USB-volymratt till datorn [många bilder]

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
audioslave

USB-volymratt till datorn [många bilder]

Inläggav audioslave » 2017-01-02 21:31

Då jag sitter mycket vid datorn och arbetar, surfar och pysslar samt då den är min främsta källa till musik (spotify) så ville jag ha en hederlig volymratt på skrivbordet för att sköta detta.

Googlade runt lite och fann att det är relativt enkelt gjort med en Adafruit Trinket (jag kör Adafruit Pro Trinket då det är vad kjell&co hade hemma). Den använder samma microprocessor som en vanlig Arduino UNO så alla moduler som finns till Arduino fungerar fint även till denna. Fann till och med på Adafruits hemsida färdig kod för detta vilket jag uppskattar då det inte är min främsta sida eller där intresset egentligen ligger.

Här finns instruktion samt kod för funktionen, https://learn.adafruit.com/trinket-usb- ... b/overview .
Det som koden gör är att emulera ett tangentbord och då främst höj/sänk samt mute-knapparna på dessa.

Adafruit Pro Trinket är riktigt liten, 38mm x 18mm x 2mm (5mm inkl. höjd för usb-kontakten) vilket passade utmärkt för detta.

Bild

Började att koppla ihop allt på en breadbord samt ladda in koden som finns på hemsidan här för att se att det fungerade som det ska. Inga problem alls, fungerade direkt! Volymen höjs/sänks 2% för var steg som den roterande pulsgivaren vrids samt att man kan stänga av/på ljudet helt genom att trycka ner den. Fler funktioner än så behöver jag inte.

Bild

Volymratten svarvades i ett stycke aluminium ca 23mm hög och en diameter på ca 80mm.

Bild

Bild

Bild

I Brist på rätt svarvstål och verktyg fick det bli att kapa av den blivande ratten med bågfil.
Bild

En liten avfasning.
Bild

Bild

Bottenplattan tog jag vad som fanns tillgängligt, vilket fick bli ek, två bitar som limmades ihop, sågades ur med hålsåg och sedan svarvades till så den blev jämn och fin samt att utrymmet för hårdvaran svarvades ur.

Bild

Bild

Bild

Med hjälp av hålsåg fick jag fram en bit aluminium som pulsgivaren fästes i samt en aluminiumplatta i botten för att täcka spåret för USB-kabeln.

Bild

Bild

Dessa skruvade jag sedan fast med mässingsskruvar, inget som syns men tycker mässing, aluminium och ek fungerar fint ihop.

Eken oljades in och allt monterades. Vinkeln på bilden gör att ratten ser ut att sitta lite skevt, men den sitter fint och allt fungerar som jag önskat! :) Väldigt bra känsla i ratten då den är relativt tung och man kan endast ana de små klicken i pulsgivaren.

Bild
Senast redigerad av audioslave 2017-01-02 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: USB-volymratt till datorn [många bilder]

Inläggav Perfector » 2017-01-02 21:38

Tack för en underbar resa i konstruktionsarbetet.
Det finns för få som du som egenhändigt tillverkar det som inte finns färdigt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2017-01-02 22:01

Perfector skrev:Tack för en underbar resa i konstruktionsarbetet.

Tack! Kul att det uppskattas.

Funderar redan på version 2, med ett spår och teak istället för ek. Eventuellt en lägre och rektangulär bottenplatta.

Något åt det här hållet.
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-03 00:59

audioslave skrev:

Funderar redan på version 2, med ett spår och teak istället för ek. Eventuellt en lägre och rektangulär bottenplatta.

Något åt det här hållet.
[ Bild ]

Om du ändå ska ta ädelträ, varför inte ebenholz eller pockenholz?
Det senare är oerhört hårt och svårarbetat, men ger en fantastisk yta när man gjort det rätt.
Det tom. sjunker i vatten och kan normalt bara bearbetas efter att man kokat träet i många timmar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-01-03 02:19

Jajeflar. En sån där har jag också byggt, men med en vanlig pot på audioutgången och i en plastlåda från Elfa... Det blev inte riktigt lika snyggt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-03 09:46

Perfector skrev:Om du ändå ska ta ädelträ, varför inte ebenholz eller pockenholz?
Det senare är oerhört hårt och svårarbetat, men ger en fantastisk yta när man gjort det rätt.
Det tom. sjunker i vatten och kan normalt bara bearbetas efter att man kokat träet i många timmar.

När det gäller pockenholz så är det bara kärnvirket man använder, ytveden som går långt in i stocken kasseras eller eldas som brännved.
Huvudsakliga användningen för pockenholz var tidigare glidlager för propelleraxlar och mot gejder på t.ex bearbetningsmaskiner.
Det är troligen fortfarande ett väldigt bra material för sådant, men det har ju fått konkurrens främst gällande priset från många olika plaster.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-01-03 13:15

Tips för den lathe: PowerMate från Griffin:

Bild

Har du en Mac kan du använda den trådlösa varianten.

Tyvärr kan jag inte få den kopplad till de händelser i applikationen jag vill styra.
Höja och sänka huvudvolym mm, det vill säga de händelser som man kan styra med ett utökat tangentbord/funktionstangenter, går bra.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-01-03 23:08

Kvalitetskänslan i den trådlösa är typ 1kr :-(

//Michael

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2017-01-06 17:23

Perfector skrev:
audioslave skrev:

Något åt det här hållet.
[ Bild ]

Om du ändå ska ta ädelträ, varför inte ebenholz eller pockenholz?

Har en förkärlek till skandinavisk 50/60-tals design så teak känns som rätt val. Sen låter det väldigt dyrt och som du säger, svårtarbetat med de träslagen du föreslår. ;)

solhaga skrev:Tips för den lathe: PowerMate från Griffin:

[ Bild ]

Har du en Mac kan du använda den trådlösa varianten.

Tyvärr kan jag inte få den kopplad till de händelser i applikationen jag vill styra.
Höja och sänka huvudvolym mm, det vill säga de händelser som man kan styra med ett utökat tangentbord/funktionstangenter, går bra.

Faktiskt en av inspirationskällorna, har lite svårt för det blåa ljuset dock. Men den verkar klart smutt!

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2017-01-09 22:38

Snyggt byggt!

Designen är helt i min smak. :)

Återgå till DIY-forum