Om multipla basmoduler

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-17 17:48

Nej, basasorption i bakre delen (lyssnarhalvan) av rummet kan man nästan inte få för mycket av.

I synnerhet inte när det gäller basabsorption från själva bakväggen. Den är ju väldigt bra för att kompensera de kontraproduktiva basreflexionerna från högtalarväggen, som dock är nyttiga ur effektivitets/distorsionssynpunkt.

Kort sagt: Den brist på dämpning man gärna VILL ha under 100 Hz från högtalarväggen (för att den skall kunna hjälpa till vid låga frekvenser), kan med fördel kompenseras genom att man förser väggen bakom lyssnaren med desto mera dämpning under 100 Hz, således att resonanserna mellan högtalarvägg och lyssnarvägg avkortas maximalt.

I detta avseende kan man tillgodagöra sig fördelarna med vår begränsade förmåga att höra riktning vid mycket låga frekvener.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-17 18:06

hur ska den bakre väggen vara byggd för att vara optimal?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-01-18 09:16

ja berätta, hur ser den OPTIMALA bakväggen ut, exakt!? gärna en tumregel :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-01-18 14:01

Enkelt! Måla väggen med en basabsorberande färg, lätt som en plätt. 8O 8)

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-24 15:24

IngOehman skrev:
Om man (som jag) vill skapa en perfekt öppning till den inspelade världen, så är det öppningens egenskaper som är av intresse.

...

"På-lyssningsplats-mätningar" visar summan av öppningens egenskaper + logens tillskott! Känner man inte fysiken så kan man inte med ögat skilja mellan dessa två komponenter i mätningen, och då är det möjligen bättre att inte mäta alls. Tar man hänsyn till mätningen utan att separera de relevanta och irrelevant egenskaperna hos den så finns en uppenbar risk att man korrigerar fel på ett ställe med att intruducera förvärngningingar på ett annat ställe - resultatet: en tillagd "ljudbildsfärgning" motverkar logen tekniskt (mätapparaten tycker att det mäter rakare) men det gör att allt ljud man hör därborta i ljudbilden låter färgat. :?

....

De flesta av de där 4 delarna är rätt lätta att hålla isär, men just "öppningen till ljudbilden" och "loge-egenskaperna" tycks vara svårare att hålla isär. Därför har en massa room correction-apparater sett dagens ljus och till och med lyckats uppnå en viss populäritet, fast de alltid rättar logens karaktärer genom att för-färga ljudet, således att man förstör neutraliteten i själva öppningen till ljudbilden. :(

I de frekvenser som uppför sig som efterklang är det lätt att föreställa sig hur "öppningen" och "logen" skall fungera, men för de frekvenser där rummets storlek skapar moder som inte kan tänkas finnas i en loge med öppning till en större konserthall eller liknande, så är det inte så självklart längre.
Varför vill man ha kvar resonanser i basområdet som inte kan finnas i det större perspektiv som man vill simulera? Kan det ändå inte vara en vits med, som bl.a JBL föreslår, att ställa en subwoofer bakom lyssnaren, som motverkar rummets längsmod?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-26 01:38

Hur är det med detta, vill man ha resonanser i basen som antyder mindre rum än det man vill skapa öppning till?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-26 02:27

Tror faktiskt att jag var först i världen med att föreslå basmoduler båda framför och bakom lyssnaren, liksom till höger och vänster, samt upp och ned. Många år före JBL.

Mmen... Att detta är bra i mätmikrofonens synvinkel kan nog ingen förneka, men hörseln kan så mycket mera än mikrofonen, och hörseln kräver därför också mycket mera.

Att placera basmoduler bakom lyssnaren kan vara mycket verksamt, men det är också något man måste göra med försiktighet om man inte vill skada systemets förmåga att kunna projicera illusionen av basinstrument i ljudbilden. Det är mycket lätt att nå en effekt som en mätmikrofon gillar prima, men som för hörseln påminner oroväckande mycket om hörlursbas, alltså bas som låter invid eller i huvudet.

Jag är inte på något sätt förespråkare för djupmoder i lyssningsrummet, tvärtom faktiskt. Just dessa är ju i konfilkt med loge-tänkandet, och just därför lägger just jag alltid särskild vikt vid att hålla just dessa under speciell kontroll. Till skillnad från ALLA andra akustiker som undentagslöst resonerar "mod som mod". Däremot vill jag inte bekämpa dem i högtalarändan, eftersom det oundvikligen kommer att kosta minst en 12 dB stor förvärring av distorsionen - tillika försämrad maximal ljudtrycksförmåga.

Man skall inte glömma att blanda in högtalaren i resonemanget förresten, för den har stor betydelse för vilka optimeringar man KAN göra med bibehållen rimlig klang.

Hur dessa samband hänger ihop kan man redovisa med papper och penna eller på stor tavla, om man får några timmar på sig, men de är svårt att redogöra för alla samband för att inte tala om alla sambandssamband, med hjälp av bara ord på ett diskussionsforum.

Så jag säger inget mera. Det är nog bättre att den som tror på det jag säger gör det, och den som inte tror får tro att jag har fel. 8) Att redogöra för alla samband går inte på ett diskussionsforum, och gör man det inte återstår en massa invändningar som verkar relevanta. Jag stoppar därför redan här.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-26 02:37

Jag har ju förstått så mycket att en stor och effektiv basfälla bakom lyssnaren hjälper till att minska problemet avsevärt, men den kan ju inte helt eliminera problemet.
Men, det kanske är bästa kompromissen vi kan få i ett "litet" rum.
Mer blir det alltså inte av diskussionen här och nu, hoppas det kan bli en fortsättning när du har stora tavlan och några timmar tillgängliga, på nåt LTS-möte kanske?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
M_N

Inläggav M_N » 2006-01-26 14:05

Vill bara tacka alla initierade för intressant och lärorik läsning!
Återkommer säkerligen senare i DIY-forumet med frågor om låddimensionering i samband med mitt lilla experiment.

// MN

Föregående

Återgå till Teknikforum