Hifistenar...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Hifistenar...

Inläggav sprudel » 2016-11-27 15:26

Tycker nog att de här Entreq-prylarna passar ganska bra i tråden också. En trälåda med småländsk mylla som förbättrar jordningen, eller jorden. 8O
Fred på jorden kanske! De säljer bra av grejorn också.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-27 15:57

sprudel skrev:Tycker nog att de här Entreq-prylarna passar ganska bra i tråden också. En trälåda med småländsk mylla som förbättrar jordningen, eller jorden. 8O

Tror du?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-27 16:16

sprudel skrev:Tycker nog att de här Entreq-prylarna passar ganska bra i tråden också. En trälåda med småländsk mylla som förbättrar jordningen, eller jorden. 8O

Du menar alltså att myllan hellre skulle komma från Göteborg för att jordningen skall bli fullkomlig? Ja, det kanske blir bättre bas med Göteborgsmylla, men mälarmyllan får ju anses vara bäst av alla myllor. Då blir det snabbare ljud med rätt pang och tung-gung. :wink:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-11-27 18:37

Man kan ha en metmaskodling i lådan, det ger ett luftigare ljud :D
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-27 19:35

provade mask förut och tyckte det vart lite slemmigt ljud. men det kan ju vara andra faktorer som spelade in. upptäckte efteråt att det bara låg 12 grankottar på gräsmattan, det skall väl vara 13 för att få ut det där lilla extra ur stereon?
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Martinlkpg

Inläggav Martinlkpg » 2016-11-27 22:05

Fick dett ett gäng Coconut audio stenar som "tack för demo" gåva av en kille som var hemma hos mig och ville lyssna på mitt min rigg :D
Ironi ifrån hans sida , men dom har fått stanna kvar på elektroniken här hemma :wink:
Pga ljudmässig skillnad? Absolut inte , utan för att det är kul med lite humor :D
Bild
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-11-28 03:04

Såhär ska det se ut för ett rejält avslappnat och tillbakalutat ljud.

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-28 07:18

intressant! förstår tänket...men lådan med diskanter? måste vara för att få bättre diskant?

edit: nu såg jag att lådan står på en skrivare av något slag. men antar att du provat med den på naden?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-28 13:27

Figge77 skrev:intressant! förstår tänket...men lådan med diskanter? måste vara för att få bättre diskant?

edit: nu såg jag att lådan står på en skrivare av något slag. men antar att du provat med den på naden?

Det är inga diskanter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-28 14:22

Nä, bredbandare.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-11-28 15:34

OK.. snabbare uppkoppling med bredbandarna helt enkelt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2016-11-28 15:44

Ngn som minns klassikern Quakti?

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-28 17:28

IngOehman skrev:Nä, bredbandare.

ännu smartare! det skulle väl ge påverkan på hela registret

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-11-29 16:17

hifikg skrev:
FBK skrev:
WhereNextColumbus skrev:Det här forumet är måndag hela veckan, man kommer tillbaka efter lång frånvaro. Allt är sig likt :lol:

Exakt och hifikg börjar bli en mästare på sådana här trådar, behöver väl lite ryggdunkar eller känna lite samhörighet. Tror jag måste köpa sådan där Hifimöss snart och ställa på högtalarna för det retar/stör alltid någon.

Jag lyckas aldrig hitta något att förbättra, så jag känner mig lite "utanför" i det vanliga pratet om sprakande kablar, taskig diskant, för dålig bas och alla Timell-inspirerade ombyggnationer som stjäl dyrbar lyssningstid. Hifi är i grunden busenkelt o sen är det bara att lyssna och njuta. Eller hur?

Busenkelt beror på vem du frågar, här inne är det ju busenkelt för de flesta att hamna rätt. Det tog lång väg innan jag råkade hitta rätt och det är lika med att du hittat en rigg som du bara njuter av musiken utan att det ploppar upp tankar på det du skriver, jag har också hamnat där och jag funderar knappt på uppgradering, bara lite.... :oops: ett TV:e byte skulle bli ett lyft för filmtittandet. Och visst ska jag erkänna att jag skulle behöva någon slags basfälla, men basproblemen är mildare i mina öron än vad jag varit med om i tidigare boende så de stör inte den musikala upplevelsen som den en gång gjorde och sambon vill *nog* inte ha basfällor heller :lol: Tillräckligt med lådor skulle svaret bli :evil:
Ja, hon kallar elektronik och högtalare för lådor.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-29 16:34

Vee-Eight skrev:Ngn som minns klassikern Quakti?

[ Bild ]

Använder fortfarande!

Kan tune:as efter musiksmak:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-11-29 17:53

Och att ha badankor på elektroniken slår ju alla världsrekord i fulhet 8O , *måste man* förlöjliga de där ljud stenarna osv. så kan man väl ändå ställa något mer estetiskt (tex. en fin natursten) på grejerna än att förfula den annars fina elektroniken och miljön i sitt hem.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-11-29 17:59

FBK skrev:Och att ha badankor på elektroniken slår ju alla världsrekord i fulhet 8O , *måste man* förlöjliga de där ljud stenarna osv. så kan man väl ändå ställa något mer estetiskt (tex. en fin natursten) på grejerna än att förfula den annars fina elektroniken och miljön i sitt hem.

Testa med att lägga dina stenar på apparaten kan garantera ett ljud i världsklass :D

Användarvisningsbild
hennnkee

Inläggav hennnkee » 2016-11-29 21:10

Så om man kör med piPs måste det vara kycklingar då?
Eller går det med ankor också? Tänker så att det inte interferar med något? :o

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-29 21:27

enligt länkarna i början så verkar det säkraste vara att köpa hifistenar. och inte exprimentera själv! dessa är förmodligen testade och godkända innan dom levereras.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-11-30 09:42

Självklart Quakti; en på pi60, en på basstödet och en på en av piP:arna i sovrumsstereon. Innehar också en Alien Ground Hanger som Hifi-tomten gav i julklapp. Fungerar som förväntat även fast jag i dagsläget har den stående på fönsterbrädan bakom sterion och inte hängandes på en RCA-kontakt som avsett. Kanske ska göra en insats i kväll och koppla in jordhängaren på riktigt... :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2016-11-30 13:12

Hade en Quakti på ett jewelcase som legat vid hifin bra länge. När jag städade undan vid ett tillfälle i höstas så hade badankan sjunkit halvt igenom fodralet. 8O

Jag har helt klart ny syn på mjukgörare i plast numer. Efter detta finns inga quakti i närheten av min elektronik. Dock har jag ett set "inget höra, se, säga"-buddha som finns på min SC9. Duger alldeles utmärkt. :D

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-30 13:15

FBK skrev:Och att ha badankor på elektroniken slår ju alla världsrekord i fulhet 8O

De är bara fula i betaktarens ögon, så det problemet ligger hos dig - inte hos ankorna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-30 13:18

Här fanns det visst en riktigt bad anka:
Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-30 13:33

FBK skrev:Och att ha badankor på elektroniken slår ju alla världsrekord i fulhet 8O , *måste man* förlöjliga de där ljud stenarna osv. så kan man väl ändå ställa något mer estetiskt (tex. en fin natursten) på grejerna än att förfula den annars fina elektroniken och miljön i sitt hem.

Var inte så säker på det! Jag har en av dessa sittandes på ena högtalaren och en rosa oproportionerlig porslinselefant som ligger avslappnat på rygg på den andra. Jag blir förbluffad varje gång jag tänker på det är folk som lagt ner tid och jobb på att ta fram dessa produkter.

Här är en dålig bild:
Spoiler:
Visa
Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-30 13:35

Tarzan skrev:Var inte så säker på det! Jag har en av dessa sittandes på ena högtalaren och en rosa oproportionerlig porslinselefant som ligger avslappnat på rygg på den andra. Jag blir förbluffad varje gång jag tänker på det är folk som lagt ner tid och jobb på att ta fram dessa produkter.

Här är en dålig bild:
Spoiler:
Visa
[ Bild ]

Är väl inte så förbluffande då det uppenbarligen finns folk som vill ha dessa i sitt hem ;)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-30 13:46

AndreasArvidsson skrev:
Tarzan skrev:Var inte så säker på det! Jag har en av dessa sittandes på ena högtalaren och en rosa oproportionerlig porslinselefant som ligger avslappnat på rygg på den andra. Jag blir förbluffad varje gång jag tänker på det är folk som lagt ner tid och jobb på att ta fram dessa produkter.

Här är en dålig bild:
Spoiler:
Visa
[ Bild ]

Är väl inte så förbluffande då det uppenbarligen finns folk som vill ha dessa i sitt hem ;)

Sant :oops: Men jag kan fortfarande inte släppa det. Har de gjort någon sorts marknadsundersökning innan produktionen startade? Vilken var i så fall den tänkta målgruppen? Har skaparna gått efter eget tycke och smak? Hur ser det då ut hemma hos dem? Är hela produktionskedjan ironisk? Om det hela vägen från tanke till färdig produkt är menat som ett skämt, är det skämtet då på min bekostnad? Hmmm.. Mycket att begrunda. Förlåt för OT. Nu tillbaka till "tweak-shaming".

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-30 13:49

De där tankarna slår mig också till och från. Finns mycket saker som säljs som jag inte kan greppa varför någon skulle vilja ha, men smaken är som baken :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-11-30 14:17

Grabbar, att ni ens orkar bry er... :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-05 21:32

Nu har ni kommit ifrån ämnet, seriösa tweaks som...

http://audiophile.rocks/sata.html

"The noise is reduced and the data can travel freely between the motherboard and harddrive for the purest sound."
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-12-05 23:56

Om hifistenarna är certifierade och är HighResolution märkta så blir det automatiskt bättre ljud med dessa stenar. Dessutom kostar det licensavgift och därför rättfärdiggör detta ett betydligt högre pris.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi