Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:fnurran vid 800 Hz är väl där konuppbrytningen börjar? Våglängden vid 800 Hz är ju ca 42 cm. Even scan-speak basarna har en fnurra där, syns ju även på impedanskurvan
Tarzan skrev:Kraniet skrev:fnurran vid 800 Hz är väl där konuppbrytningen börjar? Våglängden vid 800 Hz är ju ca 42 cm. Even scan-speak basarna har en fnurra där, syns ju även på impedanskurvan
På så vis. Ja, det verkar ju rimligt (för mig som inte kan särskilt mycket om konuppbrytningar än).
Jag beställde från loudspeakerfreaks ännu en gång. Jag tror att det är spänningen i att inte veta när sakerna kommer skickas som jag gillar. Just nu säger hemsidan i alla fall 19 november, men vi får se hur det blir med det
Tarzan skrev:Idag, den 21a, har datumet ändrats till "delayed delivery upcoming". Spänningen stiger
Tarzan skrev:Lådorna blir lite väl små för elementen egentligen, men tack vare Andreas Arvidsons trevliga program för att få fram egna biquadsiffror till filter i minidsp kan jag ju anpassa q-värdet helt. I basta verkar en oändligt stor låda med högre q-värde i filtret få precis samma fasegenskaper som en mindre låda med lägre q-värde i filtret. Fasen verkar alltså ber på tonkurvan och inte lådans q-värde.
Piotr skrev:Tarzan skrev:Lådorna blir lite väl små för elementen egentligen, men tack vare Andreas Arvidsons trevliga program för att få fram egna biquadsiffror till filter i minidsp kan jag ju anpassa q-värdet helt. I basta verkar en oändligt stor låda med högre q-värde i filtret få precis samma fasegenskaper som en mindre låda med lägre q-värde i filtret. Fasen verkar alltså ber på tonkurvan och inte lådans q-värde.
Det där hänger ju ihop. Dvs. Tonkurvan + Q-värdet + fasen. Eller missförstår jag?
Dvs. ändra lådans volym och du ändrar tonkurva och fas samt får ett nytt Q för systemet.
Tarzan skrev:Jag kan ju inte så mycket (alls) om det här, men som jag förstått det just nu så beror fasvridningen enbart på tonkurvan.
Samma tonkurva är ju möjlig att få till med de två lådorna genom att ändra det aktiva filtret, men frågan är om fasvridningen för lådorna runt delningen blir densamma. Just nu tror jag att den blir det. Rätt eller fel?
Ja, jag är med på att f0 förskjuts lite uppåt i frekvens också med en mindre låda men vi kan väl bortse från det, i alla fall lite?
Piotr skrev:Tarzan skrev:Jag kan ju inte så mycket (alls) om det här, men som jag förstått det just nu så beror fasvridningen enbart på tonkurvan.
Det stämmer om systemet är ett enkelt system som en högtalare vid låga frekvenser. Min poäng var att tonkurva, fasgång och Q alla beror på högtalarelementets parametrar i kombination med lådans volym. Ett samplat system där allt hänger ihop.Samma tonkurva är ju möjlig att få till med de två lådorna genom att ändra det aktiva filtret, men frågan är om fasvridningen för lådorna runt delningen blir densamma. Just nu tror jag att den blir det. Rätt eller fel?
Ja, jag är med på att f0 förskjuts lite uppåt i frekvens också med en mindre låda men vi kan väl bortse från det, i alla fall lite?
Om man använder ett aktivt filter så blir summa-responsen densamma som om du skulle knåpat till samma tonkurva genom att bara ändra lådvolymen.
OBS detta förutsätter att filterfunktionen som du adderar är av typen "minimum phase" eller kanske bättre uttryckt "min-fas" på svenska.
Tarzan skrev:Loudspeakerfreaks aka europe audio aka holländarna har gett mig anledning att tvivla en smula på den massiva kritiken ännu en gång!
Doofus skrev:Följer, gillar dina praktiska bilder.
Tarzan skrev:Dessutom verkar ju specificerade vinklar vara uppskattade här.
paa skrev:Tarzan skrev:Dessutom verkar ju specificerade vinklar vara uppskattade här.
Det var ju dubbeltydigt och roligt!
Tarzan skrev:Problemet är att om jag behåller waveguidens förstärkning vid 3 kHz måste jag använda ett kratigare notchfilter vid ca 3,5 kHz för att inte få alltför stora förstärkningar on axis. Detta filter medför en massa fasvridning vid delningen för diskanten, vilket tvingar mig att fördröja diskanten ännu mer i djupled, .
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 216 gäster