Är det här piP-filtret rätt?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Tell

Är det här piP-filtret rätt?

Inläggav Tell » 2017-02-01 16:11

Har snyggat till lådorna på mina piP och tänkte precis löda tillbaks sladdarna när jag kom på att det kanske inte såg helt rätt ut? Tänker att sladdarna från teminalen borde väl inte gå direkt in i basen för då påverkar väl inte filtret öht? Eller?
Bild

Googlade ju lite o hittade den här bilden.
Bild
Den stämmer inte helt överens med mitt. Pluset från terminalen går ju upp till spolen, samt att är nån liten extragrej efter spolen också.
Meen det lät ju fint innan jag började fixa med högtalarna, såå vad är grejen? Hur ska jag tänka?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Är det här piP-filtret rätt?

Inläggav paa » 2017-02-01 20:35

Anslutningarna från motstånden ser ut att kunna komma i kontakt med magneten när hela härligheten trycks in mot skumblocket i lådan.
Det gäller enheterna på båda bilderna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-02-01 21:20

Som paa säger är det stor risk för kortslutning. Det är dock inte enda problemet utan det är som du säger att det inte ser rätt ut och det beror nog på att det inte är det. Andra bilden är rätt men den övre har både diskant och basfilter felkopplat.

Du behöver kapa den i bilden övre ingående kabeln till basterminalen och flytta den till spolens anslutning till vänster. Då blir både bas och diskant rätt.

Den lilla extragrejen är ett överbelastningsskydd som man kan ha om man känner att man behöver det.
Senast redigerad av UrSv 2017-02-01 21:30, redigerad totalt 1 gång.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-01 21:28

Jo det har jag också noterat o lite eltejp har jag redan lindat runt, men tack för påpekandet ändå :) För övrigt var ju inte ens ena diskanten fastlödd öht, utan byggarn hade bara klämt dit kablarna lite grann.

Snubblade på det här inlägget där det ser likadant ut som mitt gjorde. Blir ännu lite mera förvirrad nu :\ Men ska jag bara skita i det o köra som du säger UrSv?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-02-01 21:39

Tell skrev:Jo det har jag också noterat o lite eltejp har jag redan lindat runt, men tack för påpekandet ändå :) För övrigt var ju inte ens ena diskanten fastlödd öht, utan byggarn hade bara klämt dit kablarna lite grann.

Snubblade på det här inlägget där det ser likadant ut som mitt gjorde. Blir ännu lite mera förvirrad nu :\ Men ska jag bara skita i det o köra som du säger UrSv?

Läs hela den tråden och kolla bilden i inlägget lite senare där det är rätt.

Kolla din ritning och montera exakt enligt den ser du ju vad som är fel och att din andra exempelbild är rätt.

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-01 22:22

UrSv skrev:
Tell skrev:Jo det har jag också noterat o lite eltejp har jag redan lindat runt, men tack för påpekandet ändå :) För övrigt var ju inte ens ena diskanten fastlödd öht, utan byggarn hade bara klämt dit kablarna lite grann.

Läs hela den tråden och kolla bilden i inlägget lite senare där det är rätt.

Kolla din ritning och montera exakt enligt den ser du ju vad som är fel och att din andra exempelbild är rätt.

Tyvärr fick jag inte med nån ritning, köpte ju högtalarna färdigbyggda.
Men ja nu har jag lött fast kablarna på rätt sätt o nu låter dom ju garanterat bättre än tidigare ^^ Var ju aldrig riktigt imponerad över ljudet när jag fick dom o nu förstår jag varför! Så vad blir det, fjärde saken jag fixat på dom här som förra ägaren missade. Först var det en basreflexport dåligt fastsatt, kablarna på ena diskanten var inte fastlödda, filtrarna var felkopplade och sist men inte minst var lådorna väldigt fula. Alla felen fixade så nu känns det nog allt lite bättre :D

Tack för hjälpen UrSv :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-02-01 22:28

NP.

Tydligen är det lite svårt att montera dem om någon lyckats göra typ alla fel man kan. Förhoppningsvis är de OK nu då. Man kan ju till och med misstänka att ljudet de presterade kan ha varit anledningen till att de såldes. Synd att förra ägaren inte fick höra dem spela som de ska. De är ju duktigt bra.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-02-01 22:36

Tell: Såg på någon bild hur det verkade vara väldigt mycket och tjock tätningslist kring diskanten, det liksom pös ut. Tänker att det finns risk att det blir något lufthål där. Skulle beställa lite från Hifikit och åtgärda: http://www.hifikit.se/tillbehor/tatningslist
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-01 22:47

Råd till alla som är osäkra på högtalarbyggande - köp färdiga istället!

Råd till dem som är bara lite osäkra - ring och fråga (mig, inte faktiskt.se) om allt som man tycker är det minsta tveksamt/oklart.

Och är man ändå det minsta osäker på om det blivit rätt när man är färdig så lämna in dem på slutkoll. Då går jag igenom dem och hittar alla eventuella fel.

Detta med felbyggda högtalare skall inte behöva hända om man bryr sig ordentligt om att se till så att allt blir rätt. Att man kan ringa och fråga om något är oklart och att man även kan lämna in dem och få dem ordentligt kollade, gör att det inte skall kunna bli fel även om man inte är expert. Men det fungerar ju bara om man har rätt kvot (tillräckligt hög) mellan sin osäkerhet och sin oförmåga. :)

Men poängen är, att jag inte lämnar någon vind för våg, vill man så får man hjälp. Utnyttja det!

Det finns några tragiska exempel på att Ino-högtalare byggts ihop fel och sålts vidare i inte bara ett utan flera led. Till sist har de hamnat hos någon som inte nödvändigtvis är tekniskt kunnig men som har kunskap och omdöme nog för att veta att en Ino-högtalare som låter så måste vars defekt. På så vis har jag till sist fått vetskap om det, och blivit inkallad att rätta till saken.

Det finns till och med ett fall där en defekt piP hamnat hos en idiot (verksam i branschen) som mätt på den och använt det för att tala illa om Ino. :(

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-01 23:05

shifts skrev:Tell: Såg på någon bild hur det verkade vara väldigt mycket och tjock tätningslist kring diskanten, det liksom pös ut. Tänker att det finns risk att det blir något lufthål där. Skulle beställa lite från Hifikit och åtgärda: http://www.hifikit.se/tillbehor/tatningslist

Dom tätningslisterna gick inte att återvända så jag köpte några på k-rauta istället. Dock så blev det inte helt tätt vid ena basen nu så funderar på att dra till Hifikit o köpa dom där tätningslisterna istället då k-rauta-listerna är ju lite för tjocka egentligen..

IngOehman skrev:Råd till alla som är osäkra på högtalarbyggande - köp färdiga istället!

Råd till dem som är bara lite osäkra - ring och fråga (mig, inte faktiskt.se) om allt som man tycker är det minsta tveksamt/oklart.

Och är man ändå det minsta osäker på om det blivit rätt när man är färdig så lämna in dem på slutkoll. Då går jag igenom dem och hittar alla eventuella fel.

Detta med felbyggda högtalare skall inte behöva hända om man bryr sig ordentligt om att se till så att allt blir rätt. Att man kan ringa och fråga om något är oklart och att man även kan lämna in dem och få dem ordentligt kollade, gör att det inte skall kunna bli fel även om man inte är expert. Men det fungerar ju bara om man har rätt kvot (tillräckligt hög) mellan sin osäkerhet och sin oförmåga. :)

Men poängen är, att jag inte lämnar någon vind för våg, vill man så får man hjälp. Utnyttja det!

Det finns några tragiska exempel på att Ino-högtalare byggts ihop fel och sålts vidare i inte bara ett utan flera led. Till sist har de hamnat hos någon som inte nödvändigtvis är tekniskt kunnig men som har kunskap och omdöme nog för att veta att en Ino-högtalare som låter så måste vars defekt. På så vis har jag till sist fått vetskap om det, och blivit inkallad att rätta till saken.

Det finns till och med ett fall där en defekt piP hamnat hos en idiot (verksam i branschen) som mätt på den och använt det för att tala illa om Ino. :(

Vh, iö

Ja det är trist det där! Som sagt, jag var ju inte speciellt imponerad ändå av dom här utan tyckte mina gamla Audio Pro lät ungefär lika bra. Nu däremot låter det ju trevligare! Tightare lixom, o jag kunde plocka bort massa ful-eq jag hade gjort i min miniDSP. Dock fortfarande inte helt optimalt då det som sagt läcker lite luft från ena basen. Testade också att filtrera bort allt över ~80hz för att höra hur rent det lät o helt rent var det inte. Kanske nån sladd som ligger o tar i? Aja, ska kolla lite mer imorrn, nu är det filmdags ^^
Angående den där slutkollen, hur mycket tar du för en sån? :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-02-06 08:31

Köp HiFikit listen och dela den på mitten/ längs med så att den på blir 2 smala remsor, av dessa sätter du på 1st på varje diskant diskant.
Den är rätt känslig så jag skulle skruva loss den nu snarast (gärna igår) och slänga den för kraftiga listen du har nu, innan plasten i fronten på diskanten spricker !

Sätt även samma HiFikit list på basen, men där behöver du ej dela listen längsöedes utan du kan låta den vara som den är.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-06 12:24

Tell skrev:Angående den där slutkollen, hur mycket tar du för en sån? :)

Det kostar 500:-. Från Prislistan:

Mätkontroll av de färdiga högtalarna (så kallad slutkontroll, som utförs hos Ino Audio) ingår inte längre i priset för de olika modellernas monteringssatser. Eftersom så få tillvaratog denna tjänst de sista åren den ingick tog jag bort den, och som kompensation bortföll en planerad prishöjning.

Men – om efterkontroll av högtalarna önskas kan man självklart fortfarande anlita Ino Audio för detta, och då är tjänsten dessutom subventionerad. Normal timpenning för akustikplanering (Ino Akustik) är ju 3000:- men mätkontroll av Ino-högtalare köpta som byggsats kostar bara 500:- per par oavsett tidsåtgång.

Hittas några fel så får den som vill fixa felen själv dem förstås bara påpekade. Vill man ha felen rättade sker felrättning till en timpenning om 1000:-.

Typiskt utförs denna slutkontroll under helgtid. Man lämnar på fredag och då har jag dem klara för hämtning på söndag eller måndag. Med slutkoll börjar även garantin att gälla.

Vh, iö

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-06 13:14

DVD-ai skrev:Köp HiFikit listen och dela den på mitten/ längs med så att den på blir 2 smala remsor, av dessa sätter du på 1st på varje diskant diskant.
Den är rätt känslig så jag skulle skruva loss den nu snarast (gärna igår) och slänga den för kraftiga listen du har nu, innan plasten i fronten på diskanten spricker !

Sätt även samma HiFikit list på basen, men där behöver du ej dela listen längsöedes utan du kan låta den vara som den är.

Jotack, den ena är redan sprucken :( Vet inte om det var jag som gjorde det när jag tog loss den eller om förra ägaren gjort nåt. Väldigt känsliga grejer tyvärr :\ Men aa, ska försöka ta mig in till stan i veckan för att köpa dom där listerna.

IngOehman skrev:
Tell skrev:Angående den där slutkollen, hur mycket tar du för en sån? :)

Det kostar 500:-. Från Prislistan:

Mätkontroll av de färdiga högtalarna (så kallad slutkontroll, som utförs hos Ino Audio) ingår inte längre i priset för de olika modellernas monteringssatser. Eftersom så få tillvaratog denna tjänst de sista åren den ingick tog jag bort den, och som kompensation bortföll en planerad prishöjning.

Men – om efterkontroll av högtalarna önskas kan man självklart fortfarande anlita Ino Audio för detta, och då är tjänsten dessutom subventionerad. Normal timpenning för akustikplanering (Ino Akustik) är ju 3000:- men mätkontroll av Ino-högtalare köpta som byggsats kostar bara 500:- per par oavsett tidsåtgång.

Hittas några fel så får den som vill fixa felen själv dem förstås bara påpekade. Vill man ha felen rättade sker felrättning till en timpenning om 1000:-.

Typiskt utförs denna slutkontroll under helgtid. Man lämnar på fredag och då har jag dem klara för hämtning på söndag eller måndag. Med slutkoll börjar även garantin att gälla.

Vh, iö

Ah sedär, tack för infon! Får se om jag lämnar in på nån slutkoll sen då när jag fixat dom grejerna jag redan vet är fel på :)

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-06-04 13:20

Mina piP-filter från några år tillbaka. Kanske kan vara till hjälp för dig eller någon annan som funderar :)

Bild
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Frisk

Inläggav Frisk » 2017-06-04 16:13

Chopha skrev:Mina piP-filter från några år tillbaka. Kanske kan vara till hjälp för dig eller någon annan som funderar :)

[ Bild ]

Vad är det för kabel som går till båda basterminalerna? är det inkommande signal? På den lilla del av schemat på första inlägget ser det ut som även basen ska filtreras.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-06-04 16:16

Chopha skrev:Mina piP-filter från några år tillbaka. Kanske kan vara till hjälp för dig eller någon annan som funderar :)

[ Bild ]

Är det där inte en av de bilder som diskuterats ovan? Det är ju helfel kopplat och bör INTE inspirera någon!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-04 18:36

1. Koppla enligt monteringsbeskrivningen.

2. Om något är oklart: Ring mig på 070-523 32 32. Frågan INTE på internet! Om man inte vet hur det skall kopplas med hjälp av monteringsbeskrivningen så kan man heller inte avgöra vilka svar som är riktiga av dem man får. Fråga mig, jag hjälper gärna till. Men fråga inte här utan ring!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-06-05 18:07

ja jävlar, ska omedelbart ta bort den från faktiskt. Genant :oops:

Skruvade upp mina piP som står här i förvaring och de ser inte ut som på bilden (+ från terminalen går till spolen).
Så jag har öppnat upp och ändrat filtren för så länge sedan att jag inte längre minns ingreppet. Men att jag inte tagit en ny bild utan fortsatt visa den inkorrekta bilden skäms jag fan skitmycket för!

Ber om ursäkt Ingvar - förlåt internet :cry:

(Borttagen från FTP:n nu i alla fall :/ )
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Återgå till Wänner af Ino