Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:Försökte hitta någon vettig läsning i ämnet och hittade det här: http://www.newwoodworker.com/rtrbitspds.html
Ta en skräpbit och gör lite experiment med olika hastigheter så märker du snart var du har din sweetspot för just det stålet.
nuffe skrev:Jag brukar limma en kant i taget med en hörn-tving
nuffe skrev:Jag brukar limma en kant i taget med en hörn-tving
Nåt sånt här,
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvs ... 000018516/
Samt en torr montering först så allt är ok.
Blir inte så mycket kladd då och det går rimligt fort.
Henrik
Emanuelgbg skrev:Tror jag inte du gjort. Å andra sidan är sådant bra läropengar till nästa gång.
Tycker det ser bra ut på bilderna!
pjocke skrev:HenrikE skrev:Kanske går att ordna, antalet lamellfräsar här på forumet är nog ganska hyggligt. Var bor du?
Jag bor i Malmö.MagnusÖstberg skrev:Det finns rätt mycket fräsar för håltagning med - inte osannolikt att någon har båda verktygen!
Jag gillar hur du tänker. Jag skulle nog lita mer på någon som byggt högtalare tidigare än någon som spenderar dagarna med att fräsa hål för diskhoar...
Hur som helst, här kommer simulering av de tre elementen som nämns i tråden. L22RN4X/P (grön), L22RNX/P (blå) samt CD22RN4X (röd) i 50,653 liters låda avstämd till 23 Hz (lägre än så blir svårt då röret blir längre än lådan) med 33% isotermisering samt Basta!s inbyggda room gain med standardinställningar.
IngOehman skrev:Jag skulle undvika den röda kurvan. Den kommer att ge en oartikulerad bas.
Oj, inser just att det skrivits fyra sidor inlägg sedan det inlägg som jag skrev skrivits.
Dock är det inget fel på det elementet, det är lådvolymen som är för stor för elementet bara. Minskar du lådvolymen så kommer ljudkvaliteten av öka avsevärt.
MagnusÖstberg skrev:Sämre respons?
Själv tycker jag att den gröna kurvan i sammanhanget ser bäst ut, men jag skulle nog höjt avstämningen till kanske 27Hz.
Erik_Johansson skrev:Vill du nödvändigtvis använda hyllplan så kan du använda både 295 och 395 mm hyllplan och göra dem t.ex. 333 mm breda, 395 mm djupa och sen anpassa höjden till önskad volym. 420 mm ger ca 40 liter.
pjocke skrev:35 liter känns spontant väldigt trångt. Jag tänker mig att baffeln får vara 295x333 mm och att ID då blir BxH 295x257. För 35 liter krävs därmed ett innerdjup på 460 mm, vilket med baffeln inräknat ger möjlighet till ett 479 mm långt basreflexrör, men då sitter den inre öppningen dikt an mot den bakre väggen. Eftersom baffeln blir för liten för att få plats med både element och basreflexport kommer porten att få sitta på baksidan, och eftersom elementet tar 71 mm av det inre djupet i anspråk kan röret därmed vara max 408 mm långt. Vid 25 Hz avstämning föreslår Basta! ett 392 mm långt rör, vilket ger 16 mm frigång mellan röret och magneten. Är det tillräckligt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster