Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav dewpo » 2017-01-22 00:36

Laila skrev:
dewpo skrev:Riaa't skulle kunna levras med en inställnings skiva som fungerade ihop med appen, Appen skulle kunna ha en auto sync funktion så om något som inte finns i Databasen spelas så Rippar den automatiskt. Man skulle kunna A B växla mellan Lp CD version i Data Basen för riktiga Nörd sessioner, Medwifi ljud vore möjligheterna oändliga...

Var vänlig förklara* vad "inställnings skiva", "auto sync funktion", "Data Basen", "Nörd sessioner"
å "wifi ljud" betyder så bjussar jag på ena pilsner nästa gång vi träffas . . . typ. :wink:

*En gammel en, som inte allti förstår särskrivningarne . . . :?

8O Bättre NU :!:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-22 00:39

:?:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-01-22 00:49

@holographicaudio, inser att jag flummar om en annan produkt än ni tänker er.
Tankar kring ett wifi-riia får väl lyftas ut till en parallell tråd om någon är hugad,
Så kan diskutionen här fortsätta kring mera jordnära funktioner!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-01-22 00:50

Laila skrev:Sorry CODY, men härvaräförstegåenbartförsteg som gällde . . . typ. :evil:

8)

OK! Trodde att han ville att amerikanerna skulle bilda en ny inspelningsindustrisammanslutning. :P
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-22 00:53

:mrgreen:

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-01-22 11:44

KentLindqvist skrev:@holographicaudio, inser att jag flummar om en annan produkt än ni tänker er.
Tankar kring ett wifi-riia får väl lyftas ut till en parallell tråd om någon är hugad,
Så kan diskutionen här fortsätta kring mera jordnära funktioner!

Njae, vi tar åt oss av all input så det var inte flum. Men visst, vi hade nog tänkt oss att hålla oss inom de analoga domänerna när det gäller uppgraderingen av RIAA TWO.
Tanken med WiFi mm är intressant men gör sig nog bäst i en separat produkt.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-22 11:45

WhereNextColumbus skrev:
IngOehman skrev:Jag kan tycka att Vinylspelning + RIAA + ADC + spreaming + DAC + förstärkare + högtalare + lyssna, verkligen ger det sämsta av alla världar. Slitage av skivan OCH degradationen från digitaliseringen OCH en massa extra kostnader...

Att gå över "digitalisering, streaming, analogisering" för att slippa dra en sladd för några tior, känns ju helt snurrigt.

Jag menar, man vinner ju inte ens poängen att slippa slita på skivan när man kör en sådan kedja i realtid! Att digitalisera för att lagra och sedan spela upp från filen är något annat - det har ju en poäng.

Men, men. Jag har förstått att världen ser ut på så vis att det är just sådana apparater som folk vill ha idag. För lagring skulle jag dock vilja ha en mera kvalificerad ADC som gör att dititaliseringen hamnar på vettig nivå. Då känner det, tycker jag, bättre att den blir en produkt för sig.

Vh, iö

Det är inte sladdens kostnad jag vill undvika, kan vi ju föra till protokollet.
Och att sätta mig och digitalisera hela vinylsamlingen är jag ej jättesugen på.

Jag har heller inga planer på att digitalisera hela vinylsamlingen men en hope som jag helst inte vill slita på och som inte finns på CD ligger mera i min linje. Bara tanken på hur mycket tid en digitalisering av samlingen skulle ta gör att det känns mindre kul. CD-rippning till lagring är heller inget som har tilltalat mig. Digitaliserade en mängd kassettband för några år sedan och då fick man en tankeställare, fast banden har ju ingen vidare hållbarhet jämfört med vinyl eller CD.

En tanke är att göra RIAA-modulen i ett format som kan monteras inuti skivspelaren. Jag har en sådan skivspelare idag.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2017-01-22 12:02

Vill bara säga att jag är helpeppad på ett nytt riaa ifrån Holographic Audio. Jag skulle vilja ha ett phonosteg med inställningsmöjligheter, impedans och kanske lite olika korrigeringar, inte bara riaa.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-01-22 13:21

CODY skrev:Hej!

jag skulle vilja ha ett försteg som har:
- två phonoingångar MM/MC
- ställbar gain/kapacitans
- två (åtminstone) line ingångar
- XLR
- fjärr

Lycka till :)

Tack för din input.
Nu blir det tyvärr inte ett RIAA integrerat i vårt försteg. Men skulle du ändå kunna utveckla vad du menar med "ställbar gain / Kapacitans"? Vilka nivåer på gain önskar du? Hur många och vilka värden på kapacitansen? Du får hemskt gärna motivera ditt svar (typ "jag kör med en Ortofon 2M Black och den trivs bäst med en impedans om 47 kOhm + 200pF).
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-01-22 14:04

DorreN skrev:Vill bara säga att jag är helpeppad på ett nytt riaa ifrån Holographic Audio. Jag skulle vilja ha ett phonosteg med inställningsmöjligheter, impedans och kanske lite olika korrigeringar, inte bara riaa.

Tack för din input "DorreN".
Kul att du är peppad, det är vi också. :wink:
Saken kom dock upp lite hastigt då det visade sig att vi hade slut på lager av RIAA TWO (saldofel i vårt system). Inför produktion av ny batch så tänkte vi passa på att uppgradera. Vi har förstås egna tankar och idéer som har kommit upp via feedback från kunder genom åren, men vill gärna ha mer input.
Du får gärna utveckla ditt svar, hur många och vilka impedansen skulle du vilja se? Vad menar du med inställningsmöjligheter? Vilka fler korrigeringar?
Senast redigerad av HolographicAudio™ 2017-01-22 14:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-01-22 14:16

Kanske går det att förbereda för expansionsmoduler (ADC tex)?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-22 15:26

Jag tycker det vore bra om ingångsimpedansen kunde väljas med två fyrlägesomkopplare, en för resistiv och en för kapacitiv last.

De fyra lägena skulle vara tre olika "rimliga" (klokt valda för sin trolighet att passa alltså) laster samt ett fjärde läge som hette custom, som skulle koppla in det som man valt att löda in på en plint för detta inuti RIAA-steget. På så vis kan man skapa ett läge som passar väldigt, väldigt exakt för den aktuella pickupen. Alltså mer exakt än standardvärden på komponenter medger, och då åsyftar jag förstås kapacitansen främst.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-01-22 17:03

Skruvplintar eller något liknande vore kanske en idé som skulle locka alla som vill nyttja det, men som inte skulle våga sig ned med en lödkolv i en köpt produkt, eller över huvud taget? Eller i alla fall se till att lödområdet är överdimensionerat åt amatörer.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-01-22 18:52

Inget digitalt i varje fall - det blir bara en massa bök med nivåer och gränssnitt så det är bättre att ha i en egen apparat.

IngOehman skrev:Personligen skulle jag nog till och med vilja ha en kanalbalanstrimmer som bygger på en differentialavkodning av skivan med tröskeldetaktor. Alltså en diod som blinkar då inte kanalerna är överens, och en trimpotentiometer som man kan trimma till minsta möjliga blinkande när man spelar en monoskiva. Det kanske låter som en konstig finess, men jag har stött på så många pickuper med dålig kanalbalans att jag tycker det är en genuint bra finess. Speciellt idag då så många förstärkare saknar kanalbalanspot. Även med sådan kanalbalanspot på förstärkaren gillar jag att ha trimbarheten i RIAA-steget, eftersom det känns så fel att behöva vrida kanalbalanspoten snett vid vinylspelning.

Håller med, men man får informera bara om att kanalbalanstrimmern ska tas till först när man är säker på att kanalobalansen har sitt ursprung inne i pickupen och inte i dess inställning.

IngOehman skrev:Jag tycker det vore bra om ingångsimpedansen kunde väljas med två fyrlägesomkopplare, en för resistiv och en för kapacitiv last.

De fyra lägena skulle vara tre olika "rimliga" (klokt valda för sin trolighet att passa alltså) laster samt ett fjärde läge som hette custom, som skulle koppla in det som man valt att löda in på en plint för detta inuti RIAA-steget. På så vis kan man skapa ett läge som passar väldigt, väldigt exakt för den aktuella pickupen. Alltså mer exakt än standardvärden på komponenter medger, och då åsyftar jag förstås kapacitansen främst.

Bra ide det också! Har man "custom-lasten" på ett instickskort finns det ju dessutom en eftermarknad med att sälja instickskort uppmätta för olika pickupmodeller. Vill man mäta och löda själv kanske man också vågar om det bara är ett instickskort som riskeras.

Annars tänker jag på om möjlighet till balanserad överföring från in- till utgång skulle vara nåt, men vet egentligen för lite för att säga om det skulle ge några direkta fördelar?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-22 19:44

MM: Ingångskapacitanser: 33 pF, 100 pF, 150 pF, 330 pF samt 1st valfri insticks eller lödningsbar.
Ingångsresistanser: 33 kOhm, 47 kOhm, 68 kOhm, 100 kOhm samt 1st valfri insticks eller lödningsbar.
Förstärkning: 40 dB å 50 dB.

MC: Ingångsresistanser: 30 ohm, 100 ohm, 390 ohm 1 kohm samt 1st valfri insticks eller lödningsbar.
Förstärkning: 60 dB å 67 dB.

Monoknapp, samt om möjligt, balanskontroll.

Motivering: Med ovan skulle samtliga mina nuvarande, samt troligen även ev. framtida, puppar
enkelt kunna få en någorlunda optimal belastning å injusteringsmöjlighet. . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-22 19:57

Laila skrev:MM: Ingångskapacitanser: 33 pF, 100 pF, 150 pF, 330 pF samt 1st valfri insticks eller lödningsbar.
Ingångsresistanser: 33 kOhm, 47 kOhm, 68 kOhm, 100 kOhm samt 1st valfri insticks eller lödningsbar.
Förstärkning: 40 dB å 50 dB.

MC: Ingångsresistanser: 30 ohm, 100 ohm, 390 ohm 1 kohm samt 1st valfri insticks eller lödningsbar.
Förstärkning: 60 dB å 67 dB.

Monoknapp, samt om möjligt, balanskontroll.

Motivering: Med ovan skulle samtliga mina nuvarande, samt troligen även ev. framtida, puppar
enkelt kunna få en någorlunda optimal belastning å injusteringsmöjlighet. . . typ.

En monobaskoppling som LTS-RIAA är inte dumt som väl redan föreslagits.

danfra

Inläggav danfra » 2017-01-22 22:53

-Subsonicfilter
-Monobaskoppling ala LTS RIAA
-Ställbar gain (Ett par lägen)
-Justerbar ingångimpedans enligt IÖ´s förslag (lödning kan ersättas med en hylslist där komponenterna kan stoppas ned)
-Lägre brus (minst lika bra som Sentec PP9)
-MM som standard
-MC plug-in kort

Skulle dessa funktioner/egenskaper implemeteras så skulle i vart fall jag lägga en order omgående!

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2017-01-22 23:32

Ett subsonic-monobas-filter som är så ohörbart som möjligt är nog det jag saknat mest på mina tidigare RIAA-steg.
Buckliga skivor finns det gott om och dessutom bra som en liten försäkran om man har gäster (fest) då det kanske kan gå lite oaktsamt till.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2017-01-23 01:18

IngOehman skrev:Jag tycker det vore bra om ingångsimpedansen kunde väljas med två fyrlägesomkopplare, en för resistiv och en för kapacitiv last.

Vh, iö

Mycket bra Ide, så har vi det på O&G RIAA't (fast 4 fasta versioner + Custom), vi har t.om döpt det sista steget till Custom. :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-01-24 19:04

HolographicAudio™ skrev:
CODY skrev:Hej!

jag skulle vilja ha ett försteg som har:
- två phonoingångar MM/MC
- ställbar gain/kapacitans
- två (åtminstone) line ingångar
- XLR
- fjärr

Lycka till :)

Tack för din input.
Nu blir det tyvärr inte ett RIAA integrerat i vårt försteg. Men skulle du ändå kunna utveckla vad du menar med "ställbar gain / Kapacitans"? Vilka nivåer på gain önskar du? Hur många och vilka värden på kapacitansen? Du får hemskt gärna motivera ditt svar (typ "jag kör med en Ortofon 2M Black och den trivs bäst med en impedans om 47 kOhm + 200pF).

Angående inställningar för olika pickupper, säger jag som laila några inlägg upp - det verkar tillräckligt för att ta om hand om de flesta pickupper. Det vore lajbans att inte vara begränsad av sitt försteg då man valde pickupp.

Det finns jättemånga ganska bra Riaa-steg för någon tusenlapp. Ert riaa är enligt vad jag kan förstå bättre än så men för att kunna nå ut även till vinylentusiaster (med det menar jag sådana som snöat in), tror jag att det är värdefullt att erbjuda något mer - t ex två ingångar så man kan ha två spelare.

Och i vart fall jag vill ha så få burkar som möjligt och skulle välkomna ett "integrerat" försteg. Jag tro att de som satsar på bra tvåkanalssystem nästan utan undantag i vart fall har en skivspelare och därför skulle kunna tänka sig ett försteg med riaa kompensation.

:)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-01-24 19:52

Nja, i Holographics fall med halvbreddsenheter så spelar det lite mindre roll. Och ska det inte designas ett nytt försteg, så finns ju detta redan i sortimentet och hemma hos folk. Det blir då ett separat val om man vill ha RIAA eller inte... och de som köper nytt försteg och inte behöver RIAA slipper betala för det... och de som har försteg och vill ha RIAA slipper betala för ett nytt försteg... och det blir ändå inte större än ett normal fullbredds. Och ser man på pengarna, så kan man dela upp det i två köp som vart och ett kommer i budget vid sin tidpunkt... mot ett större som man kanske aldrig kommer att tycka sig ha råd med. (Och personligen ser jag inte att alla seriösa 2-kanalare har vinyl - jag körde vinylfritt fram tills 2016 och har typ 5 LP so far...)

Alternativet vore annars att anamma något som NADs MDC modulkoncept... men att begära att Holographic ska sätta sig och dra ihop en generell och framtidssäker audiobuss för modulbruk är nog lite over the top...

Men ska man snöra ihop anläggningen med (t.ex.) Monsters dyraste kablar - DÅ förstår jag att man helst kör integrerat. :mrgreen:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-01-24 20:27

Nattlorden skrev:Nja, i Holographics fall med halvbreddsenheter så spelar det lite mindre roll. Och ska det inte designas ett nytt försteg, så finns ju detta redan i sortimentet och hemma hos folk. Det blir då ett separat val om man vill ha RIAA eller inte... och de som köper nytt försteg och inte behöver RIAA slipper betala för det... och de som har försteg och vill ha RIAA slipper betala för ett nytt försteg... och det blir ändå inte större än ett normal fullbredds. Och ser man på pengarna, så kan man dela upp det i två köp som vart och ett kommer i budget vid sin tidpunkt... mot ett större som man kanske aldrig kommer att tycka sig ha råd med. (Och personligen ser jag inte att alla seriösa 2-kanalare har vinyl - jag körde vinylfritt fram tills 2016 och har typ 5 LP so far...)

Alternativet vore annars att anamma något som NADs MDC modulkoncept... men att begära att Holographic ska sätta sig och dra ihop en generell och framtidssäker audiobuss för modulbruk är nog lite over the top...

Men ska man snöra ihop anläggningen med (t.ex.) Monsters dyraste kablar - DÅ förstår jag att man helst kör integrerat. :mrgreen:

Jojo men de mest populära DVD-spelarna här på forumet har ju inbyggt försteg. Det kan bero (beror) ju på kabelsnålhet bland digitalljudsentusiaster. Som man känner sig själv känner man andra och du vet bäst i den av dig väckta frågan.

Ontopic: En annan grej vore ju att man skulle kunna slippa ifrån väggbulan, som finns på försteget i vart fall, i fall man sampackade phonoförstärkaren och line förstärkare i en låda med gemensam intern strömförsörjning. Om man är vuxen och är framgångsrik med en snygg fru och duktiga barn, som jag, känns det lite korvigt med två väggbulor.

MVH
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-01-24 21:46

Ja, blir det många Holographic Audio-produkter i hyllan med bulor, så kanske en separat enhet för strömmen kunde vara en produkt? Vore ju långt ifrån första märket som gör något sådant. Naim, och de där runda tuberna kommer i tankarna t.ex.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-01-25 00:25

Kanske skulle man bygga ihop produkterna i samma låda? Det är ju knappast elektroniken som är dyr utan lådan och produktifieringen. Ett försteg med RIAA och korsmatning för lurarna. Tre-i-en, tre till priset av två, typ. Och så digitalingångar så behövs det bara ett slutsteg.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-25 00:43

Nattlorden skrev:Ja, blir det många Holographic Audio-produkter i hyllan med bulor, så kanske en separat enhet för strömmen kunde vara en produkt? Vore ju långt ifrån första märket som gör något sådant. Naim, och de där runda tuberna kommer i tankarna t.ex.

Det finns en väldig poäng med att INTE göra så.

Genom att ha separata bulor för varje apparat slipper man nämligen helt ifrån de jordslingor som bildas när man använder gemensam nätdel. En trafo för varje apparat gör dessutom dimensioneringen exakt. Man behöver inte chansa på hur belastningen kommer att se ut. Bulor har även den stora fördelen (framför hur de flesta apparater är konstruerade) att man slipper ha en transformator I själva hifi-apparaten. Det betyder att man slipper AC-magnetläckfältet praktiskt taget fullständigt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-25 01:59

. . . samt mindre problem vid CE-godkännande. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-01-25 04:24

RogerGustavsson skrev:En monobaskoppling som LTS-RIAA är inte dumt som väl redan föreslagits.

Det minskar distorsionen en hel del, väl?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-01-25 09:40

IngOehman skrev:
Nattlorden skrev:Ja, blir det många Holographic Audio-produkter i hyllan med bulor, så kanske en separat enhet för strömmen kunde vara en produkt? Vore ju långt ifrån första märket som gör något sådant. Naim, och de där runda tuberna kommer i tankarna t.ex.

Det finns en väldig poäng med att INTE göra så.

Genom att ha separata bulor för varje apparat slipper man nämligen helt ifrån de jordslingor som bildas när man använder gemensam nätdel. En trafo för varje apparat gör dessutom dimensioneringen exakt. Man behöver inte chansa på hur belastningen kommer att se ut. Bulor har även den stora fördelen (framför hur de flesta apparater är konstruerade) att man slipper ha en transformator I själva hifi-apparaten. Det betyder att man slipper AC-magnetläckfältet praktiskt taget fullständigt.

Vh, iö

Sätt bulorna i en strömlist inne i en låda... problem solved. 8)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-01-25 13:26

Jag känner till många produkter där phonosteg, line-förförstärkare och t o m effektförstärkare finns i en och samma låda och utan någon väggbula.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-01-25 18:56

CODY skrev:Jag känner till många produkter där phonosteg, line-förförstärkare och t o m effektförstärkare finns i en och samma låda och utan någon väggbula.

Problemet gäller endast om man har flera lådor som kopplas ihop med kablar - som i Holographics fall. Sitter allt i samma låda är det inget problem. Gör man en integrerad förstärkare så har man inget annat val än att bygga in trafon och betala för CE-märkning. Har man en apparat där väggbula räcker kan man som liten tillverkare spara mycket pengar genom att endast väggbulan innehåller nätspänning och den är redan CE-märkt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi