Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:fast det finns ju högtalare som har optimerats för att lyssnas offaxis också, dvs ingen invinkling
Kraniet skrev:IngOehman skrev:Javisst, det MÅSTE man!
Fast man kan få slippa också. Om man föredrar att ha det på ett dåligt sätt.
Vh, iö
fast det finns ju högtalare som har optimerats för att lyssnas offaxis också, dvs ingen invinkling
edit: kanske itne den smartaste optimeringen men iaf..
Varför har du valt att ställa källarhögtalarna så tätt?
Perfector skrev:Så står det till hos mig.
Perspektivet hörs perfekt oavsett var i rummet man sitter tack vare de toppmonterade diskanterna.
De övre vita är inte längre med i räkenskaperna.
IngOehman skrev:Jag lät helt enkelt folk lyssna på en uppställning med varierad vinkel - och berätta hur de upplevde egenskaperna i de olika vinklarna.
Jag testade med ett par (...) och med Carlssonhögtalare (OA116 om man skall vara noga.)
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Så står det till hos mig.
Perspektivet hörs perfekt oavsett var i rummet man sitter tack vare de toppmonterade diskanterna.
Svårt att tro när man ser bilden. Var sitter du vanligtvis? I fåtöljen eller soffan man ser har du ju allt ljud från vänster.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Så står det till hos mig.
Svårt att tro när man ser bilden. Var sitter du vanligtvis? I fåtöljen eller soffan man ser har du ju allt ljud från vänster.
Rundstrålande högtalare kräverinte en sweetspot utan ger full stereo var man än sitter.
Kan låta märkligt, men kanske bokhyllans utformning gör en del.
Hur som låter det alldeles utmärkt i perspektivet.
Och jag sitter i soffan till höger i bild, tillvänster i soffan.
Belker skrev:Tror inte jag hört "rundstrålande" högtalare, men för mig faller stereoillusionen alltid om jag inte sitter lika nära båda högtalarna. Spelar ingen roll hur mycket toe-in och trix man tar till - starkast vinner, dvs närmsta högtalaren. Kanske har jag för litet rum, eller nåt?