Råd till alla som är osäkra på högtalarbyggande - köp färdiga istället!
Råd till dem som är bara lite osäkra - ring och fråga (mig, inte faktiskt.se) om allt som man tycker är det minsta tveksamt/oklart.
Och är man ändå det minsta osäker på om det blivit rätt när man är färdig så lämna in dem på slutkoll. Då går jag igenom dem och hittar alla eventuella fel.
Detta med felbyggda högtalare skall inte behöva hända om man bryr sig ordentligt om att se till så att allt blir rätt. Att man kan ringa och fråga om något är oklart och att man även kan lämna in dem och få dem ordentligt kollade, gör att det inte skall kunna bli fel även om man inte är expert. Men det fungerar ju bara om man har rätt kvot (tillräckligt hög) mellan sin osäkerhet och sin oförmåga.

Men poängen är, att jag inte lämnar någon vind för våg, vill man så får man hjälp. Utnyttja det!
Det finns några tragiska exempel på att Ino-högtalare byggts ihop fel och sålts vidare i inte bara ett utan flera led. Till sist har de hamnat hos någon som inte nödvändigtvis är tekniskt kunnig men som har kunskap och omdöme nog för att veta att en Ino-högtalare som låter så måste vars defekt. På så vis har jag till sist fått vetskap om det, och blivit inkallad att rätta till saken.
Det finns till och med ett fall där en defekt piP hamnat hos en idiot (verksam i branschen) som mätt på den och använt det för att tala illa om Ino.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).