naturligt = så som det upplevs i "verkligheten"
tycker jag !
Moderator: Redaktörer
nissling skrev:Jag tycker snarare det är fruktansvärt tråkigt att man som utomstående ser "naturligt" = "bättre" faktiskt. Är det inte bättre att man som upphovsman har möjlighet att skapa det verket man själv vill hellre än att anpassa sig till någon annans preferens? Någon som inte har något med verket att göra inte minst?
nissling skrev:Angående det första du citerar så menade jag att det var ovanligt att det slutgiltiga verket försöker eftersträva någon slags "naturtrogenhet" eller verka "verklig", något som jag inte har några problem med. Huvudfrågan i tråden var dock vad ni skulle klassa som "naturligt".
nissling skrev:Personligen, som hobbyfotograf, vill jag att mina bilder ser så orealistiska ut som möjligt. Helst drömlika. Är det därav synd att jag inte försöker få dem att framstå som mer "realistiska" eller bara trevligt att jag kan har möjligheten att försöka åstadkomma något helt annorlunda än vad kanske du hade gjort?
IngOehman skrev:Ja, så kan man se det. Men det finns bättre ord än "naturligt" om man vill kommunicera tydligt.
Speciellt om man vill kunna skilja mellan "illusoriskt" (låter som om det skulle kunna vara verkligt) och "ursprungstroget" (låter som det de facto lät från början).
Båda kan beskrivas med ordet "naturligt".
(massor av text borttaget...)
Om jag t ex tittar på bilder i en bok om Stockholm före rivningen av de fantastiska stadsdelarna där vi idag finner Sergels torg och kulturhuset, så uppskattar jag att bilderna skildrar hur det såg ut, hur det var. Men långt ifrån alla bilder finns ju för att dokumentera något. Så det beror på, tycker jag. Det beror på mycket.
Nattlorden skrev:De äkta inspelade kanonerna i Master & Commander låter rätt maffigt.(I alla fall i den icke basklippta versionen på DVD)
Tarzan skrev:Äh. Är man nöjd med hur det låter är man ju nöjd? Vem bryr sig om naturligt om det inte är någonting i ljudet som irriterar?
DVD-ai skrev:Ljud som via en ljudanläggning återges på ett sätt som upplevs naturligt
naturligt = så som det upplevs i "verkligheten"
tycker jag !
sprudel skrev:Bra David. Jag fick läsa ditt inlägg två gånger, och jag tror att jag förstår vad du vill uttrycka. Jag har stor respekt för det du uttrycker.
Jag kan känna så också, men tycker mig uppfatta fler aspekter av kriterier för att det ska uppfattas "naturligt", eller vad som kanske ger mig större möjlighet att sjunka djupare in i det musikaliska budskapet, uppfatta fler dimensioner av musiken.
Vi måste ta en pilsner och snacka någon gång.![]()
PS. Jag röker inte något konstigt och är helt nykter!
sprudel skrev:
sprudel skrev:Bra David. Jag fick läsa ditt inlägg två gånger, och jag tror att jag förstår vad du vill uttrycka. Jag har stor respekt för det du uttrycker.
Jag kan känna så också, men tycker mig uppfatta fler aspekter av kriterier för att det ska uppfattas "naturligt", eller vad som kanske ger mig större möjlighet att sjunka djupare in i det musikaliska budskapet, uppfatta fler dimensioner av musiken.
IngOehman skrev:Ja, så kan man se det. Men det finns bättre ord än "naturligt" om man vill kommunicera tydligt.
Speciellt om man vill kunna skilja mellan "illusoriskt" (låter som om det skulle kunna vara verkligt) och "ursprungstroget" (låter som det de facto lät från början).
Båda kan beskrivas med ordet "naturligt".
Det är bra att kunna skilja på dessa två saker om man vill kunna diskutera frågans alla aspekter. Fidelitet däremot talar ju om att vara trogen något, det refererar tillbaka på ett ursprung. Så hög fidelitet betyder inte bara illusoriskt, utan att återgivningen faktiskt är god = ursprungstrogen.
....
Vh, iö
DVD-ai skrev:
Naturligt på så vis att min hjärna alls accepterar det ljud som skickas ut i rummet, oavsett ljudets natur och egna inneboende naturtrogenhet.
Jag vill alltså skilja ut naturlighet här som något som anläggningen kan bemästra, alltså att skicka ut ljudet i rummet på ett naturligt vis, alltså så att min hjärna tycker att "Ja men det där mäjkar säns".
Även om ljudet som skickas ut är långt från naturtroget/naturligt i sig självt, det är massor av mindre viktigt, nästan direkt oviktigt pga att helt onaturliga ljud är ju också intressanta att lyssna på (jag har inget självändamål att lyssna på naturtrogna ljud)
Tarzan skrev:Äh. Är man nöjd med hur det låter är man ju nöjd? Vem bryr sig om naturligt om det inte är någonting i ljudet som irriterar?
Goldfinger skrev:DVD-ai skrev:
Naturligt på så vis att min hjärna alls accepterar det ljud som skickas ut i rummet, oavsett ljudets natur och egna inneboende naturtrogenhet.
Jag vill alltså skilja ut naturlighet här som något som anläggningen kan bemästra, alltså att skicka ut ljudet i rummet på ett naturligt vis, alltså så att min hjärna tycker att "Ja men det där mäjkar säns".
Även om ljudet som skickas ut är långt från naturtroget/naturligt i sig självt, det är massor av mindre viktigt, nästan direkt oviktigt pga att helt onaturliga ljud är ju också intressanta att lyssna på (jag har inget självändamål att lyssna på naturtrogna ljud)
En tanke jag fick just runt detta är att jag personligen stör mig mycket mindre på dåliga inspelningar med ett stereosystem som jag upplever återger på ett förhållandevis lågförvrängt sätt, än system som jag upplever som det motsatta.
Allting som gör det svårare för hjärnan att uppfatta information har en tröttande effekt, vare sig det kommer från systemet eller fonogrammet.
Att minimera summan av fel, dvs sträva efter att få ljudet så uppfattningsbart som möjligt, det upplever jag gagnar upplevelsen enbart positivt.
Tarzan skrev:sprudel skrev:Bra David. Jag fick läsa ditt inlägg två gånger, och jag tror att jag förstår vad du vill uttrycka. Jag har stor respekt för det du uttrycker.
Angående ditt PS, brukar det som du refererar till som "någonting konstigt" beskrivas som någonting "heeeelt naturligt" av de som är kanske lite för vänligt inställda till just den aktiviteten. Det du syftar till finns ju i naturen – är naturligt. Detta är ju faktiskt relevant eftersom diskussionen handlar om vad som är naturligt och hur det eventuellt skiljer sig från vad som är entydigt "bra", fast i ett annat sammanhang.
IngOehman skrev:Naturligt i betydelsen ursprungstrogen ÄR ju en bättre återgivning. Per definition liksom. Det betyder inte att användandet av ordet "bättre" i det sammanhanget skall ses som en värdering där man säger att ursprungstroget är bäst. Det är upp till var och en att avgöra vad man tycker är bättre, och inget säger heller att det finns ett entydigt svar på frågan. Det beror ju på, menar jag.
IngOehman skrev:Jag tycker det är upp till dig att bestämma vad du vill uppnå när du fotograferar. För mig finns det massor av parallella, fotografi-genrer som förekommer parallellt.
Jag menar att ett fotografi kan vara vad som helst från ett fritt konstverk till en dokumentstion.
Samma som gäller för målningar alltså.
Beroende på vad ett fotografi har för syfte så tycker jag det bör ha olika egenskaper.
Om jag t ex tittar på bilder i en bok om Stockholm före rivningen av de fantastiska stadsdelarna där vi idag finner sergels torg och kulturhuset, så uppskattar jag att bilderna skildrar hur det såg ut, hur det var. Men långt ifrån alla bilder finns ju för att dukumentera något. Så det beror på, tycker jag. Det beror på mycket.
Vh, iö
DVD-ai skrev:Jag är faktiskt väldigt förtjust i inspelningar i Mono, gamalmodigt nog
miaber skrev:Det finns väl inte mycket som är vackrare än att lyssna på en kör i kyrkan, en akustisk gitarr några meter ifrån, eller andra naturliga ljud. Dessa vill jag ska återges 1:1 hemma.
nissling skrev:Men du tycker inte att det blir lite fel då att beklaga över att ytterst få fonogram låter "naturligt" till dina öron om du ändå vill ge upphovsmannen fria händer? Exempelvis är ju musik, liksom film, böcker och TV-spel, en form av fiktion som förbereds och återges för andra att beskåda. Det behöver alltså inte finnas någon som helst koppling mellan det de åstadkommer och vad du skulle höra från en gatumusikant.
nissling skrev:IngOehman skrev:Naturligt i betydelsen ursprungstrogen ÄR ju en bättre återgivning. Per definition liksom. Det betyder inte att användandet av ordet "bättre" i det sammanhanget skall ses som en värdering där man säger att ursprungstroget är bäst. Det är upp till var och en att avgöra vad man tycker är bättre, och inget säger heller att det finns ett entydigt svar på frågan. Det beror ju på, menar jag.
Fast om du då pratar om att ursprungstrogen vore bättre återgivning, varför ansåg du på den tidigare sidan att det som producenten hörde vid kontrollyssning inte var någon referens? Om något torde det vara bra mycket mer ursprungstroget, för just det fonogrammet, än vad du eller någon annan hör i sin vardag. Det är en sak att man lyssnar på det i precis den anläggningen som användes vid masteringen och sedan säger "Ok, det här lät inget vidare tycker jag" och går hem för att fibbla så att man får en bättre upplevelse, men varför vore då det man åstadkommer hemma mer ursprungstroget? Däremot kan man mycket väl väl uppfatta det som en subjektivt bättre ljudupplevelse.IngOehman skrev:Jag tycker det är upp till dig att bestämma vad du vill uppnå när du fotograferar. För mig finns det massor av parallella, fotografi-genrer som förekommer parallellt.
Jag menar att ett fotografi kan vara vad som helst från ett fritt konstverk till en dokumentstion.
Samma som gäller för målningar alltså.
Beroende på vad ett fotografi har för syfte så tycker jag det bör ha olika egenskaper.
Om jag t ex tittar på bilder i en bok om Stockholm före rivningen av de fantastiska stadsdelarna där vi idag finner sergels torg och kulturhuset, så uppskattar jag att bilderna skildrar hur det såg ut, hur det var. Men långt ifrån alla bilder finns ju för att dukumentera något. Så det beror på, tycker jag. Det beror på mycket.
Vh, iö
Ok, där är vi två (på sätt och vis). Men du tycker inte att det blir lite fel då att beklaga över att ytterst få fonogram låter "naturligt" till dina öron om du ändå vill ge upphovsmannen fria händer? Exempelvis är ju musik, liksom film, böcker och TV-spel, en form av fiktion som förbereds och återges för andra att beskåda. Det behöver alltså inte finnas någon som helst koppling mellan det de åstadkommer och vad du skulle höra från en gatumusikant.
Om jag exempelvis skulle ha tagit bilder i Stockholm, på de byggnaderna du pratar om, så hade jag redigerat dem så att slutresultatet på sätt och vis speglar hur jag uppfattar och minns områdena. Säg att hundra fotografer skulle göra så, alla med sina egna visioner, kontra hundra fotografer försöker återge en "naturlig" bild av hur Stockholm såg ut, så skulle det ena laget skapa ett otroligt varierande kollage medan det andra lagets bilder skulle nog bli tråkiga att titta på rätt snabbt. Bägge är fortfarande dokumentationer, från det ena dock främst hur de ser på saken vilket gör det vinklat förstås men det är ok tycker jag. Personligen tycker jag bara att det som sagt är trevligt och finner lika mycket glädje i att musikskapare även har möjligheten att vrida och vända på sina verk så mycket att det till sist passar dem fastän slutresultatet är ytterst surrealistiskt.DVD-ai skrev:Jag är faktiskt väldigt förtjust i inspelningar i Mono, gamalmodigt nog
+1
Innerst inne har jag alltid varit en monomänniska.
Fostex skrev: Trots min ringa erfarenhet av slagsmål har jag en uppfattning om att det låter helt annorlunda på film än i verklighet.
Det är är ett rätt kul klipp kring ämnet förresten: https://www.youtube.com/watch?v=OONaPcZ4EAs
Rollo skrev:Fostex skrev: Trots min ringa erfarenhet av slagsmål har jag en uppfattning om att det låter helt annorlunda på film än i verklighet.
Det är är ett rätt kul klipp kring ämnet förresten: https://www.youtube.com/watch?v=OONaPcZ4EAs
Trailern till Den Senaste Mumien-Filmen råkade publiceras med bara en bråkdel av ljudet den egentligen skulle ha, vilket gör det lätt att lyssna till enstaka ingredienser i stället för hela ljudsoppan:[ YouTube ]
Ljudet i de olika miljöerna är inte ens konsistent över tiden; efterklangen styrs av dramatik, inte akustik.
darkg skrev:Jag håller med både om att det inspelade inte är särskilt illusoriskt
AndreasArvidsson skrev:Det finns några få inspelningar som jag tycker låter verklighetstroget, men större delen gör det inte och det tror jag är mycket medvetet. För inte kan du lägga på en massa "effekter" i studion och fortfarande få det att låta naturligt. Dvs jag anser att det som oftast är inspelningarna/fonogrammen som sätter begränsningen för detta.
Vad gäller film så är det svårare för jag vill inte ha ett verklighetstroget pistolskott som går av vid mitt öra. För att inte prata om explosioner. Det skulle man ju inte överleva i många fall om de var verklighetstrogna
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster