Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Conan » 2017-02-06 23:21

hifikg skrev:
Conan skrev:Nu är Guru-sladden inkopplad i anläggningen och det låter utmärkt! Tycker det blivit lite bättre men skulle inte ta gift på att det inte är förväntanseffekter som spökar. Är hur som helst nöjd med köpet. :)

Blindtest? Då fick du ett lågt serienummer på kabeln, kan bli samlarobjekt :-)

Nä inte blindtesta -- tänk om skillnaden försvinner... 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-06 23:22

Svante skrev:
hifikg skrev:
Svante skrev:Jag tycker det ger bra incitament att kolla sina inlägg och skirva rätt från början.

Precis... o hoppas att ingen jäkel hinner citera ens felskrivningar innan man "skirvit" rätt ;-)

Haha, trot om du vill men det var avskiktligt. :D

Det tror jag på. Och jag tror att du hoppades att någon skulle lägga märke till det. :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-06 23:22

Conan skrev:
hifikg skrev:
Conan skrev:Nu är Guru-sladden inkopplad i anläggningen och det låter utmärkt! Tycker det blivit lite bättre men skulle inte ta gift på att det inte är förväntanseffekter som spökar. Är hur som helst nöjd med köpet. :)

Blindtest? Då fick du ett lågt serienummer på kabeln, kan bli samlarobjekt :-)

Nä inte blindtesta -- tänk om skillnaden försvinner... 8)

:D
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-02-06 23:30

Svante skrev:
hifikg skrev:
Svante skrev:Jag tycker det ger bra incitament att kolla sina inlägg och skirva rätt från början.

Precis... o hoppas att ingen jäkel hinner citera ens felskrivningar innan man "skirvit" rätt ;-)

Skiktprat . . . typ. :evil: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-06 23:33

hifikg skrev:
Svante skrev:
hifikg skrev:

Det tror jag på. Och jag tror att du hoppades att någon skulle lägga märke till det. :-)

Mmm... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-07 00:59

När vi ändå pratar teknik...

Är den här flätningen direkt dålig, och i så fall varför?

https://scontent.fbma1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5941CDF2
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

dannybrascoe

Inläggav dannybrascoe » 2017-02-07 14:10

MagnusÖstberg skrev:När vi ändå pratar teknik...

Ser nästan ut som en del Ixos kablar.
Men jag har ingen koll på fysiken.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2017-02-07 17:50

En Nackdel kan vara att kabeln är dubbelt så lång eller längre än om den bara haft två parallella ledare, en fördel kan (beroende på om + o - ligger om lott eller parallellt) vara lägre induktans. :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-07 18:52

Lazyworm skrev:

En Nackdel kan vara att kabeln är dubbelt så lång eller längre än om den bara haft två parallella ledare, en fördel kan (beroende på om + o - ligger om lott eller parallellt) vara lägre induktans. :)

Absolut, men ser du en nackdel i att den är tajtare tvinnad jämfört med lösare tvinnad, jämfört med någon som är löst tvinnad. Förutom att den blir snäppet längre alltså.

Det har antytts i tråden att kabeln skall vara "lagom" tvinnad, varken för mycket eller för lite, och den enda fördelen jag kan se är att en hårdare tvinnad kabel blir snäppet längre. Därav min fråga.
Fördelen med något hårdare tvinnad kabel som jag ser det är ju att den blir mer konsekvent, både inom sig själv, men även mellan exemplar.

Tror, med betoning på tror, att så länge kabelns resistans är tillräckligt låg, så har varken tvinningen eller den ökade längden pga tvinningen (vare sig den är lös eller något hårdare) någon större betydelse.

En hårdare tvinnad kabel,likt den på min bild, är nog däremot väldigt mycket mer estetiskt tilltalande för många.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-02-07 18:59

Hi-Fi-kit har 20% rabatt på Guru-sladden Februari ut....är man medlem i LTS har man ju ytterligare 10%.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-07 19:02

Den på bild har väl 6 skilda ledare om 3 par. Lite speciellt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-07 19:14

Maccis skrev:Hi-Fi-kit har 20% rabatt på Guru-sladden Februari ut....är man medlem i LTS har man ju ytterligare 10%.

Ja, det gäller ju att passa på om man inte vill betala 2000 kronor efter februari för 8-9 meter enkardelig strömkabel med 8st 16 kronors kontakter! Som LTS-medlem alltså, andra får betala 2190:-. 8O

Det kanske får en del att slå till på 2x4m Supra Ply 3.4s färdigterminerade för det ordinarie priset 1485 riksdaler. Supra har dessutom den goda smaken att saluföra 2m meters varianten lagom mycket billigare än 4 meterskabeln, för 1195:-. Eller räknat åt andra hållet - man betalar inte groteskt mycket för några meter extra kabel, utan det finns en vettig proportion av kostnadsökning med längre kabel. Tumme upp.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2017-02-07 19:24, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-07 19:22

petersteindl skrev:Den på bild har väl 6 skilda ledare om 3 par. Lite speciellt.

Ja, den är speciell. Det verkar som det är en teknik just de använder även för enkelledarna. Där har dom en tredje kabel (med ledare eller utan, går inte att se) som inte är kopplad, utan mer verkar finnas för att ge en tät och i mina ögon snygg kabel där längden inte ökar lika mycket som utan den.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-02-07 19:41

Den har inga tekniska företräden, bara nackdelar eftersom kabeln blir längre. Men det tjusigt ut. Ser ut att vara nätverkskabel. Helvete vilket arbete. Jag tycker "Svalander-flätning" blir snyggast men det är också jävligt meckigt. Suverän retrokänsla dock om man kör med tygomspunna ledare i någon murrig färg.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-02-07 19:42

Jag sätter en tjuga på att den fina flätade kabeln har de sex ledarna arrangerade som par med en en + och en -.

Andra alternativ skulle vara slöseri med material och resultera i antingen högre R och/eller L.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-07 19:55

Trefläta är ju det klassiska sättet att fläta, allt från hår till vetelängder, så jättespeciellt är det ju inte så sett.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-07 20:19

paa skrev:Trefläta är ju det klassiska sättet att fläta, allt från hår till vetelängder, så jättespeciellt är det ju inte så sett.

8O Va, har GURU börjat sälja vetelängder? :) Gott.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-02-07 20:51

Fin kabel! Hoppas att den säljer bra. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-07 20:58

Piotr skrev:Jag sätter en tjuga på att den fina flätade kabeln har de sex ledarna arrangerade som par med en en + och en -.

Andra alternativ skulle vara slöseri med material och resultera i antingen högre R och/eller L.
Riksken är att du förlorar din tjuga, för när de gör flätan med tre kablar, så skiter de i en av dem.

Men som paa skriver är ju trefläta klassiskt och snyggt. Det speciella skulle väl vara om längderna mellan de olika flätbitarna inte är exakt densamma.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-02-07 21:12

Jag försökte fläta EKK(-innerledare) i fyrfläta till att bli 2m högtalarkabel en gång i tiden. Hade behövts göras utomhus eller i en gynmastiksal för det höll på att välta omkull allt i rummet. Och bara att inte få oreda tog snart största tiden. Gav upp efter två fot ungefär...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-02-07 21:26

MagnusÖstberg skrev:Riksken är att du förlorar din tjuga, för när de gör flätan med tre kablar, så skiter de i en av dem.

Hmm.. är du riktigt säker på det? 8)

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-02-07 21:27

Maccis skrev:Hi-Fi-kit har 20% rabatt på Guru-sladden Februari ut....är man medlem i LTS har man ju ytterligare 10%.

Hur får man dom sista 10% om man beställer på nätet?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-07 21:31

Nattlorden skrev:Jag försökte fläta EKK(-innerledare) i fyrfläta till att bli 2m högtalarkabel en gång i tiden. Hade behövts göras utomhus eller i en gynmastiksal för det höll på att välta omkull allt i rummet. Och bara att inte få oreda tog snart största tiden. Gav upp efter två fot ungefär...

Du hade förstås ingen jigg där ena änden med 4 kablar var fastsatt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-02-07 21:47

petersteindl skrev:Den på bild har väl 6 skilda ledare om 3 par. Lite speciellt.

Kan de ha tänkt balanserad överföring med invävd skärm?

Angående "Läderlappen" som håller isär kontaktytorna och ihop kablarna:

Varför inte använda labproppar/banankontakter med skyddshölje, har inte detta förekommit redan hos Guru/ Ino /...?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-02-07 21:49

Lade precis en beställning. Den är ju snygg om inte annat :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-07 22:00

ChristianAndersson skrev:

...

Det skulle kunna vara en tanke. Men frågan blir om den funkar som skärm eller som antenn.

MagnusÖstberg skrev:...när de gör flätan med tre kablar, så skiter de i en av dem.

Då blir den ju lite smutsig. 8) Nu är frågan vilken typ av smuts? Jo, HF så klart. Med en ledare i fri luft så agerar ledaren snarast troligtvis som antenn som sedan skitar ner lite runtomkring.

Då blir nästa fråga, kan man inte göra om antennen på något sätt så att den istället blir motsatsen d v s skärmande från HF? Jo, gör om den till kopparfläta som omsluter de andra två ledarna och jorda skärmen i ena änden i chassit t.ex. Separera signaljord från chassijord med motstånd och jorda chassi i stickkontakten.

Det finns en del olika sätt att gå till väga.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-02-07 22:23

MorganM skrev:

Hur får man dom sista 10% om man beställer på nätet?

Uppger ditt medlemsnummer via mail eller Tele.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-07 22:28

petersteindl skrev:

...

Det skulle kunna vara en tanke. Men frågan blir om den funkar som skärm eller som antenn.

MagnusÖstberg skrev:...när de gör flätan med tre kablar, så skiter de i en av dem.

Då blir den ju lite smutsig. 8) Nu är frågan vilken typ av smuts? Jo, HF så klart. Med en ledare i fri luft så agerar ledaren snarast troligtvis som antenn som sedan skitar ner lite runtomkring.

Då blir nästa fråga, kan man inte göra om antennen på något sätt så att den istället blir motsatsen d v s skärmande från HF? Jo, gör om den till kopparfläta som omsluter de andra två ledarna och jorda skärmen i ena änden i chassit t.ex. Separera signaljord från chassijord med motstånd och jorda chassi i stickkontakten.

Med vänlig hälsning
Peter

Ett sätt är ju som jag nämnt tidigare - det finns inga ledare i den okopplade "kabeln".
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-07 22:30

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:

...

Med vänlig hälsning
Peter

Ett sätt är ju som jag nämnt tidigare - det finns inga ledare i den okopplade "kabeln".

Aha, är det enbart plast utan ledare. Då så.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-02-08 00:13

ChristianAndersson skrev:Varför inte använda labproppar/banankontakter med skyddshölje, har inte detta förekommit redan hos Guru/ Ino /...?

I ena änden i alla fall, om Guru nu konsekvent använder sådana honor i högtalarna.
Men man kanske trots allt tvekar inför att göra en kabel som inte fungerar till särskilt många högtalare.
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi