget är stendött? Alla bolag hittar ingen info nu, men konkurserna är väl för gamla för att visas kanske.

Hemsidan uppdaterades Mars i år 8O Hoppas gubben lever

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-03 10:24

Bo Bengtsson var aktiv på Facebook häromdagen och som du säger så är hemsidan uppdaterad tidigare i år. Bo ska väl snart fylla 70?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-03 11:49

RogerGustavsson skrev:Bo Bengtsson var aktiv på Facebook häromdagen och som du säger så är hemsidan uppdaterad tidigare i år. Bo ska väl snart fylla 70?

70 e ju ingen ålder, är det inte då som högtalarkonstruktörer gör sina bästa konstruktioner? Konstruktören av världens bästa högtalare hade just fyllt 70 när den lanserades, så vem vet Bosse kanske trollar fram något han med.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-03 12:08

Verkar som Bosse fyller på måndag.

Peter Walker var 65 när ESL-63 släpptes...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-03 12:39

RogerGustavsson skrev:Verkar som Bosse fyller på måndag.

Peter Walker var 65 när ESL-63 släpptes...

Kanske den näst bästa högtalaren, men striden om andraplatsen är riktigt tuff :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: INBJUDAN till Megatrend-demo den 20 maj 2011.

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-03 18:01

Bosse Bengtsson svarade gällande Transmission Audio. "Vi laddar inför återkomsten!"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-12-03 21:05

Härligt . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-03 22:43

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:Bo Bengtsson var aktiv på Facebook häromdagen och som du säger så är hemsidan uppdaterad tidigare i år. Bo ska väl snart fylla 70?

70 e ju ingen ålder, är det inte då som högtalarkonstruktörer gör sina bästa konstruktioner? Konstruktören av världens bästa högtalare hade just fyllt 70 när den lanserades, så vem vet Bosse kanske trollar fram något han med.

Jag förmodar att det är Stig Carlsson som du åsyftar? (Vilket jag baserar på att du brukar antyda att du tycker OA-52 är världens bästa högtalare.)

Stig var 59 år gammal när OA-52 lancerades, inte 70.

Visst finputsades konstruktionen lite genom åren även efter det, men det var ju en kontinuerlig process. Själva konstruktionen lanserades 1984. Senare versioner är inte nya högtalare, bara senare versioner.

- - - - -

Med det sagt kan självklart en människa (högtalarkonstruktör eller annat) göra sitt bästa jobb vid 70, eller 80, eller...

Ålder är inte en parameter som beskriver något annat än just... åldern. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-03 23:02

IngOehman skrev:
hifikg skrev:

Jag förmodar att det är Stig Carlsson som du åsyftar? (Vilket jag baserar på att du brukar antyda att du tycker OA-52 är världens bästa högtalare.)

Stig var 59 år gammal när OA-52 lancerades, inte 70.

Visst finputsades konstruktionen lite genom åren även efter det, men det var ju en kontinuerlig process. Själva konstruktionen lanserades 1984. Senare versioner är inte nya högtalare, bara senare versioner.

- - - - -

Med det sagt kan självklart en människa (högtalarkonstruktör eller annat) göra sitt bästa jobb vid 70, eller 80, eller...

Ålder är inte en parameter som beskriver något annat än just... åldern. :)

Vh, iö

Carlsson Planet anger 1996 som lanseringsår för 52.2 då var Stig 70 eller 71, jag vet inte vilken dag och månad den lanserades, men det vet säkert du :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-04 12:16

Jodå, visst är de är det så.

Men modellen är ju OA-52. Det där .2-tillägget är ju bara en variant av att redovisa årsmodellen.

Årsmodeller skiljer sig ofta från föregående årsmodell, men inte alltid. Att redovisa mk-siffror är förvisso på många sätt informativare eftersom den berättar att något ändrat sig, men det är ju ändå en OA-52.

När det gäller 70-talets högtalare (OD-11, OA-12, OA-14, OA-116 och OA-2212) alltså på Sonab-tiden så tillverkades de i flera olika varianter också - med mycket större skillnader, t ex delningsfilter med helt andra ordningstal. Men då gavs de inte mk-siffror.

Men visst är det en flytande gräns mellan vad som är en modifiering och vad som är en ny konstruktion (som renderar en ny modell). Som jag ser det är alla varianter av OA-52 dock OA-52. På samma grunder som jag menar att en Volvo 245 oavsett årsmodell alltid är en 245. Det hindrar dock inte att man kan berätta att "till årsmodell 19XX så kom motorn med YYY och dörrarna fick svarta dekorlister istället för kromade...).

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-12-04 12:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-04 12:24

IngOehman skrev:Jodå, visst är de är det så.

Men modellen är ju OA-52. Det där .2-tillägget är ju bara en variant av att redovisa årsmodellen.

Årsmodeller skiljer sig ofta från föregående årsmodell, men inte alltid. Att redovisa mk-siffror är förvisso på många sätt informativare eftersom den berättar att något ändrat sig, men det är ju ändå en OA-52.

Vh, iö

Jag betraktar dem som olika djur. 52.2 blev kulmen på Stigs högtalarutveckling, hade han fått hänga med några år till hade vi kanske fått se något ännu bättre, hur det nu skulle vara möjligt

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-04 12:28

Ok

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-12-04 13:10

hifikg skrev:Jag betraktar dem som olika djur. 52.2 blev kulmen på Stigs högtalarutveckling, hade han fått hänga med några år till hade vi kanske fått se något ännu bättre, hur det nu skulle vara möjligt

Jag med.

Nya drivers, nya filter, nya typer av filterkomponenter = ny högtalare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-04 13:15

Nu har det tidigare rapporterats om Stig och hans tillstånd innan frånfället. Lät inte då som om han hade orken till nya stordåd. Han har i vilket fall efterlämnat ett rejält avtryck inom svensk hifi.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-12-04 14:11

Ja och även utomlands. Vet inte hur mycket det sålde (eller säljer) men det pratas om Stig och hans alster.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-12-04 14:14

IngOehman skrev:Jodå, visst är de är det så.

När det gäller 70-talets högtalare (OD-11, OA-12, OA-14, OA-116 och OA-2212) alltså på Sonab-tiden så tillverkades de i flera olika varianter också - med mycket större skillnader, t ex delningsfilter med helt andra ordningstal. Men då gavs de inte mk-siffror.

Men visst är det en flytande gräns mellan vad som är en modifiering och vad som är en ny konstruktion (som renderar en ny modell). Som jag ser det är alla varianter av OA-52 dock OA-52. På samma grunder som jag menar att en Volvo 245 oavsett årsmodell alltid är en 245. Det hindrar dock inte att man kan berätta att "till årsmodell 19XX så kom motorn med YYY och dörrarna fick svarta dekorlister istället för kromade...).

Vh, iö

Här vill jag opponera mig lite. I 70-talsserien var det bara OA-116 som fick ett lyft och det var innan själva lanseringen på marknaden. Det var diskantelementet MT20HFC som byttes ut mot en MT24HFC. I samband med det bytet gjordes delningsfiltret till diskanten om från 2a ordningens till 4e ordningens. Jag tror det var väldigt få exemplar av OA-116 som levererades innan ombyggnad d v s med MT20HFC. OA-2212 dimensionerades från början med MT24HFC. OD11, OA12 och OA14 hade MT20HFC. 70-talarna genomgick inga modifikationer under tiden som Sonab sålde dessa.

Det var först efteråt som Stig modifierade OA-116 och OA-2212 och detta dels för att sätta sig in i sin nya mätutrustning i nya mätlabbet för att se hur mätresultaten i nya labbet skilde sig från mätningarna i Statens Provningsanstalts efterklangsrum, dels för att vi närmast sörjande skulle kunna bygga om våra högtalare. Det var ju jag och Semmy Lazaroff som skrek högst för att få till OA-116 och OA-2212. Det var efter Stigs mätningar på mina och Bertil Alvings exemplar av OA-2212 som Stig efter viss betänketid bestämde sig för att dimensionera om delningsfiltret i OA-116 och OA-2212, (Jag har skrivit om denna händelse tidigare vid mer än ett tillfälle).

Transformationen från OA52 till OA52.2 har inget med årsmodell att göra! Det var inte av den anledningen som Stig Carlsson lade till .2 i modellbeteckningen.

I OA52 satt det 1 st bas Scan-Speak 18W/8542 och 1 st diskant Peerless 115DT26 (KO10DT).
I OA52.2 var dessa utbytta till Scan-Speak 18W/8545 och Vifa D25AG-35-06. Delningsfiltret blev omdimensionerat och delningsfilterkomponenterna blev utbytta mod den typ som Stig lyssnat fram som han tyckte bäst om. Kablar internt i högtalaren specades av Stig och SD-fötter levererades med. Sedan var det en hel del annat som byttes ut och dimensionerades om.

Jag skulle nog vilja säga att OA52.2 är en stor utveckling från OA52.

En gång i tiden gjordes det stora förändringar från OA6 till OA6 typ2 och vissa förändringar från OA5 till OA5 typ2 och från OA4 till OA4 typ2.

Det var inte heller årsmodellsbeteckningar utan typ2 tillägget var även de på grund av tekniska förändringar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-04 19:35

Man kan se det på olika sätt.

Som jag ser det så byttes högtalarelement från två standardelement (konstruerade av peerless och Scanspeak OCH Stig*) till två nya standardelement (konstruerade av Vifa och Scanspeak utan Stigs inblandning). Delningsfiltret konstruerades inte om, men filtervärdena justerades för att passa så bra som möjligt till de nya elementen.

Och jag får intrycket att du missförstår det jag skrev om mk och årsmodeller. Jag säger att man kan välja att redovisa årsmodeller (=nytt år)eller mk-varianter (verkliga förändringar)).

Vh, iö

- - - - -

*Det ursprungliga 8542-elementet var Stig med och utvecklade. Att ScanSpeak sedan valda att tillverka elementet bara i Stigs version må dock vara hänt, men det hade alltså sett annorlunda ut om inte Stig kommit med input. 8545 däremot, är helt och håller ScanSpeaks konstruktion, såsom de som användes i OA-52.2 var.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi