Modifiera LTS F1 Diskanter.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeeall

Modifiera LTS F1 Diskanter.

Inläggav Zeeall » 2017-01-13 12:33

Diskanterna på LTS F1 är Seas H534 som modifieras genom att knipsa bort "pluppen" i mitten. Hen som byggde mina högtalare lämnade kvar pinnarna som pluppen satt på.
Är det meningen att man ska knipsa ända in till ringen eller spelar det ingen roll bara pluppen försvinner?

Rent estetiskt tycker jag att det är snyggare om man knipsar ända in till ringen.

Bild
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Modifiera LTS F1 Diskanter.

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-15 20:02

Bara pluppen som skal bort.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-01-15 21:22

och inga bucklor i domen :)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-01-15 21:28

Yes, så mycket av "pinnarna" som möjligt ska vara kvar. Använd en bra sidavbitare, och som Michael säger, akta domen! :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-01-15 22:41

Okej, tack för svar. Finns det nån speciell anledning att det ska vara så mycket kvar av pinnarna som möjligt?

Hen som knipsade mina diskanter knipsade typ lite hejvillt.

Bild
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-01-16 10:18

Jag kom inte ihåg anledningen till att "pinnarna" ska lämnas när jag skrev, men det har visst bara att göra med skydd för domen.

Naqref skrev:Mittpluppen som sitter framförmembranet är till för att dämpa ultraljudsresonansen som finns i elementet (beror på en uppbrytning i membranet). Tyvärr så den kavitet som bildas mellan pluppen och membranet inte helt linjär och orsakar en del dist. Dessutom så försämrar pluppen spridningen i den översta oktaven. Mittpluppen tar man lämpligen bort då! :) Försiktigt! Lämpligen använder man en sidavbitare för elektronikändamål. Man bör inte ta bort mer än pluppen för de andra delarna av diffusorn skyddar det väldigt känsliga membranet (alumembran tål i princip ingenting). Den yttre ringen bör man dessutom inte ta bort av den anledningen att då blir spridningen sämre.

Läs mer i denna tråd, tyvärr utan bilder.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-01-17 14:12

Zeeall skrev:Okej, tack för svar. Finns det nån speciell anledning att det ska vara så mycket kvar av pinnarna som möjligt?

Hen som knipsade mina diskanter knipsade typ lite hejvillt.

[ Bild ]

Ljudmässigt är det där bra knipsat. Ett bra knips får bort "mittplutten" utan att skada membranet. Punkt. Att lämna så mycket av "pinnarna" som möjligt är bra för att de fortsätter att hjälpa till att skydda det känsliga membranet men det är ingen ljudmässig grej att nojja över. Det kan också vara en estetisk fråga. Mitt råd: låt det vara. Om du nödvändigtvis ska dit och pilla är mitt råd: köp ett par nya i reserv...

Så funkar det:
1. Mittpluppen sitter där för att skärma bort membranets resonans i ultraljudsområdet. Det ser snyggare ut mätmässigt över 20 kHz. Men den ställer till det i det hörbara området och kan därför med fördel tas bort. Med eller utan plupp är det ett mycket bra element.

2. Ringen som sitter framför membranet är det verkligt fina i kråksången: genom att den förlänger gångvägen för ljudet i periferin så beter sig diskanten spridningsmässigt som om den vore mindre än den är rent fysiskt. Jag skulle vilja säga att 534:an var en överjävligt bra diskant för att vara ett "billigt" standardelement.

Jag har provat både aluminium och softdome till LTS-högtalarna. Själv valde jag till slut softdomen. Den är lite "sämre" men man slipper pluppknips och när man har små barn, som jag hade när jag byggde, så är den i princip oförstörbar med mindre än att man tar fram en sax eller skalpell. Eftersom småbarn sällan har tillgång till varken saxar eller skalpeller brukar en softdome överleva (av den aktuella konstruktionen med filtbulle bakom membranet) de mesta i barnväg. Dessutom är de helt svarta, vilket kan ha sina poänger för att undvika "kognitiva störningar"...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-17 14:19

Jag har för mig att bla. Philips sa att pluppen var där för att minska ringningar i toppen på domen då signalen från talspolen strålar upp och möts just där pluppen sitter.
De finns tom mätningar i nån ljudbok av philips som visar hur ringningarna ser ut utan plupp och med pluppen kvar.
Se'n fanns det en skola som sa att man kan dämpa dessa ringningar med en lite skumdutt under domen, så som man kan se på vissa äldre philipsdiskanter.
Så det finns nog en orsak till att man gjort så från början.
Jag hoppas du inte får lida för att du tagit bort dom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-01-17 14:40

Perfector: Tror inte någon behöver lida för att ha "pluppat av" sina H534, som jag länkade i min tidigare post så är detta framtaget på rekommendation av salig Naqref specifikt för detta element.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-01-17 14:50

Perfector skrev:Jag har för mig att bla. Philips sa att pluppen var där för att minska ringningar i toppen på domen då signalen från talspolen strålar upp och möts just där pluppen sitter.
De finns tom mätningar i nån ljudbok av philips som visar hur ringningarna ser ut utan plupp och med pluppen kvar.
Se'n fanns det en skola som sa att man kan dämpa dessa ringningar med en lite skumdutt under domen, så som man kan se på vissa äldre philipsdiskanter.
Så det finns nog en orsak till att man gjort så från början.
Jag hoppas du inte får lida för att du tagit bort dom.

I det här fallet handlar det om en aluminiumdome. Den är mycket styv pga av material och form och beter sig kolvformigt upp till över 20 kHz. Frekvensgången är helt gudomligt jämn och fin i alla riktningar. Att den inte längre finns i sortimentet är mycket ledsamt. Men när den bryter upp så gör den det med besked - som alla metallmembran. Resonansen går inte att dämpa ut med någon "filtbulle" under membranet eftersom det är en membranuppbrytning utan man får låta den ringa och skärma av ljudavstrålning med en "mittplupp". Detta händer dock först bortåt 30 kHz. I det hörbara området ställer dock mittpluppen till det eftersom spalten mellan plupp och membran är liten. Mittpluppen ökar därför distorsionen i det hörbara området. Därför ska den bort. Prestanda förbättras på alla punkter utom frekvensgången i nollgradersrikningen över 25 kHz. Man kan spekulera hit och dit i möjligheterna om att resonansen påverkar ned i det hörbara området, men det verkar inte så. Rent empiriskt alltså. Den enda handfasta invändningen mot pluppknipsning är att man kan skada membranet om man har otur.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-17 16:38

Fostex skrev:Perfector: Tror inte någon behöver lida för att ha "pluppat av" sina H534, som jag länkade i min tidigare post så är detta framtaget på rekommendation av salig Naqref specifikt för detta element.

Det är det inte. Studierna på effekterna av pluppknipsning gjorde jag, och rekommendationen kommer från mig.

Om någon annan (eller flera andra) sedan rekommenderat det vidare så må det vara hänt, men det är alltså en originalrekommendation, som även användes till LTS-högtalarna, och i själva verket använde jag redan många år dessförinnan en SEAS-metalldome med tillika knipsad plupp i Ino-högtalare.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-01-17 16:54

Fostex skrev:Perfector: Tror inte någon behöver lida för att ha "pluppat av" sina H534, som jag länkade i min tidigare post så är detta framtaget på rekommendation av salig Naqref specifikt för detta element.

Nej. Naqrefs modifikation gällde H535 som är snarlikt men inte identiskt. Pluppborttagningen lånade han av IÖ samtidigt som han gjorde lite andra, mer omfattande, ingrepp. Allt om pluppborttagningen kommer från IÖ som ju t.o.m. specialbeställde en färdigavpluppad variant för LTS 3-vägare. Jag har (ännu) inte sett några avpluppade NHT, trots att de har samma typ av element i några modeller. Kanske kan man ninja-avpluppa om man är på lyssningskväll hos någon NHT-ägare: när alla är lagom bladiga framåt midnatt tar man fram sin avbitare och skrider till verket under det att man utropar "Diskanten vill vara fri!". Snip, snip...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-01-17 16:56

"Diskanten vill vara fri!"
-- DQ-20 2017

Fantastiskt :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-17 18:28

"Bladiga"! :lol:

Man får lära sig nya ord fortfarande. :)

Hur ser etymologin ut?

kan nämna att de 535 som Naqref avpluppade, fick han av mig. Han var uppe och hälsade på och vi tittade in i garaget, och jag undrade om han ville ha några att leka med. Det ville han, så det fick han. Avpluppningsreceptet fick han på köpet (0:- + 0:-).

Tror jag skänkt bort 535:or till tre personer faktiskt. Kommer inte ihåg varför jag hade en massa som liksom var över.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-01-18 14:27

IngOehman skrev:Hur ser etymologin ut?

Ingen aning. Det är väl så med benämningar på berusning att de har myntats av människor när de själva var på kanelen. :-D
Jag har hittat "bladig" på Google men jag vet inte hur mycket min dialektala ursprung har med saken att göra. Det är lustigt det där med forum: man hör ju inte dialekten på den som skriver. Själv låter jag som ett kolmårdstroll. Vi har alla våra kors att bära...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-01-18 14:28

Tack för klargörandet DQ-20, det är mer än vad jag visste. Ursäkta förvirringen. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-18 14:54

IngOehman skrev:Tror jag skänkt bort 535:or till tre personer faktiskt. Kommer inte ihåg varför jag hade en massa som liksom var över.
Vh, iö

Jag tror dom blev över för att H535 egentligen inte lät så bra, i alla fall omoddade, H534 lät ju mycket bättre redan ur kartong. Hade du något projekt på gång där dom inte uppfyllde förväntan kanske?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-18 15:01

Njae... som 535 var byggd från fabrik så hade de vissa distorsionsproblem i basregistret. De jag använde vad dels inte ett riktigt standardelement, och dessutom så modifierade jag dem extra således att de fick en dubbelkammarfunktion med ett slavmembran.

Jag använde dem i en tidig version av pi60s (version två) och vad jag menar är att jag inte minns varför det fanns en massa diskanter över. Fast nu minns jag - det berodde ju på att ersättande diskanten, den jag konstruerat för att ta över jobbet i signatur-modellerna, ju blev så bra att jag ville byta på en gång, utan att ta hänsyn till att jag hade en massa element kvar. Dessa kunde jag ju ge bort istället. De spreds som sagt. Kaffekoppen ringde igårkväll och påminde mig om att han var en av dem som fick några diskanter från mitt garage.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-18 18:00

IngOehman skrev:"Bladiga"! :lol:

Man får lära sig nya ord fortfarande. :)

Vh, iö

"Blarig" är en variant jag hört för länge sedan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum