Solhaga tänker om

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe

Re: Solhaga tänker äntligen börja lyssna

Inläggav nuffe » 2017-01-31 10:09

Misstänkta att det var nåt som spökade när vi var i Jönköping. Jag som hört ditt sytem tidigare kännde inte riktigt igen mig...

Henrik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-31 18:24

solhaga skrev:
JM skrev:
solhaga skrev:
Med tanke på att det snart är fyra år sedan jag kastade ut dom; jag kommer inte ihåg hur de lät längre.
Men jag kommer ihåg min första reaktion efter att ha lyssnat på mina första durriga AMT-prototyper...

Det var jämförelse med dina högtalare jag lyssnade på Jönköping som vore intressant.

JM

Aha!

Nu lät det ju verkligen inte bra i Jönköping (för stort rum, trasiga slutsteg mm), det var nog efter det som jag började att fundera på att bygga om.
Att det skulle sluta med en total omkonfiguration, där i stort sett bara själva elementen har återanvänts, gör också att det blir väldigt svårt att jämföra mot det tidigare systemet.
Jag har ej heller slutat med intrimnningen; fortfarande är det mer svep än musik som det lyssnas på.

Men, att gå från OB till slutna lådor har verkligen gått över förväntan, och då speciellt att få in AMT:en i en dämpad låda.

Det slutar dock inte här; snart tar den verkliga utmaningen vid - Solhagas AMT mk III.
Se simuleringarna i början av tråden.

"spontana subjektiva lyssningsintryck"?
Jag har svårt för plattityder, sorry.

Allt kan hända. Allt är relativt. Man får ta vara på sin tid. Det ordnar sig dock. Snart är det sommar. Ljudet har potential. Ny dag, nya möjligheter. Carpe diem. Vilken resa du gjort.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2017-01-31 18:56

Grattis Solhaga

Håller med Peter du har gjort en av de mest imponerande resorna. Gillar din öppna attityd, din tekniska kunskapsnivå, energi och praktiska kunskap.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-01-31 21:06

Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-01-31 22:16

petersteindl skrev:
solhaga skrev:
JM skrev:Det var jämförelse med dina högtalare jag lyssnade på Jönköping som vore intressant.

JM

Aha!

Nu lät det ju verkligen inte bra i Jönköping (för stort rum, trasiga slutsteg mm), det var nog efter det som jag började att fundera på att bygga om.
Att det skulle sluta med en total omkonfiguration, där i stort sett bara själva elementen har återanvänts, gör också att det blir väldigt svårt att jämföra mot det tidigare systemet.
Jag har ej heller slutat med intrimnningen; fortfarande är det mer svep än musik som det lyssnas på.

Men, att gå från OB till slutna lådor har verkligen gått över förväntan, och då speciellt att få in AMT:en i en dämpad låda.

Det slutar dock inte här; snart tar den verkliga utmaningen vid - Solhagas AMT mk III.
Se simuleringarna i början av tråden.

"spontana subjektiva lyssningsintryck"?
Jag har svårt för plattityder, sorry.

Allt kan hända. Allt är relativt. Man får ta vara på sin tid. Det ordnar sig dock. Snart är det sommar. Ljudet har potential. Ny dag, nya möjligheter. Carpe diem. Vilken resa du gjort.

Med vänlig hälsning
Peter

Bara å hålla med!! + många.

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga

Solhaga är mätt, men inte belåten

Inläggav solhaga » 2017-02-01 21:43

solhaga skrev:
philipbtz skrev:Tack, kul att se mätningarna :) Blir lite lättare att se med 50dB omfång på y-axeln dock :)

Det får bli nästa gång jag mäter då.

Nu är jag mätt:

Bild

Ser ju bra ut i det området som subbarna verkar.
Får höra hur det låter nu en lite längre tid innan jag eventuellt åtgärdar högre upp i spektrat.
Misstänker dock att jag snart lägger en PEQ på puckeln mellan 40 och 80 Hz.

En reflektion (!) jämfört med den gamla OB-uppsättningen är att det verkar svårare att hitta rätt, eller så har jag bara blivit kinkigare :roll: .

Användarvisningsbild
nuffe

Re: Solhaga är mätt, men inte belåten

Inläggav nuffe » 2017-02-01 23:06

Lite väl mycket infra bas?

Henrik

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-02-02 11:07

Infra kan man nog inte få för mycket av..eller ja problemet blir väl att slaglängden kan ta slut på basarna. Har du provat olika placering av basarna? Det är värt att testa innan du börjar med PEQ. Området 20-30Hz är roligt om man får upp nivån på lite :) Antagligen blir det svårt om du sitter i mitten av "längden" på rummet men det går nog att fixa. I vilket område verkar basarna nu?

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-02-02 15:08

nuffe skrev:Lite väl mycket infra bas?

Henrik

LT från Basta! som kanske behöver justeras lite.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-02-02 15:16

philipbtz skrev:Infra kan man nog inte få för mycket av..eller ja problemet blir väl att slaglängden kan ta slut på basarna. Har du provat olika placering av basarna? Det är värt att testa innan du börjar med PEQ. Området 20-30Hz är roligt om man får upp nivån på lite :) Antagligen blir det svårt om du sitter i mitten av "längden" på rummet men det går nog att fixa. I vilket område verkar basarna nu?

Behövde ingen PEQ.
Subbarna går till 80 Hz, så det kan ju vara "skarven" mot frontbasarna man ser.
Det ar även en dipp runt 300 Hz, så "skarven" mellan frontbasar och AMT är nog inte heller optimal.
Mätvärden i all ära, skall nog lyssna in mig lite mer innan jag flyttar runt basarna.

Som sagt, jag tar gärna emot lite lyssningsintryck mm IRL.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-02 18:16

Vet du vad dippen runt 6 kHz beror på? Eller är det ett mätfel? Ser det likadant ut om du mäter med en gate på några få ms?

Annars tycker jag basen och mellanregister ser ut som den gör mest när man mäter på lite lagom avstånd och ingenting är jättekonstigt. Du tycker inte att resonanserna vid 25 och 50 Hz stör? Jag antar att 25 Hz är halvvågsresonansen på längden, att 50 Hz är helvågsresonansen i samma riktning och att du mätt närmre mitten av rummet på längden än intill väggen Kanske 1/3 av rumslängden? Är det mätt med en eller två högtalare? Jag blir nyfiken på hur det låter :)

Du får ursäkta om svaren på alla mina frågor finns lite längre bak i tråden, men jag har bara läst lite sporadiskt.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-02-02 21:14

Tarzan skrev:Vet du vad dippen runt 6 kHz beror på? Eller är det ett mätfel? Ser det likadant ut om du mäter med en gate på några få ms?

Annars tycker jag basen och mellanregister ser ut som den gör mest när man mäter på lite lagom avstånd och ingenting är jättekonstigt. Du tycker inte att resonanserna vid 25 och 50 Hz stör? Jag antar att 25 Hz är halvvågsresonansen på längden, att 50 Hz är helvågsresonansen i samma riktning och att du mätt närmre mitten av rummet på längden än intill väggen Kanske 1/3 av rumslängden? Är det mätt med en eller två högtalare? Jag blir nyfiken på hur det låter :)

Du får ursäkta om svaren på alla mina frågor finns lite längre bak i tråden, men jag har bara läst lite sporadiskt.

Ovanstående mätningar är i sweetspot.
Alla högtalare är aktiva och genom DSP.
Tyckte att jag hade lite bummel förut innan senaste DSP-ändringarna, men det är borta nu.
Tycker nog inte att det är någon dipp att tala om vid 6 kHz.
Det är min tolkning att "ingenting är jättekonstigt" också. Allt inom 10 dB är ju ok.

Skall lyssna lite mer innan jag kämpar vidare, förhoppningsvis kan jag få lite input IRL.

Nu skall jag gå på bio med Viktoria Tolstoy...

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-02-02 22:08

Biokvällen med Viktoria fick med beröm godkänt.

Sedan klev SRV in och rev av Little Wing. Det blev många RPM (rysningar per minut).

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-03 00:33

Förlåt, jag menade dippen som syns mellan 6 och 10 kHz, runt 8 kHz.

Användarvisningsbild
solhaga

Solhaga är mätt och belåten

Inläggav solhaga » 2017-02-03 08:02

Tarzan skrev:Förlåt, jag menade dippen som syns mellan 6 och 10 kHz, runt 8 kHz.

Tycker nog inte att det är någon dipp att tala om 6 och 10 kHz, runt 8 kHz (det vill säga som rummet kan tänkas bidra med).
Den syns ju redan i närfältsmätningarna på AMT:en:

Bild

Det blir nästa arbetspaket; Solhagas AMT Mk III.

Den nya och större ljudbilden växer på mig, så jag kan faktiskt redan nu säga att jag är belåten.

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: Solhaga är mätt och belåten

Inläggav philipbtz » 2017-02-03 10:44

Ja när man sitter på bredden så blir ljudbilden väldigt mycket större och häftigare :) Om man inte har ett 4.2m+ bredd rum.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-02-03 12:22

Tarzan skrev:Förlåt, jag menade dippen som syns mellan 6 och 10 kHz, runt 8 kHz.

Jag tycker det mer ser ut som att en säkning behövs mellan 2-6 kHz...

Men utan att ha lyssnat så är det svårt, kom på att det är nog svårt efter lysnning också :roll:

Henrik

PS hur har du det med tiden på söndag Solhaga, funderar på en liten resa.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-02-03 12:52

nuffe skrev:

Men utan att ha lyssnat så är det svårt, kom på att det är nog svårt efter lysnning också :roll:

Henrik

PS hur har du det med tiden på söndag Solhaga, funderar på en liten resa.

Upptagen på söndag, lördag passar bättre.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-02-03 14:29

Tyvärr upptagen på lördag :(

Henrik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-02-03 22:19

nuffe skrev:

Ja, och över 10 kHz.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-02-05 15:07

Med REWs senaste version kan jag göra längre mätningar utan att få med störande knaster med JRivers loopback.
Så här är lite bättre mätningar med 1 M samples; drygt 20 sekunders svep.

Enbart vänster AMT vid 25 (lila), 50 (grön), 100 (röd) samt 200 cm (orange), 1 W. Nivåer justerade till nivån för 100 cm (-12, -6, 0 respektive +6 dB):

Bild

Enbart höger AMT vid 25 (beige), 50 (grön), 100 (lila) samt 200 cm (röd), 1 W. Nivåer justerade till nivån för 100 cm (-12, -6, 0 respektive +6 dB):

Bild

Kurvorna för vänster (orange) och höger (röd) AMT:er vid 200 cm i samma diagram:

Bild

Samma, fast med 1/12-oktavs glättning:

Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-02-06 00:05

Här syns tydligt att området över 2kHz behöver dämpas med ca 10dB.

Henrik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-06 05:10

Ungefär -7 dB skulle jag prova.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-02-06 08:09

En shelf på -6 dB från 1 kHz är vad jag brukar använda.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-02-19 21:00

Hur går det Solhaga?

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-02-19 21:31

Det går la bra...

Valde två PEQ:ar vid 5000 Hz och 12000 Hz istället för en shelf:

Bild

Justerade lite nivåer efter tycke och smak; delar nu subbarna vid 120 Hz samt att frontbasarna överlappar; de har HP vid 80 Hz.
Lite högt, får se om det står sig.

Hälften av högtalarna är annars nu nere för räkning:

Bild

Rättare sagt - spackling och målning.

En andra målning av framsidan i morgon samt målning av de andra sidorna gör att reservsystemet får rycka in:

Bild

Funderar på att lägga in nya mattor; antingen två stycken 200x250 cm Fakse, tre stycken 160x240 cm Alhede eller tre stycken 170x240 cm Gåser.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-02-20 12:02

Den sista, Gåser, bedömmer jag som mycket bra ur ljudsynpunkt. Har funderat på den i grått.

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-02-21 00:19

nuffe skrev:Den sista, Gåser, bedömmer jag som mycket bra ur ljudsynpunkt. Har funderat på den i grått.

Henrik

Då får jag ta och kolla in Gåser lite mer då. Tack för tipset, nuffe!

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2017-02-21 00:27

Vore kul att få lyssna på ditt nya.
Det var faktiskt din rigg som fick mig att göra detsamma....Att bygga själv och stort :)
Det ångrar jag inte en sekund när man är på mässor/butiker o lyssnar.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-02-21 08:13

robert293 skrev:Vore kul att få lyssna på ditt nya.
Det var faktiskt din rigg som fick mig att göra detsamma....Att bygga själv och stort :)
Det ångrar jag inte en sekund när man är på mässor/butiker o lyssnar.

Kul att man kan inspirera. Resan är dock oftast roligare än målet.

Du är så välkommen, det är bara att PM:a/maila/ringa. Det vore givetvis superintressant att höra på dina alster också.
Dessutom så måste jag få tag på nya demolåtar, har börjat att tröttna på Kari Bremnes... Näh, det kan man ju inte göra.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum