Svante skrev:Belker skrev:Svante skrev:Han är visst "industrial designer". Sådana har högtalarkonstruktörer fått kämpa emot i alla tider.
Den typen av okunniga uttalanden har en industridesigner fått kämpa mot i alla tider. Oväntat att höra dig från dig, Svante, som brukar framstå som en upplyst person.
...eller så ligger det något i det, åtminstone rent statistiskt. Jag har mer än en gång hört förstahandsuppgifter från högtalarkonstruktörer som har fått en färdigdesignad alldeles för liten låda att stoppa ett element i, med förväntan om superljud.
Självklart finns det industridesigners som ser formen som utgångspunkten, och tycker att konstruktörens uppgift är att då det att fungera. Men alla människor är inte likadana, och det gäller även industridesigners.
De generaliseringar och trista ordval som "sådana" (precis som om alla är lika) följt av en svepande beskrivning av hur de behöver bekämpas av konstruktörerna, gör ditt inlägg rätt så trist att läsa.
Jag har stött på åtskilliga industridesigners som i grunden har ett väldigt funktionalistiskt tänk och som verkligen vill börja med fysiken, alltså med en form som ger maximal funktion - så de så tidigt som möjligt vet vad de har att "kämpa MED", när de formger.
Med inte mot, och projekten kan bli väldigt kul för alla inblandade! Jag har inte upplevt att jag behövt "kämpa mot". I varje fall inte på ett hopplöst sätt*.
Riktigt så enkelt som att det alltid startar med en högtalare med en fungerande form och därpå kommer formgivningen som inte förstör formen men gör produkten läcker, är det förstås sällan, jag förenklade lite. I verkligheten finns förstås oftast en dialog hela tiden.
Vh, iö
- - - - -
*Snarare finns det ibland fall då man "utbildar korsvis". Om en ide kommer från ett håll, som möter motstånd från det andra, så är det konstruktivt att den som ser "felet" utbildar den andre i problemet. Vad det består av och varför lösningen måste ändras. Det är till glädje för alla inblandade. Speciellt när ämnet är högtalarkonstruktion och både konstruktören och designern är en sorts formgivare. Det blir ofta så att formen i lite högre grad präglas av konstruktören, medan ytor i högre grad (typ nästan fullständigt) styrs från det estetiska perspektivet.
Ge och ta, på ett sätt som gör att man förlorar intet och får massor. Att ge upp en tanke för att släppa fram en annan som när den är färdigbearbetad inte har någon nackdel, är ju ingen nackdel, så att säga.

Min erfarenhet är den, att de flesta industridesigners är genuint intresserade av just hur form relaterar till funktion. Och i många fall är de själva dessutom väldigt kunniga - de gör sällan t ex obekväma stolar. När det gäller högtalare och deras konstruktion så är det ju ett rätt så tekniskt komplext ämne, där funktionen dessutom är osynlig - och de som jag kommit i kontakt med har därför varit väldigt vetgiriga när det haft ett uppdrag jag varit inblandad i. De vill INTE formge på ett fysikaliskt olyckligt sätt.
- - -
PS. Eller så här:
Har någon högtalarkonstruktör drabbats av någon puckad industridesigner? Ja, självklart. Det gör inte gruppen industridesigners puckade.
Har någon akustiker någon gång drabbats av någon puckad arkitekt? Ja, självklart. Det gör inte arkitekter som grupp puckade.
Har du någon gång drabbats av någon som varit dum i trafiken? Troligen. Det gör inte bilister till dumbommar.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).