Hur står dina högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-28 16:28

Invinklingen spelar naturligtivs roll, i synnerhet när rummet adderas till diskussionen, men det är en fråga för sig.

Att man vinklar in högtalarna (om man gör det) har ju med helt andra saker att göra än att man väljer den ena eller andra bredden mellan högtalarna. Förvisso finns under många förutsättningar en viss korsverkan mellan sakerna (enstaka grader dock bara, i rimligt goda rum) men eftersom de var och en för sig bara har en "bästa vinkel" kan (och bör) de hanteras disparat.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-10-28 19:27

Hehe dom tweeknissar, som vi brukar dissa, som ev har förirrat sig in på denna tråden skrattar väl gott åt mitt sökande efter den perfekta vinkeln 23grader :wink: men det bjuder jag på. Det har ju kommit fram en del intressanta synpunkter på vinklar, invinkling å dyl, tackar.

Det där måttet mellan diskanterna gånger 1,18 känner jag till å lyckades medelst en dylik uträkning få till det perfekt med mina gamla högtalare. Det här med arctan trodde jag bara var en enklare väg att hitta rätt vinkel å skyllde på miniräknarn för jag vet eg inte hur man gör, men det var det andra som visste å det är ju det man kan utnyttja ett forum till.

Fö verkar jag ju nästan prickat in den magiska vinkeln när jag sitter behagligt nersjunken i soffan å lutar huvet mot en kudde. Spelade igenom hela Stones "Sticky fingers" å Ornette Colemans "Change of the century" i em å det lät såhär :D .

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2008-04-14 01:56

hehe, såg tråden häromdan, och såg nyss på wiki

"The Earth's axial tilt varies between 22.1° and 24.5° "

http://en.wikipedia.org/wiki/Axial_tilt

:D

lustig tillfällighet bara ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-14 02:29

Kan nämna att filmstandarden föreskriver +/-22,5 grader, och att man om man tycker att det är svårt att minnas 1,18:1, kan köra med 1,2:1 istället. Då hamnar man nämligen mellan 22,5 och 23 grader, närmare bestämt 22,62 grader.

Parentetiskt kan nämnas att skillnaden i en normal lyssning motvarar att flytta huvudet 5 cm djupledes. Inte så stor skillnad egentligen. ;)

Vh, iö

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-04-14 17:52

Jag tycker att det är de där 3 extra toe-in-graderna som är lite läskiga :)
Måste man ha dem?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-16 01:12

Javisst, det MÅSTE man!

Fast man kan få slippa också. Om man föredrar att ha det på ett dåligt sätt. ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-04-16 13:11, redigerad totalt 2 gånger.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-16 10:55

fast det finns ju högtalare som har optimerats för att lyssnas offaxis också, dvs ingen invinkling

edit: kanske itne den smartaste optimeringen men iaf..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-16 11:10

Kraniet skrev:fast det finns ju högtalare som har optimerats för att lyssnas offaxis också, dvs ingen invinkling

Hur ser den optimeringen ut när det gäller strålningsvinklar och frekvensgång i dom olika vinklarna? Kan du ge något exempel på sådana högtalare, och någon förklarande text som beskriver hur man tänkt runt denna optimering?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-16 11:16

har inga exempel som dyker upp just nu. men optimeringen bör väl ge att diskantnivån är höjd onaxis för att få en rak frekvensgång offaxis. lyssnar du på en sån högtalare onaxis kanske det blir för "ljust" tex.
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-16 11:55

Eller byggda med inbyggd vinkling ;)

NHT 1.5, 2.5, 2.9, 3.3 modellerna :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-16 13:14

Kraniet skrev:
IngOehman skrev:Javisst, det MÅSTE man!

Fast man kan få slippa också. Om man föredrar att ha det på ett dåligt sätt. ;)

Vh, iö

fast det finns ju högtalare som har optimerats för att lyssnas offaxis också, dvs ingen invinkling

edit: kanske itne den smartaste optimeringen men iaf..

Javisst, jag skojade ju bara lite.

Allvarligt talat: Det är ju upp till högtalartillverkaren att komma men instruktioner om hur de avser sina högtalare vara invinklade.

Hur mycket invinkling som är optimal måste man ju dessutom experimentera sig till, eftersom det beror på både högtalarnas spridningsegenskaper och de rum de står i.

Vissa högtalare blir väldigt skarpa och obehagliga att lyssna på om de inte är UT-vinklade sisådär 25-30 grader! De är alltså gjorda för att stå platt mot väggen, och skickar iväg det diskanthöjda ljudet rakt framåt, alltså inte mot lyssnen(/na). Först då faller bitarna på plats klangligt.

Nackdelen är förstås att sådana högtalare, placerade enligt instruktion, kan få en väldigt instabil ljudbild, alltså en som kantrar illa åt den sidan man flyttar sig åt. Högtalare som NHT (på Ken Kantors tid) och Carlsson har ju inbyggd invinkling. Ungefär 30 grader i Carlssonfallet, och 21 i NHT-fallet. Vissa äldra Carlssonkonstruktioner fick rykte om sig att var för mycket invinklade, t ex 2212, som många tycker låter bättre om man vrider ut dem några grader (vilket självklart betyder att de fortfarande är invinklade rejält, men något mindre än den inbyggda invinklingen).

Men vad jag vill säga är helt enkelt att jag inte kan tala för andra högtalartillverkare. Vill man se vilken potential de högtalare man använder har skall man inte fråga om generella råd, utan bör fråga tillverkaren hur de menar att just deras högtalare skall vinklas.

Invinklingen är ju inte en "hård" del av standarden (såsom den som säger att stereoöppningsbredden = 22,5 - 23 grader*), utan något som relaterar till vilka ljudfältsdekoderegenskaper som tillverkaren siktat på. Alltså vilka förhållande mellan direkt och reflekterat ljud de vill uppnå, och med vilket frekvensberoende de vill göra det.

Min rekommendation gäller bara mina egna högtalare och baserat på en massa års erfarenhet skulle jag vilja säga att en invinkling om 1-8 grader (utöver de 22,5-23 graderna alltså) är var man allid hamnar om man lägger lite tid på att hitta den optimala invinklingen.

Jag brukar rekommandera att man som "startvärde" har en invinkling som gör att man sittandes i "mittposition längst fram" (där det är 22,5-23 grader mellan högtalarna) precis ser utsidan av högtalarna. Från det får man testa sig fram. :)

Vh, iö

- - - - -

*Sen finns det ju den gamla standarden som väl idag bara förfäktas av ITU (senast 1994) som säger att högtalarna skall stå 60 grader isär(!) istället för 45-46 grader. :?

Användarvisningsbild
Belker

Re: Hur står dina högtalare?

Inläggav Belker » 2017-01-23 13:31

22,6

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2017-01-23 17:14

240cm mellan diskanterna och 320 till lyssningsplats ----> 20,6 grader (ytterligare en anledning till att bygga något bakom soffan så att man kommer närmare och slipper sitta med nacken in i bakväggen :oops: )
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2017-01-23 18:37

Ovanstående gäller Snell EIII/Ino Pi60 i källaren
OA51-orna i vardagsrummet har 250cm---300cm vilket ger 22,6 grader :D
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-24 00:06

Varför har du valt att ställa källarhögtalarna så tätt?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-24 01:13

Så står det till hos mig.
Perspektivet hörs perfekt oavsett var i rummet man sitter tack vare de toppmonterade diskanterna.
De övre vita är inte längre med i räkenskaperna.
Bilagor
Hemma 2.jpg
Hemma 2.jpg (209.19 KiB) Visad 4474 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2017-01-24 02:11

iö skrev:
Varför har du valt att ställa källarhögtalarna så tätt?

1. Ren okunnighet :oops: även om jag minns att jag läst om detta någonstans för länge sedan (ino manifest? MoLT?)
2. Möblering på längden i ett långsmalt rum
3. En inåtgående dörr mitt för vä högtalare
4. Ovilja att ställa hö högtalare alltför nära sidoväggen

Lösningen som jag ska testa är att flytta soffan närmare högtalarna så att vinkeln blir rätt

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-24 02:37

Man får såklart ställa högtalarna som man vill, var bara nyfiken.

Vh, iö

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-24 08:55

Perfector skrev:Så står det till hos mig.
Perspektivet hörs perfekt oavsett var i rummet man sitter tack vare de toppmonterade diskanterna.

Svårt att tro när man ser bilden. Var sitter du vanligtvis? I fåtöljen eller soffan man ser har du ju allt ljud från vänster.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re:

Inläggav Bill50x » 2017-01-24 08:59

IngOehman skrev:Jag lät helt enkelt folk lyssna på en uppställning med varierad vinkel - och berätta hur de upplevde egenskaperna i de olika vinklarna.
Jag testade med ett par (...) och med Carlssonhögtalare (OA116 om man skall vara noga.)

Undrar bara lite... Hur tolkar man intrycken av invinkling av en högtalare där elementen redan spretar åt alla möjliga håll?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-24 12:00

RogerGustavsson skrev:

Svårt att tro när man ser bilden. Var sitter du vanligtvis? I fåtöljen eller soffan man ser har du ju allt ljud från vänster.

Rundstrålande högtalare kräverinte en sweetspot utan ger full stereo var man än sitter.
Kan låta märkligt, men kanske bokhyllans utformning gör en del.
Hur som låter det alldeles utmärkt i perspektivet.
Och jag sitter i soffan till höger i bild, tillvänster i soffan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-01-24 12:20

Tror inte jag hört "rundstrålande" högtalare, men för mig faller stereoillusionen alltid om jag inte sitter lika nära båda högtalarna. Spelar ingen roll hur mycket toe-in och trix man tar till - starkast vinner, dvs närmsta högtalaren. Kanske har jag för litet rum, eller nåt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-24 12:21

Du har alltså en soffa till, bakom byrån till höger i bild? Rundstrålande högtalare (i ditt fall över en viss frekvens) skapar ändå en sweetspot där ljudbilden är bättre än på andra ställen. Det går ju inte att övervinna de tidsdifferenser som finns i mellan kanalerna genom att sitta långt utanför sweetspot. Belker hann före...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-25 00:05

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:

Rundstrålande högtalare kräverinte en sweetspot utan ger full stereo var man än sitter.
Kan låta märkligt, men kanske bokhyllans utformning gör en del.
Hur som låter det alldeles utmärkt i perspektivet.
Och jag sitter i soffan till höger i bild, tillvänster i soffan.

Jag tror vi kanske har lite olika uppfattning om vad som krävs för att det skall kunna kallas för ett perfekt stereoperspektiv.

Om du sitter till höger i soffan så har du båda högtalarna strax till höger om dig, olika långt bort.

Vad är det för del av ljudupplevelsen som du tycker skall finnas där för att kalla det för att "perspektivet hörs perfekt"? Räcker det att du hör båda kanalerna så visst, men det gör man ju om man spelar i mono också. Räcker det att du hör båda kanalerna, på olika sätt, så visst, det kan man ju uppnå även med sådana där möbleringar.

Men steget därifrån till en genuint högupplöst ljudbildsöppning där man "hör in" och kan peka ut varje händelse i ljudbilden med hög precision, är stort.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-01-25 00:18

Belker skrev:Tror inte jag hört "rundstrålande" högtalare, men för mig faller stereoillusionen alltid om jag inte sitter lika nära båda högtalarna. Spelar ingen roll hur mycket toe-in och trix man tar till - starkast vinner, dvs närmsta högtalaren. Kanske har jag för litet rum, eller nåt?

Det ska väl tilläggas också att det där beror en hel del på vad man lyssnar på för inspelning. Panorerad mono blir det nog oftast så med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-25 00:49

Ja, problemet är oftast mest uttalat när det man lyssnar på är tidscoincident mellan kanalerna.

Det blir så om man lyssnar på pan-mono. Men också när man lyssnar på inspelningar som gjorts med coincidenta stereotekniker, som X/Y-stereo.

Men AB-stereo så fungerar som regel stereobilden alldeles utmärkt även om man sitter tämligen snett i förhållande till högtalarna. Oftast kan man sitta så snett att man sitter rakt framför den ena högtalaren eller till och med strax utanför den.

Mycket spelar in dock, och rumsstorleken är faktiskt en faktor här. Det beror på att det är tidsfaktorn som bestämmer kantringseffekterna (i enlighet med TIT-funktionen om man får förenkla lite) vilket leder till att man på en stor biograf med kanske 15 meter mellan L och H högtalare, inte kan förvänta sig att det hela fungerar lika bra som i hemmiljö där man kanske har mindre än 3 meter mellan högtalarna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-25 01:26

Jag hör full musikalisk stereo med placering av instrument när jag sitter i soffan på bilden längst ifrån stereohyllan.
Visst blir det liten skillnad när jag drar fram fåtöljen och sitter mitt emellan högtalarna, men mycket mindre än man kan förledas att tro.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-01-25 02:01

shot_1485302049780.jpg
shot_1485302049780.jpg (471.12 KiB) Visad 4265 gånger

Är Toe-In'n godkänd?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
jbass

Inläggav jbass » 2017-01-25 10:15

2,3 meter mellan diskanterna och 2,7 meter till lyssningsplatsen -> 23,1 grader.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2017-01-25 12:21

Jag har scrollat igenom den här (gamla) tråden och blir mer och mer konfunderad. Det verkar som om många är överens om en specifik ”lyssningsvinkel”. Nästan aldrig refereras det till specifika högtalare. Olika högtalare ger olika lyssningsvinklar är min ödmjuka erfarenhet. Mina OA 50 är ju konstruerade så att en del av reflexerna ”studsar” i taket. Det innebar att när jag flyttade ut dom så att det blev ca tre meter mellan dom så ”lyfte” ljudbilden markant. Mest då förstås om inspelningen var gjord på ett ”naturligt” sätt (oftast med 2 st rundtagande mikrofoner, A -B). En gammal Gert Palmcrantz-inspelning med Kustbandet ligger visserligen och ”simmar” på golvet (en oerhört pregnant inspelning) emedan Lars Erstrands vibrafon ligger högt upp i luften på samma inspelningsteknikers inspelning, ”Jazz at the Pawnshop”. Uppenbarligen sprider olika högtalare ljud på olika sätt, så ”vinkeln” kan nog variera en hel del. Jag skulle tro att det här även gäller mer ”konventionella” högtalare, dvs förmedlare där elementen sitter i rad efter varandra på en fyrkantig låda (som dom flesta högtalare ser ut idag). Lyssnade en gång på ett par små ProAc, tvåvägare. Där kunde jag höra en oerhört bred ljudbild trots att avståndet ”bara” var ca 2 meter.

Just OA 50 trivs i alla fall bättre (och jag) med ca tre meter mellan resp högtalare. Det är en enorm skillnad. Emedan mina OA 12 mer trivs ca 2,4 meter mellan varandra (i mitt rum, ca 4x6m, betongsväggar högtalarna längs långväggen).

Ser man på ”elementvinkeln” på resp. högtalare så tror jag man förstår varför.
”Elementvinkeln” är ju mycket större på OA 50 resp OA 52 jämfört med OA14 resp 12.
Så hur högtalarna är konstruerade tror jag har en mkt större inverkan på ”lyssningsvinkeln” än vad den här tråden ger sken av.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum