Projekt JBL Kebnekaise

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav darkg » 2017-02-12 14:23

Du kan bygga en testlåda och fylla med stearin, sen stöper du ljus av densamma och klockar brinntiden, så är det bara att kalkylera volymen den vägen.
Don’t just do something, sit there.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-02-12 14:46

darkg skrev:Du kan bygga en testlåda och fylla med stearin, sen stöper du ljus av densamma och klockar brinntiden, så är det bara att kalkylera volymen den vägen.

Haha :lol:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-02-12 16:07

rajapruk skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Adhoc skrev:Ja, bilden visar en "kränga-på-packning". Det kan vara den billigaste lösningen produktions- och tidsmässigt och även OK i övrigt men inte nödvändigtvis den bästa tekniskt.

Håller med, skulle valt en bättre lösning när man kan. Kostar ju inte en krona i sammanhanget.

Jag förstår varken problemet, eller lösningen. Ni får gärna förklara det närmare, så att en 3-åring skulle förstå typ :) Jag har aldrig grejat med högtalarelement tidigare.
Till att börja med förstår jag inte vad det är ni menar är en packning på bilden. Packning för mig skulle vare en lövtunn ring typ som ligger mellan korg och låda.
Att använda alla 8 skruvarna är väl hyffsat självklart?

På tvärsnittsbilden av elementet ser du att konen övergår till en "sinuskurva", själva surrounden, därefter plan där den limmas mot elementkorgens kant som väl har ca 20-25 mm bredd. Korgen har ytterst, oftast en uppvikning på cirkus 6-10 mm så tvärsnittet på yttersta delen bildar ett liggande L med staplarna 20-25 mm x 6-10 mm.

"Kränga-på-packningen" påminner litet om ett liggande U i tvärsnittet med inre höjd = uppvikningen och överlappar ofta hela bredden av den plana 20-25 mm delen på elementkorgen, både på undersidan och översidan. Vid YD har packningen i JBL-bilden höjden (tjockleken) ca 19 mm, medan själva godstjockleken för gummit ligger kring 3 mm. Det är därför som JBL anger måttet Flange Diameter Ø15,25"x 3/4" Flange Depth.

Vitsen med packningen är ju att den ska hålla tätt, för det krävs att den är så komprimerbar i ytskiktet (”mjuk”) att den:
1) Kan ta upp skevheter över anliggningsytan, mätt hela varvet runt
2) Kan komprimeras ned i anliggningsytans ojämnheter (”skrovlighet”) och fylla ut dom helt.
3) Samt att den är tillräckligt stark materialmässigt och det finns tillräckligt med friktion mellan anliggningsytorna, så den inte sprängs ut av det inre trycket i systemet eller läcker annars. (Inget att bekymra sig om för en högtalare.)

Det behövs då tillräcklig högt yttryck (åtdragning) för att uppfylla 1) och 2). Om anliggningsytan är ”bred” behöver skruvarna dra åt hårdare än om den vore ”smal” för att nå samma åtdragning per mm². Klarar lådmaterialet den åtdragningen? Om packningen är ”hård” behöver den hårdare åtdragning för att uppfylla 1) och 2). Återigen: Klarar lådmaterialet åtdragningen? 70 Shore i hårdhet för nitrilgummit som JBL specar, är ”ganska hårt”, samma hårdhet som används i tex vanliga gummipackningar för vattenrör i gatan med dim 300 mm och 10 bar. Då används 12 st M16-skruv mot ca 25-30 mm tjocka stålflänsar för att klara 1) och 2). För ett klent och svagt material som MDF är det alltså klokt att använda en smal packning som samtidigt är lätt komprimerar och mjuk. Typ: Fönsterlist i cellgummi med slutna celler eller HiFi Kits tätningslist eller en O-ring i solidgummi som ju har cirkulärt tvärsnitt och därför väldigt smal anliggningsyta som gör den komprimerbar lättare. Som jag ser det, finns inget som gör ”kränga-på-packningen” till ett bättre alternativ annat än ur coolhets-utseende, och seriemässigt enklare produktion.

Jag har sett mer än ett bygge där alla skruvhålen i korgen inte använts. Används bara 4 av 8 tillgängliga skruvhål i korgen, komprimeras packningen bara där, med risk för att korgen dras skev och samtidigt vid dom outnyttjade skruvhålen sker väsentligt mindre komprimering som då kan ge läckage.

Plant solidgummi bör inte dras åt hårdare än ca 30% hoptryckning, annars finns risk att gå över gummits sträckgräns och att packningen spricker sönder.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-02-12 18:47

Ok. Jag ser det som positivt att det alltså ingår en packning. Slipper jag fixa en sådan!

Oroar mig inte jättemycket för att funktionen inte skall vara fullgod.

Att det ser coolt ut skadar ju inte heller 8)

Jag hade tänkt mig skruvar med en såndär gängad grej med taggar (på baksidan av mdf:en) som man skruvar in i, vad det nu heter. Det borde väl bli ok? Eller kanske inte funkar så nära kanten?
Senast redigerad av rajapruk 2017-02-12 19:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-02-12 19:11

rajapruk skrev:Jag hade tänkt mig skruvar med en såndär gängad grej med taggar (på baksidan av mdf:en) som man skruvar in i, vad det nu heter.

Rampamuffar är bättre, för de lossnar inte som de du tänker på kan göra....

Bild
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-02-12 19:13

Islagsmutter; en del framhåller* att OM de släpper greppet blir det inge kul. Det blir väl inte riktigt tätt heller. Det verkar inte finnas något skruvsätt som alltid är att föredra i MDF-kant...

*vsb
Don’t just do something, sit there.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-02-12 19:27

Rampamuff såg fint ut! Några nackdelar?

Lite loctite vid sista åtdragningen kanske som tätning?
Senast redigerad av rajapruk 2017-02-12 20:04, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-02-12 19:47

Ska man hellre ha plywood i det skiktet av frontbaffeln som man skruvar i?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-02-12 20:28

Coolhetsfaktorn är viktigt! Klart du skall gå på den istf en bättre lösning, du sparar säkert en tjuga också. :wink:

Rampamuffar och islagsmutter finns på Biltema och Clas i Sjön. Biltemas kallas nog möbelbeslag och är i zinklegering istf stål, som på bilden (lite halvmögigt i jämförelse men duger).

Viktigt för båda är att dom centreras helt rätt gentemot varandra, alla 8, annars kan du få gängpaj. Rampamuffen är bättre tycker jag. Det brukar bli bra om man drar fast dom i en lös liten plywoodkloss, stoppar i skruv i baffelhålen och drar dit klossen, ritar av konturen av innerhålet för korgen på den utstickande plywoodbiten, putsar till plywoodbiten efter konturen och sen kletar på lim och och drar fast dom igen i baffeln.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-02-12 20:42

Adhoc skrev:Coolhetsfaktorn är viktigt! Klart du skall gå på den istf en bättre lösning, du sparar säkert en tjuga också. :wink:

Jag vet inte att det är en bättre lösning, jag vet bara att du säger det ;)
Det kanske finns fördelar med en bredare anläggningsyta också? Stabilitet/vibrationer? Lufttäthet över tid? Trycket fördelas på större yta så man kan dra hårdare? Mer friktion?
Hur kan en o-ring vara dyrare än den här "krängepå-packningen"? Det fattar jag inte.

Jag känner mig trygg med en JBL-standardlösning på detta. För min del kan vi släppa detta nu.
(jag är tacksam för all input och förslag)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-12 21:32

rajapruk skrev:Ok. Jag ser det som positivt att det alltså ingår en packning. Slipper jag fixa en sådan!

Oroar mig inte jättemycket för att funktionen inte skall vara fullgod.

Att det ser coolt ut skadar ju inte heller 8)

Jag hade tänkt mig skruvar med en såndär gängad grej med taggar (på baksidan av mdf:en) som man skruvar in i, vad det nu heter. Det borde väl bli ok? Eller kanske inte funkar så nära kanten?

Jag hade definitivt inte använt den om jag var dig, tätningslist för högtalare är ju en struntkostnad.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-12 21:36

Missade att det skulle släppas med tätningslösningen.

Fuck, jag tror nog jag skall släppa det här projektet helt - lycka till och släng gärna upp bilder vartefter :)
Jag saknar dig.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-02-12 21:52

MagnusÖstberg skrev:Fuck, jag tror nog jag skall släppa det här projektet helt

För att jag vill använda JBL-standardlösningen som är "helt ok" men inte "bäst" (och med flera motiverande anledningar därtill)?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-12 22:32

För att det är ditt projekt och inget annat. Jag har tillräckligt många egna jag borde engagera mig i.

Jag skiter väl egentligen i om du har tätning överhuvudtaget liksom :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-12 22:39

Om det är tätningslisten från hifikit ni pratar om, kör på den. Den är väldigt lättarbetad, har precis den funktion den borde ha och kostar nästan ingenting. Det är att krångla till det att välja någonting annat.

Jag ögnade igenom tråden lite, men förstod inte riktigt vad alternativet till tätningslisten är eller hur diskussionen ens uppkommit... Jag är nog trött.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-02-13 00:04

MagnusÖstberg skrev:För att det är ditt projekt och inget annat. Jag har tillräckligt många egna jag borde engagera mig i.

Jag skiter väl egentligen i om du har tätning överhuvudtaget liksom :D

Ok. Jag har uppskattat din input iaf. Du är alltid välkommen åter.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-02-13 02:12

rajapruk skrev:
Adhoc skrev:Coolhetsfaktorn är viktigt! Klart du skall gå på den istf en bättre lösning, du sparar säkert en tjuga också. :wink:

Jag vet inte att det är en bättre lösning, jag vet bara att du säger det ;)
Det kanske finns fördelar med en bredare anläggningsyta också? Stabilitet/vibrationer? Lufttäthet över tid? Trycket fördelas på större yta så man kan dra hårdare? Mer friktion?
Hur kan en o-ring vara dyrare än den här "krängepå-packningen"? Det fattar jag inte.

Jag känner mig trygg med en JBL-standardlösning på detta. För min del kan vi släppa detta nu.
(jag är tacksam för all input och förslag)

Raja, jag skrev det jag skrev utifrån 25+ års erfarenheter från flänspackningsnasarbranschen gentemot industrin, -från rörkrökare till tung kemiskt industri/ raffinaderier o dylikt. Dina frågor / fördelar med bredare packning: Generellt sett nej. Generellt sett nej. Du måste dra åt hårdare för att nå tätande funktion, -vilket kräver grövre och dyrare dimensionering av material och skruv. Friktionen minskar med en och samma åtdragning fördelad över en större yta.

O-ringen är billigare som inköpsartikel än "kränga-på-packningen" men bör ha ett fräst spår i flänsen eller baffeln för att underlätta vid installation = dyrt med frästa spår och godset i korgen måste biffas upp om där ska vara ett nedfräst spår = ännu dyrare. (Manuellt) lägga på självhäftande band kan också vara dyrare/st i serieproduktion + risk för att bandet släpper om det är transport från en arbetsstation till en annan. (Du behöver inte ta dessa hänsyn vid DIY och kan välja en tekniskt bättre lösning som bara kostar småpengar.)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-02-13 11:17

Det egentliga problemet med detta är att då tar allting stopp, och lådor kan inte påbörjas innan jag har fått woofrarna (slutet April).

Men om jag får woofrarna innan Aerob börjar, så kan jag kolla hur de ser ut, och mäta måtten utan "krängepå".

Det känns ju som en viktfördel med om jag kan ha något mindre "extrabaffel". Men det känns inte som "krängepå" bygger så mycket extra på höjden, av sprängskissen att döma. Kanske kan gå från 19mm till 16mm extrabaffel typ? JBL M2 DIY-klonerna bygger med 16mm extrabaffel, men vet inte om de har krängepå eller inte, och det är ett annat element (JBL 2216nd).

Hur sätter man "hifikitspackningen" på insidan flänsen? Innanför, utanför, eller över skruvhålen?

Jag läste någonstans att hifikitspackningen klistar fast så det blir svårt att ta loss woofern. Är det "engångs"-packning så att säga? Jag kommer ju ta loss woofern ett flertal gånger vid fintuning av basreflexrörens längd.

Bifogar bild jag hittade på nätet på woofern utan krängepåpackning (om jag fattat rätt).
Bilagor
Picture 608.jpg
Picture 608.jpg (98.92 KiB) Visad 11597 gånger
Senast redigerad av rajapruk 2017-02-13 11:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-13 12:02

Jag har alltid fäst listen på elementet precis innanför skruvhålen. Den har en självhäftande sida och en helt utan klister, men den sidan kan ändå fastna lite i baffeln men den sitter inte hårdare än en post-it är min erfarenhet. Om listen hamnar snett (hur man nu lyckas med det) eller om elementet puttas runt när det monteras så att listen korvar/rullar sig eller vad man ska kalla det är det klart att den klistriga sidan kan komma i kontakt med baffeln och på så sätt fungera som ett klister mellan element och baffel.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-02-13 12:29

Tätning ska ligga mellan baffelhålet och skruvarna, utanför skruvarna är fel plats. JBL har ganska säkert gått på att packningsytan (ut mot rummet) ska ligga helt i plan med baffelytan och inte sticka ut från den. Godstjocklek/vikt du kan spara motsvarar skillnaden mellan 19 mm och höjden på metallkantens uppvikning, någonstans kring 9-12 mm skulle jag tro om du räknar resttjocklek för packningslist till en knapp mm. Blir väl kring 3 kg i skillnad om du jagar vikt.

HiFi-Kitlisten bör du se som engångslist. Fönsterlist i cellgummi kan vara delvis återanvändningsbar, det beror lite på hur snabbt du gör dina mätningar. Sitter listen på plats hopkomprimerad i flera dagar, kommer den nå hög sättning (bestående hoptryckning med lite återfjädring) = engångslist. Är du snabb med elementbytena och mätningarna, kan cellgummilisten troligen återanvändas någon gång eller två. (Jag har inte haft problem med HifFi-Kits list eller fönsterlist men då har den inte suttit plats mer än några dagar mellan elementskiftena). Måtten för korgen kan du nog få om du ställer frågan på rätt forum.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-02-13 13:05

Lade till 10m tätningslist på min order hos hifikit nu, den var inte skickad.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-02-13 15:35

ska du använda rampamuff eller islagsmutter kan det vara idé att inkludera locktight (dvs den sorten som inte härdar). Teoretiskt blir det tätare då, sen elimineras ju risken att skruven rallar upp.

Läckage i infästningen undviks ju annars då en använder träskruv direkt i lådan.

Troels har ju ett tips på sin sida ang att enkelt kunna lyfta ut elementet ur lådan. Du gängar helt enkelt upp två upp av hålen så du kan skruva i maskinskruv. På så vis kan du enkelt lyfta lös elementet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-02-13 15:57

rajapruk skrev:
paa skrev:
rajapruk skrev:Nice! Men så vill inte jag ha det, och tur är det, för någonstans där tog mina matte-kunskaper att räkna volym slut :)

OK, men ritar man upp tvärsnittet i CAD så får man direkt ytans storlek därifrån.

Låter fuskigt ;)

Annars är det inte allt för svårt att beräkna hela cirkelns area och dra från "det som sticker ut".

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-02-13 17:36

Jag känner mig som en fullkomlig idiot, för jag förstår fortfarande inte vad som är "krängepåpackningen". Speciellt inte efter svaret på audioheritage från en ägare av 1501fe.

http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... post402643

Det röda, gula eller blåa är krängepåpackningen som går att ta av?
Bilagor
EDS JBL 1501FE_Page_02.jpg
EDS JBL 1501FE_Page_02.jpg (408.66 KiB) Visad 11511 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-13 18:35

När jag googlar på det elementet har jag inte hittat någon bild där det syns någon kräng-över-packning.
Jag tror däremot att det eventuellt följer med utstansad packning i flera delar för att utnyttja packningsmaterialet bättre, så som det brukar göra med PA-basar.
Den bygger ju inte utanför korgen precis så som dom säger i den där andra tråden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-02-13 18:47

Han som säljer elementen jag har köpt säger att det inte finns någon tillhörande packning.
Extemt förvirrat det här. Men adhoc säger ju att han ser en packning på bilden, och att den bygger massor åt flera olika håll. Är adhoc packad?! ;)

Min grundplan från början var att använda en hifikitspackning och JBLs specacade mått för montering (vilka då konfirmerats av en random snubbe på JBL-forumet att de skulle stämma), tills Adhoc började snacka om att det ingår en packning i både måtten och med woofern, och att den yttersta metallringen är en del av packningen (det jag tolkade iaf).

Sen blev folk nästan sura på mig när jag ville använda denna kanske-kanskeinte-existerande-fantom-packning för att jag tyckte det verkade enklast och att jag vill "mixtra" så lite som möjligt med svindyra komponenter. Komiskt.

Just nu fattar jag ingenting, och det här kommer kanske försena projektet några månader. Men det är ju bättre att det blir rätt. Men tråkigt.
Senast redigerad av rajapruk 2017-02-13 19:42, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-13 19:06

rajapruk skrev:Han som säljer elementen jag har köpt säger att det inte finns någon tillhörande packning.
Extemt förvirrat det här. Men adhoc säger ju att han ser en packning på bilden, och att den bygger massor åt flera olika håll.

Adhoc skrev: "Vid lite fundering, jag tror att ..."
inte: "Jag ser på bilden..."
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-02-13 19:42

Adhoc skrev:Ja, bilden visar en "kränga-på-packning". Det kan vara den billigaste lösningen produktions- och tidsmässigt och även OK i övrigt men inte nödvändigtvis den bästa tekniskt.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-02-13 19:49

Kraniet skrev:
Troels har ju ett tips på sin sida ang att enkelt kunna lyfta ut elementet ur lådan. Du gängar helt enkelt upp två upp av hålen så du kan skruva i maskinskruv. På så vis kan du enkelt lyfta lös elementet.

Smart!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-13 21:35

rajapruk skrev:
Adhoc skrev:Ja, bilden visar en "kränga-på-packning". ...

Jag tror helt enkelt han sett fel.
Numera pensionär.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum