Moderator: Redaktörer

IngOehman skrev: Barn skriker högre ju högre allmän ljudnivå det är, och dagis blir i allt högre grad byggda med hårda och "lättstädade ytor". Det är ett mycket stort problem. Det drabbar både barnen och de vuxna som jobbar i sådana miljöer.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Barn skriker högre ju högre allmän ljudnivå det är, och dagis blir i allt högre grad byggda med hårda och "lättstädade ytor". Det är ett mycket stort problem. Det drabbar både barnen och de vuxna som jobbar i sådana miljöer.
Ja det är ett gissel.
Och då tänker jag på barn som skriker ohämmat överallt. I affären, på gatorna, på fester, på tåget ja tusan i mig överallt.
Idag är det dessutom FÅ föräldrar som säger till dom????? Grymt dåligt att föräldrar av idag inte uppfostrar barnen
JM skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Barn skriker högre ju högre allmän ljudnivå det är, och dagis blir i allt högre grad byggda med hårda och "lättstädade ytor". Det är ett mycket stort problem. Det drabbar både barnen och de vuxna som jobbar i sådana miljöer.
Ja det är ett gissel.
Och då tänker jag på barn som skriker ohämmat överallt. I affären, på gatorna, på fester, på tåget ja tusan i mig överallt.
Idag är det dessutom FÅ föräldrar som säger till dom????? Grymt dåligt att föräldrar av idag inte uppfostrar barnen
Så sa redan de gamla grekerna.
Misstänker att du och jag bor i liknande kvarter fast på olika platser. Här på östkusten finns alla grader av uppfostran. Ingen större skillnad mot för 30 år sedan.
Men det är inte riktigt som i Frankrike eller Italien.
JM
JM skrev:Du har fel Ingvar vissa ballonger kan vara farliga o kan ge permanenta hörselskador.
JM
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Barn skriker högre ju högre allmän ljudnivå det är, och dagis blir i allt högre grad byggda med hårda och "lättstädade ytor". Det är ett mycket stort problem. Det drabbar både barnen och de vuxna som jobbar i sådana miljöer.
Ja det är ett gissel.
IngOehman skrev: Hörlurslyssning, speciellt sedan maxnivåbegränsningar kom in och musik i så hög komprimeras som kompensation, är ett annat elände som skördar många offer.
Vad tänker du på här?IngOehman skrev:
Ljudnivåer och ljudkvaliteten i många offentliga musiksammanhang är ytterligare ett allvarligt problem.
Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Barn skriker högre ju högre allmän ljudnivå det är, och dagis blir i allt högre grad byggda med hårda och "lättstädade ytor". Det är ett mycket stort problem. Det drabbar både barnen och de vuxna som jobbar i sådana miljöer.
Ja det är ett gissel.
Ändå är det vääldigt långt till hörselskador vid normal dagisverksamhet. I motsats till vad en del verkar tro så skriker inte barn speciellt mycket på dagis. Det brukar finnas duktig personal där som tar hand om sånt. Den akustiska miljön spelar roll för bakgrundsbullret och den allmänna ljudnivån, men i de fall ungarna utsätts för höga nivåer är de oftast så nära källan att rumsakustiken är satt ur spel. Och den allmänna ljudnivån är typiskt inte så stark att den är hörselskadlig, men den kan påverka personalens röstbelastning.
JM skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Barn skriker högre ju högre allmän ljudnivå det är, och dagis blir i allt högre grad byggda med hårda och "lättstädade ytor". Det är ett mycket stort problem. Det drabbar både barnen och de vuxna som jobbar i sådana miljöer.
Ja det är ett gissel.
Så sa redan de gamla grekerna.
Misstänker att du och jag bor i liknande kvarter fast på olika platser. Här på östkusten finns alla grader av uppfostran. Ingen större skillnad mot för 30 år sedan.
Men det är inte riktigt som i Frankrike eller Italien.
JM
sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ja det är ett gissel.
Ändå är det vääldigt långt till hörselskador vid normal dagisverksamhet. I motsats till vad en del verkar tro så skriker inte barn speciellt mycket på dagis. Det brukar finnas duktig personal där som tar hand om sånt. Den akustiska miljön spelar roll för bakgrundsbullret och den allmänna ljudnivån, men i de fall ungarna utsätts för höga nivåer är de oftast så nära källan att rumsakustiken är satt ur spel. Och den allmänna ljudnivån är typiskt inte så stark att den är hörselskadlig, men den kan påverka personalens röstbelastning.
Har du barn själv Svante? Hur många olika dagis har du besökt? (du skulle kunna ha besökt något extraordinärt dagis...)
rikkitikkitavi skrev:Jag förstår inte, var har ni fått uppfattningen om att det är så hög bullernivå på dagis?
I Miljöhälsorapport 2005 från Socialstyrelsen kan vi läsa att
I nära hälften av undersökta danska daghem har ljudnivån uppmätts till över 80 dB. […] I tre förskolor i Holmsund/Obbola som följdes under längre tid uppmättes bullernivåer med personalburen dosimeter genomsnittligt till mellan 79 och 81 dB LAeq,5h. Vid alla förskolor förekom dock individuella exponeringsvärden på mellan 81 och 88 dB LAeq,5h, dvs. i närheten av eller över tillåten exponering för en hel arbetsdag. […] En kartläggning av 103 förskoleavdelningar i Lidköping och Skara visade att ljudnivåerna i en femtedel av förskolorna var 80 dB.
Undersökningen som utfördes av miljökontoret i Solna där man besökte 17 förskolor visade att:
Alla utom en förskola hade maxnivåer på över 100 dBA, den förskola som underskred detta värde hade endast 20 minuter registrerad mätning, vilket är för kort tid för att kunna dra några slutsatser i från. Hela 5 förskolor överskred 110 dBA som är riktvärdet för maximala ljudnivåer för barn vid vistelse på disko. Den förskola som hade högsta maximala ljudnivåerna låg på 120 dBA. Det överskrider även riktvärdet för vuxna, vilket miljökontoret anser är alarmerande.
sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ja det är ett gissel.
Har du barn själv Svante? Hur många olika dagis har du besökt? (du skulle kunna ha besökt något extraordinärt dagis...)
Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:
Ja, jag har faktiskt gjort mätningar och publicerat om det. Men jag har även minne som en guldfisk, så jag kom ihåg lite fel. Det är rätt långt till hörselskador för personalen, i en studie som jag var med på mättes 76 dBA Leq upp intill personalens öron, medelvärdesbildat över hela arbetsdagar. Normen för hörselskadligt buller tillåter 80 dBA Leq över 8 h och var tidigare 85 dBA om jag inte minns fel. Jag var även med på en annan studie där vi mätte på ungar också, och där var nivån högre (vilket jag hade glömt). Där blev nivån 83 dBA Leq. Mycket av bullret kom från den egna aktiviteten (dock ej egna rösten, den plockades bort), tex när de kastade klossar i lådor som det skramlade mycket om.
JM skrev:Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:Har du barn själv Svante? Hur många olika dagis har du besökt? (du skulle kunna ha besökt något extraordinärt dagis...)
Ja, jag har faktiskt gjort mätningar och publicerat om det. Men jag har även minne som en guldfisk, så jag kom ihåg lite fel. Det är rätt långt till hörselskador för personalen, i en studie som jag var med på mättes 76 dBA Leq upp intill personalens öron, medelvärdesbildat över hela arbetsdagar. Normen för hörselskadligt buller tillåter 80 dBA Leq över 8 h och var tidigare 85 dBA om jag inte minns fel. Jag var även med på en annan studie där vi mätte på ungar också, och där var nivån högre (vilket jag hade glömt). Där blev nivån 83 dBA Leq. Mycket av bullret kom från den egna aktiviteten (dock ej egna rösten, den plockades bort), tex när de kastade klossar i lådor som det skramlade mycket om.
Vilka maxvärden uppmättes? Slå ihop kastullock invid ett barns öra ger nog höga toppvärden. Eller?
Ett större problem än buller i relation till barnen är mobiltelefonerna i händerna på föräldrar o vuxna.
JM
Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Barn skriker högre ju högre allmän ljudnivå det är, och dagis blir i allt högre grad byggda med hårda och "lättstädade ytor". Det är ett mycket stort problem. Det drabbar både barnen och de vuxna som jobbar i sådana miljöer.
Ja det är ett gissel.
IngOehman skrev:Fast toppnivåerna är rätt så ointressanta.
De blir maximala om man spelar så bredbandigt LP-filtrerade dirac-pulser som möjligt. Och det är extremt harmlösa signaler även om de har en bandbredd om säg 22 kHz (CD) och spelas med peaknivån 130 dB.
Problemet med peaknivåer är att de inte säger just någonting om exponeringen för hörseln, eftersom de kan innehålla nästan vad som helst frekvensmässigt. Det enda man kan säga säkert är att det hade varit ofantligt mycket värre med 3 kHz på samma ljudtrycksnivå.
Påståenden i böcker och rapporter om att transienta ljud är mycket farligare än statiska är legio, men är okunnigt nonsens. Troligen sprungar de ur det faktum att några av de farligare ljuden ÄR transienta, men det är en förmildrande omständighet, inte tvärtom. Att de är farliga beror inte på att de är transienta utan på att de är extremt starka och innehåller resonanta bidrag som är smalbandiga och alltså egentligen inte speciellt transienta.
IngOehman skrev:<snip>
Påståenden i böcker och rapporter om att transienta ljud är mycket farligare än statiska är legio, men är okunnigt nonsens. Troligen sprungar de ur det faktum att några av de farligare ljuden ÄR transienta, men det är en förmildrande omständighet, inte tvärtom. Att de är farliga beror inte på att de är transienta utan på att de är extremt starka och innehåller resonanta bidrag som är smalbandiga och alltså egentligen inte speciellt transienta.
Vh, iö
</snip>
IngOehman skrev:Problemet med peaknivåer är att de inte säger just någonting om exponeringen för hörseln, eftersom de kan innehålla nästan vad som helst frekvensmässigt. Det enda man kan säga säkert är att det hade varit ofantligt mycket värre med 3 kHz på samma ljudtrycksnivå.
Påståenden i böcker och rapporter om att transienta ljud är mycket farligare än statiska är legio, men är okunnigt nonsens.
Vh, iö

Svante skrev:Man ska komma ihåg i sammanhanget att vid toppnivåmätning med ljudnivåmätare förutsätts alltid C-vägning, det är den enda vägning som finns med i standarden. Det finns alltså ingen standardiserad Lpeak(A) eller Lpeak(Z).
Det gör att det görs en viss lågpassning av signalen och extremt korta impulser filtreras bort, typ.
JM skrev:Svante skrev:Man ska komma ihåg i sammanhanget att vid toppnivåmätning med ljudnivåmätare förutsätts alltid C-vägning, det är den enda vägning som finns med i standarden. Det finns alltså ingen standardiserad Lpeak(A) eller Lpeak(Z).
Det gör att det görs en viss lågpassning av signalen och extremt korta impulser filtreras bort, typ.
Innebär detta att ballonger i verkligheten utsätter barnen för ännu högre maxvärden än det som redovisas i studierna?
JM
IngOehman skrev:Men nej, typiskt ger C-vägning av ballongsmällar (speciellt på nära håll) HÖGRE värden än A-vägning.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster