Morello skrev:Vee-Eight skrev:morello:
Då kallas det att de söker ett visst sound. Dvs en Les Paul skall inte låta som en spansk nylonsträngad.
Nu blev det ett "inte" för mycket va?
Absolut inte.

Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Vee-Eight skrev:morello:
Då kallas det att de söker ett visst sound. Dvs en Les Paul skall inte låta som en spansk nylonsträngad.
Nu blev det ett "inte" för mycket va?
Max_Headroom skrev:Det har inte med pris att gøra, tycker jag. Utan nær tillverkaren påstår att kabeln har egenskaper och inverkan den absolut inte KAN ha. Lurendrejeri, alltså. Finns sækert billig ormolja också, om man letar lite.
Dyr kabel køper kan man køpa av många skæl: Imponera på sina HiFi-tidningslæsnande polare (ingen annan tycker det ær coolt, bara dumt), før att kablarna ær snygga, før att man vill ha den påverkan på signalen dom ger (gæller kablar som faktiskt genom sin konstruktion ger påtaglig skillnad) eller kanske bara før att det ær kul i sig att shoppa nya grejor, byta och mixtra med sin anlæggning.
Vill man ha en BRA kable så tar man rimligen reda på vad som gør en kabal bra/læmplig før ett visst ændamål och køper en sådan. Har man gott om pengar skiter man i vad det kostar och køper kanske en som ær snyggare æn en annan, billigare men lika læmplig. Vi fattiga får køpa på biltema eller elfa. Fungerar det också, men inte så sexigt...
OT: Kan før att gøra er avundsjuka næmna att jag just nu lyssnar på Blümchens "Nur Getraumt" på høg volym!![]()
![]()
![]()
adagio skrev:
Om det låter bättre skiter jag väl i varför det låter bättre.
Vilka kablar specifikt syftar du på när du skriver som du gör? Ang ormoljepåståendet.
Om det låter bättre skiter jag väl i varför det låter bättre.
FBK skrev:skumt tycker det är oroväckande många som tycker en kabel kan få kosta 12500:-
Inte det minsta konstigt Haakan_W. Hur många av de röstande tror du är intresserade av att behöva försvara sin åsikt angående vad de tycker är ett lämpligt pris på ett par kablar inför "hata dyrkablage maffian" här på Faktiskt.se, inte många......
stereotypen skrev:I laboratorieutrustning finns det kablar som kostar stora summor. Min bror berättade att en av de kablarna de använder där han jobbar kostar ca 50000kr.
Jag skall tipsa honom om att EKK fungerar precis lika bra.
Conan skrev:Du säger allså att det inte spelar någon roll för dig om ljudpåverkan från t.ex. kablar har *endast* psykologiska effekter. D.v.s. upplevelse är upplevelse vare sig ljudet som når dina öron skulle visa sig vara identiskt mellan EKK och NordOsts värsting för 130 lakan? Dyrkabeln kan således vara prisvärd även om den inte påverkar ljudet tekniskt?
I så fall är det ju bara att gratulera! Det öppnar sig ju då en hel värld av "ljudförbättringar" att göra med insmorda proppskåp, elektrettejp i gardinerna och kablar med inbyggda kvantrenare. Alla dessa ger med största sannolikhet en upplevd förbättring av ljudet utan att man för den skull behöver bekymra sig för att man påverkar anläggningens verkliga prestanda.
stereotypen skrev:I laboratorieutrustning finns det kablar som kostar stora summor. Min bror berättade att en av de kablarna de använder där han jobbar kostar ca 50000kr.
Jag skall tipsa honom om att EKK fungerar precis lika bra.
I armens näst nyaste mobila radarstation PS-90 så sänder man med en peak effekt på 12,5 kW och en frekvens i spannet 5,4-5,7 GHz om jag kommar ihåg rätt. Denna signal är kodad för att förbättra detektering och upplösning. Retur signalen från ett relativt starkt eko är 70 db dämpad i förhållande till utsignalen. Dessa signaler skall båda färdas igenom samma ledare dock växlar man i nedre appartur ändan mellan att ha sändaren och mottagaren inkopplad. Denna 15 meters ledare kostar också alldels för mycket pengar. Vad jag minns så kostade en böjdbit som är en halv meter lång av detta vandringsvågrör 70000 kr. Men visst de är specialtillverkade prytlar med höga krav på sig. De kostar för att det är vad de kostar att få tillverkade.
Mayro skrev:vad får dig att tro kraven är mindre för bra hifi.. Mer än dina egna tvivel? okunskap av utprovande. eller faktiskt för dåliga grejor som inte kan delge skillnader..
Max_Headroom skrev:Mayro skrev:vad får dig att tro kraven är mindre för bra hifi.. Mer än dina egna tvivel? okunskap av utprovande. eller faktiskt för dåliga grejor som inte kan delge skillnader..
Kraven ær mindre før att effekten ær mycket mindre, normalt bara några få watt istællet før 12,5kW. Dessutom ær frekvensen inom HiFi i regel under 20kHz. Dvs i princip DC jæmført med 5GHz.
En skicka en musiksignal oførvanskad genom en høgtalarkabel ær en mycket simpel uppgift.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster