Lite Myskgräs bakom elementet:

Och uppmätt låda:

Många skruvar blev det.
Moderator: Redaktörer
nuffe skrev:+1, hur låter det?
Henrik
rajapruk skrev:Det där med att tolka mätningar i ett rum är mycket komplext, men det vet du hoppas jag! Flytta micken eller basmodulen en liten bit, och du har en annan kurva. En ensam mätpunkt blir ganska meningslös, även om du kan jämföra vissa ändringar. Men vad är rätt?
För att hitta och kunna korrigera fel i basmodulen vill du ju utesluta rummet ur ekvationen.
Det hade varit intressant att se mätning med mic 1cm från elementet.
Ännu intressantare hade varit att se mätning gjord utomhus, men baslådan på marken spelandes uppåt och mikrofonen 1m ovanför. Eller den spelandes åt sidan med elementet så nära marken som möjligt, och mikrofonen på marken en bit bort. Exempel: http://www.audioholics.com/loudspeaker- ... ne-testing
Du bor på landet, så det kanske är möjligt utan för mycket störande bakgrundsljud? Du kan mäta flera svep för bättre SNR.
Eller så skiter du fullständigt att bry dig om basmodulens egna fel, rummet kommer ändå skojja till det i en helt annan skala
Men den svåra konsten att tolka mätningar i ett rum måste man respektera högt, oavsett. Ett ämne jag själv skulle vilja bli bättre på.
philipbtz skrev:Det kommer se drastiskt annorlunda ut med fyra basar i rummet. Förhoppningsvis får du även lite bättre nivå under 30Hz med. Hur mycket boostar du nu?
solhaga skrev:Anledningen till dessa tidiga mätningar är evenuellt upptäcka byggfel hos lådan innan jag färdigställer nästa.
Rummet spelar in, se bara på toppen vid 36 Hz (rummet är 5,1 m brett).
Topparna och dalarna över 200 Hz är förmodligen multiplar av SBIR, slarvigt uttryckt.
Dippen vid 410 Hz var uppenbarligen läckage; bakåtgående våg släckte ut framåtgående våg.
Jag har tyvärr en ganska trafikerad väg strax utanför huset samt en affär som granne, så riktigt tyst är det inte.
Perfector skrev:Väldigt tjusigt.
Jag hoppas du slipper segoviaeffekten med rena trälådor, att trä svänger i fiberns längdriktning.
solhaga skrev:Perfector skrev:Väldigt tjusigt.
Jag hoppas du slipper segoviaeffekten med rena trälådor, att trä svänger i fiberns längdriktning.
Jag är mer orolig för att de skall torka och skeva sig.
rajapruk skrev:Snyggt.
Hur många liter är lådorna på?
Perfector skrev:solhaga skrev:Perfector skrev:Väldigt tjusigt.
Det är åxå en möjlighet.
Att använda långtorkat virke är en fördel.
solhaga skrev:Perfector skrev:solhaga skrev:
Det är åxå en möjlighet.
Att använda långtorkat virke är en fördel.
Någon slags lack borde strykas på, oavsett tänkt slutliga ytbehandling.
Även för att minska att träet mörknar och blir sådär tråkigt gulaktig.
Perfector skrev:vitlasera?
Då blir ytan lätt vitmenad med trästrukturen synlig.
MagnusÖstberg skrev:De sidamonterade basarna hade jag placerat så elementet hamnade 1/4 av takhöjden uppifrån och så att gångvägen från basarna vid högtalarväggen och din sittplats blev likartad.
MagnusÖstberg skrev:Ställ ett skåp under och gör det dessutom som gälabsorbent. Du lyfter upp dem med en dieseldriven gaffeltruck som du tar in genom ytterväggen som du öppnat upp med din Hiti borrhammare och Atlas Copco tigersåg....
philipbtz skrev:Hur går det, har du sprängt några rutor än med nya basarna?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster