x

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: 168 dB invid örat på barn <= storlek o fyllnadsgrad

Inläggav IngOehman » 2017-02-07 04:34

idea skrev:En aspekt som inte kommit fram i diskussionen är örats latenstid, dvs tiden det tar att uppfatta ljudets styrka. Den ligger på i storleksordningen 125 ms (läge "Fast" på en ljudnivåmätare). Har ljudet kortare varaktighet så uppfattas ljudet som svagare än ett motsvarande ljud som är kontinuerligt. Latenstiden för skada ligger dock på några ms vilket innebär att vid transienta ljud så kan vi utsättas för skadliga ljudnivåer utan att vi uppfattar det som särskilt höga nivåer. Därför ligger maxnivån för kontinuerliga ljud på LpAFmax 115 dB (A-vägd fast ljudtrycksnivå) och för impulser på LpCpeak 135 dB (C-vägd peak ljudtrycksnivå).
Det är detta som gör att man i audiologiska kretsar talar om att transientljud är farligare än kontinuerliga ljud. Som vanligt så behöver man dock hela bilden för att förstå skaderisken.

Ditt resonemang, din presentation av slutsatser/val av gränsvärden och ditt försvar för dumheterna i audiologikretsar att kalla transientljud farliga, är illa motstridiga.

Som du skriver är gränsvärdena dels C-vägda men ligger dessutom 20 dB högre för transienta ljud.

DET BEROR PÅ ATT VI TÅL MYCKET MER AV DEM, inte på att vi tål dem sämre. Hur kan detta fortfarande vara oklart???

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2017-02-07 08:57

Vi kan alltså tala om ljuddosen, tid*amplitud, dock i verkligheten mera olinjärt än så.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2017-02-07 09:29

IngOehman skrev:
idea skrev:En aspekt som inte kommit fram i diskussionen är örats latenstid, dvs tiden det tar att uppfatta ljudets styrka. Den ligger på i storleksordningen 125 ms (läge "Fast" på en ljudnivåmätare). Har ljudet kortare varaktighet så uppfattas ljudet som svagare än ett motsvarande ljud som är kontinuerligt. Latenstiden för skada ligger dock på några ms vilket innebär att vid transienta ljud så kan vi utsättas för skadliga ljudnivåer utan att vi uppfattar det som särskilt höga nivåer. Därför ligger maxnivån för kontinuerliga ljud på LpAFmax 115 dB (A-vägd fast ljudtrycksnivå) och för impulser på LpCpeak 135 dB (C-vägd peak ljudtrycksnivå).
Det är detta som gör att man i audiologiska kretsar talar om att transientljud är farligare än kontinuerliga ljud. Som vanligt så behöver man dock hela bilden för att förstå skaderisken.

Ditt resonemang, din presentation av slutsatser/val av gränsvärden och ditt försvar för dumheterna i audiologikretsar att kalla transientljud farliga, är illa motstridiga.

Som du skriver är gränsvärdena dels C-vägda men ligger dessutom 20 dB högre för transienta ljud.

DET BEROR PÅ ATT VI TÅL MYCKET MER AV DEM, inte på att vi tål dem sämre. Hur kan detta fortfarande vara oklart???

Vh, iö

Bäste ingenjörn sluta skrik och lär dig läsa ävan sånt som motsäger dina påståenden. Det är rent trams när DU kallar transientljud för ofarliga. Transienta ljud är förrädiska för vi uppfattar dem som mycket lägre än vad de verkligen är (ur skadesynpunkt). Det är därför många kan skjuta gevär utan hörselskydd trots att peak-nivåer på 170 dB inte är ovanligt medan smärttröskeln för kontinuerligt ljud ligger i härraden 140 dB. Och JA - gevärsskytte utan hörselskydd ger med tiden hörselskador, hos ett fåtal individer redan efter ett fåtal skott. Den individuella känsligheten har mycket stor variation men tyvärr vet man inte förrän för sent om man var känslig eller inte.
Sen är min övergång till att beskriva gränsvärden lite olyckligt formulerad borde varit tydligare med att beskriva att gränsvärden för impulser är högre än gränsvärden för kontinuerliga ljud (med reservation för filterfunktionernas påverkan för A resp C-vägning).
Idea what a great ID

JM

Inläggav JM » 2017-02-07 10:27

Bild

Tråden handlar om att en ballongexplosion, 1 cm från örat, uppmätt enligt artiklar i tråden till 168 dB ger hörselskador. Energimässig är ballongexplosionen jämförbar med ett pistolskott.
Ett pistolskott invid örat, 1 cm, ger permanent hörselskada efter ett exponeringstillfälle enligt fig ovan.

Ingvar din desinformation ger intryck av att pistolskott och ballongexplosioner är ofarliga.
Det är snarast din desinformation som är farligast för hörseln i detta sammanhang.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-07 13:49

idea skrev:
IngOehman skrev:

Bäste ingenjörn sluta skrik och lär dig läsa ävan sånt som motsäger dina påståenden. Det är rent trams när DU kallar transientljud för ofarliga.

Jag läste och mina kommentarer berodde på det du skrev, inte på hur jag läste. Det är inte svårare att läsa saker som är felaktiga än sådana som är riktigare, bara tråkigare.

Och ditt påstående om att jag skulle ha sagt att transientljud är ofarliga är ren lögn. Det jag sagt och det som är sant (samma sak i detta fall) är att de på grund av sin transienta natur är ofarligare än statiska ljud på samma nivå.

Innan du vill invända mot det så bör du betänka att du varit med och försett diskussionen med stöd för detta - gränsvärden för transienta ljud ligger på 100 gånger högre effektnivå.

Så tagga ned lite. Min invändning mot det du skrev handlade om ditt "det är detta som gör att man i audiologikretsar talar om transientljud som farligare". Jag vet varför man talar om dem som farligare. Jag har läst lärobokslitteraturen, jag har talat med audiologer. De har missförstått.

Sen finns det självklart undantag. Så är det alltid. Visst kan audiologer förstå bättre än det som står i böckerna. Men då dessa undantag inte är en del av problemet så behöver de inte tas upp i diskussionen.

Idea skrev:Transienta ljud är förrädiska för vi uppfattar dem som mycket lägre än vad de verkligen är (ur skadesynpunkt). Det är därför många kan skjuta gevär utan hörselskydd trots att peak-nivåer på 170 dB inte är ovanligt medan smärttröskeln för kontinuerligt ljud ligger i härraden 140 dB.

Vi kan utsätta oss för en massa skit eftersom vi kan tänka och välja dumt. Men ingen person med hörseln i behåll utsätter sig för de ljudtryck som en gevärsskytt drabbas av om man agerar instinktivt. Barn (som inte ännu lärt sig att det är tufft att köra utan hörselskydd) håller för öronen även om de är långt bort (många meter) ifrån gevärsskjutande.

Att sedan folk väljer att härda ut för att de kanske sett andra göra det och kanske för att de uppfattat att den rådande uppfattningen ör arr det är mesigt att skydda öronen är ett annat fenomen som i sig är intressant, men som inte har med saken att göra.

Idea skrev:Och JA - gevärsskytte utan hörselskydd ger med tiden hörselskador, hos ett fåtal individer redan efter ett fåtal skott. Den individuella känsligheten har mycket stor variation men tyvärr vet man inte förrän för sent om man var känslig eller inte.

Ja, individuella känsligheten är stor (och det finns även tydliga mönster/samvarieranden) men typiska är det farligare att exponeras för 140 dB(A) under en utdragen tid än ett gevärsskott om 170 dB(C). Det säger något om farligheten som funktion av varaktigheten...

Idea skrev:Sen är min övergång till att beskriva gränsvärden lite olyckligt formulerad borde varit tydligare med att beskriva att gränsvärden för impulser är högre än gränsvärden för kontinuerliga ljud (med reservation för filterfunktionernas påverkan för A resp C-vägning).

Både nivåskillnaden och vägningsskillnaden visar hur otroligt mycket mera av transients ljud vi tål.

Vill även klargöra att varseblivningseffekterna som du talar om saknar all betydelse om man diskutersr ljud som vi utsätts för oavsiktligt och utan en önskan att bli det.

Det du skriver om att ljud som är mellan millisekundlånga och hundra gånger det, är halvsant. Dels är inte fenomenen så fyrkantiga som du beskriver det. Både hörbarhet och skadlighet växer med tiden inom intervallet. Transienter som är 50 us långa är även väldigt mycket ofarligare än sådana som är ms-långa.

Transientljud har dock i praktiken, på grund av både ljudkällornas konstruktion och rum i förekommande fall, oftast en mycket längre varaktighet än 1 ms.

Men sammanfattningsvis igen då: transienta ljud är väldigt mycket mindre farliga för hörseln än ljud med lång varaktighet. Det ser man på de gränsvärden som finns för vad man inte bör exponera sig för.

Ljud av transient natur kan vara klart farliga för hörseln, men inte på grund av att de är korta, utan på grund av att de kan vara extremt starka. Och även om vi tål korta ljud mycket bättre än långa så finns det alltid en gräns för när det blir för mycket.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-07 15:59

JM skrev:[ Bild ]

Tråden handlar om att en ballongexplosion, 1 cm från örat, uppmätt enligt artiklar i tråden till 168 dB ger hörselskador. Energimässig är ballongexplosionen jämförbar med ett pistolskott.
Ett pistolskott invid örat, 1 cm, ger permanent hörselskada efter ett exponeringstillfälle enligt fig ovan.

Ingvar din desinformation ger intryck av att pistolskott och ballongexplosioner är ofarliga.
Det är snarast din desinformation som är farligast för hörseln i detta sammanhang.

JM

...och hur var det nu med avstånden? Den där jämförelsen mellan ballong och pistol var väl ballong vid örat (0cm) och pistol på 50 cm avstånd. Det betyder att om du sätter en pistol 5 cm från örat ökar nivån med ytterligare 20 dB.

...och hur var det med exponeringen? Alltså antal skott på 50 cm mot antalet ballongpoffar vid 0 cm som man utsätter sig för? Min gissning är att en skytt drabbas av många fler skott på 50 cm avstånd än barn drabbas av ballongpoffar på 0 cm avstånd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-07 16:43

JM: vänligen lägg av med ditt skitprat! Det räcker. Det räckte fär väldigt länge sedan. Tag reda på vad ordet desinformation betyder innan du använder det.

Och ännu viktigare LÄS de inlägg du kritiserar INNAN du häver ur dig lögner om dem. Och att läsa räcker inte om du inte förstår. Då behöver du fråga också.

Jag desinformerar inte. Jag har inget intresse av att ballonger skall anses vara ofarligare än de är. Jag har noll egenintresse. Jag förespråkar hörselskydd. Men jag förespråkar även kunskap, förstånd och här även BALANS! Det handlar ju inte primärt om ballongers farlighet utan om att den inte kan jämföras med sådant som är 100 gånger farligare för hörseln.

Ett skjutvapen på 0 cm avstånd från ett öra (örat vid sidan av mynningen) renderar inte 168 dB, det blir typiskt ÖVER 190 dB!!! Även om du inte förstår varför eller begriper de grafer du själv lagt ut så LÄS det jag skriver. Jag vill inte behöva skriva det en tredje gång.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-07 16:47

PS. Läs det Svante skriver också, det vill säga samma sak som jag skriver. Och fundera sen på vad det beror på att de som arbetar med sådana här saker (ljud/hörande) berättar samma sak för dig. Det betyder inte att du skall tro på det blindt, men kanske kan det få dig att SLUTA tro (en massa dumheter). För det är din auktoritetstro som är problemet. Sluta tro. Lär dig så slipper du tro. Att tro (/tro på) en massa dumheter är helt meningslöst.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2017-02-09 16:40

Nu har jag läst tre sidor och orkar inte citera hit och dit. Men ett antal funderingar har jag. Skall försöka komma ihåg dem alla (man borde anteckna mera ...).

1. Finns det någon annan än JM som har fått, eller oroar sig för att andra skall få, så där tokiga "intryck av att pistolskott och ballongexplosioner är ofarliga"? Mitt intryck av samma inlägg som JM har läst, är att de båda kan vara farliga. Men att pistolskott dels är starkare, dels inte är perfekta, bredbandiga impulser och en smula resonanta, vilket alltihopa gör dem betydligt farligare (och då har jag inte räknat in att det skjuts mera pistol än det smälls ballonger). Att de (pistol, ballong) skulle vara ofarliga för att de båda är transienta kan väl ingen ha fått intrycket av, som har läst ordentligt? Att de är mindre farliga än kontinuerliga ljud på samma nivå, är ju en helt annan sak.

2. Finns det ljud som är svårare att uppfatta skaderisken på, och andra som är enklare? (För människor över eller under 25 år.)

3. Skulle ambulerande fordon under utryckning kunna ambulera med sirener som är mindre hörselfarliga men ändå med samma framgång påkallar fri väg?

4.
IngOehman skrev:
Idea skrev:Och JA - gevärsskytte utan hörselskydd ger med tiden hörselskador, hos ett fåtal individer redan efter ett fåtal skott. Den individuella känsligheten har mycket stor variation men tyvärr vet man inte förrän för sent om man var känslig eller inte.

Ja, individuella känsligheten är stor (och det finns även tydliga mönster/samvarieranden) men typiska är det farligare att exponeras för 140 dB(A) under en utdragen tid än ett gevärsskott om 170 dB(C). Det säger något om farligheten som funktion av varaktigheten...

Kan du berätta något om mönstren/samvariationerna? Gissar att det finns kostrelaterade samband.

5. Bör man hålla för öronen när orkestern spelar forte fortissimo? Bara om de gör det mer än en halv minut? Jag håller nog endast i undantagsfall för öronen på sådana konserter (andra konserter kräver förstås hörselskydd). Det känns liksom fel att det skall behövas, även när det kortvarigt känns obehagligt.

6. Finns det fortfarande ingen vägning som korrelerar bättre med hörselfara än A, B, C, D? För en massa år sedan efterlyste jag en E-vägning som fokuserar på (D)e farligaste frekvenserna vid 3-4 kHz men skär bort de mindre eller nästan ofarliga i basregistret. E skulle alltså vara en kombination av A och D, om jag minns mig själv rätt.

Till sist är det tragiskt att ett någorlunda civiliserat samhälle skapar miljöer för både vuxna och barn, där vi måste höja rösten eller skrika, inte sällan nära någons öra, för att kunna kommunicera (barn som skriker kommunicerar också någonting). Rumsakustiska egenskaper plus saker som mjuka tassar på stolar, är mycket viktigare än de flesta förstår (jag förutsätter att man, om man förstår, också bryr sig). Är kanske trivsel och öronhälsa så himla oviktigt att låga intitala kostnader eller billig städning går före? :( I Sverige verkar det vara så. Svenskar tycker väl att det redan är tillräckligt dyrt att äta ute och att mat över huvud taget är så dyrt att de föredrar skräp, trots att vi spenderade mycket större del av inkomsten på mat förr än nu.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-02-09 17:13

E skrev:Till sist är det tragiskt att ett någorlunda civiliserat samhälle skapar miljöer för både vuxna och barn, där vi måste höja rösten eller skrika, inte sällan nära någons öra, för att kunna kommunicera (barn som skriker kommunicerar också någonting). *

Ja, detta är det djupt tragiska.

JM

Inläggav JM » 2017-02-09 17:49

E skrev:Nu har jag läst tre sidor och orkar inte citera hit och dit. Men ett antal funderingar har jag. Skall försöka komma ihåg dem alla (man borde anteckna mera ...).

1. Finns det någon annan än JM som har fått, eller oroar sig för att andra skall få, så där tokiga "intryck av att pistolskott och ballongexplosioner är ofarliga"? Mitt intryck av samma inlägg som JM har läst, är att de båda kan vara farliga. Men att pistolskott dels är starkare, dels inte är perfekta, bredbandiga impulser och en smula resonanta, vilket alltihopa gör dem betydligt farligare (och då har jag inte räknat in att det skjuts mera pistol än det smälls ballonger). Att de (pistol, ballong) skulle vara ofarliga för att de båda är transienta kan väl ingen ha fått intrycket av, som har läst ordentligt? Att de är mindre farliga än kontinuerliga ljud på samma nivå, är ju en helt annan sak.

Mvh E*

Nu har du missuppfattat lite.
Jag startade tråden för att visa att ballongexplosioner kan ge permanenta hörselskador under vissa omständigheter.
Ballonger och pistoler kan båda ge bestående hörselskador.
Tyvärr har jag genom åren kommit kontakt med alltför många patienter med svåra hörselskador efter vapenexplosioner.
Jag har aldrig själv träffat någon med hörselskada efter ballong explosion.
Teoretiskt finns risken att ballonger kan ge hörselskador så det finns all anledning att vara försiktig.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2017-02-09 18:09

Har jag missförstått detta alltså?
JM skrev:Ingvar din desinformation ger intryck av att pistolskott och ballongexplosioner är ofarliga.

Hur kan du eller andra få det intrycket utifrån vad Ingvar har skrivit?

Mvh E*

JM

Inläggav JM » 2017-02-09 18:38

E skrev:Har jag missförstått detta alltså?
JM skrev:Ingvar din desinformation ger intryck av att pistolskott och ballongexplosioner är ofarliga.

Mvh E*

Ingvar hävdade till att börja med att de av mig presenterade ballongexplosionerna och kortvariga ljudimpulser var ofarliga - inte jag.

IngOehman skrev:Varför skulle de förbjudas?

Den som läser artikeln och är insatt i ämnet får ju snarast bekräftat att det inte är så värst hörselfarligt.

Visst, den som bara läser ingressen och saknar alla grundkunskaper kanske får ett tokigt intryck och tänker att ballonger är lika farliga för hörseln som att skjuta en Dirty Harry-pickadoll invid örat, men förhoppningsvis så är det inte en artikel som kommer att läsas av sådana imbesiller.

Speciellt om de smälls nära öronen, men de är som sagt inte stora hot mot hörseln, ...
Vh, iö

Genom att Ingvar påstod, desinformation, att det var ofarligt kan han lura barn och andra att utsätta för hörselskadliga ljud. Dvs hans åsikt, desinformationen, var medicinskt helt förkastlig och ansvarslös.
Men senare anade jag att Ingvar ändrade åsikt.
Allt för ofta träffar läkare patienter med obotliga hörselskador pga patienter tycker att det är "matcho" att inte ha hörselskydd.

JM

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-09 19:09

E skrev:Har jag missförstått detta alltså?

Mvh E*

Ingen förnuftig människa kan få det intrycket som JM påstår sig ha fått.

Jag har varit både tydlig och konsekvent. Allt jag skrivit i tråden har varit korrekt. Och att jämställa ballonger med skjutvapen är så dumt att klockorna stannar. Den som gör det saknar väsentliga kunskaper och får förför alla proportioner helt om bakfoten. Vi talar om ljudeffektskillnader på 100 - 1000 gånger.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-09 19:16

JM skrev:Ballonger och pistoler kan båda ge bestående hörselskador.
Tyvärr har jag genom åren kommit kontakt med alltför många patienter med svåra hörselskador efter vapenexplosioner.

Jag har aldrig själv träffat någon med hörselskada efter ballong explosion.

Nä, det är klart att du inte har! Kanske dags att dra slutsatser från dessa dina livserfarenheter? Och att framdeles läsa artiklar lite mera kritiskt.

Hur som helst är det bra att du bekräftar det jag skrivit sedan trådens början. Så är det, och att utmåla ballonger som särskilt farliga, i en värld där människor en massa drabbas av hörselskador på grund av de stora hoten mot hörseln (vapen, ja, men också smällare, hörlurar, sönderkomprimerad musik, rockkonserter, verktygssljud (hammare, vinkelslipar, sågbord...) och att inte glömma betydelsen av långvarighet*), är illa vilseledande.

DET är desinformation på riktigt.

Vh, iö

- - - - -

*Långvarigheten har EXTREMT stor betydelse för dosen. MYCKET större än folk föreställer sig.

Det gör att det är lätt att underskatta problemet med arbetsmiljöer med ljudeffekter lägre än 1/100 000 000 av det från en ballong som smäller vid örat. Hundra miljoner är ett stort tal, så en hundramiljondel kan verka som ett väldigt litet - men ändå skördar sådana svaga men långvariga ljudeffekter offer.

En intressant sak är dock att avståndet mellan farligt och NYTTIGT (ja, ljud kan vara nyttigt för öronen också) är ganska litet. Så alldeles enkelt att vara så snäll som möjligt mot son hörsel är det inte...

Fast å andra sidan är det inte så svårt heller - grundtipset är att "lyssna på hörseln", om den lustigheten ursäktas. Och faktiskt även motsatsen (för yngre) att INTE lita på det man hör. Människor under 30 känner typiskt inte av farliga ljud i dignitet med deras faktiska farlighet och riskerar därför i högre grad än dem över 30 att utsätta sig ljud som är skadliga. Vet man om det så kan man vara försiktigare.
Senast redigerad av IngOehman 2017-02-09 19:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-09 19:17

Oavsett vem som har sagt vad, är vi alla överens om följande? :

1. Impulsljud och kontinuerliga ljud kan vara så svaga att de är ofarliga.
2. Impulsljud och kontinuerliga ljud kan vara så starka att de är farliga.
3. Impulsljud behöver vara starkare (dess toppnivå) än kontinuerliga ljud (dess medelnivå) för att vara lika farliga.

Det finns också en fjärde punkt som jag egentligen tycker är intressantare än allt vi har pratat om hittills och det är:
4. Ett impulsljud är aningen farligare än ett kontinuerligt ljud om de har samma ekvivalentnivå (Leq) och den spektrala fördelningen är lika.

Jag har iaf svårt att se att det skulle vara tvärtom med 4:an, men jag är inte säker.

JM skrev:Allt för ofta träffar läkare patienter med obotliga hörselskador pga patienter tycker att det är "matcho" att inte ha hörselskydd.

Ja, jag hade i min ungdom en kollega som hävdade att "han var van" när jag tyckte att han skulle använda hörselskydd. Jag skulle inte bli förvånad han är hörselskadad nu.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-09 19:40

Punkt 1, 2 och 3 stämmer.

Punkt 4 går det inte att svara på. Det beror på för mycket olika saker.

Men ju "elakare" den spektrala fördelningen är, desto sannare tror jag det är rimligt att hävda att du skriver är (även om frågan egentligen är obesvarbar eftersom ljud kan ha negativ farlighet). Det vill säga när man jämför ett "kort tjut" vid öronfarlig frekvens, men ett väldigt långt tjut av samma sort, så kan det korta ljudet vägas för snällt.

Frågan är dock hur smalbandigt det kan vara om det skall vara rimligt att kalla det för en transient?

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2017-02-09 20:13

Svante skrev:Oavsett vem som har sagt vad, är vi alla överens om följande? :

3. Impulsljud behöver vara starkare (dess toppnivå) än kontinuerliga ljud (dess medelnivå) för att vara lika farliga.

Det finns också en fjärde punkt som jag egentligen tycker är intressantare än allt vi har pratat om hittills och det är:
4. Ett impulsljud är aningen farligare än ett kontinuerligt ljud om de har samma ekvivalentnivå (Leq) och den spektrala fördelningen är lika.

Jag har iaf svårt att se att det skulle vara tvärtom med 4:an, men jag är inte säker.

Svante skrev:
Mina tankar efter att ha läst är att ja, man ska nog inte trycka en ballong mot örat och smälla den. Det vore ungefär lika dumt som att skjuta med en Magnum på 0,5 m avstånd utan hörselskydd.
Bredbandigheten är nog jämförbar med ett pistolskott, jag tycker de låter spektralt ganska lika.

Forskarna i artikeln drar samma slutsats som Svante.

Att smälla en ballong invid örat är dumt och kan skada hörseln.

Återigen det är storleken på ballongen och fyllnadsgraden som avgör ljudstyrkan på ballongsmällen.

Att Ingvar återigen har en egen verklighet, byggd på alternativa fakta som inte delas an någon annan, är bara att beklaga.

JM

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-09 21:49

IngOehman skrev:Punkt 1, 2 och 3 stämmer.

Men ju "elakare" den spektrala fördelningen är, desto sannare tror jag det är rimligt att hävda att du skriver är (även om frågan egentligen är obesvarbar eftersom ljud kan ha negativ farlighet). Det vill säga när man jämför ett "kort tjut" vid öronfarlig frekvens, men ett väldigt långt tjut av samma sort, så kan det korta ljudet vägas för snällt.

Frågan är dock hur smalbandigt det kan vara om det skall vara rimligt att kalla det för en transient?

Vh, iö

Jag tänker snarast att (om man för ett ögonblick bortser från stapediusmuskelns verkan och från frekvensinnehållet) Leq-måttet talar om hur stor energi som drabbar örat, och som första approximation är det en ganska bra mätare på skada. Att nöta på något hälften så länge men med dubbel styrka borde bli samma liksom. Men om det starka är så starkt att man går över sträckgränsen på någon struktur hamnar man i någon sorts olinjäritet, och då funkar inte dosmåttet längre. Och antagligen är det där starka då värre än om man smetar ut dosen över lång tid.

Det är min gissning i alla fall.

Om man sedan ser till frekvensinnehåll borde det inte göra någon skillnad om man bara jämför starka/svaga ljud med samma spektrala innehåll.

Och så stapediusmuskeln... Den hjälper ju om den drar, men den blir fort trött. Den borde hjälpa mer på impulsljud, om den bara kan användas, för då kan den verka under hela tiden som nivån är hög (dvs under transienten), men är man oförberedd på ballongsmällen så gör den ju ingen nytta.

Så tänker jag, typ. Sen kan man ju fråga sig vad det gör för nytta på den detaljnivån på punkt 4. Jag menar, varför ska man lägga sig på gränsen, det verkar bättre att inte utsätta sig för risker alls eftersom personer är olika också. Och man vet ju inte riktigt förrän det är för sent hur pass känslig man var. Alltså man kan aldrig veta hur känslig man är, bara hur känslig man var... :roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-09 21:52

JM skrev:

Svante skrev:
Mina tankar efter att ha läst är att ja, man ska nog inte trycka en ballong mot örat och smälla den. Det vore ungefär lika dumt som att skjuta med en Magnum på 0,5 m avstånd utan hörselskydd.
Bredbandigheten är nog jämförbar med ett pistolskott, jag tycker de låter spektralt ganska lika.

Återigen det är storleken på ballongen och fyllnadsgraden som avgör ljudstyrkan på ballongsmällen.

Att Ingvar återigen har en egen verklighet, byggd på alternativa fakta som inte delas an någon annan, är bara att beklaga.

JM

Fast inte har väl Ingvar sagt att det är ofarligt att smälla en ballong vid örat?

Du har inte kommenterat mina synpunkter med avstånden, har du klart för dig sambandet mellan avstånd och ljudstyrka och att vapnen och ballongerna var uppmätta vid väldigt olika avstånd?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-09 22:29

Man kan ju göra ett räkneexempel av detta. Hur stort tryck är det i pipan på ett 9 mm-vapen? Enligt wikipedia är mynningshastigheten 405 m/s med in k-pist m/45 och massan på kulan är 7 gram. Pipans längd är 203 mm. Kulans rörelseenergi kommer från arbetet gastrycket i pipan uträttar under pipans längd:

mv²/2=F*L

Om man antar att trycket i pipan är konstant under utskjutningen så blir kraften som trycker på kulan

F=p*A=p*r²*pi

Sätter man ihop det får man

p=mv²/(2*L*r²*pi)=0,007*405²/(2*0,203*0,0045²*pi)=44MPa, dvs 440 gånger atmosfärstrycket. Sätter man detta alldeles intill örat hamnar det trycket alldeles utanför örat och den positiva tryckpuls som uppstår får då nivån 20*log10(44e6/2e-5)=247 dB.

Det är en gnutta mer än 168 dB. En ganska stor gnutta. Och överlever man tryckvågen och krutstänket så är man nog rätt döv och förmodligen ganska mycket dövare än av en ballong.

Sen kan man förstås argumentera att trycket i pipan inte är lika stort hela vägen och att krutgaserna framför allt färdas rakt fram och så är det och det drar ner nivån. Men vi talar då om att det blir lite mindre än 247 dB. 168 dB är 79 dB mindre. Det är inte lite mindre.

Så igen, jämförelsen men vapenknallar byggde på att ballongen var alldeles intill örat och att vapnet var vid 50 cm avstånd.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-09 22:32

rikkitikkitavi skrev:Vi kan alltså tala om ljuddosen, tid*amplitud, dock i verkligheten mera olinjärt än så.

Exakt.

Konsekvensen av det hela är att det vi (för att bättre förstå eller tycka att vi förstår vår värld) vill beskriva exponeringen i termer av doser, som dock i verkligheten är approximationer, som kan vara rejält fel. Och till det kommer att olika människor tål ganska olika stora doser.

Grundprincipen bör vara försiktighets-.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-02-09 22:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-09 22:40

Svante skrev:
IngOehman skrev:Punkt 1, 2 och 3 stämmer.

Vh, iö

Jag tänker snarast att (om man för ett ögonblick bortser från stapediusmuskelns verkan och från frekvensinnehållet) Leq-måttet talar om hur stor energi som drabbar örat, och som första approximation är det en ganska bra mätare på skada. Att nöta på något hälften så länge men med dubbel styrka borde bli samma liksom. Men om det starka är så starkt att man går över sträckgränsen på någon struktur hamnar man i någon sorts olinjäritet, och då funkar inte dosmåttet längre. Och antagligen är det där starka då värre än om man smetar ut dosen över lång tid.

Exakt, och de farligaste ljuden i förhållande till den mätta (approximerade) "dosen" är då de extremt starka smalbandiga ljuden.

Svante skrev:Det är min gissning i alla fall.

Då gör du samma bedömning som jag.

Svante skrev:Om man sedan ser till frekvensinnehåll borde det inte göra någon skillnad om man bara jämför starka/svaga ljud med samma spektrala innehåll.

Varför inte? Ditt förmodande ser ut att bygga på att örat tar skada på samma sätt när något väl tar stryk, oberoende av frekvens. Jag ifrågasätter det.

Svante skrev:Och så stapediusmuskeln... Den hjälper ju om den drar, men den blir fort trött. Den borde hjälpa mer på impulsljud, om den bara kan användas, för då kan den verka under hela tiden som nivån är hög (dvs under transienten), men är man oförberedd på ballongsmällen så gör den ju ingen nytta.

Ja, precis så är det.

Svante skrev:Så tänker jag, typ. Sen kan man ju fråga sig vad det gör för nytta på den detaljnivån på punkt 4. Jag menar, varför ska man lägga sig på gränsen, det verkar bättre att inte utsätta sig för risker alls eftersom personer är olika också. Och man vet ju inte riktigt förrän det är för sent hur pass känslig man var. Alltså man kan aldrig veta hur känslig man är, bara hur känslig man var... :roll:

Självklart. Håller med.

Men hur man handlar är en sak, vad man kan diskutera är ju inte nödvändigtvis samma sak. Man blir inte hörselskadad av att diskutera hörselfarliga ljud. Att spekulera om något är farligare än något annat, eller tvärtom, är i sig inte farligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-10 00:29

Svante skrev:
JM skrev:

Svante skrev:

JM

Fast inte har väl Ingvar sagt att det är ofarligt att smälla en ballong vid örat?

Självklart inte. Du har rätt, något sådant har jag inte sagt. Råder alla att hålla för öronen om möjligheten ges, även när ballonger smäller på mera normala avstånd.

Dock delar jag JMs erfarenhet, eller rättare sagt brist på erfarenhet, av människor som blivit hörselskadade av ballonger.

Jag känner till NOLL fall av egen erfarenhet, och har tilllika hört talas om NOLL fall.

Därmed är en artikel som INTE studerat ballongskador kliniskt utan spekulerar över att det möjligen skulle kunna vara farligt, kanske mera av kuriöst intressant än en viktig varningssignal?

Det finns dock gott om stora verkliga hot mot allas våra hörslar som verkligen förtjänar uppmärksamhet men som får det i alldeles för liten grad.

Svante skrev:Du (JM) har inte kommenterat mina synpunkter med avstånden, har du klart för dig sambandet mellan avstånd och ljudstyrka och att vapnen och ballongerna var uppmätta vid väldigt olika avstånd?

Av hans kommentarer till dina tidigare försöka att klargöra denna EXTREMA skillnad (där JM fortsatte att prata om ballong respektive pistolskott alldeles invid örat) har han det inte klart för sig.

Skillnaden mellan en ballong som smäller alldeles invid örat och en pistol som avlossas alldeles invid örat är EXTREMT stor. Jag vet från egna mätningar att man någon eller några cm från pipan, vid sidan om den (i den riktning där kulan kommer ut vill man inte vara) med lätthet når ljudtryck över 190 dB.

Även på normalt skjutavstånd och med bortvändt vapen så avråder jag bestämt från oskyddad hörsel, även om jag vet att det finns människor som skjutit en hel del således med t ex kaliber 22, i utomhusmiljö utan att ha ådragit sig hörselskador. Men nuförtiden skyddar sig nästan alla som skjuter, i varje fall i vårt land.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-10 08:18

IngOehman skrev:Självklart inte. Du har rätt, något sådant har jag inte sagt. Råder alla att hålla för öronen om möjligheten ges, även när ballonger smäller på mera normala avstånd.

Dock delar jag JMs erfarenhet, eller rättare sagt brist på erfarenhet, av människor som blivit hörselskadade av ballonger.

Jag känner till NOLL fall av egen erfarenhet, och har tilllika hört talas om NOLL fall.

Därmed är en artikel som INTE studerat ballongskador kliniskt utan spekulerar över att det möjligen skulle kunna vara farligt, kanske mera av kuriöst intressant än en viktig varningssignal?

Även om jag håller med i sak om farligheten har jag problem med tankekedjan där. Det faktum att vare sig du eller JM inte har hört talas om hörselskador av ballonger väger nog faktiskt ganska lätt mot artikelns fynd på 168 dB. Det är absolut en varningssignal att fundera över. Vilket är något de kunde ha gjort i artikeln på ett mer utvecklande sätt.

Det är nog framför allt att det är så ovanligt att ballonger smäller precis intill örat som gör att hörselskador av ballonger är så ovanliga. Den genomsnittliga dosen på populationen blir därmed låg och det blir inget stort samhällsproblem. Men de behöver ju inte vara så vanliga att ett slumpmässigt urval på två personer ska ha hört talas om sådana skador för att man ska undersöka frågan vidare. I de fall det ändå händer är 168 dB intill örat för mycket.

Som du säger.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-02-10 09:46

Om man nu skulle vilja läsa några data ni tre (JM, Svante och IÖ) kan vara överens om beträffande vilka nivåer, spektra och tider som ger hörselskador, vad ska jag då läsa? Eller anser ni alla tre er veta bäst? "Några sådan texter finns inte!" är också ett svar, givetvis.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2017-02-10 10:36

Till min lista över funderingar vill jag lägga en sak som jag glömde.

7. Poliser som måste använda sitt tjänstevapen är väl aldrig skyddade vad beträffar hörseln (annat än vid övning). Hur ser riskerna ut för dem?

(En annan fundering som jag tror att jag fått svar på redan var huruvida örats skyddsreflexer är verksamma för något mer än kortvariga ljud. Svaret verkar vara NEJ då dessa muskler snabbt blir trötta.)

Mvh E*

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2017-02-10 11:14

Tämligen osannolikt att man skulle relatera hörselskador hos barn och ungdomar till x antal ballongsmällar på samma sätt som man skulle göra med vuxna personer som arbetar i hörselskadande miljöer , ex proffessionell hantering av eldvapen etc etc.

Eller vad tror ni?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-10 11:16

Det stämmer nog, men frågan som E ställer är ändå rimlig att ställa.

Och svaret är att det inte är statistiskt troligt att en polis som av något skäl behöver avlossa några skott utan hörselskydd, kommer att ådra sig några permanenta hörselskador. I en skarp situation finns även flera risk-saker att tänka på, exempelvis att polismannen vill ha maximal tillgänglighet till sina sinnen. Att sätta på sig hörselskydd kan (utöver stt inte finnas tid till) i sig vara farligt.

- - -

Svante skrev:
IngOehman skrev:Självklart inte. Du har rätt, något sådant har jag inte sagt. Råder alla att hålla för öronen om möjligheten ges, även när ballonger smäller på mera normala avstånd.

Även om jag håller med i sak om farligheten har jag problem med tankekedjan där. Det faktum att vare sig du eller JM inte har hört talas om hörselskador av ballonger väger nog faktiskt ganska lätt mot artikelns fynd på 168 dB. Det är absolut en varningssignal att fundera över. Vilket är något de kunde ha gjort i artikeln på ett mer utvecklande sätt.

Det är nog framför allt att det är så ovanligt att ballonger smäller precis intill örat som gör att hörselskador av ballonger är så ovanliga. Den genomsnittliga dosen på populationen blir därmed låg och det blir inget stort samhällsproblem. Men de behöver ju inte vara så vanliga att ett slumpmässigt urval på två personer ska ha hört talas om sådana skador för att man ska undersöka frågan vidare. I de fall det ändå händer är 168 dB intill örat för mycket.

Som du säger.

Är inte alldeles säker på vad du vill ha sagt med detta, men jag håller med om att det vi vet indikerar att ballonger inte är ett stort samhälleligt hörselskadeproblem. Jag håller inte med dig om att 168 dB impulssljud vid örat behöver resultera i hörselskador, lika lite som någon som skjuter med pistol en gång på normalt sätt (hållande pistolen någon halvmeter framför sig) behöver bli hörselskadad.

Jag rekommenderar dock att man alltid gör vad man kan för att skydda hörseln.

Jag håller för öronen när ballonger smäller även på lite större avstånd, och när det skjuts (jag eller någon annan) så vill jag ha hörselskydd. Detsamma gäller, i ännu högre grad, när jag arbetar med olika sortera bullrande snickerimaskiner. Man skall vara rädd om sin hörsel.

Hörselskaderisker i olika sammanhang är något som bör studeras vidare.

Artikeln/rapporten som tråden handlar om hade varit intressantare och meningsfullare om den resonerat och försökt sätta saker i proportion. Det den gör nu är ju bara att berätta om en ljudtryckssiffra som är inte bara rimlig utan rätt så självklar. Att den gör det på ett sätt som ser ut att vara avsett att få läsaren att tro att det är något nytt och revolutionerande (vilket det inte är, ljudtrycket i en ballong är välkänt) gör artikeln speklustiv och avslöjar möjligen något om okunskapen hos dem som förvånades av fynden och därför tyckte att det var viktigt att förmedla dem.

Kanske är det så enkelt som att en ljudtryckssiffra inte säger varken gemene man eller artikelförfattarna så värst mycket. Kanske hade de en del förutfattade meningar om vilka siffror som betyder "högt"? De flesta har det. Och att då finna en siffra som är högre än de är vana att se eller höra talas om kan få dem att tänka "uj vad högt!".

Alltså istället för "ja, ungefär så högt som väntat" vilket ju någon med grundläggande kunskaper i närliggande ämnen hade tänkt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2017-02-10 11:46

Ja, tanken att poliser skulle ha eller hinna få på sig hörselskydd har näppeligen föresvävat mig. Det låter bra att skaderisken är låg även utan skydd. Antagligen hör inte vanliga polispickadoller till de mest högljudda vapnen heller.

Mvh E*

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum