Är det meningen att man ska knipsa ända in till ringen eller spelar det ingen roll bara pluppen försvinner?
Rent estetiskt tycker jag att det är snyggare om man knipsar ända in till ringen.

Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:Mittpluppen som sitter framförmembranet är till för att dämpa ultraljudsresonansen som finns i elementet (beror på en uppbrytning i membranet). Tyvärr så den kavitet som bildas mellan pluppen och membranet inte helt linjär och orsakar en del dist. Dessutom så försämrar pluppen spridningen i den översta oktaven. Mittpluppen tar man lämpligen bort då!Försiktigt! Lämpligen använder man en sidavbitare för elektronikändamål. Man bör inte ta bort mer än pluppen för de andra delarna av diffusorn skyddar det väldigt känsliga membranet (alumembran tål i princip ingenting). Den yttre ringen bör man dessutom inte ta bort av den anledningen att då blir spridningen sämre.
Zeeall skrev:Okej, tack för svar. Finns det nån speciell anledning att det ska vara så mycket kvar av pinnarna som möjligt?
Hen som knipsade mina diskanter knipsade typ lite hejvillt.
[ Bild ]
Perfector skrev:Jag har för mig att bla. Philips sa att pluppen var där för att minska ringningar i toppen på domen då signalen från talspolen strålar upp och möts just där pluppen sitter.
De finns tom mätningar i nån ljudbok av philips som visar hur ringningarna ser ut utan plupp och med pluppen kvar.
Se'n fanns det en skola som sa att man kan dämpa dessa ringningar med en lite skumdutt under domen, så som man kan se på vissa äldre philipsdiskanter.
Så det finns nog en orsak till att man gjort så från början.
Jag hoppas du inte får lida för att du tagit bort dom.
Fostex skrev:Perfector: Tror inte någon behöver lida för att ha "pluppat av" sina H534, som jag länkade i min tidigare post så är detta framtaget på rekommendation av salig Naqref specifikt för detta element.
Fostex skrev:Perfector: Tror inte någon behöver lida för att ha "pluppat av" sina H534, som jag länkade i min tidigare post så är detta framtaget på rekommendation av salig Naqref specifikt för detta element.
IngOehman skrev:Hur ser etymologin ut?
IngOehman skrev:Tror jag skänkt bort 535:or till tre personer faktiskt. Kommer inte ihåg varför jag hade en massa som liksom var över.
Vh, iö
IngOehman skrev:"Bladiga"!![]()
Man får lära sig nya ord fortfarande.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster