Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Det är transienta ljud som inkluderar starka smalbandiga ljud (i hörselkönsligt register) som är farliga för hörseln, inte bredbandiga ljud, som de en smälld ballong ger ifrån sig. Bredbandighet ger lite exponering per hörselhårsarea. Vh, iö

Svante skrev:Nu har jag skummat artikeln och jag reagerar över hur de, som så många andra slarvar med att ange avstånd. Iofs finns de där, men i den löpande texten pratar de om att en magnum har xxx dB utan att specificera avståndet. Det bör man göra varje gång man ger en siffra.
Mina tankar efter att ha läst är att ja, man ska nog inte trycka en ballong mot örat och smälla den. Det vore ungefär lika dumt som att skjuta med en Magnum på 0,5 m avstånd utan hörselskydd. Man ska heller inte trycka en ballong mot örat och smälla den flera gånger om dagen. Man kan nog skjuta med en Magnum både en och två gånger utan hörselskydd, men är man skytt så skjuter man ju många fler gånger än så. Ballonger smäller ganska sällan alldeles intill örat. Oftast sker det nog på lite större avstånd. Och det är ju inte så ofta man har ballongpangarorgier och smäller av 100 ballonger samma dag. Intill örat. Med en Magnum skjuter man nog 100 skott på en dag, dock.
Bredbandigheten är nog jämförbar med ett pistolskott, jag tycker de låter spektralt ganska lika.
JM skrev:Svante skrev:Nu har jag skummat artikeln och jag reagerar över hur de, som så många andra slarvar med att ange avstånd. Iofs finns de där, men i den löpande texten pratar de om att en magnum har xxx dB utan att specificera avståndet. Det bör man göra varje gång man ger en siffra.
Mina tankar efter att ha läst är att ja, man ska nog inte trycka en ballong mot örat och smälla den. Det vore ungefär lika dumt som att skjuta med en Magnum på 0,5 m avstånd utan hörselskydd. Man ska heller inte trycka en ballong mot örat och smälla den flera gånger om dagen. Man kan nog skjuta med en Magnum både en och två gånger utan hörselskydd, men är man skytt så skjuter man ju många fler gånger än så. Ballonger smäller ganska sällan alldeles intill örat. Oftast sker det nog på lite större avstånd. Och det är ju inte så ofta man har ballongpangarorgier och smäller av 100 ballonger samma dag. Intill örat. Med en Magnum skjuter man nog 100 skott på en dag, dock.
Bredbandigheten är nog jämförbar med ett pistolskott, jag tycker de låter spektralt ganska lika.
Om ett barn smäller en ballong, med bredbandigt spectrum o 168 dB enligt kurvorna ovan, 1 cm från örat på sin pappa och ett annat barn smäller av sin pappas revolver, med samma data som ovan, 1 cm från örat på pappan - blir ljudexponeringen väsentligen lika? Eller finns det någon väsentligen skillnad mellan ballongens och pistolens påverkan på yttre hörselgången? Om så - vad?
JM
Perfector skrev:Transienter är det som ger skador i första hand då den kraftiga stigningen från ingenting till pang bryter av flimmerhår i snäckan som ramlar till botten på snäckan och skapar oljud.
Jag har det sedan 20 år och det är störande.
Ljud som stiger långsamt till hög volym är inte lika farligt då flimmerhåren hinner med och böjer sig för trycket.
Dessutom minskar känsligheten vid långvarig utsatthet.
Svante skrev:Perfector skrev:Transienter är det som ger skador i första hand då den kraftiga stigningen från ingenting till pang bryter av flimmerhår i snäckan som ramlar till botten på snäckan och skapar oljud.
Ljud som stiger långsamt till hög volym är inte lika farligt då flimmerhåren hinner med och böjer sig för trycket.
Det där är bara fel.
Svante skrev:Det där är bara fel.
Svante skrev:Perfector skrev:Transienter är det som ger skador i första hand då den kraftiga stigningen från ingenting till pang bryter av flimmerhår i snäckan som ramlar till botten på snäckan och skapar oljud.
Det där är bara fel.
JM skrev:Svante skrev:Nu har jag skummat artikeln och jag reagerar över hur de, som så många andra slarvar med att ange avstånd. Iofs finns de där, men i den löpande texten pratar de om att en magnum har xxx dB utan att specificera avståndet. Det bör man göra varje gång man ger en siffra.
Om ett barn smäller en ballong, med bredbandigt spectrum o 168 dB enligt kurvorna ovan, 1 cm från örat på sin pappa och ett annat barn smäller av sin pappas revolver, med samma data som ovan, 1 cm från örat på pappan - blir ljudexponeringen väsentligen lika? Eller finns det någon väsentligen skillnad mellan ballongens och pistolens påverkan på yttre hörselgången? Om så - vad?
JM
Perfector skrev:Svante skrev:Perfector skrev:Transienter är det som ger skador i första hand då den kraftiga stigningen från ingenting till pang bryter av flimmerhår i snäckan som ramlar till botten på snäckan och skapar oljud.
Det där är bara fel.
Då vet du bättre än audiologen som kollade mina öron och berättade det för mig.
Du bör söka jobb direkt och tjäna en förmögenhet.
KarlXII skrev:Svante skrev:Det där är bara fel.
Säker?
Svante skrev:Alltså, givetvis är ett transient ljud med toppnivå 150 dB farligare än ett kontinuerligt ljud med nivån 50 dB. Rimligen bör man tala om vilka nivåer man jämför om de är olika, och talar man inte om att de är olika är det väl lika rimligt att anta att nivån är lika?
Och är de lika är det väl ganska naturligt att det ljud som varar längst är skadligast.
Perfector skrev:Svante skrev:Alltså, givetvis är ett transient ljud med toppnivå 150 dB farligare än ett kontinuerligt ljud med nivån 50 dB. Rimligen bör man tala om vilka nivåer man jämför om de är olika, och talar man inte om att de är olika är det väl lika rimligt att anta att nivån är lika?
Och är de lika är det väl ganska naturligt att det ljud som varar längst är skadligast.
Jag är inte riktigt med dig där.
En kraftig transient från en smällare en liten bit från örat gör mer skada än en längre exponering av högt ljud eftersom den bryter av så många flimmerhår i snäckan.
Min dotter är ett levande bevis på det.
en kväll på disco ger inte samma skadeeffekt över en kväll som en rejäl knall.
Svante skrev:Perfector skrev:Svante skrev:Alltså, givetvis är ett transient ljud med toppnivå 150 dB farligare än ett kontinuerligt ljud med nivån 50 dB. Rimligen bör man tala om vilka nivåer man jämför om de är olika, och talar man inte om att de är olika är det väl lika rimligt att anta att nivån är lika?
Jag är inte riktigt med dig där.
En kraftig transient från en smällare en liten bit från örat gör mer skada än en längre exponering av högt ljud eftersom den bryter av så många flimmerhår i snäckan.
Hur vet du det? En medelnivå på 100 dBA på disco är hörselskadligt om man vistas i den mer än knappt fem minuter enligt bullernormerna. Ett impulsljud med toppvärdet 100 dB är rätt fjuttigt, det kan man ordna med en vanlig handklapp. En smällare på 0,3 m avstånd ger nog 140 dB toppvärde. (Jag frifräser lite med nivåerna nu, men även om de inte är helt rätt så förstår du kanske vad jag menar?)
Låt inte den här okunskapen göra att du ser lätt på dotterns discobesök*, se till att hon har proppar!
* Finns det diskotek fortfarande?
JM
Perfector skrev:En kraftig transient från en smällare en liten bit från örat gör mer skada än en längre exponering av högt ljud eftersom den bryter av så många flimmerhår i snäckan.
Svante skrev:En medelnivå på 100 dBA på disco är hörselskadligt om man vistas i den mer än knappt fem minuter enligt bullernormerna.
Perfector skrev:Svante skrev:Perfector skrev:Jag är inte riktigt med dig där.
Hur vet du det? En medelnivå på 100 dBA på disco är hörselskadligt om man vistas i den mer än knappt fem minuter enligt bullernormerna. Ett impulsljud med toppvärdet 100 dB är rätt fjuttigt, det kan man ordna med en vanlig handklapp. En smällare på 0,3 m avstånd ger nog 140 dB toppvärde. (Jag frifräser lite med nivåerna nu, men även om de inte är helt rätt så förstår du kanske vad jag menar?)
Låt inte den här okunskapen göra att du ser lätt på dotterns discobesök*, se till att hon har proppar!
Ne, nu läser du vindögd.
Hon fick en smällare nära örat, jag var discofreak och jockey i min ungdom.
Visst har jag öronbrus av högspel. Men det kom av att kontrollyssna det jag byggde åt andra.
Svante skrev:Perfector skrev:Svante skrev:
Ne, nu läser du vindögd.
Visst har jag öronbrus av högspel. Men det kom av att kontrollyssna det jag byggde åt andra.
Aha, det var inte dottern som gick på disco. Jaja, men hursomhelst så är toppnivån från en smällare nära örat betydligt starkare i dB räknat än medelnivån på disco. Givetvis kan även transienta ljud ge hörselskador, och smällare vid örat är ett exempel på ett sådant. Men om man justerar avståndet till smällaren så att toppnivån på smällen blir bara 100 dB så är den betydligt mindre skadlig än om du har en helkväll på disco i 100 dB utan proppar. Det som gör smällaren farlig är att toppnivån är så hög, inte att den är kort.
Svante skrev:Perfector skrev:Svante skrev:
Det som gör smällaren farlig är att toppnivån är så hög, inte att den är kort.

JM skrev:Svante skrev:Perfector skrev:
[ Bild ]
Har du beaktat m stapedius och m tensor tympanis funktioner?
JM
Perfector skrev:Svante skrev:Perfector skrev:Ne, nu läser du vindögd.
Aha, det var inte dottern som gick på disco. Jaja, men hursomhelst så är toppnivån från en smällare nära örat betydligt starkare i dB räknat än medelnivån på disco. Givetvis kan även transienta ljud ge hörselskador, och smällare vid örat är ett exempel på ett sådant. Men om man justerar avståndet till smällaren så att toppnivån på smällen blir bara 100 dB så är den betydligt mindre skadlig än om du har en helkväll på disco i 100 dB utan proppar. Det som gör smällaren farlig är att toppnivån är så hög, inte att den är kort.
Exakt.
Stigning och tid är det som jag menar är skadligt med transienten.
Min brus är ju av långvarig exponering vid provlyssning, så där är vi åxå överens.
Minsann om vi inte hamnade där vi började
Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:
[ Bild ]JM skrev:Har du beaktat m stapedius och m tensor tympanis funktioner?
Nej. Den effekten finns också med, men för de skillnader i storleksordning vi pratar om här (160 dB mot 100 dB) är effekten försumbar. Dessutom spelar det roll om vi är förberedda på knallen eller inte. Om vi inte är förberedda så hinner inte stapediusmuskeln dra, och ev skyddsverkan uteblir. Hinner den dra vinner man kanske 5-10 dB skyddsverkan. Alltså, impulsljudet blir mindre skadligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster