Tror faktiskt att jag var först i världen med att föreslå basmoduler båda framför och bakom lyssnaren, liksom till höger och vänster, samt upp och ned.
Många år före JBL.
Mmen... Att detta är bra i mätmikrofonens synvinkel kan nog ingen förneka, men hörseln kan så mycket mera än mikrofonen, och hörseln kräver därför också mycket mera.
Att placera basmoduler bakom lyssnaren kan vara mycket verksamt, men det är också något man måste göra med försiktighet om man inte vill skada systemets förmåga att kunna projicera illusionen av basinstrument
i ljudbilden. Det är mycket lätt att nå en effekt som en mätmikrofon gillar prima, men som för hörseln påminner oroväckande mycket om hörlursbas, alltså bas som låter invid eller i huvudet.
Jag är inte på något sätt förespråkare för djupmoder i lyssningsrummet, tvärtom faktiskt. Just dessa är ju i konfilkt med loge-tänkandet, och just därför lägger just jag alltid särskild vikt vid att hålla just dessa under speciell kontroll. Till skillnad från ALLA andra akustiker som undentagslöst resonerar "mod som mod". Däremot vill jag inte bekämpa dem i högtalarändan, eftersom det oundvikligen kommer att kosta minst en 12 dB stor förvärring av distorsionen - tillika försämrad maximal ljudtrycksförmåga.
Man skall inte glömma att blanda in högtalaren i resonemanget förresten, för den har
stor betydelse för vilka optimeringar man KAN göra med bibehållen rimlig klang.
Hur dessa samband hänger ihop kan man redovisa med papper och penna eller på stor tavla, om man får några timmar på sig, men de är svårt att redogöra för alla samband för att inte tala om alla sambandssamband, med hjälp av bara ord på ett diskussionsforum.
Så jag säger inget mera. Det är nog bättre att den som tror på det jag säger gör det, och den som inte tror får tro att jag har fel.

Att redogöra för alla samband går inte på ett diskussionsforum, och gör man det inte återstår en massa invändningar som verkar relevanta. Jag stoppar därför redan här.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).