Bryston

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Re: Bryston

Inläggav Laila » 2017-01-06 23:16

Helt säker på att du hörde/läste rätt* . . . typ ? 8O

*Ang. frakten.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-07 00:05

Det var Kanada Dollar, ligger lägre än USD men dyrt ändå.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-01-07 13:53

Att skicka med expressföretag kan vara svindyrt om man inte har något avtal. Jag kollade upp att skicka typ ett brev, tror det skulle gå på tusenlappar (och det var nog inom europa). En kines kan skicka express paket hit för någon hundring. Priset för express springer också snabbt uppåt med vikten.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-07 14:25

Michael skrev:Att skicka med expressföretag kan vara svindyrt om man inte har något avtal. Jag kollade upp att skicka typ ett brev, tror det skulle gå på tusenlappar (och det var nog inom europa). En kines kan skicka express paket hit för någon hundring. Priset för express springer också snabbt uppåt med vikten.

//Michael
Jämför bara pallarna med element vi beställt, inte ens det var i den regionen..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-08 23:21

Någon som har BDA2 eller 3 Dac till salu?

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-28 00:14

Jaha, då sitter man och lyssnar på sin nya 4B3 Cubed :P. Fick hem den igår och körde igång den, tyckte det lät väldigt konstigt, tunt och väldigt smal ljudbild.
Körde några nya Leonard Cohen skivor som jag inte var så van vid, tyckte till och med att det saknades vissa instrument på vissa låtar :?
I med en gammal favvo skiva Roy Orbison Mystery Girl, då hörde man ju direkt att nåt var riktigt galet!
En kontroll och visst så hade jag kommit åt Bridge Mode vippan när jag kopplade in den trots att jag kollade den noga innan.
Sen fungerade allt som det skulle.
Det är ett problem med okända skivor, man tänker mer som jaha låter den här skivan så här? Man har inga referenser hur det ska låta.
Ännu värre med okänd anläggning i okänt rum med okänd skiva, svårt att säga varför det låter som det gör (bra eller dåligt).
Nåja, nu har den puttrat sen igår och hur låter det då?
Jotack riktigt bra :!: Väldigt öppet och klart utan att vara påträngande, 4BSST låter tjockare och fylligare men samtidigt lite skränigare.
Just fylligheten på vissa skivor kan bli nåt man saknar framöver, det återstår att se i det långa loppet.
Nu är det väldigt tidiga omdömen då jag bara hunnit lyssna på några få skivor. Men väldigt bra låter det hur som haver (vilket även SST;n gör, alltså inga jätteskillnader).
Nästa steg blir att koppla in SST;n i basriggen och se hur det blir. Återkommer med mer intryck.
En stor fördel är att dom har gått ifrån strömbrytaren av membran typ, har aldrig gillat den på mitt gamla steg.
BDA3;an får jag vänta på i 3-4 veckor.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-28 01:26

Den blir bättre med inspelning, så döm inte ännu :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-01-28 16:47

Är själv lite intresserad av 7B3 men det där med fylligheten var kanske inte vad jag ville höra. Ska bli intressant att höra om den ändrar karaktär med lite inspelning.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-01-28 17:09

Ja dessa knappar baktill på slitstegen, som man kommer åt och så blir allting fel... :(

vad bra att du är nöjd än så länge, ska bli kul att höra vidare upplevelser. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-01-28 21:09

RMA skrev:Någon som har BDA2 eller 3 Dac till salu?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=94808
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-01-28 21:24

FBK: Det där var mediespelaren BDP-2. Lasse är även medlem här.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-01-28 23:40

shifts skrev:FBK: Det där var mediespelaren BDP-2. Lasse är även medlem här.

Korrekt. Det är mediaspelaren jag säljer. BDA-3 säljer jag inte.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-01-29 01:12

Läste bara BDA2, är inte insatt i mediaspelare och jag kör med den blanka skivorna ett tag till. Det låter oftast dyrt att gå över mediaspelare om man vill ha bra ljudkvalite och jag fattar inget om datorer så det lär inte bli lätt den dagen då jag måste gå över till det.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-29 15:32

Panelguy skrev:Är själv lite intresserad av 7B3 men det där med fylligheten var kanske inte vad jag ville höra. Ska bli intressant att höra om den ändrar karaktär med lite inspelning.

Kan nog komma med lugnande besked, har lyssnat en del till nu och tycker inte det låter det minsta tunt utan det var den gamle som lät tjockt.
Den har stått på nonstop sen i torsdags.
Det låter kristallklart och öppet men ändå mjukt och behagligt, ungefär som att jämföra en dimmig dag med en solig.
Skillnaden mellan 668;an och BDA1;an är mindre nu. Där tycker jag faktiskt tvärtom att vissa skivor som lät tunna och skrikiga med BDA1 nu låter fylligare och mjukare! Så 4B3 tycker jag är bättre på allt och faktiskt håller jag med om allt jag läst om den.
Så du kan nog lungt satsa på 7B3 :P .
Vad har du för steg idag?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-01-29 15:58

Kul att höra att du är nöjd med ditt nya steg! :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-01-29 17:36

RMA skrev:
Panelguy skrev:Är själv lite intresserad av 7B3 men det där med fylligheten var kanske inte vad jag ville höra. Ska bli intressant att höra om den ändrar karaktär med lite inspelning.

Kan nog komma med lugnande besked, har lyssnat en del till nu och tycker inte det låter det minsta tunt utan det var den gamle som lät tjockt.
Det låter kristallklart och öppet men ändå mjukt och behagligt, ungefär som att jämföra en dimmig dag med en solig.
Skillnaden mellan 668;an och BDA1;an är mindre nu. Där tycker jag faktiskt tvärtom att vissa skivor som lät tunna och skrikiga med BDA1 nu låter fylligare och mjukare! Så 4B3 tycker jag är bättre på allt och faktiskt håller jag med om allt jag läst om den.

Jag har en Bladelius Grendel som driver mina Maggie 3.7. Grendel´n drar väl lite åt det ljusa, slanka hållet så lite mer värme med mer kropp eller fyllighet, som du beskrev det, skulle väl inte vara helt fel. Även om Grendel har en fantastisk kontroll i basen kan jag sakna lite av den värme mitt gamla McCormack-steg hade. Har även funderat på Pass Labs nya .8-steg och Spectral Audio. Det handlar dock om mycket pengar så det gäller att komma till skott :wink:

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-01-29 17:38

FBK skrev:Läste bara BDA2, är inte insatt i mediaspelare och jag kör med den blanka skivorna ett tag till. Det låter oftast dyrt att gå över mediaspelare om man vill ha bra ljudkvalite och jag fattar inget om datorer så det lär inte bli lätt den dagen då jag måste gå över till det.

Ja. så kan det vara. Själv har jag helst slutat spela cd. Köper dock men rippar dem direkt till min NAS. När jag sedan spelar upp musiken via en bra mediaspelare, som t.ex, Bryston så låter det betydligt bättre än via en cd spelare. Även inkl dyra sådana. Likaså om jag bara använder cd-spelaren som transport och digitalt till DAC även om skillnaden blir mindre då min Bryston DAC är suverän. Brystons mediaspelare är både lättanvänd och mycket välljudande. Jag styr allt från ipad vilket är superbekvämt. Flera tusen album tillgängliga med några knapptryck på paddan.
Men att spela cd-skivorna funkar ju det också. Viktigast är att man kan njuta av musiken :D

Kul att även RMA blev nöjd med sitt nye Bryston steg. Fina grejer det.

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-01-29 17:45

Lassej skrev:Kul att även RMA blev nöjd med sitt nye Bryston steg. Fina grejer det.

mvh
Lasse

Har du hittat någon värdig ersättare till ditt 14B SST2?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-01-29 17:57

RMA skrev:

Sluta nu, inte fan kan du komma här och skriva upp ^3 stegen nu också, knip ;)

Haha :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-01-29 19:01

Panelguy skrev:
Lassej skrev:Kul att även RMA blev nöjd med sitt nye Bryston steg. Fina grejer det.

mvh
Lasse

Har du hittat någon värdig ersättare till ditt 14B SST2?

Nä, inte än. Har inte haft tid och leta direkt heller. Har ett Classé steg som jag kör med. Rätt bra det med.

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-29 21:57

DVD-ai skrev:
RMA skrev:

Sluta nu, inte fan kan du komma här och skriva upp ^3 stegen nu också, knip ;)

Haha :D

Cubed har mer gemensamt med ditt steg än mitt då SST2 går att uppgradera till Cubed vilket inte går med SST.
Kanske lite plåster på såren att det troligen inte är lika stor skillnad mot ditt steg som mitt :D .
Det viktigaste för mig är att jag känner mig väldigt nöjd med köpet då det var i blindo med risk att bli besviken.
Jag fungerar så att jag kan tycka att 500kr för nåt som man blir missnöjd med är riktigt illa, samtidigt som pengarna inte spelar nån roll (om jag har råd)
bara jag känner mig nöjd :) .

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-01-29 22:00

Haha jag bara skojar på dig ;)

jaså jaha du hade SST och inte SST2 innan ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-29 22:02

DVD-ai skrev:Haha jag bara skojar på dig ;)

Stämmer :) .

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-29 22:03

Lassej skrev:
FBK skrev:Läste bara BDA2, är inte insatt i mediaspelare och jag kör med den blanka skivorna ett tag till. Det låter oftast dyrt att gå över mediaspelare om man vill ha bra ljudkvalite och jag fattar inget om datorer så det lär inte bli lätt den dagen då jag måste gå över till det.

Ja. så kan det vara. Själv har jag helst slutat spela cd. Köper dock men rippar dem direkt till min NAS. När jag sedan spelar upp musiken via en bra mediaspelare, som t.ex, Bryston så låter det betydligt bättre än via en cd spelare. Även inkl dyra sådana. Likaså om jag bara använder cd-spelaren som transport och digitalt till DAC även om skillnaden blir mindre då min Bryston DAC är suverän. Brystons mediaspelare är både lättanvänd och mycket välljudande. Jag styr allt från ipad vilket är superbekvämt. Flera tusen album tillgängliga med några knapptryck på paddan.
Men att spela cd-skivorna funkar ju det också. Viktigast är att man kan njuta av musiken :D

mvh
Lasse

Vad ska du ersätta BDA2:an med?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-01-29 22:04

RMA skrev:
DVD-ai skrev:Haha jag bara skojar på dig ;)

Stämmer :) .

De fattade aldrig jag, på något vis... :oops:

Fint steg att driva basarna med :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-01-29 23:23

RMA skrev:
Lassej skrev:

mvh
Lasse

Vad ska du ersätta BDA2:an med?

Förmodligen en Burmester eller Aurender. Blir ev en Burmesterförstärkare också. Har inte bestämt mig än riktigt. Kör med mac mini och JR River så länge men BDP-2 låter bättre.

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-01-30 00:16

Hur kan det komma sig att du vill testa en Burmester-förstäkare? Jag tror inte en sådan skulle ge nått lyft i förhållande till din Classé faktiskt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-01-30 01:02

Rydberg skrev:Hur kan det komma sig att du vill testa en Burmester-förstäkare? Jag tror inte en sådan skulle ge nått lyft i förhållande till din Classé faktiskt.

Ren nyfikenhet faktiskt. Får möjlighet att testa en samt att jag är bra sugen på deras mediaspelare. Ev kan jag få köpa båda till bra pris. Passar bra ihop men gillar jag inte hur det låter så blir det inget. Jag har hört Burmestersteg ihop med Vienna och det lät bra men de kan vara så att de inte matchar bra med mina B&W så det kan mycket väl vara att du har helt rätt. Classén ligger rätt nära Bryston faktiskt i ljudkaraktär och de har dessutom nya grejer på G som enl rykten i USA ska mycket låg dist. Hade inte Tor tyvärr avlidit så hade jag faktiskt två 7BCube demoex på gång samt en ML 532 som jag tyvärr missade. Nu blev det varken det ena eller andra och 14Bsst2 är såld. Men Classén kommer jag inte sälja föränn jag definitivt har bestämt mig för något annat. Har ev två Classé monoblock på G också. Vi får se vad det blir. Dock har jag inte hört någon bättre DAC än BDA-3 så den kommer nog inte att få flytta på sig i första taget.

Med vänlig hälsning,
Lasse

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-02-04 12:17

Nu har jag kopplat in SST;n till basen, kopplade in den i tisdags och bara kollade att allt var som det skulle.
I onsdags satt jag och justerade i delnings filtret och tyckte att det lät mer kontrollerat och öppet i basen.
Lät det hela stå på och satt mig för att lyssna igår kväll och jäklar! Nu börjar det låta BRA PÅ ALLVAR 8O !
Kände knappt igen vissa skivor, jättestor ljudbild med otrolig upplösning! Hörde grejor på ett sätt som jag aldrig upplevt tidigare 8O.
Det är otroligt vilken skillnad bas steget kan göra! Förstod DVDai när han tyckte att det blev bättre att byta bas steget då jag märkt det själv tidigare.
Men jag var inte beredd på så här stor skillnad!!
Ljudet ändras inte bara i basen utan hela registret öppnas upp på ett häpnadsväckande sätt :!: .
Man hör verkligen rummet och reflexer från väggarna från inspelningarna (om dom är inspelade så förståss).
Imponerande!
Har varit nöjd med 4BSST och Roteln men det här är en annan klass helt klart.
Satsade verkligen rätt när jag bytte toppsteget och lät den gamla ta hand om basen.
BDA1;an låter dessutom betydligt bättre med denna kombo och då har jag ändå BDA3;an på väg, ska bli riktigt intressant att höra den.
Har bara läst goda omdömen om den.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-02-04 18:55

Kul att du är nöjd !

Ja det är skillnad på steg helt klart, och nu skiter jag i om folk säger att det är placebo eller inte.
Jag är nöjd och det är vad som räknas, och nöjd är jag med mitt Bryston också !
Gu vad nöjd jag är :D

Och den tillsammans med pi60s spelar som ena riktiga gudar, allting är så oerhört väl presenterat in i minsta detalj och totalt obesvärat på det där sättet som det aldrig gjorde här hemma innan rotel1090.
Men här käns ändå Bryston som mer upplöst och "lätt" men med den riktigt stora släggan redo när det behövs ;)
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi