Googlade runt lite och fann att det är relativt enkelt gjort med en Adafruit Trinket (jag kör Adafruit Pro Trinket då det är vad kjell&co hade hemma). Den använder samma microprocessor som en vanlig Arduino UNO så alla moduler som finns till Arduino fungerar fint även till denna. Fann till och med på Adafruits hemsida färdig kod för detta vilket jag uppskattar då det inte är min främsta sida eller där intresset egentligen ligger.
Här finns instruktion samt kod för funktionen, https://learn.adafruit.com/trinket-usb- ... b/overview .
Det som koden gör är att emulera ett tangentbord och då främst höj/sänk samt mute-knapparna på dessa.
Adafruit Pro Trinket är riktigt liten, 38mm x 18mm x 2mm (5mm inkl. höjd för usb-kontakten) vilket passade utmärkt för detta.

Började att koppla ihop allt på en breadbord samt ladda in koden som finns på hemsidan här för att se att det fungerade som det ska. Inga problem alls, fungerade direkt! Volymen höjs/sänks 2% för var steg som den roterande pulsgivaren vrids samt att man kan stänga av/på ljudet helt genom att trycka ner den. Fler funktioner än så behöver jag inte.

Volymratten svarvades i ett stycke aluminium ca 23mm hög och en diameter på ca 80mm.

I Brist på rätt svarvstål och verktyg fick det bli att kapa av den blivande ratten med bågfil.

En liten avfasning.

Bottenplattan tog jag vad som fanns tillgängligt, vilket fick bli ek, två bitar som limmades ihop, sågades ur med hålsåg och sedan svarvades till så den blev jämn och fin samt att utrymmet för hårdvaran svarvades ur.

Med hjälp av hålsåg fick jag fram en bit aluminium som pulsgivaren fästes i samt en aluminiumplatta i botten för att täcka spåret för USB-kabeln.

Dessa skruvade jag sedan fast med mässingsskruvar, inget som syns men tycker mässing, aluminium och ek fungerar fint ihop.
Eken oljades in och allt monterades. Vinkeln på bilden gör att ratten ser ut att sitta lite skevt, men den sitter fint och allt fungerar som jag önskat!