Moderator: Redaktörer
solhaga skrev:JM skrev:solhaga skrev:
Med tanke på att det snart är fyra år sedan jag kastade ut dom; jag kommer inte ihåg hur de lät längre.
Men jag kommer ihåg min första reaktion efter att ha lyssnat på mina första durriga AMT-prototyper...
Det var jämförelse med dina högtalare jag lyssnade på Jönköping som vore intressant.
JM
Aha!
Nu lät det ju verkligen inte bra i Jönköping (för stort rum, trasiga slutsteg mm), det var nog efter det som jag började att fundera på att bygga om.
Att det skulle sluta med en total omkonfiguration, där i stort sett bara själva elementen har återanvänts, gör också att det blir väldigt svårt att jämföra mot det tidigare systemet.
Jag har ej heller slutat med intrimnningen; fortfarande är det mer svep än musik som det lyssnas på.
Men, att gå från OB till slutna lådor har verkligen gått över förväntan, och då speciellt att få in AMT:en i en dämpad låda.
Det slutar dock inte här; snart tar den verkliga utmaningen vid - Solhagas AMT mk III.
Se simuleringarna i början av tråden.
"spontana subjektiva lyssningsintryck"?
Jag har svårt för plattityder, sorry.
petersteindl skrev:solhaga skrev:JM skrev:Det var jämförelse med dina högtalare jag lyssnade på Jönköping som vore intressant.
JM
Aha!
Nu lät det ju verkligen inte bra i Jönköping (för stort rum, trasiga slutsteg mm), det var nog efter det som jag började att fundera på att bygga om.
Att det skulle sluta med en total omkonfiguration, där i stort sett bara själva elementen har återanvänts, gör också att det blir väldigt svårt att jämföra mot det tidigare systemet.
Jag har ej heller slutat med intrimnningen; fortfarande är det mer svep än musik som det lyssnas på.
Men, att gå från OB till slutna lådor har verkligen gått över förväntan, och då speciellt att få in AMT:en i en dämpad låda.
Det slutar dock inte här; snart tar den verkliga utmaningen vid - Solhagas AMT mk III.
Se simuleringarna i början av tråden.
"spontana subjektiva lyssningsintryck"?
Jag har svårt för plattityder, sorry.
Allt kan hända. Allt är relativt. Man får ta vara på sin tid. Det ordnar sig dock. Snart är det sommar. Ljudet har potential. Ny dag, nya möjligheter. Carpe diem. Vilken resa du gjort.
Med vänlig hälsning
Peter
solhaga skrev:philipbtz skrev:Tack, kul att se mätningarnaBlir lite lättare att se med 50dB omfång på y-axeln dock
Det får bli nästa gång jag mäter då.
nuffe skrev:Lite väl mycket infra bas?
Henrik
philipbtz skrev:Infra kan man nog inte få för mycket av..eller ja problemet blir väl att slaglängden kan ta slut på basarna. Har du provat olika placering av basarna? Det är värt att testa innan du börjar med PEQ. Området 20-30Hz är roligt om man får upp nivån på liteAntagligen blir det svårt om du sitter i mitten av "längden" på rummet men det går nog att fixa. I vilket område verkar basarna nu?
Tarzan skrev:Vet du vad dippen runt 6 kHz beror på? Eller är det ett mätfel? Ser det likadant ut om du mäter med en gate på några få ms?
Annars tycker jag basen och mellanregister ser ut som den gör mest när man mäter på lite lagom avstånd och ingenting är jättekonstigt. Du tycker inte att resonanserna vid 25 och 50 Hz stör? Jag antar att 25 Hz är halvvågsresonansen på längden, att 50 Hz är helvågsresonansen i samma riktning och att du mätt närmre mitten av rummet på längden än intill väggen Kanske 1/3 av rumslängden? Är det mätt med en eller två högtalare? Jag blir nyfiken på hur det låter
Du får ursäkta om svaren på alla mina frågor finns lite längre bak i tråden, men jag har bara läst lite sporadiskt.
Tarzan skrev:Förlåt, jag menade dippen som syns mellan 6 och 10 kHz, runt 8 kHz.
Tarzan skrev:Förlåt, jag menade dippen som syns mellan 6 och 10 kHz, runt 8 kHz.
nuffe skrev:Tarzan skrev:Förlåt, jag menade dippen som syns mellan 6 och 10 kHz, runt 8 kHz.
Jag tycker det mer ser ut som att en säkning behövs mellan 2-6 kHz...
Men utan att ha lyssnat så är det svårt, kom på att det är nog svårt efter lysnning också![]()
Henrik
PS hur har du det med tiden på söndag Solhaga, funderar på en liten resa.
nuffe skrev:Tarzan skrev:Förlåt, jag menade dippen som syns mellan 6 och 10 kHz, runt 8 kHz.
Jag tycker det mer ser ut som att en säkning behövs mellan 2-6 kHz...
nuffe skrev:Den sista, Gåser, bedömmer jag som mycket bra ur ljudsynpunkt. Har funderat på den i grått.
Henrik
robert293 skrev:Vore kul att få lyssna på ditt nya.
Det var faktiskt din rigg som fick mig att göra detsamma....Att bygga själv och stort
Det ångrar jag inte en sekund när man är på mässor/butiker o lyssnar.
Användare som besöker denna kategori: jonasz och 12 gäster