Lazyworm skrev:En Nackdel kan vara att kabeln är dubbelt så lång eller längre än om den bara haft två parallella ledare, en fördel kan (beroende på om + o - ligger om lott eller parallellt) vara lägre induktans.

Absolut, men ser du en nackdel i att den är tajtare tvinnad jämfört med lösare tvinnad, jämfört med någon som är löst tvinnad. Förutom att den blir snäppet längre alltså.
Det har antytts i tråden att kabeln skall vara "lagom" tvinnad, varken för mycket eller för lite, och den enda fördelen jag kan se är att en hårdare tvinnad kabel blir snäppet längre. Därav min fråga.
Fördelen med något hårdare tvinnad kabel som jag ser det är ju att den blir mer konsekvent, både inom sig själv, men även mellan exemplar.
Tror, med betoning på tror, att så länge kabelns resistans är tillräckligt låg, så har varken tvinningen eller den ökade längden pga tvinningen (vare sig den är lös eller något hårdare) någon större betydelse.
En hårdare tvinnad kabel,likt den på min bild, är nog däremot väldigt mycket mer estetiskt tilltalande för många.