Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Piotr skrev:Vid samma mätuppställning och oscilloscopet ställt i "persistance mode" dvs. alla resultat sparas och målas upp på varandra, kan man inte se några som helst problem med en endaste puls trots att tusentals pulser mäts upp. Dvs. det finns ett fix delay (omvandlarkedjans "round tip" delay aka latency) mellan att den rektangulära pulsen dyker upp på ingången av ADC tills den kommer ut på DAC. Ingen förlust av info i tidsdomän.
Detta tål att belysa gnuttans mer i detalj för de som ev. inte hänger med.
Det jag säger är att eftersom scopet triggar på den rektangulära pulsen som är input, och att den lågpassfiltrerade pulsen efter DAC hamnar på samma tidsintervall varje gång, är detta bevis för att systemet fixar upplösning i tidsdomän som är vansinnigt mycket bättre än 22.6us dvs 1/44100.
Om det vore så att all tidsinformation skulle tvingats till att ligga på något av dessa specifika 1/44100 sampletillfällen per sekund, ja då skulle man se en spridning av den utgående pulsen (från DAC) över ett tidsfönster om just 22.6us.
Alltså, jag fattar nada. Är det bra eller dåligt?
/ B
Svante skrev:
"En faktor 10 i linjära världen är en faktor 2 i logaritmiska världen..."
Edit: Och video 2 innehåller just det felet vi diskuterar; att tidsupplösningen i signalen skulle vara bara 1/44100 = 23 µs... Det är f*nimig skämmigt att de sprider sådan desinformation.
Edit 2: Intressant också hur han menar att ett antivikningsfilter bör se ut. Att det är 44100 Hz som ska filtreras bort. Det är ju allt över 22050 som ska bort.
Edit 3: Jag skulle råda den som vill förstå något om sampling INTE tittar på videon. Om man tror att man förstår något av att titta på den så har man blivit lurad.
Edit 4: Fast nu ska jag motsäga mig själv. Något lärde jag mig. Det verkar som att algoritmen bara fungerar på 24-bitsinspelningar, och eftersom man sällan har mer än 20 bits verklig upplösning så kan man gömma en del i de 4 sista bitarna utan att det gör något. Kvar har man en 24-bitsfil, med 20 bitar korrekt om man spelar upp det "vanligt" och mer högfrekvens (20k+)om man spelar upp med dekoder. För att komma ner till 44/16-bandbredd måste dock 24-bitsfilen snålkodas, tex med FLAC. Man utnyttjar alltså datakompressionen som man får med FLAC till att skicka mer info. Kritiken kvarstår dock från min sida; man borde inte sprida ljudfiler som "funkar" (i betydelsen "låter lite sämre"/"kan låta bättre")om de spelas upp fel.
Bob Stewart på Meridian skrev:It is very important because it is the bit that allows the D to A converter to run at higher speed, but it has no Music information in it.
Piotr skrev:Peter,
1) Faslinjärt är inte ett krav, du har fortfarande "oändlig" upplösning i tidsdomän med ett intermediärt eller minfas-filter.
2) Steward och gänget gjorde några tester relativt nyligen och jag tror det är publicerat via AES. Är inte medlem i år så har inte tillgång. Dom gjorde en del märkliga val i testet och jag vet att dom fått en del kritik redan.
Det jag kände efter det jag läste var att det möjligen föranleder ytterligare test (av annan part) men jag fick inte en känsla av att något nytt var bevisat så att säga. Jag fick en klar känsla att man ville bevisa något man tror på och med the mighty dollar som förtecken.
Svante skrev:galder skrev:Svante... och gör det sämre (men det "funkar") om man inte har en speciell dekoder. Det gör att många kommer att lyssna på en försämrad kvalitet.
Vad får dig att påstå enligt ovan att det skulle bli en försämrad kvalitet? Utan dekoder så har du ju CD-kvalitet.
Är du säker på att det är så?
Efter vad jag såg i en bild tidigare i tråden från patentet tror jag det var så lagrar man inte 16 bitar ljudinformation i 16-bitsströmmen. Faktum är att (igen om det är som jag tror) om man ska lagra något annat än vanlig 16-bits PCM i en 16-bitsström, utan några sidokanaler, så MÅSTE man stjäla av bitarna för att få fram den extrainformation som de vill ha fram. De stulna bitarna som används till annat kommer att ge en störning som liknar (men inte är) vitt brus, som läggs till signalen.
Men igen, om någon förklarar för mig hur informationen förs över på annat sätt så ger jag mig.
By the way, if you use old Adobe Audition 3, that noise floor looks like the same kind of dithering achieved with 2.5 bits of dither depth and the "Noise Shaping C3" setting. That's a fair amount of dithering.
petersteindl skrev:Jo precis, men jag vill använda mig av Bob Stewarts egna utsagor där han talar om Time Smearing där förekot på sincen är en huvudpunkt att komma förbi.
Klart intressant, att det är verkligen information som är snålkodad inlagd i ljudfilen, så är man inte intresserad av MQA så får man betydligt större filer om man sedan konverterar till FLAC. Det kan man ju kalla för försämring!rqu skrev:Visst stjäl man bitar med "bruset", från http://archimago.blogspot.se/2016/01/measurements-mqa-master-quality.html
If I download these 2 files, and convert the original "DAT" WAV as a FLAC level 8 compression, I get a file size of 30MB (and excellent 67% compression). Do the same with the MQA file and we see a file size of 76MB (only 46% compression) - the MQA file is 2.5x that of the "original" 16/44! Right off the bat we see that not only has the file grown unnecessarily large for what began as 16/44, but for some reason efficiency of compression went down significantly! Whatever is added in those lower 8 bits of MQA obviously significantly diminished the ability to losslessly compress efficiently.
galder skrev:MQA AES paper
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=17501
Blir intressant att läsa, och även dokumenten Piotr länkade till. Något mer kanske man lär sig av dessa får man hoppas.
Bill50x skrev:Piotr skrev:---
[man kan] inte se några som helst problem med en endaste puls
---
Alltså, jag fattar nada. Är det bra eller dåligt?
/ B
galder skrev:MQA AES paper
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=17501
Blir intressant att läsa, och även dokumenten Piotr länkade till. Något mer kanske man lär sig av dessa får man hoppas.
Using insights from the auditory sciences, we review targets for dynamic range, frequency response and time response. We point out that for digital distribution, overall analogue-to-analogue temporal ‘blur’ makes a better performance metric than sample rate; an upper limit of 10 μs blur should ensure transparency.
To potentiate archives we recommend that modern digital recordings should employ a wideband coding system which places specific emphasis on time and frequency and sampling at no less than 384 kHz.
This approach to re-coding results in superior sound and significantly lower data-rate when compared to unstructured encoding and playback, and has been enthusiastically supported in listening trials with a number of recording and mastering engineers, artists and producers.
galder skrev:Och ändå låter det så annorlunda vid jämförande lyssning sida vid sida. Frusterande.
Full kännedom om hur det är uppbyggt saknas tydligen.
galder skrev:Och ändå låter det så annorlunda vid jämförande lyssning sida vid sida. Frusterande.
De använder inte standardteknik skriver de, och de verkar ha lyckats i viss mening, om det nu är mer riktigt och inte bara annorlunda. De pratar om andra tekniska områden, så möjligen har de snott teknik från dessa. De skriver ju...
Piotr skrev:Skummade igenom pappret. I sammanfattningen kan man läsa:Using insights from the auditory sciences, we review targets for dynamic range, frequency response and time response. We point out that for digital distribution, overall analogue-to-analogue temporal ‘blur’ makes a better performance metric than sample rate; an upper limit of 10 μs blur should ensure transparency.
To potentiate archives we recommend that modern digital recordings should employ a wideband coding system which places specific emphasis on time and frequency and sampling at no less than 384 kHz.
Vilket indikerar att dom är ute och cyklar alternativt är fullt medvetna om att det är hogwash, men skrupelfria vad gäller att ordbajsa för att bygga ett case runt den teknik dom naturligtvis tar bra betalt för.
arkman skrev:Det är märkligt att dom ger sig på den här typen av, ska jag kalla det, vilseledande information i ett dokument som publiceras hos AES. Att man ofta stöter på det i marknadsföring har man fått vänja sig vid men från källor som AES förväntar jag mej att få korrekt info.
Piotr skrev:arkman skrev:Det är märkligt att dom ger sig på den här typen av, ska jag kalla det, vilseledande information i ett dokument som publiceras hos AES. Att man ofta stöter på det i marknadsföring har man fått vänja sig vid men från källor som AES förväntar jag mej att få korrekt info.
Så ser världen ut.
AES har mycket bra material men dom har inte ett finmaskigt nät där dom fångar upp alla felaktigheter i alla papper som publiceras. I vissa fall skriver dom ett tillägg i dokumentet att "detta är författarens ord, ej peer reviewed"... typ.
Företagare inser värdet av att ha snygga papers som ser vetenskapliga ut. Studier som presenteras i ett dokument av "vetenskaplig karaktär" från vinstdrivande företag bör man därför läsa med extra kritiska ögon.
Piotr skrev:galder skrev:Och ändå låter det så annorlunda vid jämförande lyssning sida vid sida. Frusterande.
Jämför du en fysisk CD du har hemma med en fil du streamar från Tidal?
Isf. saknas ju koll på vad dom gjort. Jämför mastring där olika utgåvor låter olika.
arkman skrev:I går spelade jag in (rippade) en låt från Tidal. Både den MQA kodade versionen och en version där jag stängt av MQA dekodern i Tidal. Det var tydliga skillnader i frekvensspektrat mellan dom. Jag jämförde också mot den version som jag har på CD och det skilde sig också från dom båda rippade filerna. Om skillnaden beror på annan mastring eller om det beror på MQA kodningen kan jag inte bedöma.
galder skrev:Angående lyssningstest, beskriven tidigare, så ligger albumen sida vid sida i Tidal, CD-kvalitet/MQA (dekodat).
Hör tydlig skillnad på varje album jag jämför. Det behövs ingen blindtest för detta, såpass stor hävdar jag att skillnaden är, oberoende av orsak.
Svante skrev:Det är väl värt att notera också att den extrema tidsupplösningen som det talas om att örat har handlar just bara om när man har en tidsskillnad mellan öronen. Man har absolut inte den upplösningen när det handlar om att höra när ett trumslag kommer, och man blir inte störd av en för-ringning i ett FIR-filter bara för att ringningen kommer inom de där 5-10 µs:erna. Det blir ju samma ringning i båda kanalerna, så det uppstår ingen skillnad mellan öronen. En eventuell påverkan av kortvarig art, när den kommer synkront i de båda kanalerna märker man snarast i frekvensdomänen, det blir om något klangligt olika. Och om den där vågformen med för-ringningar har samma spektrum i det hörbara området som en utan för-ringningar så hörs då ingen skillnad.
galder skrev:Utgåva i CD-kvalitet ligger ligger bredvid samma CD med MQA kodning i artisters katalog som på vilken musikspelare som helst. Bara att flytta muspekaren några cm för att starta/stoppa lyssningen dem emellan.
Så det bör vara samma utgåva som MQA kodats.
Märkväl att de hävdar att MQA utan dekodning har lägre brusnivå än CD utgåvan.
arkman skrev:En fråga: Vid viken frekvens är dessa ringningar synliga om man antar att det är 16/44.1 som används? Kommer ringningarna att synas över hela frekvensregistret eller är det begränsat till vissa frekvenser i närheten av den punkt där filtret ”greppar in”?
galder skrev:Utgåva i CD-kvalitet ligger ligger bredvid samma CD med MQA kodning i artisters katalog som på vilken musikspelare som helst. Bara att flytta muspekaren några cm för att starta/stoppa lyssningen dem emellan.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 45 gäster