Prisnivå kablar.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vid vilken prisnivå för en högtalarkabel hamnar den i "ormoljeträsket"

0-100 kr
5
5%
100-500 kr
16
15%
500-2500 kr
42
39%
2500-12500 kr
29
27%
12500-62500 kr
5
5%
>62500 kr
12
11%

Antal röster : 109

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-19 10:37

Morello skrev:
Vee-Eight skrev:morello:

Då kallas det att de söker ett visst sound. Dvs en Les Paul skall inte låta som en spansk nylonsträngad. :wink:

Nu blev det ett "inte" för mycket va? :wink:

Absolut inte. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-01-19 12:26

Äntligen en kabeldiskussion! Tack!

Det fattas ett alternativ, nämligen att inte finns en gräns.

Zalve har rätt: låt folk shoppa om de har råd och lust*. Det är liksom deras mänskliga rättighet och att ha åsikter (om att EKK är lika bra) kan kanske av känsliga individer upplevas som försök att inskränka deras mänskliga rättigheter. Dvs de tar det som kritik av deras kabelval.
Men då är det konstigt att EKK-are ine blir kränkta i motsvarande situation.

* Kom precis på att det kanske finns marknad för en ny tidning "Råd & Lust"
Edit: eller "Råd & Rån"
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-19 12:37

dimitri skrev:Edit: eller "Råd & Rån"

:mrgreen: :mrgreen:

adagio

Inläggav adagio » 2006-01-19 12:43

Håller med dig Dimitri. EKK kan vara lika rätt för den ene som Valhalla för den andre, ingen har mer rätt än andra. Den ene sparar dock en slant i jämförelse med den andre. :( (För mig)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-19 12:52

Det har inte med pris att gøra, tycker jag. Utan nær tillverkaren påstår att kabeln har egenskaper och inverkan den absolut inte KAN ha. Lurendrejeri, alltså. Finns sækert billig ormolja också, om man letar lite.

Dyr kabel køper kan man køpa av många skæl: Imponera på sina HiFi-tidningslæsnande polare (ingen annan tycker det ær coolt, bara dumt), før att kablarna ær snygga, før att man vill ha den påverkan på signalen dom ger (gæller kablar som faktiskt genom sin konstruktion ger påtaglig skillnad) eller kanske bara før att det ær kul i sig att shoppa nya grejor, byta och mixtra med sin anlæggning.

Vill man ha en BRA kable så tar man rimligen reda på vad som gør en kabal bra/læmplig før ett visst ændamål och køper en sådan. Har man gott om pengar skiter man i vad det kostar och køper kanske en som ær snyggare æn en annan, billigare men lika læmplig. Vi fattiga får køpa på biltema eller elfa. Fungerar det också, men inte så sexigt...

OT: Kan før att gøra er avundsjuka næmna att jag just nu lyssnar på Blümchens "Nur Getraumt" på høg volym! 8) :D :D :D
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-19 13:00

DTH skrev:
dimitri skrev:Edit: eller "Råd & Rån"

:mrgreen: :mrgreen:

Rån & Röd

adagio

Inläggav adagio » 2006-01-19 13:16

Max_Headroom skrev:Det har inte med pris att gøra, tycker jag. Utan nær tillverkaren påstår att kabeln har egenskaper och inverkan den absolut inte KAN ha. Lurendrejeri, alltså. Finns sækert billig ormolja också, om man letar lite.

Dyr kabel køper kan man køpa av många skæl: Imponera på sina HiFi-tidningslæsnande polare (ingen annan tycker det ær coolt, bara dumt), før att kablarna ær snygga, før att man vill ha den påverkan på signalen dom ger (gæller kablar som faktiskt genom sin konstruktion ger påtaglig skillnad) eller kanske bara før att det ær kul i sig att shoppa nya grejor, byta och mixtra med sin anlæggning.

Vill man ha en BRA kable så tar man rimligen reda på vad som gør en kabal bra/læmplig før ett visst ændamål och køper en sådan. Har man gott om pengar skiter man i vad det kostar och køper kanske en som ær snyggare æn en annan, billigare men lika læmplig. Vi fattiga får køpa på biltema eller elfa. Fungerar det också, men inte så sexigt...

OT: Kan før att gøra er avundsjuka næmna att jag just nu lyssnar på Blümchens "Nur Getraumt" på høg volym! 8) :D :D :D

Om det låter bättre skiter jag väl i varför det låter bättre.

Vilka kablar specifikt syftar du på när du skriver som du gör? Ang ormoljepåståendet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-19 13:40

adagio skrev:

Vilka kablar specifikt syftar du på när du skriver som du gör? Ang ormoljepåståendet.

Som om ljudskilnaden ær helt psykologisk och inte går att bekræfta under kontrolerade førhållanden, så ær det inte intressant? Tja, det ær ju ditt val och dina pengar. Jag som ær fattig måste hushålla och kan inte køpa hur dyra kablar som helst, utan måste alltså køpa saker som fungerar OCH som jag anser mig har råd med och varande prisværda. Folk som har mer pengar behøver ju inte gøra det, utan kan køpa lite vad som helst och behøver heller inte bry sig om upplevda effekter har sitt ursprung i den fysiska verkligheten eller någon annanstans.

Vilka kablar? Så gott som samtliga på marknaden utom dom som ær kopnstruerade før att inducera fel, eller har andra, avsiktliga "spøk" før sig som t.ex. icke-skærmade signalkablar.

adagio

Inläggav adagio » 2006-01-19 13:51

Hoppas du får bättre ekonomi, min är inte extravagant direkt, men den räcker till. Det är inte kul att behöva vända på slantarna, jag vet.
Jag får som alla prioritera de resurser jag har och jag gillar att förbättra den rigg jag har och jag hör skillnad mellan olika kablar utan att behöva bevisa det för någon annan än mig själv.
EKK är en kabel i mängden, gillar man den ska man givetvis köra med en sådan.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-01-19 13:53

Gäller det även om det låter bättre endast på grund av psykologiska orsaker? M.a.o: är det fullständigt oväsentligt för dig att skillnaderna är verkliga och faktiskt påverkar ljudet som når dina öron, eller är en placebo-skillnad likvärdig i alla avseenden?

adagio

Inläggav adagio » 2006-01-19 15:21

En del dagar låter det bättre än andra, placebo eller psykiska orsaker? Ja förmodligen, men högst påtagliga för musiklyssnandet.
Kategoriskt skulle jag säga att det saknar betydelse men eftersom jag vet att jag hör skilnader mellan olika dyrkablar, extremt små men betydelsefulla för helheten. Saker kan vara både små och enorma samtidigt om du förstår vad jag menar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-19 15:23

adagio - ställer du upp på blindtest? det finns pengar att tjäna där ute ju!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-19 15:27

FBK skrev:
skumt tycker det är oroväckande många som tycker en kabel kan få kosta 12500:-

Inte det minsta konstigt Haakan_W. Hur många av de röstande tror du är intresserade av att behöva försvara sin åsikt angående vad de tycker är ett lämpligt pris på ett par kablar inför "hata dyrkablage maffian" här på Faktiskt.se, inte många......

trådens bästa inlägg tills nu är detta som fbk gjort... rätt talande...

Samt sanoj som anmärkte på att aldrig inte fanns med.

Sedan att "små hundar skäller mest" är en slutledning man får här igen.. :lol: :lol:

Man får absolut inte skriva "fel" ...

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-01-19 15:42

Du säger allså att det inte spelar någon roll för dig om ljudpåverkan från t.ex. kablar har *endast* psykologiska effekter. D.v.s. upplevelse är upplevelse vare sig ljudet som når dina öron skulle visa sig vara identiskt mellan EKK och NordOsts värsting för 130 lakan? Dyrkabeln kan således vara prisvärd även om den inte påverkar ljudet tekniskt?

I så fall är det ju bara att gratulera! Det öppnar sig ju då en hel värld av "ljudförbättringar" att göra med insmorda proppskåp, elektrettejp i gardinerna och kablar med inbyggda kvantrenare. Alla dessa ger med största sannolikhet en upplevd förbättring av ljudet utan att man för den skull behöver bekymra sig för att man påverkar anläggningens verkliga prestanda.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-19 15:48

Revaxör ska vara bra för ljudåtergivningen har jag hört :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2006-01-19 15:53

Revox har man hört talas om, men Revax :?: :roll:

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-01-19 16:07

I laboratorieutrustning finns det kablar som kostar stora summor. Min bror berättade att en av de kablarna de använder där han jobbar kostar ca 50000kr.
Jag skall tipsa honom om att EKK fungerar precis lika bra. :wink:

adagio

Inläggav adagio » 2006-01-19 16:10

Prisvärd? Konstigt begrepp. Jag är väl masshypnotiserad eller nåt.
Tro mig, jag tycker inte att det är klokt att betala mer än 1000 kr för en kabel, men vem fan är klok. Här sitter jag med strömsnokar för över 10.000 :oops: Sjukt? Ja men kul? Ja.

adagio

Inläggav adagio » 2006-01-19 16:13

Visst kan jag ställa upp men det får bli här med min utrustning som jag känner. Sampix och jag hade ett sådant projekt, det har runnit ut i sanden.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-01-19 16:13

Mina högtalarkablar kostar 32.000sek, de sparkar skiten ur EKK :P

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-19 16:15

ryst skrev:Mina högtalarkablar kostar 32.000sek, de sparkar skiten ur EKK :P
I att vara dyrast åtminstone :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-01-19 16:23

ja, för hur gick det när vi nu jämförde dom Ryst :wink:
Fast sexiga är dom iallafall 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-19 16:29

stereotypen skrev:I laboratorieutrustning finns det kablar som kostar stora summor. Min bror berättade att en av de kablarna de använder där han jobbar kostar ca 50000kr.

Jag antar att dom ær avsedda før høga (eller extremt høga) frekvenser och har en uppbyggnad dærefter. EKK ær en instaltionskabel och inte avsedd før høga frekvenser alls. Som tur ær så ær dom frekvenser som vi håller oss med att betrakta som låg. Næstan som DC.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-19 16:29

Conan skrev:Du säger allså att det inte spelar någon roll för dig om ljudpåverkan från t.ex. kablar har *endast* psykologiska effekter. D.v.s. upplevelse är upplevelse vare sig ljudet som når dina öron skulle visa sig vara identiskt mellan EKK och NordOsts värsting för 130 lakan? Dyrkabeln kan således vara prisvärd även om den inte påverkar ljudet tekniskt?

I så fall är det ju bara att gratulera! Det öppnar sig ju då en hel värld av "ljudförbättringar" att göra med insmorda proppskåp, elektrettejp i gardinerna och kablar med inbyggda kvantrenare. Alla dessa ger med största sannolikhet en upplevd förbättring av ljudet utan att man för den skull behöver bekymra sig för att man påverkar anläggningens verkliga prestanda.

Men det är väl jättebra om man tycker sig höra en förbättring? Om någon tycker det är värt 130 tusen för en liten (stor?) förbättring så är det upp till denne. Själv skulle jag kräva en fruktansvärt god ekonomi innan jag spenderade sådana summor på någonting överhuvudtaget i min ljudanläggning. De e klart, min LP12:a är ju inte direkt billig men den har å andra sidan växt fram under en 10-årsperiod så det har inte kännts så betungande :-)

Men elektrettejp i gardinerna låter väl häftigt, finns den i olika färger också?

Gör jämförelsen med en bil. Hur många spenderar inte tiotusentals kronor på snyggare alufälgar, metalliclack, taklucka, takbox lackerad i bilens färg osv. Ingen påstår väl att bilen får bättre prestanda för det? Jag menar, det finns ganska många kablar som är såväl mer lättanvända som sexiga än EKK....

/ B

adagio

Inläggav adagio » 2006-01-19 17:03

Inte för att jag vill vara en besserwisser men vilka NO kostar hiskliga 130.000? Valhalla kostar 74.000, väl.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2006-01-19 17:41

stereotypen skrev:I laboratorieutrustning finns det kablar som kostar stora summor. Min bror berättade att en av de kablarna de använder där han jobbar kostar ca 50000kr.

Men frågan är ju vilka signaler som de skall transportera. När man ökar frekvensen och/eller styrkan så ökar ju kraven på kabeln om man inte skall få för mycket påverkan på signalen. Det är stor skillnad på det man skickar till en högtalare och t.ex det mellan antenn och sändare samt mottagaren i en radarstation.

I armens näst nyaste mobila radarstation PS-90 så sänder man med en peak effekt på 12,5 kW och en frekvens i spannet 5,4-5,7 GHz om jag kommar ihåg rätt. Denna signal är kodad för att förbättra detektering och upplösning. Retur signalen från ett relativt starkt eko är 70 db dämpad i förhållande till utsignalen. Dessa signaler skall båda färdas igenom samma ledare dock växlar man i nedre appartur ändan mellan att ha sändaren och mottagaren inkopplad. Denna 15 meters ledare kostar också alldels för mycket pengar. Vad jag minns så kostade en böjdbit som är en halv meter lång av detta vandringsvågrör 70000 kr. Men visst de är specialtillverkade prytlar med höga krav på sig. De kostar för att det är vad de kostar att få tillverkade.

Jag skulle helt klart kunna tänka mig betala mer för en högtalarkabel än de 800 kr mina två 8 meters längder EKK inklusive terminering kostade. Men då får de allt bevisa det på ett sätt som vetenskapligt övertygar mig. Blindtester samt objektiva mätdata är vad jag eftersträvar, inte påstående.

Dessutom måste jag säga till alla som hör skillnader på kablar. Visst kan det vara så att ni hör skillnader, men det kan lika gärna vara andra effekter, stressnivåer, sinnestämning etc. Jag har deltagit i både A/B och MUSHRA test av tal och ljudkodare. I MUSHRA test så har man både en känd och en dold referens. När vi gjorde test av ljudkodare i 128 och 192 kbit så hände det att jag inte säkert kunde identifier vilken av stimulan som är den dolda referensen i full kvalitet och vilka som är de kodade och sedan uppkodade. Detta trots att man genom en knapptryckning kan lyssna på den kända referensen och jämföra inom någon sekund. Så dåligt är vårat ljudminne och uppfattningsförmåga, för skillnader finns där mellan signalerna. Sedan dessa upplevelser brukar jag vara jäkligt försiktig att uttala mig säkert att saker låter bättre eller sämre.

Alla dessa kabel diskussioner gör en jäkligt sugen på att försöka sätta ihop en rigg för att kunna A/B testa högtalarkablar.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-19 17:50

Man ska inte heller glömma skillnaden mellan att låta annorlunda och att låta bättre (bättre i betydelsen korrekt och musikaliskt). Flera kablar jag har lyssnat på har sin egen "signatur" även om jag tycker att skillnaderna är ganska små. På lång sikt så är dock påverkan större än vid snabb a/b-lyssning enligt mitt förmenande. Jag kan höra nada i skillnad mellan två cd-spelare vid omkoppling dem emellan, men i ett längre perspektiv föredrar jag den ena av dem. Inbillning eller fakta? Tja....

Kodning i olika bitrates är en luring. Skillnaden i programmaterial och olika kodare kan ge så olika resultat att en lägre bitrate kan låta mer lik originalet än en högre. Klart irriterande när man sitter där med sina färdigpaketerade åsikter :-)

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-19 17:56

I armens näst nyaste mobila radarstation PS-90 så sänder man med en peak effekt på 12,5 kW och en frekvens i spannet 5,4-5,7 GHz om jag kommar ihåg rätt. Denna signal är kodad för att förbättra detektering och upplösning. Retur signalen från ett relativt starkt eko är 70 db dämpad i förhållande till utsignalen. Dessa signaler skall båda färdas igenom samma ledare dock växlar man i nedre appartur ändan mellan att ha sändaren och mottagaren inkopplad. Denna 15 meters ledare kostar också alldels för mycket pengar. Vad jag minns så kostade en böjdbit som är en halv meter lång av detta vandringsvågrör 70000 kr. Men visst de är specialtillverkade prytlar med höga krav på sig. De kostar för att det är vad de kostar att få tillverkade.

vad får dig att tro kraven är mindre för bra hifi.. Mer än dina egna tvivel? okunskap av utprovande. eller faktiskt för dåliga grejor som inte kan delge skillnader..

Även armen har höga krav just för att känsligheten att UPPFATTA skillnader i signaler o annat skall ens GÅ att utfinna i det dom söker många ggr..

Så.. där bör du ha lite o bita i såvida du inte enbart skrev av gammal vana att alltid begära andra ska bevisa.. inte att du själv bör söka..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-19 18:03

Mayro skrev:vad får dig att tro kraven är mindre för bra hifi.. Mer än dina egna tvivel? okunskap av utprovande. eller faktiskt för dåliga grejor som inte kan delge skillnader..

Kraven ær mindre før att effekten ær mycket mindre, normalt bara några få watt istællet før 12,5kW. Dessutom ær frekvensen inom HiFi i regel under 20kHz. Dvs i princip DC jæmført med 5GHz.

En skicka en musiksignal oførvanskad genom en høgtalarkabel ær en mycket simpel uppgift.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-19 18:07

Max_Headroom skrev:
Mayro skrev:vad får dig att tro kraven är mindre för bra hifi.. Mer än dina egna tvivel? okunskap av utprovande. eller faktiskt för dåliga grejor som inte kan delge skillnader..

Kraven ær mindre før att effekten ær mycket mindre, normalt bara några få watt istællet før 12,5kW. Dessutom ær frekvensen inom HiFi i regel under 20kHz. Dvs i princip DC jæmført med 5GHz.

En skicka en musiksignal oførvanskad genom en høgtalarkabel ær en mycket simpel uppgift.

herregud va dummt.. Enligt alla rön jag vet så är det ytterligare mer noga med låga nivåer där man även smalnar av rejält än stora där marginalerna är stora även om dom är små..

men skulle dessa teser stämma så skulle rymdtelskopen som infånfgar svaga saker utifrån inte behöva alls nån nogranhet..

nej bättre kan du och ni allt...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi